Gå til innhold

Er streaming lovlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er streamin lovlig?

Jeg skjønner at nedlasting ikke er lov, men å se musikkvideoer, TV-serier osv som streamet er vel lov?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ingen som har svart? Jeg har prøvd å google, men finner ikke noe ordentlig svar. bare folks meninger... Jeg vil ikke gjøre noe ulovlig.

AnonymBruker
Skrevet

Er streamin lovlig?

Jeg skjønner at nedlasting ikke er lov, men å se musikkvideoer, TV-serier osv som streamet er vel lov?

Nedlasting er lov, det er det å dele ut kopibeskyttet materiale som ikke er lov. Hvis man laster ned filmer osv. som torrent-filer deler man ut samtidig som man laster ned, derfor er det ulovlig.

Ingen problemer med streaming siden du da ikke deler ut noe.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Så det er faktisk lovlig å laste ned sanger, filmer og slikt? jeg trodde det var hele poenget med at det skulle være ulovlig.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Så det er faktisk lovlig å laste ned sanger, filmer og slikt? jeg trodde det var hele poenget med at det skulle være ulovlig.

Det finnes ingen norsk lov mot nedlasting/streaming, kun å dele beskyttet materiale. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Nedlasting er lov, det er det å dele ut kopibeskyttet materiale som ikke er lov. Hvis man laster ned filmer osv. som torrent-filer deler man ut samtidig som man laster ned, derfor er det ulovlig.

Hva mener du med at når man laster ned torrent-filer deler man ut samtidig som man laster ned?

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at når man laster ned torrent-filer deler man ut samtidig som man laster ned?

Om man setter innstillingene slik at man ikke deler ut mens man laster ned vil man i de fleste tilfeller ikke få filen ned.

Hilsen annen AB

AnonymBruker
Skrevet

Om man setter innstillingene slik at man ikke deler ut mens man laster ned vil man i de fleste tilfeller ikke få filen ned.

Hilsen annen AB

Er det dette som kalles seed?

AnonymBruker
Skrevet

Er det dette som kalles seed?

Det kalles seeding.

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles seeding.

Nei, det er fornorsking. Seed er riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er fornorsking. Seed er riktig.

Neppe. Har uTorrent på engelsk og der står det "seeding" bak alle filene jeg deler med andre.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Neppe. Har uTorrent på engelsk og der står det "seeding" bak alle filene jeg deler med andre.

Står det ikke det fordi den driver av å seeder?

Som at det står "downloading" når den laster ned og ikke bare "download"

Gjest Borghild
Skrevet

Hvis du streamer for mye kommer onkel politi på døra di og legger deg i håndjern. Så vær forsiktig.

AnonymBruker
Skrevet

Står det ikke det fordi den driver av å seeder?

Som at det står "downloading" når den laster ned og ikke bare "download"

Ja, var jo det jeg mente. Fornorsking det nå da?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du streamer for mye kommer onkel politi på døra di og legger deg i håndjern. Så vær forsiktig.

Det har da aldri skjedd her i landet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke helt :sjenert:

Hvis man laster ned, hva er det egentlig man deler? Det man holder på å laste ned?

Skrevet

Seeding er vel de som deler også? Og leeches e.l. er de som kun laster ned men ikke deler? Er i hvert fall de uttrykkene som brukes på PirateBay

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke helt :sjenert:

Hvis man laster ned, hva er det egentlig man deler? Det man holder på å laste ned?

Nei, du deler alle de lettkledde bildene kjæresten din tok av deg i syden i fjor sommer. :jepp:

Skrevet

Streaming eller nedlasting i seg selv er ikke ulovlig. Det er bare det hvis man gjør det med materiale som er distribuert uten tillatelse frå åndsverkets innehaver.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er også ulovlig å laste ned opphavsbeskyttet materiale. Men vi snakker om helt andre strafferammer enn ved deling. Laster du ned en ulovlig film, blir du straffet for å laste ned den ene filmen, og hvis du må betale erstatning må det jo bli for akkurat den filmen.

Deler du derimot ut til andre (torrent), er du ute å sykler big time om du skulle bli tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...