Gå til innhold

Hva betyr betegnelsene GL og CLX åp biler ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det er en ting jeg alltid har lurt på :forvirra:

Hva betyr egentlig betegnelsene bakpå biler, sånn som GL, GLX, XLi, CLX og LS ??

Noen som vet ??

Når det står f.eks 1,8 Xli !!??

Håper noen gidder å svare, for dette har jeg lurt på lenge !!

Hilsen Pludre som er i det underfundige hjørnet idag

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei du!

Det er som regel bare ekstrautstyr, motoralternativ og litt slike ting som spiller inn på dette.

Eksempel:

Litt eldre Mazda 323'er fikk man i en spesiell utgave med betegnelsen GT-R. Denne har en koselig turbomotor og 4wd.

Bilen min, en mazda 626 GLX, er en helt normal modell men med litt ekstrautstyr som elektriske vinduer, setevarmere og sånne ting (som nå vel begynner å bli mer 'normalt').

Det kommer ene og alene ann på hva som er i bilen av utstyr, som regel er flere bokstaver bra men ikke alltid ;).

Noe mer utfyllende svar enn det kan jeg ikke komme på akkurat nå... :)

-c

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

De fleste merker bruker en bokstavkombo for å benevne hvilken utstyrsgrad og av og til hvilket karosseri som gjelder for den aktuelle bilen.

For å ta det siste først; 1.8 forteller at bilen har en liter med et slagvolum på 1.8 liter. XLi forteller meg at dette er en Toyota, Chrysler eller Ford (sikkert fler, kommer ikke på i farten) Det varierer litt i henhold til hvilket merke det er snakk om hva dette betyr, men det som er universielt er "i"-benevnelsen. Den sier meg at denne bilen har innsprøytningsmotor. Noe som egentlig er ganske unødvedning, siden alle biler har det idag :P

CLX er Ford sin benevnelse for middels utstyrt bil uten noe spesielle motoralternativer ut over det som er tilgjengelig for standardmodellene.

GL er brukt av mange merker, men spesielt Volvo inntil 98. For Volvo så viser dette laveste utstyrsmodell. Videre kommer GLT og GLE. T for turbo og E for Elegant.

LS er også vidt utbredt, men helst på USA-biler. LS er som oftest Luxury Sport, avhengig av merke.

GLX er en typisk Mazda-betegnelse og står for Grand LuXury, altså stort sett høyeste utstyrsmodellen. Du finner den ofte på amerikanske biler av litt eldre årgang også.

T benevner stort sett at bilen er en turbo.

R forteller at dette er en mer race'inspirert utgave

etc etc etc, er en skog med dill og typebestemmelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...