Gå til innhold

seperasjon og fordeling av penger og sammvær med barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min ex gikk i fra meg og barna i januar, han hadde funnet seg ei ny dame og flyttet rett inn til henne, dette var også ett forhold han hadde hatt i noen mnd. før han flyttet. Jeg oppdagte forholdet og han velgte å flytte ut og hun lot ham flytte inn til hennes leilighet der de bare har ett soverom som har gjort det vanskelig for ham å ha barna på overnatting, i stedet så har han kommet innom når det har passet ham og sett barna noen timer, men det har han sluttet med helt,(fikk ikke lengre lov av kjæresten sin)Nå vil han ha barna over til overnatting hos seg og henne, men hun vil ikke at de skal lage til ett soverom til barna og de mener at barna fint kan sover i stua, men barna vil ikke og faren gidder ikke å prøve å overtale dem til å komme, (de er i grunnen gamle nok til å kunne bestemme selv, de er 12 og 9 år)og han er sur på meg for at jeg ikke tvinger dem til å reise til faren.Jeg har lyst at dem skal være litt hos faren for mener at det viktig for dem å holde kontakt og jeg trenger sårt avlastning.

Men han gjør ingenting for å få dem til å ville, jeg prøver å holde kontakt med ham via sms og e post men får alldri noe svar, og begynner å bli lei av å prøve. Og vist han ikke lengre bryr seg så har jeg lyst å kreve full foreldre rett, for det er vanskelig å måtte ha godkjenning i fra ham vist det skulle være noe når han aldri gidder å svare meg.

For ca ett år siden, solgte vi huset og flyttet langt bort i fra fam. og venner for å bo på en liten plass på landet, vi hadde lyst å prøve å bo slik en stund og bestemte oss for å leie hus en stund for å se om vi trivdes før vi kjøpte nytt hus der, pengene vi fikk for det gamle huset gikk for det meste å dekke lånet og flytte utgifter, men litt var der jo og de ble satt på en sparekonto som sto i min eks navn.

Etter at han hadde flyttet ba jeg om å få halvparten men han hadde brukt opp alt og mente att jeg ikke hadde noe rett på dem siden de sto i hans navn.

Min ex har en reise jobb som gjør at han er mye borte men lønnen var så bra at jeg kunne være hjemme med barna.

Jeg klarte nettopp å finne meg en deltids jobb og får litt penger i fra nav og bidrag fra min ex.

Men siden jeg ikke har jobbet så får jeg ingen feriepenger og mener at jeg har krav på halvparten av min ex sine, men han nekter jo på dette da.

Jeg trenger dem virkelig,for ellers så har jeg ikke rå til å ta ferie, den elste av barna trenger regulering og skal på fotballturnering, og det koster en del, ex vil ikke være med å betale for dette.

Jeg er avhengig av bilen her ute, men den skal på eu kontroll og trenger noen rep. som jeg må ta på verksted, og jeg ønsker også å flytte tilbake der vi bodde før, for det er jo ensomt å bo alene uten å ha fam. rundt seg, men det koster jo også.

Så nå har jeg bestemt meg for å ta kontakt med advokat for å få hjelp og forhåpentligvis at jeg har krav på halvparten av de pengene som sto på sparkonto, feriepengene hans og eventuelt skatte penger vist han får det. Jeg vil også prøve å få fullforeldre rett.

Lurer også på hvordan muligheten er for å kjøre sak mot kjæresten til min ex for at barna skal få en oppreistning i fra henne, siden hun er med på å ødelegge familien som dem hadde og sammværet med deres far.

Lurer på om noen her inne har noen erfaringer dere kan dele med meg og råd for hva jeg kan gjøre.

:takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok ikke du har krav på feriepenger ol , men hjelp til tannreg. skal du ha.. det er bare å ta det opp med NAV..

Skrevet

Vanskelig situasjon du er i. Du får svar på spørsmålene dine hvis du kontakter advokat, men du må være klar over at det koster en del.

Du har nok ikke krav på hans skattepenger eller feriepenger. Oppreisning fra hans kjæreste kan du også glemme. Pengne på sparekontoen er det mer usikkert om du har krav på, men det er mulig du ikke krav på dem heller, hvis han sier han brukte dem på felles utgifter.

Det han skal være med å dekke er tannregulering. Du kan kontakte NAV for å få mer informasjon om det.

Jeg tror heller ikke du vil få foreldreansvaret alene. Det skal mye til for å frata en far foreldreansvaret. Du kan heller ikke kreve at han har mer samvær enn han ønsker.

Forstår at dette ikke er lett. :klemmer:

Skrevet

Ro deg ned litt ihvertfall. Du er ute på hevntokt.

Du har ikke krav på noe av feriepengene hans. Det kan du glemme.

Du kan ikke anlegge sak mot kjæresten hans. Trodde du virkelig at det var mulig??

Jeg håper du holder ungene dine ute av konflikten uansett hvor kjip du føler at den er. Det siste de trenger er en mor som forteller de at pappas nykjæreste har ødelagt livet deres.

Derimot så kan du ha krav på halvparten av sparepengene om de var felles oppsparte midler.

Tannregulering må han være med å betale på, og om han nekter så kan du ta kravet via NAV.

Skattepenger muligens, men han har på lik linje krav på dine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du gift eller samboer?

Er huset kjøpt av dere sammen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si meg enig med damen over her. Du er bare ute etter å ta far når du prater om full foreldrerett og sak mot ny kjæreste. Glem det. Du ødelegger mer enn du vinner på det, uansett!

AnonymBruker
Skrevet

:skratte:

De fleste "kravene" dine er hinsides virkeligheten, så jeg klarer ikke å ta deg seriøst

• Liker 1
Skrevet (endret)

Foreldreansvaret kan du desverre bare glemme å få alene med mindre han har vist seg å være til fare for barna. Var dere gift så kan du kreve halvparten av alle penger som var på konto da dere ble separert, og han på dine konti. Arv holdes uten om. Deling gjelder også verdi av ting/møbler og biler, og lån...

Endret av liv
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Spare pengen ble ikke brukt på fellesutgifter for de sitter jeg med. De ble brukt på en 4 ukers reise på ham og henne.

Føler ikke at jeg er ute etter henv her, heller sikkre penger slik at jeg kan få rå til det jeg trenger hadde også vert kjekt å hatt litt til overs for å kunne gjort noe kjekt sammen med barna i sommer.

Er nok ute etter hevn mot henne, hadde vert kjekt om hun hadde fått "svidd" litt, drar ikke barna inn i noe her.

Har veldig lyst at faren skal ha dem mer, jeg kunne også tenkt meg litt tid for meg selv og mulighet for å kunne truffet en mann, men har ingen mulighet til det når jeg aldri har tid til meg selv.

Vi var gift i 16 år, ble separert i februar. Jeg har ikke hatt noe inntekt de siste 11 årene for min ex og jeg ble enige at han skulle forsørge oss, blir da ekstra vanskelig når han da stikker i fra alt.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Spare pengen ble ikke brukt på fellesutgifter for de sitter jeg med. De ble brukt på en 4 ukers reise på ham og henne.

Føler ikke at jeg er ute etter henv her, heller sikkre penger slik at jeg kan få rå til det jeg trenger hadde også vert kjekt å hatt litt til overs for å kunne gjort noe kjekt sammen med barna i sommer.

Er nok ute etter hevn mot henne, hadde vert kjekt om hun hadde fått "svidd" litt, drar ikke barna inn i noe her.

Har veldig lyst at faren skal ha dem mer, jeg kunne også tenkt meg litt tid for meg selv og mulighet for å kunne truffet en mann, men har ingen mulighet til det når jeg aldri har tid til meg selv.

Vi var gift i 16 år, ble separert i februar. Jeg har ikke hatt noe inntekt de siste 11 årene for min ex og jeg ble enige at han skulle forsørge oss, blir da ekstra vanskelig når han da stikker i fra alt.

Du vil at faren skal ha de mer, men vurderer å søke om full foreldrerett?

AnonymBruker
Skrevet

To ting du trenger:

- Advokat (for å kunne kreve det du har krav på, bla sparepengene. Og for å fortelle det hva som ikke er juridisk mulig å kreve- feks din eksmanns feriepenger)

- Jobb (det at du får deg din egen inntekt er nesten pri en, synes jeg. Selv om far skulle bli ilagt et klekkelig bidrag fra NAV, så må du regne med at det blir din jobb å forsørge halvparten av barnas behov og hele dine egne...)

Skrevet

Bestill gjerne en time hos advokat for å gå gjennom hva du har krav på. Men du må vite at advokat er dyrt. Det kan koste rundt 2000 kroner timen. Hvis det blir rettsak er det snakk om store summer. Saken vi hadde om skifteoppgjøret tror jeg kom på nesten 40 000 for meg, og da fikk han mye mer enn han hadde krav på. Jeg foreslo forlik under rettsmøtet som var før rettsak i tingretten for å unngå rettsak. Han godtok da forlik fordi det var et svært godt tilbud fra meg. En annen sak gikk helt til høyesteretts ankeutvalg, hvor den ble avvist. Da måtte eksen min betale alle saksomkostningene som kom på over 700 000. I løpet av denne saken hadde jeg flere ganger forsøkt å komme til enighet og få til et forlik, men han ønsket ikke forlik.

Jeg skriver dette for å vise at det noen ganger er best å la ting være som de er. Slik jeg ser det er det bedre at faren får disse pengene enn at advokater får disse pengene. Og rettsaker er en stor belastning som kan gå utover både voksne og barn. Når man først har startet en slik sak vokser utgiftene fort hvis man ikke umiddelbart kommer til enighet.

Min advokat sa til meg at siden jeg hadde vært gift med en slik mann måtte jeg regne med å tape penger. Kanskje det gjelder deg også?

Prøv å legg bitterhet til side. Prøv å tenk på hva som er best for barna, og skap et nytt liv for deg selv og barna utfra de forutsetningene du har. Det pleier å ordne seg selv om livet ikke blir helt som man hadde håpet.

Skrevet

Eksen til mannen min har ligget i krig med oss i mange år, og hun har hittil ført og tapt 3 rettssaker. det har kommer opp i en stor 6-sifret sum for henne i rent tap.

Resultatet er at hun ikke har kommet noen vei med sine krav (som var likt de du setter frem. Hun skulle liksom ha hele kaka og spise den også) og i tillegg har hun måttet betale våre advokatutgifter. Det morsomme er at hun hadde fri rettshjelp, men slapp likevel ikke unna våre utgifter.

Dama er det bitreste av det bitre du kan forestille deg. Hun forsøkte deg også med en sånn "Den nye elskerinnen din (det er meg det) har ødelagt livet for oss alle. Barna dine lider!"

Sannheten er at barna og jeg har det topp sammen, og de synes synd på moren som lever for hevnen hun aldri får.

Vet du hva? Den beste hevnen du får er å ha det bra.

Glem feriepengene hans (de har du ikke krav på), glem hva han liksom "skylder" deg. Glem den dustete tanken om "oppreisning" fra den nye partneren hans. Det er bare tull fra din side.

Lev ditt eget liv.

Skrevet

Meg over her igjen.

Tenker meg at du kanskje har misforstått litt hva ordet samarbeide betyr.

Det betyr ikke at han må gjøre det du sier, men at dere sammen finner løsninger som dere begge to kan leve med.

Eksen til mannen min klager også over at vi/han ikke samarbeider, men i hennes verden betyr samarbeid at når hun sier hopp så skal vi hoppe. Det betyr at hun uten videre skal få penger av oss fordi min inntekt er høy og det er "urettferdig"...eller at mannen min burde GI henne huset de eide eller at hun ville ha en privat bidragsavtale som innebar at mannen min betalte alle utgiftene hennes PLUSS bidra.

Hun mente også at det var mangel på samarbeide når mannen min fulgte samværsavtalen, for han spurte ikke henne om det passet før hvert samvær. Hallo? Det er jo derfor man har en samværsavtale.

Hun mener at det er mangel på samarbeide når hun ikke får mer bidrag pga min lønn og mitt aksjeutbytte, og at det er mangel på samarbeide at jeg ikke betaler ferier og klær til hennes barn siden mine barn får...

Så du ser, hva noen mener samarbeid er varierer fritt. Jeg håper du ikke er som henne.

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger og skattepenger har du naturligvis ikke krav på. Det var ditt eget valg å leve på han og kose deg hjemme i stedet for å jobbe full jobb. Så at du ikke har råd til ferie i år er kun din egen feil.

Overskuddet fra hussalget kan du ha krav på deler av, dersom dere eide sammen. Om dere var gift og kjøpte huset etter at dere giftet dere var det felleseie, var dere bare samboere, eller huset ble kjøpt før dere giftet dere, så kommer det an på om begge sto på skjøtet på huset. Sto bare hans navn, så har du ikke krav på noen av de pengene, heller.

Tannregulering er av utgiftene som skal deles mellom partene. Dette kan du få gjort via NAV.

AnonymBruker
Skrevet

Har du ingen inntekt har du krav på frirettshjelp:

http://www.frirettshjelp.no/

Det er ikke gratis (er en egenandel), men betydelig redusert advokathjelp.

Skrevet

men obs, du kan risikere å sitte med motpartens omkostninger selv om du har fri rettshjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overskuddet fra hussalget kan du ha krav på deler av, dersom dere eide sammen. Om dere var gift og kjøpte huset etter at dere giftet dere var det felleseie, var dere bare samboere, eller huset ble kjøpt før dere giftet dere, så kommer det an på om begge sto på skjøtet på huset. Sto bare hans navn, så har du ikke krav på noen av de pengene, heller.

Dette er (tildels) feil. Det avgjørende er hvem som i realiteten er eier(e) av huset. En kan fint ha en eierandel i en bolig uten å ha navnet sitt på skjøtet.

Det er riktig at dersom huset var i hans eneeie før ekteskapet ble inngått er det fremdeles i hans eneeie - men unntakt av at hun har kjøpt seg inn.

Skrevet

Når det gjelder feriepenger er det ikke dine men din x`s. Sparepenger kan blir værre med, du må vel gå til rettsak om du vil ha noe. Hva som skjer der er ikke godt å si. Beviser ovs.hva som kommer fram.Det må komme fram at de er fra hussalget.Hvordan var eier forholdet på huset dere hadde? Flyttet du inn i det, da kan du ha rett på verdiøkningen.Eide dere de 50/50 ? var dere gift? Advokat jobb dette tror jeg.

Siden du har vært hjemme så lenge kunne det vært aktuellt med hustrubidrag (om dere er gift) til deg, men du er arbeidsfør og barna såpass store så det tror jeg det ikke blir noe av. Har derimot bara vært mindre og du ikke arbeidsfør så er de tmulig han kunne blitt dømt for et par år til du fikk kommet deg på skole etc. Har også hørt noen skjelden ganger at det i stedet for hustrubidrag harært slik at mann har betalt huset et par år (dom).

Så skal du få noe mer enn barnebidrag (mannen kan ikke tvinges til samvær,ikke det beste for barna) og de vanlige stønader,overgangsstønad,ekstra barnetrygd, skattekl.2 ovs.må du nok belage deg på en lang konflikt. Førhør deg om du får fri rettshjelp,det kan advokaten svare deg på.

Da slipper du betale utgifter til advokat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...