Gå til innhold

Når begyne ungen din å snakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min var rundt åtte måneder da har sa sitt første ord.. Da han var 16 mnd kunne han si korte setninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jentungen var rundt 8mnd med første ordet, nå, ved 15mnd, er det se det, se på det, mamma se..hun prøver å si mye, og forstår latterlig mye av det vi sier.

Vokser forøvrig opp i tre-språklig hjem ( jeg norsk, han har stamme-språk, vi snakker mest engelsk til hverandre. ), så jeg er forberedt på at det kan ta lengere tid enn normalen. I tillegg snakket jeg uhyre lite selv frem til jeg var tre..

Skrevet

ord kunne han si.

men snakket virkelig ikke før han nesten var 3. men er av den stille typen han gutten min. Snart 4 og er enda ikke en som skravler avgårde

AnonymBruker
Skrevet

Alle barna til KG-mødre begynner å snakke leeenge før de er ett år. :fnise:

• Liker 5
Skrevet

Alle barna til KG-mødre begynner å snakke leeenge før de er ett år. :fnise:

Åååånei!

Og min daaaa....

Må jeg melde meg til barnevernet?

:sjokkert:

Skrevet

Datteren min er 11 mnd, hun kan noen få ord som ade(hadet), gakk(takk), ja og nei. Av alle ting så vil hun ikke si mamma...

Skrevet

Niesa mi er snart 15 månder, og småjabber litt. "momo" = mormor, mamma, se, hei, hade, esj. Små enkle ord. Men så var søstra mi veldig tidlig med og snakke da hu var lita

Skrevet

Eldste var tidlig ute, husker ikke når hun sa det første ordentlige ordet, men da hun var 15 mnd så hadde hun 30+ ord, 3 mnd senere så kunne hun flere hundre ord. Lillebror er 20 mnd nå og har knapt språk, han har vel 8-9 ord som vi forstår. Men han har væske i mellomøret og skal få satt inn dren, satser på at språkutviklingen tar seg opp når de er på plass.

Skrevet

Eldstemann var tidlig ute. Han sa sitt første ord da han var 7 mnd, begynte å sette sammen ord ved 13 mnd, hadde 4-5-ordssetninger ved 16 mnd og snakket i normale fulle setninger før han var 2 år. Lillebror er mer gjennomsnittlig i sin språkutvikling. Han var riktignok tidlig ute med sitt første ord (8½ mnd), men er 13 mnd nå og sier 7 ord. Han setter ikke sammen to og to ord slik storebror gjorde på samme alder.

Skrevet

Maxi og Midi snakket da de var 2.5 ca, mens Mini ikke har holdt kjeft siden hun var ett. Jeg ser virkelig ikke vitsen med å ønske seg noen som maser høl i huet på deg tidligere enn man trenger. I tillegg snakket ikke Mini rent. Mange ord og lange setninger da hun var halvannet, men jeg måtte jo tolke alt til folk . Jeeze louise.

• Liker 1
Skrevet

Minsten er ganske sent ute. Han er snart to år, og har 5-10 enkle ord (mamma, pappa, æsj, oj, mer, den, ja, nei) Men han forstår det utroligste når vi snakker til ham :) Det bekymrer meg ikke at han er sent ute. Storebroren skravler konstant, så det er bare deilig at minsten er litt stille...

Skrevet

Setninger på 3-4 ord når hun var rundt 9 mnd.

Skrevet

Dei sa vel mamma og andre enkle ord rundt året. Eldstemann var tidleg ute og snakka i setningar på fleire ord før 1,5 år, medan minsten var meir gjennomsnittleg eller litt sein og byrja ikkje setje saman ord før rundt 2 år og seier framleis ikkje så mykje.

Skrevet

Maxi og Midi snakket da de var 2.5 ca, mens Mini ikke har holdt kjeft siden hun var ett. Jeg ser virkelig ikke vitsen med å ønske seg noen som maser høl i huet på deg tidligere enn man trenger. I tillegg snakket ikke Mini rent. Mange ord og lange setninger da hun var halvannet, men jeg måtte jo tolke alt til folk . Jeeze louise.

:skratte::duskedame:

Forøvrig så begynte mine å snakke når de var rundt året. Og siden har de ikke stoppet....

Skrevet (endret)

Edit: dobbelpost.

Endret av Frk Lakrispipe
AnonymBruker
Skrevet

Setninger på 3-4 ord når hun var rundt 9 mnd.

Nå tuller du vel?

• Liker 3
Gjest Sobril
Skrevet

Min var tidlig ute, men jeg husker faktisk ikke nøyaktig når (og nok engang følte man seg som fæl mor som ikke kan erindre en dritt).

Skrevet

Eldstemann her begynte vel med ja/nei da han var rundt året. Mamma og pappa kom ikk før ved 18 mnd tror jeg og fram til han var 2 år, så sa han ikke stort annet enn det. Men etter 2 års dagen tok det plutsleig helt av og i løpet av 2-3 mnd snakket han i setninger på 3-4 ord. Nå er han straks 3 år (om noen dager) og skravler som bare det, nesten helt reint.. Sliter litt med R-en fortsatt og ord som Smør,skinke, sminke, speil blir til sør, sinke, og seil.. Men det er ingen problem å skjønne hva han mener;) Han er 2 mnd prematur, så det er vel naturlig at han var litt treg i starten..

Lillebroren en foreløpig bare 6 mnd og sier ikke annet enn "dædædæddæ", men jeg ser virkelig ikke for meg at han kommer til å si mamma eller noe annet om bare 2 mndr...

Skrevet

Min var nesten 3 år før han begynte å snakke ord. Han er ikke av den stille typen, men før det så babla han bare i lange setninger og historier, helt uforståelig. Så vi ble sendt til store undersøkinger for helsestasjon og barnelege tok helt av.

Da ga min sønn etter og snakket i setninger med riktig uttale fra dag en. Han er blitt litt av en foredragsholder og vanskelig å argumentere i mot.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke nøyaktig, og jeg tror ikke jeg er noen fæl mor for det.

Men de var ganske likt ute, sa mamma og pappa når de var rundt 13-14 mnd.

De hadde en helt normal utvikling framover. Men han ene har en litt dårlig uttalelse, men et godt ordforråd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...