Gå til innhold

Bør jeg unngå Notar, mente dere?

Jotunjenta

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg søkte på Notar på forumet Hus,hage og hobby her på KG, får jeg opp at ganske mange er misfornøyde med Notar. Dessverre så står det ikke hva som gjorde at dere er misfornøyde.

Kan dere gi meg konkrete eksempler? Saken er den at vi står på trappene til å kjøpe hus nå gjennom Notar! Så er det noe lurifaks-greier som jeg må være obs på, så setter jeg kjempepris på råd!!

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjorde et KUPP gjennom Notar som kjøpere. Dette var akkurat da Notar begynte å få dårlig rykte og det var tydeligvis ikke lett å få solgt gjennom dem. Men vi fikk masse info og god service, samtigig som vi gjorde et godt kjøp.

eg ville kanskje ikke valgt å selge gjennom Notar, men har ingen betenkeligheter med å kjøpte gjennom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den garantien de har om at hvis de ikke får solgt huset ditt til en pris du er fornøyd med så får du pengene tilbake er i allefall det største lureriet jeg vet om. Problemet er nemlig at du må binde deg til dem i 6 mnd for at garantien skal gjelde, og det er nok ikke mange som har mulighet til å vente 6 mnd til huset blir solgt (eller kanskje ikke solgt!), særlig siden man gjerne skal kjøpe eller har kjøpt nytt bosted allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar.

Så siden vi er kjøpere, så er det ikke noe gærnt med Notar? Vi skal ikke selge noe hus, dette blir første huset vårt.

Noen hus-kjøpere som har noen "vonde minner" fra Notar? Eller evt andre tips jeg burde ha med meg?

Megleren virker veldig ok, og jeg går ut i fra at et såpass stort firma som Notar ikke prøver så hardt de kan for å lurer oss. .....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at uansett hvilken megler du søker etter, så vil du finne noe/mye negativt.

Vi brukte DnB da vi skulle selge og var mildt sagt ikke fornøyd. Det begynte med alvorlige feil i prospektet og selv om jeg fulgte med hver dag hva som ble gjort, så lurte Megleren oss trill rundt og fikk oss "kastet ut" av leiligheten en måned før vi egentlig hadde avtalt overtakelse. Heldigvis hadde vi nytt sted å bo, om enn ikke helt ferdig.

DnB er store, men er allikevel ikke med i noen "meglerforening" og skulle vi klagd, hadde vi måttet saksøke dem.

Min svigermor har brukt ett lite lokalt meglerfirma ved salg av sin leilighet nå og jaggu klarte ikke de å gjøre den ene bommerten etter den andre de også. At ikke prospektene en gang kan være riktige kan jeg ikke skjønne! En halv million kroner ble overført til feil sted og greier.

Tror alle har sine svin på skogen, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notar har fått et veldig negativ image i bransjen. Og blant kunder. Og min erfaring er at det negative imaget stemmer overens med det de leverer.

Da vi skulle selge hadde vi to meglere innom for en prat. Notar-fyren kom en time for sent til avtalen, jatta i vei i full fart og mer eller mindre forventet at vi skulle si ja med en gang. "Det finnes ikke noe alternativ til oss" og bla bla bla. Eh, det er da mange gode alternativ? Neste megler som kom var fra Areal. Han overbeviste med god faglig kompetanse og god pris. Vi valgte han!

Notar er litt sånn kjekkas-aktig, synes jeg. Her for litt siden søkte etter meglere til kontoret her i byen. Og hva står det i annonsen? Noe om krav til utdanning eller kompetanse? Nei. Ingen krav. Men de gjør oppmerksom på at de i Notar har dress som arbeidsantrekk...

Et vennepar av oss har vært på en del visninger i det siste. De Notar-meglerne de har vært borti har vært håpløse. Om de har fått spørsmål de ikke vet svaret på har de gjettet. Til og med på spørsmål om leiligheta har flislagt bad har de gjettet. Vel, sånt oppdager man jo raskt når man kommer på visning da... Selvfølgelig er det inkompetente meglere/saksbehandlere i mange andre selskaper enn Notar, men det er påfallende mange negative historier om nettopp dette selskapet.

De vi kjøpte hus av her i byen hadde også hatt Notar innom for en prat. De fikk da en prisvurdering på 2,5 mill. De syntes dette var noe høyt, og ba om vurdering også fra et annet selskap. De fikk da 2,290. Huset lå på markedet i et par måneder før vi fikk det for 2,2 mill. Hva er vitsen med prisgarantien til Notar om de vurderer det altfor høyt sånn at det blir liggende i markedet i en liten evighet??

Men altså, jeg hadde gjerne kjøpt bolig gjennom Notar. For ved kjøp tenker jeg ikke megler, men ser på huset. Men selge gjennom Notar hadde jeg ALDRI gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det kan være skummelt å kjøpe av Notar, for de kan ha gitt svært gale opplysninger i prospektet. I verste fall kan du risikere at den boligen du kjøper ikke er godkjent å bo i........litt synd etterpå!

Sjekk at megler har sørget for at alle papirer er iorden - ferdigattester, godkjenninger fra alle nødvendige kommunale instanser, boligareal, godkjent elektrisk opplegg etc.

Jeg har truffet Notarmeglere som har "anslått" tomtestørrelsen til "ca 4-5 mål - uten å noen som helst ide om hva som hørte med til denne eiendommen og hva som er naboens.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jotunjenta (ik innlogget)

Tusen takk for svar alle sammen!!

Skal sikre oss om at alle papirer er i orden.

Eh... mulig spørsmålet er dumt, men ja, vi er dessverre uerfarne.. Skal/bør man, ved kjøp av leilighet, hente inn ulike boligmeglere for å få prisvurdering? Vi har snakket med foreldre og en annen som har peiling, men ingen av de har sett huset annet enn på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Skal man kjøpe så les godt i papirene, la også noen andre som har litt peiling lese gjennom prospekt og tilstandsrapport. Ta gjerne med en tømmrer, rørlegger eller andre fagpersoner på visning. Har man en sånn i familien er det vel verdt det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Min erfaring her i Bergen er at Notar er like bra, hverken værre eller bedre, enn de andre. Det er vel heller andre meglere som er temmelig horrible i forhold, om noe skal nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Vi fikk tilslaget på et hus solgt gjennom Notar forrige tirsdag.

Vi har kikket etter bolig siden august i fjor.

Har vært på visninger med både den ene og den andre megleren...

Tror bare det er yrket megler som bringer det værste ut i folk.

Ikke firmaet de er ansatt i... :wink:

Jeg la merke til en ting forresten:

Da huset vårt stod på nettsiden deres - sto det bare solgt.

Andre hus står det jo hvor mye det gikk for.

Men det er nok bare for å skryte der det går over takst...

Vi fikk huset for 40 000,- under takst... :lol:

Nå er ikke vi ferdig med avtalen - så min erfaring er basert på visninger, kontakt med meglere, et par budrunder og nå tilslaget.

Kan heller komme med vår erfaring senere...

Men et tips er iallefall å ringe kommunen for å høre om de har noe på huset.

Ta turen innom naboer og sjekk naboforhold (tvister el...)

Sjekk at tomten er avmerket på kartet (det var ikke vår...)

Gi forbehold om det dere vil ha utrettet før dere vil skrive under på salgskontrakt...

Vi ga forbehold om at tomtegrensen måtte gås sammen med en fra kommunen, grunneier og nåværende eier av huset.

Dessuten må de utbedre kloakken som har vært en strid mellom naboene siden 1997...

Tviler på vi hadde fått vite dette av megler eller selger... 8)

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om å ringe kommunen. Skal spørre om de har noe på huset, heftelser el. l.

Vi ligger hakket bak Mayamor. Har vært på visning, så bra ut (les; perfekt!!!) og megleren virker som en real fyr. Og noen dager siden visning, er det fortsatt ingen som har bydd. Vi tenker å by i dag eller i morgen. Men hvordan gjør en det med det faktum at vi ikke har sjekka hele huset...? F.eks. vi vet jo ikke hva som gjemmer seg bak alle seksjonene og møblene som var der... Og så glemte jeg å sjekke lyden på kjøkkenvifta, samt vanntrykket og vann-smaken.

Høres jo crazy ut å kjøpe et hus bare etter en visning... Men det går vel an å stole såpass på opplegget?? (kall meg blåøyd, men si meg også da hva jeg bør gjøre,please. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan du ikke be om en visning til da? Og gjør som de andre sier - ta med en person som har greie på ting. Kanskje t.o.m. ta med en fuktmåler som kan indikere problemer på f.eks. badet. Nå som det er kaldt kan du se etter istapper eller snøfrie felt på taket. Da er det mest sannsynlig dårlig isolert.

Dersom det er gjort større arbeid på huset i det siste, kan det være greit å be om en bekreftelse på at det er utført av fagpersoner. Vi fikk vannskade på badet (heldigvis dekket eierskifteforsikringen det), men forrige eier skrøt voldsomt av hvor dyktig hans kamerat som hadde gjort det var. Overhør slikt skryt!!

Lykke til! Det er spennende med huskjøp. :)

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Gå en gang til...

Det gjorde vi før vi la inn budet...

Var dette noe dere liker - så er det verd turen... :wink:

Uansett - en kan jo på en måte tenke litt selv også...

Vi kjøpte en enebolig til 1 250 000,- fra 1972.

Klart det vil være ting vi vil forandre på.

Det vil være ting vi må utbedre.

Det er jo ikke nytt...

Hadde huset vært fra 2002 - kunne vi forventet mer...

Min far kjøpte seg en leilighet for mange år siden.

Da han skulle flytte inn - viste det seg at den såkalt nyoppussede stuen - var oppusset rundt veggseksjon, sofa etc...

Hadde hull i belegget som var dekket med ting og tang...

Så der var det absolutt skjulte feil og mangler... :lol:

Det er spennende med huskjøp...

En så viktig avgjørelse - og så kommer budkrigen og raske avgjørelser...

Vi har funnet stedet vi vil bli gamle sammen.

Har langsiktige planer for å bygge på huset.

Det kommer - det kommer...

Men tvi tvi med kikking og budgiving... :P

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ser at du allerede har fått mange gode tips :-)

Ville bare si at dersom du ikke kan ta med deg noen i familien som har god peiling på bolig på neste visning, så ta kontakt med en takstmann, og spør om han vil være med deg på visning! Megler kan ikke nekte deg å ha med fagmann, og takstmannen har fuktmåler og kompetanse til å se etter skjulte feil og mangler. Du må regne med å betale litt for dette, men det kan jo vise seg å være verdt det!

.. det er bare en liten ulempe med å ta med fagmann - for dersom du skulle finne skjulte feil og mangler etter overtagelse som du vil klage på, så har det faktum at du hadde med en profesjonell part gjøre klagesaken litt tyngre for deg - terskelen for hva du "burde ha vært kjent med" ligger litt høyere..

Ser forresten at Mayamor sier at DnB Eiendom ikke er tilknyttet noen meglerforretning, og at det er vanskelig å klage på megleren der.. Hmm det var nytt for meg, og jeg jobber der!! Som alle andre meglere - untatt NOTAR, er de tilknyttet Norges Eiendomsmegler Forbund. Notar er en advokatmegler..

I tillegg finnes det en egen klagenemd for eiendomsmeglersaker, og det er desverre alt for få klager som kommer til nemda. Så hvis du er misfornøyd med megleren din, så klag!!! Vi trenger tilbakemeldingene, på godt og på vondt!

Hilsen fast bruker som ikke har så veldig lyst til å fortelle hva hun jobber med og hvor, så hun er gjest i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle kjøpe hus for en tid tilbake, og gikk på visninger "over alt". Så på et hus som passet fint for oss i forhold til pris, beliggenhet og planløsning på rommene. På visning var ikke megler selv til stede, men en meglerasistent som overhode ikke visste noe om huset. Dette er mere regelen enn unntaket med Notar.

Vi oppdaget selv at gulvet i et tilbygg var skjevt, og at det var sprekker i muren utvendig. Meglerassistenten var ikke klar over dette (det var ikke nevnt i papirene heller), og kunne selvfølgelig ikke si noe sikkert om hva som var årsaken. Vi ba om en visning til, tok med oss en bygningsingeinør og gikk på visning. Han mente faren var stor for at tilbygget kunne synke mere, og at dette var årsaken til sprekken i muren. I tillegg fant han ut at det elektriske ikke var i orden og overhode ikke kunne være godkjent, at et vannbord mangla utvendig samt at en god del av bordene i kledningen var for korte slik at to yttervegger sansynligvis måtte byttes fordi det helt sikkert hadde trengt inn vann. Trappa var heller ikke riktig montert, og hold dermed på å dra med seg hele vindskjulet vekk fra huset. Ingenting av dette var nevnt i papirene fra Notar!!! Vår fagmann var dypt sjokkert, og nekta å tro at noen som solgte noe sånn uten fortelle om hvilken stand det var i kunne sove godt om natta. Hadde vi kjøpt huset måtte vi ha forventa flere hundre tusen kroner for å utbedre problemene.

Det er ikke noe problem å kjøpe gjennom notar bare du er obs, men vær sikker på at det ikke er skjulte feil, og at prisen står i forhold til hva du får. Min erfaring er at de ofte overpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Nå har da huseier plikt til og opplyse om slike ting ved salg. Han har vel fått godkjent arbeidet?Og at det finnes papirer på alt.

Meglere er da ikke bygningstekniske fagfolk. Det er da fritt opp til hver enkelt å ordne med det. Er ikke så sikker på at det hadde blitt noe anerledes til en annen megler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har da huseier plikt til og opplyse om slike ting ved salg. Han har vel fått godkjent arbeidet?Og at det finnes papirer på alt.

Meglere er da ikke bygningstekniske fagfolk. Det er da fritt opp til hver enkelt å ordne med det. Er ikke så sikker på at det hadde blitt noe anerledes til en annen megler.

De skal da gå over slike ting når de lager takst! På det huset vi senere kjøpte var hver eneste lille filleting grundig beskrevet, samtlige feil og mangler inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke blande takst og megler da.

Megleren kan ikke sette noen takst på boligen om h*n ikke er takstmann.

Men megleren kan gi en verdivurdering av boligen (kommer an på marked, størrelse, beliggenhet osv.)

Takstmannen sjekker boligen og finner ut hvilken tilstand den er i og gir deretter en verditakst. Det er denne man skal se nøye på når man kjøper en bolig.

Likevel må man sjekke nøye på visningen. Spør og grav, gå over detaljer (særlig kjøkken/våtrom/bad). Selgeren har opplysningsplikt, men kjøperen har undersøkelsesplikt. Sist jeg sjekket var undersøkelsesplikten viktigere enn opplysningsplikten.

Mange velger å skaffe seg en eierskifteforsikring når de selger boligen sin. Da får de dekket feil og mangler som de ikke visste om da de solgte.

Kort sagt, så gir megleren opplysninger basert på takst og hva selgeren har fortalt om boligen.

Jeg vil tro at det finnes meglere som gir feilaktige opplysninger i de fleste firmaer. Men det er også din plikt, som kjøper, å gå gjennom taksten og spørre fagfolk om ting du lurer på eller er i tvil om.

Om megleren heter Notar eller noe annet, så er reglene ganske klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dixie i.i

Også må man skille mellom en TAKST og en TILSTANDSRAPPORT!! Taksten blir foretatt av en takstmann, dvs en som har utdannelse som takstmann (krav om bygningsfagligbakgrunn + taktmannskolen) Han går OVERFLADISK igjennom huset, og setter en verdi utifra flere parimetre. Denne verdien skal gjennspeile det "flere" ville betalt for boligen. Desverre har taksten mistet litt av sin funksjon. Hadde jeg solt/kjøp leilighet ville jeg nøyd meg med en takst, da det meste som kan være dyre/skjulte feil og mangler vil være sameiet/borettslagets ansvar. Men ta en kikk i sikringsskapet, se på badet og spør direkte om når og hvem som har utført arbeidet. Har det vært noen lekkasjer ol. Da har du ditt på det trygge i hht til avhendingsloven.

Skulle jeg solgt hus ville jeg bedt om en tilstandsrapport, og jeg ville aldri vurdert å kjøpe et hus uten at det foreligger. En tilstandsrapport er en gjennomgang av det byggtekninske ved boligen ( vanlgvis ikke av el. anlegget) og foretas av utvalgte takstmenn (med spesiell kompetanse). Denne sier noe om boligens tilstand, og bør leses nøye. Har bør alle feil og mangler nevnes, og det gjør at du som boligkjøper kan være tryggere. Du vil også stille sterkere om det skulle bli en tvist.

Fordi jeg kjenner bransjen og eml. loven vil jeg aldri vurdere å selge igjennom Notar, men å kjøpe igjennom dem kunne jeg nok gjort. Så lenge du som kjøper bruker undersøkelsesplikten din så er det nok ikke noe værre en å kjøpe igjennom de fleste andre!!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...