Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal opp i muntlig eksamen i norsk muntlig om en måneds tid. Er 25 år og fullførte ikke videregående, så har ikke så mye greie på hva slags spørsmål/oppgaver man kan trekke.. leser på egenhånd, følger altså ingen undervisning. Har lest etter kompetansemålene, men noen kompetansemål er jo så diffuse syntes jeg, eller formulert litt vanskelig.. Syntes spesielt det er vanskelig med det moderne prosjektet og tekster knyttet til dette.

Jeg er egentlig bare på utkikk etter KONKRETE eksempler på hva andre har trukket på privatisteksamen (når man ha 30 min forbredelsestid altså, ikke flere dager):

Håper noen kan hjelpe :sjenert:

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litterære trender fra 1500-1800 - hadde bare 10 min, så det ble veldig overflatisk og kjapt.

Fordypningsemne - jeg sammenlignet Ibsens kvinner; Nora, Hedda og Fru Alving.

AnonymBruker
Skrevet

Litterære trender fra 1500-1800 - hadde bare 10 min, så det ble veldig overflatisk og kjapt.

Fordypningsemne - jeg sammenlignet Ibsens kvinner; Nora, Hedda og Fru Alving.

Litterære trender? Hva menes med det? Litterære perioder? De store linjene innenfor renessansen, barokken, opplysningstiden?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få alt mulig! Jeg skal også ha norsk muntlig om under 1 mnd, og du må kunne alt, egentlig. Du kan komme opp i hva som helst.

Særemne tar jeg på sparket, har ikke begynt å lese enda...

Det er forresten en tråd til her inne om dette emnet du spør etter, TS.

Skrevet

Litterære trender? Hva menes med det? Litterære perioder? De store linjene innenfor renessansen, barokken, opplysningstiden?

Ja og ja :) Et grovt overblikk. Jeg snakket om de forskjellige periodene og trakk ut de viktigste forfatterne.

Skrevet

Nå er det 4 år siden jeg tok eksamen i norsk da, men...

Jeg fikk ihvertfall språkutviklingen i Norge (bokmål/nynorsk/danskene osv). Fikk også spørsmål fra litteratur på 1800-tallet, tror jeg.

I tillegg måtte jeg snakke om særemnet mitt, plassere bøkene i sjanger og periode og forsvare særemnet.

Du bør egentlig kunne ALT, for det er myyye man kan få spørsmål om...

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få alt mulig! Jeg skal også ha norsk muntlig om under 1 mnd, og du må kunne alt, egentlig. Du kan komme opp i hva som helst.

Særemne tar jeg på sparket, har ikke begynt å lese enda...

Det er forresten en tråd til her inne om dette emnet du spør etter, TS.

Mhm, den ble opprettet etter at jeg opprettet min - så jeg var nok først ;)

Skjønner jo selvsagt at man skal kunne alt - men det jeg er ute etter er KONKRETE spørsmål som folk som tidligere har tatt denne eksamenen har fått. Ikke at "man må kunne alt" :)

Takk for svar! Særemnet er i boks, så den er jeg fornøyd med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...