Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som, erfaringsmessig, kan fortelle meg om dette er et bra eller dårlig sete? Jeg har ingen erfaring med Brio, men jeg har liksom alltid sett for meg at det er et "leke-merke" og innbiller meg derfor dårlig/billig kvalitet og/eller lavere sikkerhet.. :sjenert:

Hvis det er et bra sete, er det jo en bonus at det er såppass billig. Men er det bare halvgodt, hjelper det ikke om det er billig. Og det virker jo veldig praktisk, på mange vis. Mulighet for både bakover og forovervendt, og i og med og med at det er fra 0 kg kan man trygt bytte over når vår MaxiCosi cabriofix (som er frem til 13 kg) begynner å bli liten. Er jo flere seter som begynner på 15 kg, hva gjør man akkurat i mellomfasen da? Setter ungen på 13 kg i storsetet, eller venter med å flytte han fra Cabriofixen til han er 15kg? Det blir jo feil uansett føler jeg.

På bilder ser jo setet godt ut å sitte i, men er det det? Med tanke på ergonomi.

Knøttet sitter nok godt i MaxiCosi'n sin en stund til, men liker å være ute i god tid ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et godt bakovervendt sete, et ikke så godt fremovervendt sete. En bør ligge unna kombiseter generelt...

Skrevet

Et godt bakovervendt sete, et ikke så godt fremovervendt sete. En bør ligge unna kombiseter generelt...

Åkei..det visste jeg ikke. Takk for tips! :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har brio zento. Det kan snus begge veier, men siden det ikke er anbefalt å ha kombiseter bakovervendt så kommer vi til å kjøpe nytt når poden skal snus forover.

Vi tok det i bruk når barnet var ca 10 mnd, han er 3 år og 2 mnd nå og sitter forsatt fint i det.

Det skal kunne brukes fra nyfødt, men synes det virker for bratt til det, selv med "nyfødtinnlegg" i.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har brio zento. Det kan snus begge veier, men siden det ikke er anbefalt å ha kombiseter bakovervendt så kommer vi til å kjøpe nytt når poden skal snus forover.

Vi tok det i bruk når barnet var ca 10 mnd, han er 3 år og 2 mnd nå og sitter forsatt fint i det.

Det skal kunne brukes fra nyfødt, men synes det virker for bratt til det, selv med "nyfødtinnlegg" i.

Jeg mente selfølgelig ikke anbefalt forovervendt!

et annet pluss er at setet tar relativt liten plass bakovervendt i forhold til andre seter.

Britax setet skal visst være det samme setet som zento, og det er også relativt billig.

Skrevet (endret)

...regner med du mente framovervendt? :)

Men synes du det er et godt sete som bakovervendt, da?

(ellers så har jeg ikke helt fått med meg når de bør/skal begynne å sitte forovervendt - kommer det ann på kg eller lengde? Har bare hørt at de bør sitte bakovervendt så lenge de kan)

Edit: du klarte visst å svare før jeg fikk postet :gjeiper:

Endret av Knøtteliten
AnonymBruker
Skrevet

(ellers så har jeg ikke helt fått med meg når de bør/skal begynne å sitte forovervendt - kommer det ann på kg eller lengde? Har bare hørt at de bør sitte bakovervendt så lenge de kan)

De bør sitte bakovervendt til de er minst 4 år, eller 15 kg. De er bedre å snu de når de er store nok til å sitte i beltestol(fra 15 kg) enn å la de sitte framovervendt i en stol med integrerte seler. Bakovervendt kan de sitte langt lenger enn 4 år/15 kg.

Det er beltestolene som begynner på 15 kg. Stolene i gruppe 1/2(etter babystolene) begynner som oftest på 9 kg og går opp til 18 el 25 kg.

På Trygg Trafikk sine sider finner du mye info om sikring av barn i bil.

Skrevet

De bør sitte bakovervendt til de er minst 4 år, eller 15 kg. De er bedre å snu de når de er store nok til å sitte i beltestol(fra 15 kg) enn å la de sitte framovervendt i en stol med integrerte seler. Bakovervendt kan de sitte langt lenger enn 4 år/15 kg.

Det er beltestolene som begynner på 15 kg. Stolene i gruppe 1/2(etter babystolene) begynner som oftest på 9 kg og går opp til 18 el 25 kg.

Et spørsmål (ikke aktuelt for vår del på en del år da, og ikke helt hva trådstarter lurer på, men...): går det ikke an å bruke belter på stoler med integrerte seler? Mener det går på vår stol, Britax multi-tech. :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål (ikke aktuelt for vår del på en del år da, og ikke helt hva trådstarter lurer på, men...): går det ikke an å bruke belter på stoler med integrerte seler? Mener det går på vår stol, Britax multi-tech. :klo:

Stolene i gruppe 1/2(0/9-18/25 kg)kan festes med bilens seler ja eller isofix.

Men en beltestol(stol fra 15-36 kg) har ikke integrerte seler og barnet festes med bilens trepunktsele. Selve stolen står løst eller festes med isofox.

AnonymBruker
Skrevet

Stolene i gruppe 1/2(0/9-18/25 kg)kan festes med bilens seler ja eller isofix.

Men en beltestol(stol fra 15-36 kg) har ikke integrerte seler og barnet festes med bilens trepunktsele. Selve stolen står løst eller festes med isofox.

Eller mener du at Multi Tech kan brukes som beltestol? Det kan den ja. Men den kommer ikke særig godt ut i tester som beltestol.

Skrevet

Vi er veldig fornøyde, det står fjellstøtt i bilen vår, og man kan til og med feste det i opptil 45 graders liggevinkel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fornøyd, fordi det sitter som støpt og fordi det tar lite plass, og selfølgelig fordi det ser ut til at han kan sitte slik til han hvertfall er 4 år (forhåpentligvis lengre). Jeg anser setet som trygt.

Litt vanskelig å si noe mer, jeg har jo heldigvis ikke vært i kræsj med det.

når du skal velge setet ville gått for et kjent merke, et bakovervendt og et barnet sitter bra i og et som passer i bilen dere kjører (de to sistenevnte er jo individuelle faktorer). Det finnes en del tester av barneseter du kan lese (men hver obs på at noen kombiseter kun er testet forovervendt og dermed har fått dårlig score, det trenger ikke bety at de er dårlig bakovervendt)

Skrevet

Takk for tips! Da skal jeg lese litt på Trygg Trafikk :)

De bør sitte så lenge bakovervendt ja.. Men da er det ikke nødvendig med fremovervendt sete før de skal sitte i beltestol nei :) ...og nå forstod jeg endelig forskjellen på stolene/kiloene, visste ikke at det var en egen gruppe for 1/2 stoler.

Vi er veldig fornøyde, det står fjellstøtt i bilen vår, og man kan til og med feste det i opptil 45 graders liggevinkel.

Det hørtes utrolig greit ut da. (mulig det er noe man kan gjøre med flere stoltyper for alt jeg vet men!). Er nemlig opptatt av at de ikke skal være for bratt i ryggen. Gutten må sitte godt i både våken og sovnde stilling, slik at ikke hodet dingler fremover når han sovner eller noe. Det gjør det vel neppe i 45 graders vinkel :)

Jeg er fornøyd, fordi det sitter som støpt og fordi det tar lite plass, og selfølgelig fordi det ser ut til at han kan sitte slik til han hvertfall er 4 år (forhåpentligvis lengre). Jeg anser setet som trygt.

Litt vanskelig å si noe mer, jeg har jo heldigvis ikke vært i kræsj med det.

når du skal velge setet ville gått for et kjent merke, et bakovervendt og et barnet sitter bra i og et som passer i bilen dere kjører (de to sistenevnte er jo individuelle faktorer). Det finnes en del tester av barneseter du kan lese (men hver obs på at noen kombiseter kun er testet forovervendt og dermed har fått dårlig score, det trenger ikke bety at de er dårlig bakovervendt)

Nei, man får virkelig håpe at man slipper å kræsje..

Nå når jeg vet at de bør sitte bakovervendt til de er mist 4 år stiller saken seg litt annerledes enn utgangspunktet mitt - da er det er godt bakovervendt sete jeg er ute etter, enten det er kombi eller ikke. Det kommer uansett ikke til å bli brukt framovervendt, når man ikke trenger det før de skal i beltestol :) (så for meg at de måtte snues fremover før de var store nok til å sitte med bilbelte, pga at beina ble for lange etc..).

Det beste vil nok være å prøve ja, når tiden er inne for å bytte sete. Blir nok ikke bestilt noe sete uprøvd over nett, for å si det sånn. Men det kan være greit å vite litt på forhånd, så vet man mere hva man skal se etter og vil prøve :)

Gjest pysepusen
Skrevet

Her har vi det som sete i mamma sin bil. Hadde nok ikke valgt det som sete i en av våre biler (som blir brukt nesten daglig). Det står støtt og alt det der, men han sitter ikke godt i det og jeg liker det bare ikke.

Skrevet

Vi kjøpte det og leverte tilbake.. :sjenert: Jeg googlet etter tester og fant egentlig ikke så mye info. Men jeg fant en test fra 97 hvor det ble konkludert med at man burde holde seg unna dette setet siden det gjorde seg så dårlig i sidekollisjonstester. I tillegg har det ikke sånn støttestag og da kan ikke jeg skjønne annet enn at det må bli mer ustabilt siden mykheten i setet må spille en rolle (min antakelse.. ;) ) Men damene i butikken var veldig opptatte av at tester skulle man ikke lese og det kun var hvordan setet passer i bilen og at det ble montert riktig som var avgjørende. Men da skjønner jeg ikke hvorfor Forbrukerrådet lager tester.. :klo: Må sies at unntaket var BeSafe Izi Kid setene som var sikrere sa de (og også MYE dyrere.. For et sammentreff ;) )

Uansett, jeg klarte ikke fri meg fra advarselen fra 97 og byttet til Acta Graco comfort ett eller annet. Han sitter i alle fall veldig godt i det (kan skru på et hjul som lager hvilestilling bl a), og det står fjellstøtt i bilen (hos besteforeldrene). I vår bil har vi Britax Maxway som er Plus-godkjent. Han sitter veldig fint her og, og setet står veldig støtt. Begge er bakovervendt og går til 25 kg. Tror Acta Gracoen kan snus andre veien og men mulig jeg blander..

Skrevet

Det var forøvrig montert fremover i den testen det fikk dårlig score, og feilmontert i tilleg, var den del skriv om det på den tiden.

Skrevet

Vi har det setet, bakovervendt, og er veldig fornøyd. Damen i butikken kom ut, prøvde flere seter og konkluderte med at det passet best i vår bil. Vi har tre barn og begrenset med plass. Synes det er fint og solid, samt lett å montere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...