Gå til innhold

Hvordan arbeide med trafikk i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

Jeg har nå fått ansvar for en samlingsstund eller aktiviteter om trafikk for de eldste i barnehagen. Dette er selvfølgelig for å øke sikkerheten til barna. Men jeg sliter med ideer. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan jobbe med trafikk og trafikksymboler og lære dem om det? Den eneste leken jeg kommer på er rødt lys..

Endret av Thessie!
Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Hva med å la barna velge seg ut et trafikkskilt som de skal klippe/lime/tegne. Så kan dere eks ha framlegg etterpå, enten for resten av barnehagen eller bare for avdelingen, der barnet må fortelle hva skiltet betyr.

- Dere kan jo også dra på utflukt der dere ser etter skilt, også skal barna tegne dem når de kommer inn igjen. Eller så kan de kanskje få "hjemmelekse" der de skal se etter skilt...?

- Også kan dere tegne og lage en by med skilt, gangfelt, rundkjøringer osv.

- Det går jo også ann å lage en hinderløype/orienteringsløp, men ulike poster som har med trafikksikkerhet å gjør...

- Og hva med å kontakte TryggTrafikk for tips? Kanskje dere får litt premier osv...

:) Lykke til!!!

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også ha bilder av forskjellige skilt og spørre dem hva det betyr mens de sitter i ring. De er kanskje litt unge, men kan de lære om skilt, burde det fungere. De fleste vet hva fotgjengerovergangskiltet betyr f.eks. Spør hva det betyr og still oppfølgingsspørsmål. "Betyr det at vi ikke trenger å se begge veier før vi går over?" osv.

Skrevet

I barnehagen til min datter har de et opplegg fra Trygg Trafikk om beltedyret Tarkus. Kanskje det er mulig å bruke det eller hente inspirasjon derfra?

Skrevet

TryggTrafikk sitt opplegg med Tarkus er fantastisk !

Barna lærer SÅ mye av det og de blir virkelig engasjerte og lærer masse.

Anbefaler det :) Var en stor suksess i vår BHG.

Tarkus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...