Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2004 #1 Del Skrevet 21. januar 2004 Er det forsvarlig at det kun er 13 grader på soverommet til en 6 mnd gammel baby? Han har ullpysj, ligger på saueskinn og har en god og varm dyne. Er passe varm når han tas opp om morgenen. Har nemlig fått høre at det er altfor kaldt og at det iallefall bør være 18 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 21. januar 2004 #2 Del Skrevet 21. januar 2004 Har hørt at mellom 18 og 20 grader er optimalt for et så lite barn. Det er bedre at barne er lettere kledd i et varmere rom.Jeg personlig synes 13 grader er for kaldt. Barnet bør da også ha en tynn bomullslue på... Husk at så små barn ikke er flinke til å regulere kroppsvarmen selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 21. januar 2004 #3 Del Skrevet 21. januar 2004 13 grader synes jeg virker meget meget kaldt for en så liten baby. 18-20 grader høres bedre ut. Ett for varmt rom kan også være skadelig så det gjelder å finne den perfekte balansen men 13 grader er for kaldt. En liten oljefylt ovn er rimelig i innkjøp og gjør det lett å regulere varmen i ett rom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 21. januar 2004 #4 Del Skrevet 21. januar 2004 13 grader synes jeg høres ubehagelig kaldt ut. Varm på kroppen, men hva med nesetippen? Puste inn såpass kald luft hele natta? Fingre, skuldre og armer? Sånne små sover jo aldri med armene under dynen. Minimum 16, har jeg lest. Vi har 17-18, dersom de (2 1/2 og 8 mnd) har sparket av seg dynen i løpet av natten (som de ofte gjør) er de kalde, til tross for ullpysj og skinnfell. Men det er klart, dersom du mener han er varm om morgenen, også på hodet og i ansiktet, tar han vel ikke skade... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 21. januar 2004 #5 Del Skrevet 21. januar 2004 Vi samsover til ungene er 1 1/2 - 2 år og har de deretter på vårt rom omtrent like lenge og vi har aldri varme på og alltid vinduet åpent på soverommet. Så på vinterstid er det sjelden så varmt som 13 grader på vårt rom, men det har aldri vært noe problem med de små. Minsta vår nå ble født 6. desember og vi har kun hatt vinduet lukket to netter siden da (pga mye kulde og sterk vind). Siden hun er født hjemme sov hun så kaldt allerede sin første natt. Ungene våre er forresten svært sjelden syke og aldri noe alvorlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 22. januar 2004 #6 Del Skrevet 22. januar 2004 Det kommer jo litt ant på hva barnet er vant til og ikke. Men jeg tenker litt sånn at ville jeg ha sovet på et rom med den temperaturen, hvis svaret er nei ville jeg ha regulert den, hvis ja, ville jeg ha beholdt temperaturen slik den var. Nå snakker jeg om all temperatur, ikke spesifikt om 13 grader versus 18 grader. Selv har jeg alltid likt å ha det godt og varmt på soverommet, og derfor har også mitt barn sovet på et godt og varmt soverom. Da ho var liten var det lett å sørge for at ho hadde dyne/pose på seg hele tiden, men etter hvert som ho ble større ble det umulig, derfor liker jeg at det er godt og varmt i hennes rom også. Men det kommer jo helt an på vanen, og hva du mener er behagelig eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Moon~ Skrevet 22. januar 2004 #7 Del Skrevet 22. januar 2004 Jeg syns også 13 grader hørtes litt for kaldt ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 22. januar 2004 #8 Del Skrevet 22. januar 2004 13 grader er ikke mye, den lille kroppen genererer jo ikke så mye varme selv enda. Tenker også på "aklimatiseringen" han må igjennom hvis stuetemperaturen ligger på 20-25. Det kan da ikke være bra for helsa? Rundt 18 skal visstnok være bra for liten og stor... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 22. januar 2004 #9 Del Skrevet 22. januar 2004 Er vel omtrent det som er på alle soverom her i huset! Bare ha godt med klær på det. Pysj og ullsokker og en liten lue. er det for kaldt ha på en genser. Lillemann her er så vant til det at han sliter skikkelig om sommeren. Altfor varmt da stakkar. Så sånn sett kan det jo være greit og venne ungen til litt varmere rom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 22. januar 2004 #10 Del Skrevet 22. januar 2004 Nå har ikke jeg barn selv, men jeg kan ta et eksempel fra ei venninne av meg. De har ungen på samme rom som de sover selv, og på det rommet er det ikke innlagt strøm, og de sover med vinduet åpent hele året. Jenta deres har alltid hatt et kaldt rom på vinteren, og hun har faktisk aldri vært syk. Jeg tror også at det er litt alfa omega hva ungen er vant til. Selv sover jeg alltid med vinduet åpent, og det finnes ikke noen ovn på soverommet vårt. Mener personlig jeg sover bedre på et kaldere rom enn på et varmt rom. Våkner alltid med hodepine når det blir varmt på rommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 23. januar 2004 #11 Del Skrevet 23. januar 2004 Våkner alltid med hodepine når det blir varmt på rommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå