Gjest Gjest Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Jeg og mannen har bestemt oss for å skilles. Vi har to barn i barneskolealder, og kommer til å ha 50-50% fordeling/annenhver uke. Han har to barn i ungdomsskole/videregående skolealder fra tidligere, som han har annenhver uke. Vi eier et romslig hus, men med ulik eierandel. Huset har steget mye i verdi gjennom de årene som har gått etter at vi kjøpte det. Han har tilbudt meg en sum for å kjøpe meg ut, men jeg syns summen han tilbyr er altfor lav. Jeg har den laveste eierandelen og har hverken råd eller lyst til å kjøpe han ut. Vi kan selvsagt få en takst av megler, men husene i dette området har blitt solgt for godt over takst det siste året. Derfor syns jeg vi kan legge huset ut for salg, og basere prisen på det høyeste budet vi får, og at han kjøper meg ut basert på den prisen? Er det lovlig? jeg har også foreslått at vi fastsetter prisen ut fra hva nabohuset (som er veldig likt i størrelse og tilstand, men har mye mindre utsikt), ble solgt for for noen måneder siden, men det øret vil han ikke høre på. Han vil bare prinsipielt betale så lite som mulig, og sier at jeg uansett kommer ut av det med fortjeneste.... Er det noen som har forslag til hva jeg skal gjøre? Kan jeg "kreve" salg? Eller må jeg bare godta den prisen han er komfortabel med?
liv Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Du kan kreve salg, og at han får by som en vanlig kjøper.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Jeg og mannen har bestemt oss for å skilles. Vi har to barn i barneskolealder, og kommer til å ha 50-50% fordeling/annenhver uke. Han har to barn i ungdomsskole/videregående skolealder fra tidligere, som han har annenhver uke. Vi eier et romslig hus, men med ulik eierandel. Huset har steget mye i verdi gjennom de årene som har gått etter at vi kjøpte det. Han har tilbudt meg en sum for å kjøpe meg ut, men jeg syns summen han tilbyr er altfor lav. Jeg har den laveste eierandelen og har hverken råd eller lyst til å kjøpe han ut. Vi kan selvsagt få en takst av megler, men husene i dette området har blitt solgt for godt over takst det siste året. Derfor syns jeg vi kan legge huset ut for salg, og basere prisen på det høyeste budet vi får, og at han kjøper meg ut basert på den prisen? Er det lovlig? jeg har også foreslått at vi fastsetter prisen ut fra hva nabohuset (som er veldig likt i størrelse og tilstand, men har mye mindre utsikt), ble solgt for for noen måneder siden, men det øret vil han ikke høre på. Han vil bare prinsipielt betale så lite som mulig, og sier at jeg uansett kommer ut av det med fortjeneste.... Er det noen som har forslag til hva jeg skal gjøre? Kan jeg "kreve" salg? Eller må jeg bare godta den prisen han er komfortabel med? Angånde huset: Få utført takst. Deretter deles dette etter eierprosent i huset. Enhver som eier har krav på å få sin andel. Hvis ikke den andre vil selge kan den andre ikke nekte. Dvs.den som vil selge må gå rettens vei. (Vet om en slik som som akkurat er sluttflørt). Her endte med at den som ville beholde huset kjøpte ute den andre.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Det stemmer slik som du sier; du kan kreve at huset legges ut for salg og han kan kjøpe til høyeste bud. Så gjør dere opp utfra den prisen. Men bor dere på et mindre sted så kan han gjøre en god del for å sabortere budgivningen. Jeg hørte en gang om noen som gjorde dette, og den parten som skulle kjøpe huset fikk ut ryktet at dette var bare for å fastsette pris og at det var ingen vits i å by. Men på samme måte kunne jo du også fått noen til å hjelpe deg med å presse prisen oppover. Så jeg ville i første omgang prøvd å blitt enige før jeg tok dette skrittet. Du må bestemme deg for hva du mener huset er verdt. Så må du forhøre deg litt rundt for å finne ut om din pris er realistisk, slik at ikke du blir for grådig også. Så kan du gi han et tilbud, og si at dette er siste tilbud ellers krever du huset for salg. En takst er jo også fornuftig. Slagssummen på solgte hus i området skal jo også spille inn i en takst, dersom dette er et populært område.
Marikke Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 Men på samme måte kunne jo du også fått noen til å hjelpe deg med å presse prisen oppover. Jeg ville aldri lagt inn et useriøst bud på et hus, i hvert fall ikke over takst for å presse prisen, slik det her snakkes om. Et bud er bindende, og hvis eieren godtar budet, så står man der med skjegget i postkassa.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 Jeg ville aldri lagt inn et useriøst bud på et hus, i hvert fall ikke over takst for å presse prisen, slik det her snakkes om. Et bud er bindende, og hvis eieren godtar budet, så står man der med skjegget i postkassa. Jepp, det gjør man, så det er nok ikke noe som skjer ofte. Men jeg har faktisk hørt at det skjer, med hjelp fra megleren. Tro det eller ei. Men en kompis fikk faktisk tilbud fra megleren til å få litt "fart" i budrunden som hadde stoppet opp litt. Jeg trodde virkelig at alle meglerfirma var superseriøse, men det finnes vel begge deler der også. Men det er vel lettere for han å sabortere budrunden, men man kan jo aldri vite. Plutselig kommer det noen som absolutt vil ha huset, og som har mye penger. Sånn sett kan det jo bli en meget kostbar opplevelse for din eks, og det hadde jeg ikke villet heller. Jeg hadde nok vært opptatt av at begge deler skulle komme ut noenlunde likt, og klare seg økonomisk fremover, til beste for barna. Og at de fikk muligheten til å bo i det huset de ser på som et hjem, ville også vært viktig for meg. Så noenlunde rettferdig deling vil være den beste løsningen etter mitt syn. Og da må dere kanskje møtes på midten.
Gjest damen Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 Jussen er helt klar på dette området. Du har krav på å få solgt huset til markedspris, og om han vil kjøpe deg ut så har han rett til å trå inn i høyeste bud. Du må ikke godta noen bud fra han med mindre du vil. Spiller ingen rolle hva han mener. Om dere ikke vil ut på markedet så kan dere få takst og enes om en pris.
LongKissGodnight Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 Få huset takstert på nytt slik at dere begge vet verdien som huset er pr i dag,ikke fra kjøpedato. Før dere evtuelt regner ut hvor mye som er din del av huset før evt deling og salg.
Gjest EasyRider Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 Banken kan gi en grovtakst basert på eiendommer som er omsatt i området. Det er et godt utgangspunkt. Taksten finner de ved å slå opp i en database. Det kan de gjøre på noen minutter. Ta det med dem samtidig som du diskuterer finansiering av ny bolig. Forøvrig viker du lite redelig hvis du på alvor vil kjøre falske budrunder for å øke prisen. Hvis det foreligger en forkjøpsrett så skal det opplyses om dette i annonsering av eiendommen. En tvist i rettsapparatet vil sannsynligvis koste mer enn å bli enige og begge parter kan tape. Salg via megler vil koste 100.000 kr +. dette kan man unngå ved å bli enige. Den som beholder eiendommen slipper 2,5% dokumentavgift. Dette beløpet kan jo deles i to. Jeg er 100% sikker på at det ikke er smart å være uredelig og opparbeide et livslangt fiendeskap med sin eks. Min eks svindlet meg. Jeg føler derfor at jeg har betalt for å få lov til aldri å snakke med henne igjen. Hun burde tenkt på konsekvensene av å etablere en livslag konflikt. Dette sliter på henne i dag 7 år senere. Men for meg er det greit. Jeg snakker aldri med mennesker som vil meg vondt samtidig som de lar grådigheten styre. La en nøytral part få gi dere begge råd om hva som er rettferdig for begge. Hvorfor lage mer faenskap enn det allerede finnes i verden? 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 Banken kan gi en grovtakst basert på eiendommer som er omsatt i området. Det er et godt utgangspunkt. Taksten finner de ved å slå opp i en database. Det kan de gjøre på noen minutter. Ta det med dem samtidig som du diskuterer finansiering av ny bolig. Forøvrig viker du lite redelig hvis du på alvor vil kjøre falske budrunder for å øke prisen. Hvis det foreligger en forkjøpsrett så skal det opplyses om dette i annonsering av eiendommen. En tvist i rettsapparatet vil sannsynligvis koste mer enn å bli enige og begge parter kan tape. Salg via megler vil koste 100.000 kr +. dette kan man unngå ved å bli enige. Den som beholder eiendommen slipper 2,5% dokumentavgift. Dette beløpet kan jo deles i to. Jeg er 100% sikker på at det ikke er smart å være uredelig og opparbeide et livslangt fiendeskap med sin eks. Min eks svindlet meg. Jeg føler derfor at jeg har betalt for å få lov til aldri å snakke med henne igjen. Hun burde tenkt på konsekvensene av å etablere en livslag konflikt. Dette sliter på henne i dag 7 år senere. Men for meg er det greit. Jeg snakker aldri med mennesker som vil meg vondt samtidig som de lar grådigheten styre. La en nøytral part få gi dere begge råd om hva som er rettferdig for begge. Hvorfor lage mer faenskap enn det allerede finnes i verden? Nå var det jo ikke ts som foreslo en falsk budrunde. Selvfølgelig er det best å bli enige, men det virker ikke som om eksen til ts er spesielt innstilt på det heller, når han tilbyr en sum og nekter noen som helst forhandlinger utover dette. Som flere her skriver, så har ts faktisk rett til å ha huset på det åpne markedet og selge til høystbydende. Selvfølglig kan man møtes på halvveien, men da må dette gjelde begge parter.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2012 #11 Skrevet 17. april 2012 Forøvrig viker du lite redelig hvis du på alvor vil kjøre falske budrunder for å øke prisen. Hvis det foreligger en forkjøpsrett så skal det opplyses om dette i annonsering av eiendommen. La en nøytral part få gi dere begge råd om hva som er rettferdig for begge. Hvorfor lage mer faenskap enn det allerede finnes i verden? Hallo! TS har da på ingen måte tenkt på falsk budrunde, og det er det heller ikke noen som foreslår. Du må lære deg å lese, dette var da ikke vanskelig å forstå! Det var bare jeg som nevnte "farene" ved å lyse ut huset hvis det er eller blir litt "krig" ved en sånn løsning.
Gjest EasyRider Skrevet 17. april 2012 #12 Skrevet 17. april 2012 TS sier konkret at hun vurderer dette midt i sitt innlegg. Hun stiller også spørsmålet om dette er lovlig. Det indikerer at hun innerst inne vet at dette ikke er redelig men at hun likevel vil sjekke om det er lovlig. Jeg siker ikke at det er ulovlig. Jeg sier at det skal opplyses om alle forhold i en budrunde. Finnes det en klausul om forkjøpsrett så skal det faktisk opplyses om dette. Noe annet er ulovlig og kan danne grunnlag for å fremme søksmål.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2012 #13 Skrevet 17. april 2012 TS sier konkret at hun vurderer dette midt i sitt innlegg. Hun stiller også spørsmålet om dette er lovlig. Det indikerer at hun innerst inne vet at dette ikke er redelig men at hun likevel vil sjekke om det er lovlig. Jeg siker ikke at det er ulovlig. Jeg sier at det skal opplyses om alle forhold i en budrunde. Finnes det en klausul om forkjøpsrett så skal det faktisk opplyses om dette. Noe annet er ulovlig og kan danne grunnlag for å fremme søksmål. TS sier "Derfor syns jeg vi kan legge huset ut for salg, og basere prisen på det høyeste budet vi får, og at han kjøper meg ut basert på den prisen? Er det lovlig?" Hun vurderer ikke å få hjelp til å presse opp prisen, hun vil bare ha en helt vanlig budrunde for å se hva som er markedspris. Hvis mannen ønsker det, kan han gå inn på høyeste bud. Dette er fullt lovlig og veldig vanlig! Personlig ville jeg ikke gjort det slik, med mindre vi ikke klarte å bli enige på noen som helst andre måter først. Jeg ville heller ikke likt å kastet bort tid på visninger, tid på budrunder og brukt en hel masse energi på spenning, håp, forventninger og deretter skuffelse når jeg oppdaget at huset egentlig aldri var til salgs. Men det gjøres ofte slik, likevel. Men en takst er mye billigere enn en megler, så jeg hadde gjort mye for å prøve å bli enige om det først!
Gjest EasyRider Skrevet 17. april 2012 #14 Skrevet 17. april 2012 (endret) Det er neppe lov å plutselig selge til mannen hvis det er en annen som har høyeste bud uten at du opplyser om forkjøpsrett før budrunden starter. Banken gir henne en grovtakst basert på Norsk Eiendomsverdi sine tall. De er basert på eiendommene som er solgt i området den siste tiden. Hun er også litt ute og sykler når hun mener salget av naboeiendommen vil gi samme prs pr kvadrat. Det er mange faktorer som spiller inn. Hun bør bruke 2-3 uavhengige takstfolk og så ta snittet som verdi. Dette kan hun og mannen enes om FØR tallene er på bordet. I tillegg så sparer den som selger 2,5% dokumentavgift og meglergebyr. Dette beløpet bør splittes side den som går ut må betale 2,5% dokumentavgift på den nye eiendommen. Det slipper den som blir boende. Endret 17. april 2012 av EasyRider
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2012 #15 Skrevet 17. april 2012 Det er neppe lov å plutselig selge til mannen hvis det er en annen som har høyeste bud uten at du opplyser om forkjøpsrett før budrunden starter. Banken gir henne en grovtakst basert på Norsk Eiendomsverdi sine tall. De er basert på eiendommene som er solgt i området den siste tiden. Hun er også litt ute og sykler når hun mener salget av naboeiendommen vil gi samme prs pr kvadrat. Det er mange faktorer som spiller inn. Hun bør bruke 2-3 uavhengige takstfolk og så ta snittet som verdi. Dette kan hun og mannen enes om FØR tallene er på bordet. I tillegg så sparer den som selger 2,5% dokumentavgift og meglergebyr. Dette beløpet bør splittes side den som går ut må betale 2,5% dokumentavgift på den nye eiendommen. Det slipper den som blir boende. TS Takk for mange svar. Jeg mener naboeiendommen er sammenlignbar fordi den er solgt med nærhet i tid, den er omtrent like stor, huset er omtrent like gammelt, den innvendige standarden er nokså lik. Den største forskjellen er at huset vårt har utsikt, og det bør jo heller dra prisen opp. Jeg ønsker ikke uredelig spill, men jeg vil ha en rettferdig pris, dvs. jeg vil ha markedspris. Snitt av tre megler-takster er selvsagt mulig og antagelig er det der vi ender, men av erfaring vet jeg som sagt at boligene i området selges for godt over takst. Så er det også slik at mannen/exen er rik både i penger og innflytelse. Jeg tror nok han vil kunne legge føring på den prisen megler setter. Det holder jo at han sier at det er et skilsmisseoppgjør og at han ønsker en lav takst. Han sier nok ikke det i mitt nærvær, men det holder jo at han ringer megler i forkant/etterkant av meglers besøk i huset. TS
Gjest EasyRider Skrevet 17. april 2012 #16 Skrevet 17. april 2012 Hvorvidt mannen er rik eller ikke er irrelevant. I Norsk Eiendomsverdi ligger grovtakstene som jeg har skrevet før. Mannen ar null innflytelse på disse takstene da de brukes av alle banker og forsikringsselskap i hele Norge. Norsk eiendomsverdi viser faktiosk oppnådd pris på de eiendommene du nevner. De er alle i den samme databasen uavhengig av hvem som har solgt, kjøpt eller formidlet salget. Du bør la 2-3 takstfolk sette hver sin takst. De tar utgangspunkt i Norsk Eiendomsverdi. Deretter må alle bygge sin takst ut i fra ulike variabler som delvis er subjektive. Bankene gir lån på en eiendom ut i fra det som ligger i Norsk Eiendomsverdi pluss egen takst av takstfolk hvis kunen ønsker det. Hvorvidt naboeiendommene er sammenlignare skal du overlate til takstfolkene. Det koster ikke mye å settte en takst. Dreier det seg om mye penger så bør dere ta hver deres og se om det er differanse. Sannheten er midt i mellom et sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå