Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

vi flyttet inn i huset vårt for et par år siden, og nå ser vi godt at vi må få et nytt strøk maling på huset.

Men hjelp, ingen av oss har malt hus ute før! :fnise:

Huset er eggeskall farget nå, og vi skal beholde fargen.

*Hva slags maling?

*Hvor mye maling må vi beregne? (Anslår det til å være 130kvm vegg, 3 sider, og to av de går over to etasjer)

*Hva med forarbeid, er det nok å vaske over med kost og kraftvask? (det er ikke noe maling som flasser, den er bare matt og møkkete)

Vi har utsatt å gjøre det selv, fordi det er vanskelig å få tid til det rett og slett. Hvis vi leier noen til å ta jobben med vaske og male - hva kan det komme på da?

Takknemlig for ALT av info!

PS: skal selvfølgelig snakke med proffe folk der vi kjøper maling, men kommer meg ikke dit før onsdag

Endret av marsy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

tusen takk! Greit å gjøre det skikkelig når man først bruker MANGE timer på jobben

Gjest padawan
Skrevet

nettop. og når en gjør det skikkelig så kan en utsette den neste malejobben ganske lenge.

Skrevet (endret)

vi flyttet inn i huset vårt for et par år siden, og nå ser vi godt at vi må få et nytt strøk maling på huset.

Men hjelp, ingen av oss har malt hus ute før! :fnise:

Huset er eggeskall farget nå, og vi skal beholde fargen.

*Hva slags maling?

*Hvor mye maling må vi beregne? (Anslår det til å være 130kvm vegg, 3 sider, og to av de går over to etasjer)

*Hva med forarbeid, er det nok å vaske over med kost og kraftvask? (det er ikke noe maling som flasser, den er bare matt og møkkete)

Vi har utsatt å gjøre det selv, fordi det er vanskelig å få tid til det rett og slett. Hvis vi leier noen til å ta jobben med vaske og male - hva kan det komme på da?

Takknemlig for ALT av info!

PS: skal selvfølgelig snakke med proffe folk der vi kjøper maling, men kommer meg ikke dit før onsdag

Malte huset selv ifjor, og hadde aldri gjort det selv før heller.

1) Vask huset ordentlig med Kraftvask. Om du bruker høytrykksspyler må du ikke stå for nærme huset, da dette kan føre til at vann trenger inn til isolasjonen og huset råtner. Bruk vaskekost som du får kjøpt i malerbutikken.

2) La huset tørke i minst 1 uke om det er fint vær. Om det er dårlig vær må du la det tørke lengre. Det går an å kjøpe fuktmåler i malerbutikken som sier ifra om huset er tørt nok til å males. Disse koster litt over 100 lappen.

3) Før du maler bør du spraye på soppdreper. Kjøpes på flaske og blandes med vann og sprayes på med sånn trykkbeholder. Tror jeg betalte 300kr ca for min. Det er viktig at du spryer på ikke så lenge før du skal male. Som regel trenger det bare noen timer på å tørke. Dette skal ikke vaskes av.

4) Siden huset ditt ikke flasser maling trenger du ikke å bruke grunning, men om du har det er det viktig å mette endeveden godt.

5) Ved valg av malingstype vil jeg ikke anbefale det billigste du finner. Da må du bare male oftere. Jeg valgte Drygolin Extreme oljemaling. Men her må du hensynta hvilken type maling som er brukt før. Eksempelvis har jeg hørt at man har brukt maling med linolje tidligere, så må man fortsette med det. Hvor mye maling man trenger avhenger av type maling, merke, etc.

6) Så er det bare å sette igang å male! Her er det viktig å ha et utvalg med forskjellige koster og ruller. Malekoster kan du mellom hver gang du maler ha i et glass med enten vann eller white sprit (avhengig av om det er oljemaling eller vannbasert maling). Ruller kan du pakke inn i plastikkpose som du klemmer ut all luft av. De kan ha holde opp mot 1 uke. Pensler kan man kjøpe billigere, jeg kjøpte mine på dags marked og europris. Ruller kjøpte jeg av merket Jordan for de av dårlig kvalitet har en tendens til å reke på veggen.

7) Om du må bruke stige for å male vil jeg anbefale dere til å kjøpe sånn krok som gjør at spannet kan henge på stigen. Om du må klatre høyt vil jeg anbefale sånn brett man kan feste til stigen slik at man har et sted å legge fra seg ting.

8) Husk maskeringsteip rund vinduer, etc. Dette er mye jobb, men jobb ved å rette opp feil er enda større. Husk at maskeringsteip må tas av så raskt som mulig, helst innen en dag. Om du ikke blir ferdig med å male innen da vil jeg anbefale at du tar det av og heller maskerer på nytt. Dette fordi maskeringsteip vil være vanskelig å ta av etter for lang tid. Limet vil feste seg til overflaten. Her kan man kjøpe billig teip på europris.

9) La huset tørke ordentlig mellom hvert lag maling.

10) I tillegg bør du kjøpe inn engangshansker. Jeg har en kontorjobb, så passer dårkig med veldig skitne hender.

11) Kjøp også sånn rund boks med våtservitetter som kan brukes til å tørke bort maling. Erstatter whitesprit enkelte steder. Supersmart.

Lykke til :)

Endret av Chelsea82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...