Gjest HunterLady Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Litt inspirert av fugletråden, men likevel et helt annet tema. Jeg var ute og lekte med min toåring idag da det kommer 2 jenter på ca 10 år med en hund i bånd. Hunden var tydeligvis ikke særlig godt dressert og mye sterkere enn de, da de mistet båndet hans flere ganger. De rakk å ta tak i båndet igjen før hunden stakk, såvidt. Det jeg reagerte på var at den bet de, hun ene var tydeligvis litt redd for hunden og de viste ingen forståelse for å lære hunden skille mellom lek og alvor. De nærmest ertet hunden til å jakte på de, og når den bet så kjeftet de, men fortsatte likevel å "leke" med den. Jeg følte meg veldig utrygg pga min toåring som kunne blitt angrepet av dette dyret som tydeligvis bet ganske hardt i "leken" sin, og jeg gikk derfra. Men hvorfor sender noen foreldre barna sine ut med hunden, når de er så lite opplært i hvordan man ter seg med hunder, og attpåtil i håndbånd som de mister? Hunden var tydelig overstimulert og forvirret, og jeg antar at den lett kunne angrepet en uforutsigbar og høylytt liten unge som kanskje var i veien for den. 1
Rainbow Skrevet 15. april 2012 #2 Skrevet 15. april 2012 Rart at de fikk gå med hunden alene. Nå har ikke jeg barn, men da jeg var liten og vi hadde hund fikk ikke jeg gå tur med ham alene. Han var veldig snill, så han ville aldri bitt, men han var kjempesterk (og ikke spesielt godt dressert), så han dro veldig i båndet. Jeg som var 9 år da vi fikk ham ville aldri klart å kontrollere ham. Så dermed var det bare de voksne som gikk tur. Husker jeg syns det var kjempeteit, men det er jo fullt forståelig når jeg tenker tilbake! :-)
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Ikke alene! De kunne sikkert fått holdt båndet om vi var på et sted uten særlig folk, men ikke med andre hunder/folk rundt. Man vet aldri hvordan hunen vil reagere, uansett hvor lydig den er. Og man vet heller ikke hvordan andre hunder reagerer. Hva om en annen hund går til angrep på deres, hva skal 2 småjenter stille opp med da? 1
#Mj# Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 eg har ikkje barn sjølv, men niesene mine får ikkje lov å halde bandet til hunden når vi går på tur, og dei får i alle fall ikkje lov å gå tur med han aleine! barn skal ikkje ha ansvaret for hund aleine. 1
Snuppelupp ! Skrevet 15. april 2012 #5 Skrevet 15. april 2012 Jenta mi på åtte får lov til å gå korte turer alene (bare rundt i gata). Hunden vår er liten og lett og håndtere, så jeg synes det er greit
Gjest HunterLady Skrevet 15. april 2012 #6 Skrevet 15. april 2012 Jenta mi på åtte får lov til å gå korte turer alene (bare rundt i gata). Hunden vår er liten og lett og håndtere, så jeg synes det er greit Får håpe det ikke skjer henne noe en dag da, som i at den lille hunden blir angrepet eller havner i slåsskamp med en større hund. Jeg synes hunder, uansett størrelse, er noe et barn aldri bør håndtere på egen hånd. 9
SoftKitty Skrevet 15. april 2012 #7 Skrevet 15. april 2012 Jeg gikk daglig tur med en nabo sin hund når jeg var 9-11 år. Det var dog en ganske liten sak og jeg kan aldri huske at vi møtte andre hunder, det var i et boligområde der jeg ikke tror det bodde så mange hunder.. Jeg tror det kommer ann på både hunden og barnet, hvor ansvarlig og rolig barnet er, størrelse og oppdragelse på hunden, hvor vant de er til hverandre osv. Høres ikke ut som om de i HL burde gått tur med den hunden alene. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #8 Skrevet 15. april 2012 Mine eldste kunne godt gått tur med en liten hund (de er 11 og 13). Men nå veier hunden vår over 70 kilo, så det er liksom ikke noe tema Ungene må nesten bli voksne før det er aktuelt.
Armitage Skrevet 15. april 2012 #9 Skrevet 15. april 2012 (endret) Jeg opplevde engang at naboungene på 12 0g 9år mistet kontrollen over hunden sin da en jogger kom forbi. Heldigvis så var joggeren en fyr som var vant med hunder siden han har jakthund selv og han fikk bare revet i stykker joggedrakta si da han rakk å ta tak i hunden før den bet ham stygt. Noen år senere så gikk samme hunden til angrep på minstejenta på 5år i familien deres og hunden ble avlivet. Noen skulle ikke hatt hund. Var forresten en dobermanblanding som de hadde skaffet seg. Ikke akkurat en hund for uerfarne folk. Endret 15. april 2012 av Armitage
Gjest Nuppdupp Skrevet 15. april 2012 #10 Skrevet 15. april 2012 (endret) om jeg hadde hatt barn, hadde jeg latt dem få lov om de klarte å holde hunden. det sjekker man jo ved å gå på tur og la dem holde hunden hele tiden. nabojenta på 10 år ca fikk gå med hunden min. det gikk visst veldig bra hunden min beit ikke samme hvor mye man lekte og tullet med henne. hun bare glefset litt før hun skjønner det er feil og slikket på hånden hun hadde glefset mot. hadde en engelsk setter. dessuten unngikk hun andre hunder som knurret og kom hun løs, så var det bare å stoppe og rope på henne, så kom hun tilbake Endret 15. april 2012 av Nuppdupp 1
Jompa Skrevet 15. april 2012 #11 Skrevet 15. april 2012 (endret) Får håpe det ikke skjer henne noe en dag da, som i at den lille hunden blir angrepet eller havner i slåsskamp med en større hund. Jeg synes hunder, uansett størrelse, er noe et barn aldri bør håndtere på egen hånd. Enig i dette. Skulle det oppstå uforutsigbare situasjoner, som en slåsskamp med annen hund, kan man ikke forvente at et barn skal kunne håndtere situasjonen uten selv å bli skadet. Selv om hunden som barnet lufter er snill og grei, kan de møte på andre hunder som ikke er like greie. Endret 15. april 2012 av Jompa 2
Heart7086 Skrevet 15. april 2012 #12 Skrevet 15. april 2012 Jeg synes dette spørsmålet er litt vanskelig, det kommer veldig an på hund/barn! Vi har det siste halve året-året latt vår 14 åring gå med vår eldste hund(barnet får f.eks ikke lov til å gå tur med valpen!) Men barnet er ansvarsfull og sterk, og hunden veldig snill.. Om hun skulle komme seg løs drar hun ikke langt, og starter ikke slåssing eller lignende med andre hunder. Hun går også veldig fint i bånd, enten på siden av eller litt foran. I førstningen gikk vi sammen med dem, for at kommandoer og situasjoner "innlæres"(hvilke kommandoer bruker vi/kan hunden, og hva bør gjøres i forskjellige situasjoner)
Vegas Skrevet 15. april 2012 #13 Skrevet 15. april 2012 Jeg gikk turer med schäferhunder når jeg var 10, men jeg viste hvordan de skulle håndteres. De jentungene du så har ikke kontroll og skader hunden...
Gjest HunterLady Skrevet 15. april 2012 #14 Skrevet 15. april 2012 Her var det snakk om en Bull terrier. Har hørt at de også skal være ganske ukuelig og er nok ikke en hund man bør la barn stelle med alene på den måten selv om den ikke er gigantisk i størrelse. Størrelse har jo egentlig ikke stort å si. Det var jo en mann i avisene for noen år siden som ble drept av sin egen Bichon Frisé.. -- Må bare få sagt at jeg ikke er noen hundehater eller tror at alle hunder biter og angriper. Er selv vokst opp med polarhunder og har god erfaring med hunder. Men man skal også respektere de for det de er. 2
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2012 #15 Skrevet 15. april 2012 Men barnet er ansvarsfull og sterk, og hunden veldig snill.. Om hun skulle komme seg løs drar hun ikke langt, og starter ikke slåssing eller lignende med andre hunder. Om ikke din hun starter slåssing, så kan den andre hunden gjøre det... Kan 14-åringen håndtere det? 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #16 Skrevet 15. april 2012 Jeg gikk turer med schäferhunder når jeg var 10, men jeg viste hvordan de skulle håndteres. De jentungene du så har ikke kontroll og skader hunden... Du kan ALDRI vite hvordan en hund reagerer i alle situasjoner, samme hvor flink du er og hvor lydig hunden er. Og i hvertfall ikke hvordan en annen hund kan være. Så uansett hvor flink du er til å håndtere hunden, så KAN det skje ting du ikke har kontroll på. Og man har da et litt annet utgangspunkt som en 50-70 kilos voksen, enn som ei jente på halvparten. 5
Casall Skrevet 15. april 2012 #17 Skrevet 15. april 2012 Jeg gikk ofte tur med hunden til tanta mi som var min nabo, da jeg var 9-11 år. Det var ikke noe problem. Den var dog veldig snill da.
Fandenivoldsk Skrevet 15. april 2012 #18 Skrevet 15. april 2012 Får håpe det ikke skjer henne noe en dag da, som i at den lille hunden blir angrepet eller havner i slåsskamp med en større hund. Jeg synes hunder, uansett størrelse, er noe et barn aldri bør håndtere på egen hånd. Enig her. Da jeg var åtte år gikk jeg ned til lekeplassen RETT nedenfor huset vårt med vår daværende hund, da en stor løshund angrep ham. Jeg måtte stå og se på at hunden min nesten ble revet i filler før to voksne mennesker takk og lov kom forbi og fikk fjernet den andre hunden. Fæl opplevelse, som en 8-åring ikke har noe forutsetninger for å takle! 3
Gjest Enny Skrevet 15. april 2012 #19 Skrevet 15. april 2012 Jeg synes det er alt for stort ansvar å gi barn. Har hund selv og kunne aldri latt barn gå tur med den alene. Vi møtte en gang på ei jente som ikke klarte å holde igjen hunden hun gikk med. Den sprang bort til oss og oppførte seg aggressiv. Jenta ble redd, men klarte til slutt å få tak i hunden. Synes synd i henne som hadde fått et ansvar hun ikke mestret. Tenk om de hadde møtt noen som hadde hundeskrekk og hadde handlet i affekt?!? 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #20 Skrevet 16. april 2012 Nå kommer det veldig an på hund og barn. Generelt sett vil jeg si at barn ikke bør ha med en hund alene. Men generelt sett så finnes det også alt for mange som ikke aner hva det vil si å ha hund. De bare skaffer en hund og så sender vi barna ut med den. Jeg har selv vokst opp med hunder. Labradorene fikk jeg ha med 1 og 1 fra jeg var 14. Boxerne fikk jeg ikke ha ansvaret for alene. Puddelen til bestemor hadde jeg vel med fra jeg var 6 år, men den orket ikke lange turene lell. Mine egne barn er ikke vant til hunder og ville heller ikke fått lov om vi hadde hatt hund. De er ikke typen til å hanskes med hund noen av de. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå