Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for en liten tid tilbake vite at jeg kommer til å motta en diger arv etter et familiemedlem som nylig gikk bort. Det er snakk om et tosifret millionbeløp som starter på 1 ;)

Jeg er enslig, i starten av 30-årene, i jobb (inntekt rundt 400 000 - men går nok opp til rundt 600 000 i løpet av et par år), leier leilighet og skal flytte på meg innen et par år. Studielån på rundt 350 000,-, ellers ingen gjeld.

Jeg har snakket med banken og skal få tid for økonomisk rådgivning der i forbindelse med at jeg får pengene inn på konto.

Men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forvalte disse pengene. Jeg kommer nok til å kjøpe meg en leilighet når jeg flytter om et par år, men ser ikke helt poenget med å kjøpe her jeg bor nå, siden jeg leier en leilighet jeg trives veldig godt i og hater å flytte ;) Jeg har planer om å flytte til Oslo, men er jeg fortsatt singel på tidspunktet ser jeg ikke poeng i å kjøpe noe større enn 2-roms, evt. 3-romsleilighet, så jeg må vel da kanskje sette av 2-3 mill til dette?

Studielånet kommer jeg nok til å betale ned.

Aksjer, fond o.l. har jeg ingen peiling på og synes egentlig det er skummelt å investere i noe som jeg i teorien kan tape på.

Min første innskytelse er egentlig bare å sette alt inn på en høyrentekonto, og heller unne meg noen luksusferier innimellom på meg og venninner.

Hva ville du gjort hvis du var i min situasjon? Investere eller la være?

(Som sagt skal jeg til økonomisk rådgivning, men det hadde vært interessant å høre hva folk tenker først :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk for en liten tid tilbake vite at jeg kommer til å motta en diger arv etter et familiemedlem som nylig gikk bort. Det er snakk om et tosifret millionbeløp som starter på 1 ;)

Jeg er enslig, i starten av 30-årene, i jobb (inntekt rundt 400 000 - men går nok opp til rundt 600 000 i løpet av et par år), leier leilighet og skal flytte på meg innen et par år. Studielån på rundt 350 000,-, ellers ingen gjeld.

Jeg har snakket med banken og skal få tid for økonomisk rådgivning der i forbindelse med at jeg får pengene inn på konto.

Men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forvalte disse pengene. Jeg kommer nok til å kjøpe meg en leilighet når jeg flytter om et par år, men ser ikke helt poenget med å kjøpe her jeg bor nå, siden jeg leier en leilighet jeg trives veldig godt i og hater å flytte ;) Jeg har planer om å flytte til Oslo, men er jeg fortsatt singel på tidspunktet ser jeg ikke poeng i å kjøpe noe større enn 2-roms, evt. 3-romsleilighet, så jeg må vel da kanskje sette av 2-3 mill til dette?

Aksjer, fond o.l. har jeg ingen peiling på og synes egentlig det er skummelt å investere i noe som jeg i teorien kan tape på.

Min første innskytelse er egentlig bare å sette alt inn på en høyrentekonto, og heller unne meg noen luksusferier innimellom på meg og venninner.

(Som sagt skal jeg til økonomisk rådgivning, men det hadde vært interessant å høre hva folk tenker først :))

Først og fremst. Gratulerer så mye!

Jeg tenker at når man arver et såpass stort beløp hadde det kanskje vært en ide å gi noe til Leger uten grenser, eller en lignende organisasjon?

Ellers ville jeg nok ha kjøpt leilighet så raskt som mulig. Når man har mye penger på høyrentekonto vil man måtte betale formueskatt hvert år. Om man eier en leilighet vil formuen bare være ca 30% av markedsverdien på leiligheten, og man betaler dermed mindre i formueskatt.

Ellers hadde jeg nok skaffet meg litt skattehjelp, eksempelvis fra Skattebetalerforeningen for å få råd angående hvordan man bør betale minst mulig i skatt på lovlig vis. Ellers er det raskt at formuen minker betraktelig ganske så raskt.

Har hørt om tilfeller om folk som plutselig har tjent masse penger og så brukt opp disse, og så gått personlig konkurs når skatten kommer og de er blakke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst. Gratulerer så mye!

Jeg tenker at når man arver et såpass stort beløp hadde det kanskje vært en ide å gi noe til Leger uten grenser, eller en lignende organisasjon?

Ellers ville jeg nok ha kjøpt leilighet så raskt som mulig. Når man har mye penger på høyrentekonto vil man måtte betale formueskatt hvert år. Om man eier en leilighet vil formuen bare være ca 30% av markedsverdien på leiligheten, og man betaler dermed mindre i formueskatt.

Ellers hadde jeg nok skaffet meg litt skattehjelp, eksempelvis fra Skattebetalerforeningen for å få råd angående hvordan man bør betale minst mulig i skatt på lovlig vis. Ellers er det raskt at formuen minker betraktelig ganske så raskt.

Har hørt om tilfeller om folk som plutselig har tjent masse penger og så brukt opp disse, og så gått personlig konkurs når skatten kommer og de er blakke.

Takk for svar! Må si at det er litt blandede følelser dette her, for tapet av familiemedlemmet overskygger litt "gleden" over å få disse pengene. Men personen var gammel og jeg vet vedkommede unnet meg pengene. (men jeg visste ikke hvor velstående vedkommede faktisk var...)

Jeg kommer nok til å gi noe til Leger uten grenser og Røde kors, men hvor stor gaven blir gjenstår å se.

Jeg betaler skatt med glede, så så lenge ikke hele formuen forsvinner i skatt, vet jeg ikke om jeg orker å lirke og lure så mye for at den skal bli minst mulig. Men kanskje de sier noe om det på den økonomiske rådgivningen. Hvis jeg investerer i fond eller aksjer, hvordan skattes det da?

Ville du kjøpt leilighet nå selv om jeg bare skal bo her i maks 2 år til (og elsker leiligheten min ;))?

Skrevet

På to år får du nok ganske stor gevinst i form av prisstigning på leiligheten, så jeg ville nok kjøpt noe. Husk at når du har så masse penger kan du jo leie et byrå til å gjøre flyttingen for deg. hoho :ler:

Skrevet

Kondolerer med tapet!

Om jeg fikk så mange penger ville jeg sannsynligvis gjort ingenting, dernest kjøpt en hytte. Ellers ville jeg donert en del penger til et prosjekt jeg hadde trua på, eventuelt bare gitt til en organisasjon jeg stoler på. Det er også fornuftig å sette av en pott til pensjonssparing og kjøpe en sikker bil.

Gjest Blondie65
Skrevet

Siden du vet at du skal flytte til Oslo om noen år, hva med å kjøpe leilighet der nå og leie den ut i mellomtiden? Eiendom er en forholdsvis sikker investering, og du investerer da tross alt i noe du skal bruke.

Og siden du synes aksjer og fond er skummelt, hva med en pensjonssparing? Du kan spare til pensjon med kr 1250/mnd og få opptil 4000/år i skattefradrag. Her investerer da pensjonsfondet i langtidsaksjer og du trenger ikke tenke på sparingen en gang.

Og så er det å sette av penger til uforutsette ting. Kanskje sette like mye som studiegjelden er på en høyrente konto slik at du kan betale ned dette hvis du har behov. Eller betale ned hele gjelden med en gang - men husk at studiegjeld og BSU er noe man får som ung. Ikke bruk opp sjansen til rimelige ordninger uten at det er en plan bak.

Fyll opp BSU hvert år - kanskje sette av penger til dette også.

AnonymBruker
Skrevet

1. Finne ut om arven skal deles på søsken eller andre som har blitt begunstiget av arvelater. Og så gjøre dette på en ryddig måte om det er aktuelt for deg. Store arveoppgjør har splittet mang en familie, det er rett og slett noe som skjer med mange om det er mye penger involvert. Så et oppgjør der man dokumenterer og deler retterdig er det beste.

2. Finne ut av om du skal gi noe til veledige organisasjoner.

3. Det er ikke noe å lure på i forhold til det å kjøpe vs. leie om man har relativt god og stabil inntekt. I Oslo er det som regel litt billigere å eie over tid når renta er så lav som nå. Selvsagt kan den også gå oppover, men økonomiske utsikter tilsier i mine øyne at den kommer til å være relativt lav i forhold til et normalnivå flere år fremover. Dessuten er det fortsatt prisstigning i Oslo og selv om den må flate ut på et tidspunkt, så tviler jeg på påstander om boligprisboble. Kanskje i mindre attrakive markeder, men i Oslo er det mange nok som har god eller svært god økonomi og som kommer til å bidra til å opprettholde relativt høye boligpriser. Det er også tilflytning til Oslo, noe som presser på ytterligere. Jeg mener derfor at det er fornuftig å kjøpe seg inn så fort man flytter til Oslo når man har mulighet til det.

Det taler også til din fordel at du også vil ha ganske mye egenkapital, så du slipper unna med mindre lån, hadde det vært meg så hadde det ikke værte noe å lure på. Kanskje kan du også spare opp litt selv, slik at du har ennå mer kapital når du flytter.

Investering i bolig er fortsatt et av de beste valgene man kan gjøre i Norge økonomisk sett. Selvsagt må man legge av penger til vedlikehold og man kan få andre utgifter man ikke forutså som eier av bolig, men over tid blir lånet mindre og man vil derfor normalt sett få stadig mindre boligutgifter helt til man er gjeldfri og da bor svært billig i forhold til å leie.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Må si at det er litt blandede følelser dette her, for tapet av familiemedlemmet overskygger litt "gleden" over å få disse pengene. Men personen var gammel og jeg vet vedkommede unnet meg pengene. (men jeg visste ikke hvor velstående vedkommede faktisk var...)

Jeg kommer nok til å gi noe til Leger uten grenser og Røde kors, men hvor stor gaven blir gjenstår å se.

Jeg betaler skatt med glede, så så lenge ikke hele formuen forsvinner i skatt, vet jeg ikke om jeg orker å lirke og lure så mye for at den skal bli minst mulig. Men kanskje de sier noe om det på den økonomiske rådgivningen. Hvis jeg investerer i fond eller aksjer, hvordan skattes det da?

Ville du kjøpt leilighet nå selv om jeg bare skal bo her i maks 2 år til (og elsker leiligheten min ;))?

Det skjønner jeg godt og det er selvsagt alltid trist at et familimedlem dør, og man vil kanskje føle seg litt "skyldig" over å få penger ved en slik hendelse. Men du må huske på at den som avgir arv ofte ønsker at de etterlatte skal få glede seg litt over arven og i ditt tilfelle høres det jo ut som at hun faktisk satte deg opp i testamentet. Det er det en grunn til :)

Ha heller ingen skyld for å prøve å minimere den skattepliktige delen av arven til et så lavt nivå som mulig. Det betyr ikke at du skal prøve å jukse eller gå lovbrudd, men man bør jo bruke alle legale virkemidler mener nå jeg. Skattereglementet er der for en grunn, og siden myndighetene bruker det til det fulle bør man som privatperson gjøre det samme. Ingen vits i at man "gir bort" mer enn man er forpliktet til.

Når det gjelder aksjer har det blitt innført 28% på utbytte for et par år tilbake. Man bør dermed invistere litt mer tid enn før siden marginene for overskudd på aksjer har blitt litt mindre.

Når det gjelder kjøp av leilighet der du bor nå så ville jeg nok ha vært litt skeptisk. Grunnen er krav om botid for at man skal slippe å bli skattet for et eventuelt overskudd fra salg av leilighet. Reglene sier at man må ha bodd minst 12 mnd de siste to årene i en bolig før man kan selge den med eventuelt skattefritt overskudd. Det er også utgifter forbundet med kjøp og salg, og skal man både kjøpe og selge innenfor en periode på to år så har man brukt en uforholdsmessig stor del på f. eks meglerutgifter. Jeg ville fulgt tommelfingerregelen og sagt minst eie i 3 -5 år før man selger videre - med unntak av tilfeller med ekstremt god forventet prisvekst. Dessuten tar det også litt tid og gå på visninger, bestemme seg og så endelig "få" et bud. Dermed er det ikke sikkert at du eier en leilighet på minst 3 - 12 mnd. avhengig av hvor mye tid du trenger. Videre skal du jo også si opp nåværende leieavtale og må betale ut oppsigelsestiden. Så alt i alt har du nok litt for dårlig tid til å kjøpe der du bor nå i følge ditt tidsperspektiv.

Skrevet

Dersom jeg hadde arvet eller vunnet et tosifret millionbeløp (noe som dessverre er høyst usannsynlig...), ville jeg gjort følgende:

- Brukt ca 3 millioner på egen leilighet.

- Betalt ned mine foreldres gjeld på ca 1 million kroner, slik at de kunne få større frihet som pensjonister.

- Gitt hver av mine fire søstre et større beløp (4-500000 hver).

- Brukt ca 500 000 på å pusse opp/bygge om en gammel hytte på fjellet samt kjøpt en rimelig bil.

- Brukt 100 000 på en drømmereise sammen med hele familien.

- Gitt bort en mindre sum til et veldedig formål

- Investert/spart minst 25 % av totalbeløpet

Lykke til med dine valg, og kondolerer!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville investert det meste i bolig.

Kjøpt meg en fin 3-roms svært sentralt i Oslo (Tjuvholmen kanskje), så ett par mindre leiligheter til utleie. Deretter kjøpt meg feriebolig i varmere strøk (Spania eller Italia), en ny grei bil, og så satt resten i banken. Det hadde nok også dryppet litt på mor/far/søster.

Glem ikke at du må betale en del skatt av pengene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldrialdrialdrialdrialdri (aldri!) kjøpt toroms i Oslo hvis jeg hadde råd til treroms. Det er så utrolig kjekt med et ekstra soverom selv om man er singel. Jeg bruker det til venninnebesøk (som jeg har ganske ofte, noen bare overnatter hvis de er innom byen, noen er på besøk i flere dager) og familiebesøk og det er et greit sted å lagre ting som ikke skal i boden, men som skaper rot i stua (tørkestativ, pappesker når man holder på å sette sammen møbler, julegaver).

• Liker 4
Skrevet

Kjøp leiligheter og lei dem ut! (Kjøp et sted hvor det er gode utsikter til å få leid ut, som for eksempel i Oslo.)

• Liker 2
Skrevet

Det var spennende! Jeg ville absolutt ikke investere i aksjefond eller andre fond hvor det er høy risiko å tape pengene. I din situasjon ville jeg kjøpe meg bolig som er større enn 2-roms (ellers må du flytte når dere blir 2 eller 3 i familien) i fint område og med høy standard, en ny bil og kanskje en bolig til som jeg vil leie ut og kan selge ved behov.

Resten av pengene vil jeg sette en del på en høyrentekonto (og ta ut bare rentene hver måned) og kanskje begynne en liten bedrift, noe jeg kan tjene penger på.

Hele poenget med pengene er å ikke bare bruke dem, men å investere smart så at du får tilbake mer enn det du har investert. Ja, en eksotisk reise eller to er sikkert greit det.

• Liker 1
Skrevet

KJØP LEILIGHET! Det er mitt eneste gode råd! Blondie sitt råd om å kjøpe leilighet i Oslo nå og leie ut til du flytter til Oslo, var et knallgodt råd om du ikke vil flytte fra leiligheten din nå!

• Liker 1
Skrevet

Når du eier en leilighet som kan leies ut til 15 000 kroner måneden, konsumerer du bolig for 15 000 kr måneden.

Du bør ikke se på bolig som en investering, kun som konsum. Elsker du å eie, greit nok. Kjøp. Jeg er fornøyd med å leie og elsker å ha masse penger i banken.

James Altucher: Why I Am Never Going to Own a Home Again

Skrevet

Bolig er en investering. Istedet for å betale leie til noen annen og sette penger i andres lomme, får man eget sted å bo hvor ingen kommer til å kaste deg ut fra. Mye bedre å investere formuen i forskjellig eiendom, enn å ha pengene liggende i banken og betale skatt på rentene. Ligningsverdien er lavere enn markedsverdien og det trekker formuen ned.

• Liker 2
Skrevet

Rent skattemessig så lønner det seg vel ikke å betale ned studielånet, så jeg er ikke sikker på om jeg hadde gjort det. Jeg ville vurdert å kjøpe en leilighet allerede nå slik at du kan leie den ut. Husk forresten at du må betale en heftig arveavgift samt formueskatt. Sånn sett er det lønnsomt å investere i bolig fordi likningsverdi av bolig er mindre enn markedsverdi og slik sett blir den skattemessige formuen din mindre enn den faktiske formuen.

Jeg ville også planlagt pensjonen (jada, vet at det er lenge til) og opprettet et aksjefond. Ellers ville jeg nok også brukt ganske mye på tant og fjas (les:reising. Det hjelper ikke å spare alt til "a rainy day" dersom man får en murstein i hodet neste uke:)

Skrevet

Siden du vet at du skal flytte til Oslo om noen år, hva med å kjøpe leilighet der nå og leie den ut i mellomtiden? Eiendom er en forholdsvis sikker investering, og du investerer da tross alt i noe du skal bruke.

Og siden du synes aksjer og fond er skummelt, hva med en pensjonssparing? Du kan spare til pensjon med kr 1250/mnd og få opptil 4000/år i skattefradrag. Her investerer da pensjonsfondet i langtidsaksjer og du trenger ikke tenke på sparingen en gang.

Og så er det å sette av penger til uforutsette ting. Kanskje sette like mye som studiegjelden er på en høyrente konto slik at du kan betale ned dette hvis du har behov. Eller betale ned hele gjelden med en gang - men husk at studiegjeld og BSU er noe man får som ung. Ikke bruk opp sjansen til rimelige ordninger uten at det er en plan bak.

Fyll opp BSU hvert år - kanskje sette av penger til dette også.

Den pensjonssparingsordingen er ikke spesielt gunstig pga noe skattegreier ved uttak. Et kombinasjonsfond (feks 70/30 aksje/rentefond), med investeringstid over 20-35 år er ikke spesielt risikofyllt. Man kan også (i stedetfor å kjøpe hele fondet på en gang) spre kjøpene over tid (en fast sum per mnd), da får man med seg svingninger på markedet og risiki minskes. Selv om markedet svinger vil man se over langsiktige statistikker at det totalt er en verdiøkning over mange år.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Virker som de fleste mener jeg bør investere i eiendom. Jeg er ikke så veldig gira på å bli utleier, så det blir nok ikke mer enn en leilighet jeg bor i selv når jeg flytter til Oslo.

Kanskje jeg kjøper meg en hytte etter hvert, men akkurat nå har jeg ikke behov for det. Vi har både hytte på fjellet og ved sjøen i familien, så jeg kan bruke disse.

Jeg har bare ett søsken, og dette får like stor arv som jeg, så det er ikke aktuelt å gi noe bort den veien. Har bare en forelder også (den forelder som er i "arverekken" for den arven er død - derfor er jeg og mitt søsken direkte arvinger), men vil tilby meg å gjøre min forelder med samboer gjeldsfrie. Men de har ikke så mye lån, så det er ikke så stort innhugg.

Bil har jeg ikke behov for der jeg bor nå. Men mulig jeg kjøper det når jeg flytter til Oslo (da må jeg kjøpe leilighet med parkeringsplass!).

Arveavgiften har jeg sjekket på en kalkulator på nett, og den blir visst på rundt 1,5 mill. Men sånn er det vel bare.

Jeg ser heller ikke noe poeng i at jeg ikke skal nedbetale studielånet, og i stedet fortsette å betale renter på det?

Formueskatt og slikt kan jeg lite om, men får sette meg litt inn i det...

Pensjonssparing føler jeg meg altfor ung til å begynne å tenke på :fnise: Men får vel sette av litt til det. Men siden man ikke har en garanti for at man i det hele tatt blir pensjonist, vil jeg ikke prioritere det.

Mye nytt som følger med en slik arv ;) Hadde vært greit å ha en personlig rådgiver som bare kunne tatt litt ansvar...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...