pollyanna Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 (endret) Hei. Vi skal på tur med familien min, søsknene mine med ektefeller og barn+ foreldrene mine. Mannen min har en sønn fra tidligere. Og da vi bestilte tur sa jeg til mine foreldre som betaler at jeg ikke ønsket å ha han med. Dette var fordi mannen min og jeg hadde store problemer i forholdet da turen ble bestillt. I tillegg føler jeg at jeg ikke får ha mannen min når sønnen hans er med, fordi han får all oppmerksomhet, og jeg går da alene med de to små jentene vi har på 4 år og 8 mnd... Det som er litt ekkelt nå er at vi bør fortelle han at vi skal på tur med døtrene våre og min familie, men at han ikke får være med... Noen som har noen gode tips til hvordan vi skal formulere oss? Litt redd for at datteren vår på 4 sier at vi har tatt fly eller noe.. Endret 16. april 2012 av pollyanna 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Din stakkars stesønn vet nok allerede at du ikke liker han. Jeg synes det er drøyt at han ikke får være med å at du begrunner det med at du og mannen hadde problemer i forholdet da turen ble bestilt. Du må regne med at sønnen på en eller annen måte får vite om deres tur. Det er greit at ikke stebarna alltid kan være med på alt, men da for at det ikke lar seg praktisk løse. Jeg synes også det hadde vært greit at han ikke fikk være med på denne turen hvis grunnen var en annen. 34
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Vet ikke alder på barnet, og om han er hos dere så ofte at det blir endring i samværsplaner fordi dere blir lenge borte. Jeg ville forsøkt å nevnte det i en dagligdags tone uten å gjøre noe stort nummer av det. Har vært i forhold selv med dine og mine, og skjønner at det ikke er enkelt bestandig. Håper dere får tid til å pleie hverandre og forholdet, og det kommer igjen sønnen tilgode. Ønsker deg en god tur og håper du slipper en masse fordømmelser i forhold til det valget som er tatt 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Det der er ikke greit. Hadde jeg vært mannen din, hadde jeg blitt hjemme med sønnen min, evt betalt (fra fellesskapets kasse) en tur for meg og han når du og fellesungene er på tur med foreldrene dine. 11
Gjest Nikki09 Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 Jeg trodde at man lærte allerede i barnehagen at det var alle eller ingen... 21
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 Du bestiller billett til stesønnen din også. Slutt å vær smålig! Ikke ta din frustrasjon over mannen din ut på gutten hans. At hans far vier mye oppmerksomhet til sin sønn når de først er sammen er vel ikke så rart? Kan du ikke unne dem litt tid sammen uten at du skal være i fokus? Hvis dette var de eneste grunnene til at sønnen hans ikke kunne få være med, synes jeg ikke synd på deg som når har fått deg selv opp i en kjip situasjon. Om det derimot er andre grunner som ligger bak, at det ble vanskelig rent praktisk at han kunne være med, blir det en annen sak. 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 Vet ikke alder på barnet, og om han er hos dere så ofte at det blir endring i samværsplaner fordi dere blir lenge borte. Jeg ville forsøkt å nevnte det i en dagligdags tone uten å gjøre noe stort nummer av det. Har vært i forhold selv med dine og mine, og skjønner at det ikke er enkelt bestandig. Håper dere får tid til å pleie hverandre og forholdet, og det kommer igjen sønnen tilgode. Ønsker deg en god tur og håper du slipper en masse fordømmelser i forhold til det valget som er tatt Enig i at det ikke alltid lar seg gjøre at stebarna får være med, men i dette tilfellet skal alle de fire andre reise på tur (far, stemor og begge søstrene). De skal på en familietur, å stesønn er ikke definert som familie siden han lett kunne skvises bort. Det blir feil. 4
Gjest Bella111 Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 du gjør det så klart å tydelig at han ikke er en del av familien med å reise sånn uten han! spesielt siden deres felles barn får være med. 3
vinterspeil Skrevet 16. april 2012 #9 Skrevet 16. april 2012 Har ikke noe godt svar på det TS spør om. Jeg blir bare så utrolig trist når jeg leser om hvordan mange særkullsbarn i dag blir behandlet Hvordan skal kunne føle den nødvendige tilhørigheten til sin familie når de stadig vekk blir nedprioritert i forhold til foreldrenes nye familie. Huff!! Har hørt kommentarer som "vi lever da i 2012, det er helt normalt å nedprioritere særkullsbarn" og får helt frysninger. Er det rart vi lever i en kald og stadig galere verden?!! 7
Glawii Skrevet 16. april 2012 #10 Skrevet 16. april 2012 Nei vettu hva. Stesønnen skal også få være med. Man hodler da ikke barn utenfor på den måten? Gu' så sårende! 2
Okapi Skrevet 16. april 2012 #11 Skrevet 16. april 2012 Som stesønn i to familier selv må jeg si jeg synes det opplegget der virker helt forferdelig. Nå vet jeg ikke om gutten her er like nådeløst opptatt av rettferdighet som meg, men om han er det kan du regne med at ditt forhold til ham vil bli svært vanskelig de kommende årene. 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #12 Skrevet 16. april 2012 Hei. Vi skal på tur med familien min, søsknene mine med ektefeller og barn+ foreldrene mine. Mannen min har en sønn fra tidligere. Og da vi bestilte tur sa jeg til mine foreldre som betaler at jeg ikke ønsket å ha han med. Dette var fordi mannen min og jeg hadde store problemer i forholdet da turen ble bestillt. I tillegg føler jeg at jeg ikke får ha mannen min når sønnen hans er med, fordi han får all oppmerksomhet, og jeg går da alene med de to små jentene vi har på 4 år og 8 mnd... Det som er litt ekkelt nå er at vi bør fortelle han at vi skal på tur med døtrene våre og min familie, men at han ikke får være med... Noen som har noen gode tips til hvordan vi skal formulere oss? Litt redd for at datteren vår på 4 sier at vi har tatt fly eller noe.. Fyen faen for en forkastelig oppførsel, stjerneeksempelet på å behandle noen stemoderlig. Hvis det er noe tak i faren blir han da hjemme med sønnen sin. Og skiller seg fra deg. Det er du som er inntrengeren i familien. Ikke sønnen, som kom først. 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #13 Skrevet 16. april 2012 Som stesønn i to familier selv må jeg si jeg synes det opplegget der virker helt forferdelig. Nå vet jeg ikke om gutten her er like nådeløst opptatt av rettferdighet som meg, men om han er det kan du regne med at ditt forhold til ham vil bli svært vanskelig de kommende årene. Jeg tenker at stesønnen vet at han ikke er definert som familiemedlem i ts sin kjernefamilie. Trist og lese at barn blir behandlet sånn... 6
Gjest Okusan Skrevet 16. april 2012 #14 Skrevet 16. april 2012 Jeg kan strekke meg til å skjønne at det ikke er greit å ha stesønnen hengende rundt på romantiske parhelger til Lisboa og Paris, for litt sårt tiltrengt alenetid. Men en familieferie, med søstre og onkler og kusiner og alt mulig? Klart det er ille å fortelle det til ham. Rett og slett fordi han etter etter alle solemerker burde få vært med. 12
O'hara Skrevet 16. april 2012 #15 Skrevet 16. april 2012 (endret) Ta han med! Det å bli eksludert på en slik måte... Vel, jeg synes det er skrekkelig, skrekkelig ufint, lite voksent og regelrett slemt gjort! Og uttalelsen din om at du da ikke får ha mannen din i fred?! Hva i huleste er det du tenker med??? Endret 16. april 2012 av O'hara 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #16 Skrevet 16. april 2012 «Vakna Groa Vakna Mor» av John Bauer viser en sønn ved sin mors grav som søker morens hjelp mot den onde stemoren, etter et motiv fra eddadiktet Grógaldr Den etymologiske roten til leddet ste- er nedertysk stef-, som tilsvarer gammelnorsk stjúp-, og betyr egentlig noe som er hugget av, her brukt i betydningen en som har tapt (en av) sine foreldre. I vestlig folketradisjon og folkeeventyr fremstilles stemødre og stefedre overveiende negativt. Kjente eventyr som Askepott, Snehvit og Hans og Grete har alle stefamilien som tematikk, og viser stemødre som favoriserer seg selv eller sine egne barn på bekostning av stebarna. Å behandle noen stemoderlig betyr å behandle noen urettferdig[1]. Barn som vokser opp med stefamilier er langt mer utsatt for overgrep enn barn ellers i samfunnet, dette omtales som «Askepott-effekten». 1
pollyanna Skrevet 16. april 2012 Forfatter #17 Skrevet 16. april 2012 Vet ikke alder på barnet, og om han er hos dere så ofte at det blir endring i samværsplaner fordi dere blir lenge borte. Jeg ville forsøkt å nevnte det i en dagligdags tone uten å gjøre noe stort nummer av det. Har vært i forhold selv med dine og mine, og skjønner at det ikke er enkelt bestandig. Håper dere får tid til å pleie hverandre og forholdet, og det kommer igjen sønnen tilgode. Ønsker deg en god tur og håper du slipper en masse fordømmelser i forhold til det valget som er tatt Takk for svar Gutten er 12. Vi skal bare en langhelg, så er ikke lenge vi skal være borte. Vi trenger virkelig å ha tid til hverandre som kjærester og å vie oppmerksomhet til våre felles barn. Har vært mye diskusjoner hjemme, og desverre har disse ofte kommet før leggetid til barna.. Så da turen ble bestillt var jeg veldig usikker på hva jeg ville videre i forholdet. Derfor var jeg også kanskje litt "egosentrisk" som mange sier her, fordi jeg tenkte at noen ganger er det bare godt å komme seg vekk.. Men da trenger jeg også en mann som også er på min side, og ikke vier 110% oppmerksomhet til sønnen sin, og "glemmer" at han har to andre barn også.. 1
Gjest loren Skrevet 16. april 2012 #18 Skrevet 16. april 2012 Fy fader! Håper min sønn aldri kommer ut for en stemor som deg! 8
O'hara Skrevet 16. april 2012 #19 Skrevet 16. april 2012 Takk for svar Gutten er 12. Vi skal bare en langhelg, så er ikke lenge vi skal være borte. Vi trenger virkelig å ha tid til hverandre som kjærester og å vie oppmerksomhet til våre felles barn. Har vært mye diskusjoner hjemme, og desverre har disse ofte kommet før leggetid til barna.. Så da turen ble bestillt var jeg veldig usikker på hva jeg ville videre i forholdet. Derfor var jeg også kanskje litt "egosentrisk" som mange sier her, fordi jeg tenkte at noen ganger er det bare godt å komme seg vekk.. Men da trenger jeg også en mann som også er på min side, og ikke vier 110% oppmerksomhet til sønnen sin, og "glemmer" at han har to andre barn også.. DET tar du opp med mannen din, men du lar da for søren meg ikke sønnen hans få svi for at han, som voksen, ikke er sammen med alle barna. Fysj! 23
Bachata Skrevet 16. april 2012 #20 Skrevet 16. april 2012 Hei. Vi skal på tur med familien min, søsknene mine med ektefeller og barn+ foreldrene mine. Mannen min har en sønn fra tidligere. Og da vi bestilte tur sa jeg til mine foreldre som betaler at jeg ikke ønsket å ha han med. Dette var fordi mannen min og jeg hadde store problemer i forholdet da turen ble bestillt. I tillegg føler jeg at jeg ikke får ha mannen min når sønnen hans er med, fordi han får all oppmerksomhet, og jeg går da alene med de to små jentene vi har på 4 år og 8 mnd... Det som er litt ekkelt nå er at vi bør fortelle han at vi skal på tur med døtrene våre og min familie, men at han ikke får være med... Noen som har noen gode tips til hvordan vi skal formulere oss? Litt redd for at datteren vår på 4 sier at vi har tatt fly eller noe.. Du sier ganske klart at gutten ikke er regnet med på familieferie pga at du da ikke får tid sammen med hans far/din mann, så her er det ingen gode måter å informere sønnen på. Du kan velge å finne på en eller annen løgn, dersom det finnes en trobar løgn som kan gjøre det lettere for gutten å akseptere at han ikke blir ansett som endel av familien, så bruk den! Selv om han nok allerede vet at han ikke er ønsket med. Uansett alder, så skjønner og føler barn mye. Personlig synes jeg grunnen din er gørstygg!!! Jeg har ingen som helst forståelse for ditt valg, og jeg har heller ingen forståelse for at far blir med på en slik tur, dersom han vet at din grunn til å ikke ville ha med hans sønn er den den er. Det kunne vært andre grunner som gjorde det forståelig, som at turen deres er midt i den delen av ferien da gutten skal være hos sin mor, og at det dermed ble vanskelig for dere å tilpasse en tur for hele storfamilie til guttens mor. DET hadde jeg kunnet forstå. Eller at siden du og din mann hadde problemer når det ble bestilt, var det ikke bestilt billetter til verken far eller sønn, og at det ble en ren tur for deg, jentene og din storfamilie. Men at det var problemer mellom dere..? Tydeligvis ikke store nok til at FAR ble utelukket fra tur, og da faller det vel mer på det at du rett og slett ikke vil ha med ungen fordi du er sjalu på tiden faren bruker på ham når han er med. Hvor ofte er han hos dere? Hvor gammel er han? 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå