AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Hei jeg er ung varig ufør, jeg har mange lidelser men har i det siste blitt litt bedre, jeg har så lyst til å komme meg ut i jobb igjen. hørt rykter om at man kan tjene opp til 79 000 på varig ufør? er dette sant? jeg tenkte kanskje å jobbe 4 timer en dag i uka, for å prøve meg litt u\i arbeidslivet igjen.. hvor mye kan jeg lovlig tjene utenfor trygda? kan jeg fks ta en ekstrahjelpt stilling og jobbe 1 dag i uka. er det 79 000 utbetalt eller 79 000 med skatt?? 2
Gjest Spinell Skrevet 15. april 2012 #2 Skrevet 15. april 2012 Når man er uføretrygdet kan man tjene inntil 1G (G=folketrygdens grunnbeløp, og justeres hvert år, litt over 79000 akkurat nå). Grensen er før skatt, så det blir mao mindre utbetalt. Lenke til info fra NAV 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Hvor mye kan jeg tjene ved siden av uførepensjonen? Det første året du mottar hel (100 prosent) uførepensjon, vil uføregraden bli redusert i takt med eventuell arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt). Når det har gått mer enn ett år siden vedtaket om uførepensjon, kan du ha en arbeidsinntekt på inntil ett grunnbeløp (kalt friinntekt) før uføregraden blir redusert. Dersom du har gradert uførepensjon, er det på forhånd fastsatt hvor stor framtidig arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt) du kan ha. Hovedregelen om ett års ventetid for rett til friinntekt gjelder ikke for mottakere av uførepensjon med politiske og andre tillitsverv i frivillige organisasjoner eller med omsorgslønn fra kommunen. Uførepensjonen og pensjonsgivende inntekt kan til sammen ikke overstige fastsatt inntektsnivå før uførhet. Denne inntektsgrensen blir oppjustert årlig, og du vil få beskjed om den nye grensen. siden jeg har gått på APP i 2 år og nå varig ung ufør i 2 mnd så må jeg vente 1 mnd før jeg kan gå ut i en ekstra hjelp stilling? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå