Gå til innhold

Hvem her har hørt om Steuben, Goya, Wilheim Gustloff og Rigel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja i anledning all interesse rundt Titanics forlis for hundre år siden. Spør jeg men hvem har hørt om de overnevnte skip. Titanickatastrofen døde drøyt 1500. Ved Wilhelmt Gustloff omkom antaglig mellom 7 og 10K mennesker. Goya krevde minst 7K menneskeliv, General Steuben 4,5K. Og Rigel er med drøye 2500 den desidert værste katastrofen i Norge. Men hvor mange her har hørt om disse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt om Rigel. Men jeg syns ikke bombing av skip kan sammenlignes med et forlis av andre årsaker.

Skrevet

Har hørt om Rigel. Men jeg syns ikke bombing av skip kan sammenlignes med et forlis av andre årsaker.

Det kan du si, men når du snakker om katastrofer som krever kanskje nærmere 10000 menneskeliv Wilhelm Gustloff og Goya. Ingen vet nøyaktig tall, men for begge er det annslått mer enn 7ooo på hver av dem. Dette burde fått mer oppmerksomhet, særlig tatt i betraktning at de aller fleste var ikke stridende. På Goya, Gustloff og Steuben så dreide det seg i all hovedsak om sivile kvinner og barn på flukt fra den Røde Arme, mens det for Rigels vedkommende stort sett dreide seg om Russiske krigsfanger. Det er faktisk noe ganske annet enn når man snakker om krigsskip hvor 100/1000vis som omkommer er stridende soldater.

Skrevet

Joda, men du spurte hvilke man hadde hørt om og jeg nevnte altså Rigel. Og selv om det var krigsfanger og ikke skulle skjedd, så er det dessverre sånt som skjer i krig. Selv om livene ikke er mindre verdt så syns jeg det blir rart å sammenligne med katastrofer som skjer av mer naturlige årsaker.

Skrevet

Joda, men du spurte hvilke man hadde hørt om og jeg nevnte altså Rigel. Og selv om det var krigsfanger og ikke skulle skjedd, så er det dessverre sånt som skjer i krig. Selv om livene ikke er mindre verdt så syns jeg det blir rart å sammenligne med katastrofer som skjer av mer naturlige årsaker.

Altså nå var ikke det min mening å legge skylden på deg og andre som ikke har hørt om det. Men heller den mangel på info om det som faktisk er verdens største skipskatastrofer. At det faktisk er veldig lite info om det i det hele tatt. Apropos krig og senking av skip, det finnes masse info og litratur om Sancht Swithun og senkingen av henne på Stadt. En ulykke som krevde langt under 100 menneskeliv. Men derimot Rigel som ble senket utenfor Sandnessjøen og med 2500 døde faktisk er verdens 7 største skipskatastrofe finnes det egentlig veldig lite om. Både infor og det mere.

Skrevet

Årsaken til at Titanic har blitt så kjent var vel mer omstendighetene rundt; at verdens første usenkbare skip sank på sin jomfrutur. Og at de ikke hadde giddet ta med nok livbåter siden den ikke kunne synke. Jeg tror ingen tenker at den katastrofen er den største, men altså omstendighetene har gjort den kjent. Ting som ikke har mye pizzazz rundt seg har dessverre en tendens til å gå i glemmeboken. Samtidig så vil man, når man har interesser rundt et gitt tema, gjerne syns det er rart at folk ikke har mer peil enn de har.

Skrevet

Årsaken til at Titanic har blitt så kjent var vel mer omstendighetene rundt; at verdens første usenkbare skip sank på sin jomfrutur. Og at de ikke hadde giddet ta med nok livbåter siden den ikke kunne synke. Jeg tror ingen tenker at den katastrofen er den største, men altså omstendighetene har gjort den kjent. Ting som ikke har mye pizzazz rundt seg har dessverre en tendens til å gå i glemmeboken. Samtidig så vil man, når man har interesser rundt et gitt tema, gjerne syns det er rart at folk ikke har mer peil enn de har.

Det er nok så, men tar jeg ikke feil. Så vil faktisk mange svare Titanic hvis du spørr dem hva er verdens største skipsforlis. Forøvrig er ikke Titanic det største i fredstid heller. Det er Donna Phraz som sank utenfor Fillipinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...