Sarafina Skrevet 21. april 2012 Forfatter #21 Skrevet 21. april 2012 Tusen takk for fantastiske råd i denne tråden! Helt supert. Afrika virker helt fantastisk og jeg gleder meg virkelig til å kunne reise dit - har til gode å lese / høre om noen som har blitt skuffet etter en slik tur. Lillemor: Dragoman er et engelsk selskap, og nå er de slått sammen med Imaginative Traveller. http://www.dragoman.com Jeg kommer nok til å bestille gjennom en norsk turoperatør, siden det er første gang jeg reiser til Afrika og helt alene, så føles det tryggere å ha et slikt mellomledd. Men jeg ser jo at det er mye penger å spare på å bestille direkte gjennom Intrepid etc. selv, og også ordne med flybilletter selv. Da kan du få en 2 ukers rundreise ned på rundt 20.000 kroner. Så for de som har reist mye og kanskje har vært i området før, vil det nok helt klart lønne seg å fikse ting på egen hånd. Høres ut som om dere har hatt noen helt fantastiske turer, og Sofie: så heldig du er som skal til Mozambique - ut fra bildene å dømme, så ser det helt fantastisk ut. Kanskje jeg også blir bitt av Afrika-basillen, og reiser på flere turer etterhvert også Er vel snart på tide å sette seg litt inn i alt som må ordnes, med visum og vaksiner osv. Er det veldig mye som må ordnes, eller går det relativt kjapt og greit? Samulita; ja, ikke sant Jeg er fortsatt ikke helt sikker på når det blir, jo mer jeg leser kommer jeg fram til at 2 uker kanskje er i minste laget, men det SKAL bli tur i nærmeste fremtid.
CathFoto Skrevet 21. april 2012 #22 Skrevet 21. april 2012 Jeg kan nesten garantere at du blir bitt av basillen, det er et fantastisk kontinent med utrolig mange fantastiske land. Det er 11 år siden min første tur til Afrika, Kenya var mitt første land. Og jeg har vært tilbake 8 ganger på de siste 10 årene, og har sett mange land og opplevd masse. Neste tur blir i oktober :0) 1
Sarafina Skrevet 21. april 2012 Forfatter #23 Skrevet 21. april 2012 Jeg kan nesten garantere at du blir bitt av basillen, det er et fantastisk kontinent med utrolig mange fantastiske land. Det er 11 år siden min første tur til Afrika, Kenya var mitt første land. Og jeg har vært tilbake 8 ganger på de siste 10 årene, og har sett mange land og opplevd masse. Neste tur blir i oktober :0) Oi, så herlig! Nesten farlig å reise dit for første gang da, det kan fort bli dyrt i lengden hvis man blir bitt av basillen ... Anbefaler du Kenya og Tanzania som første land? Hvilke andre land har du besøkt? Og hva er den beste turen du har hatt / beste landet du har vært? har du reist til Afrika alene? Mange spørsmål her
CathFoto Skrevet 21. april 2012 #24 Skrevet 21. april 2012 Jeg har vært i Kenya, Sør-Afrika, Botswana, Namibia, Zambia og Zimbabwe i sørlige Afrika, og endel land i nord. Men Nord-Afrika liker jeg ikke like godt. Til høsten blir det forhåpentligvis Mozambique, planen var egentlig Tanazania denne gangen, men safari er så dyrt i Tanzania og jeg vil helst bruke MASSE tid på safari. Jeg har aldri reist helt alene, og heller aldri på arrangerte turer. Har alltid planlagt og arrangert alt selv. Har reist mest med ei venninne, en gang med flere venninner og i fjor fikk jeg med kjæresten til Afrika for første gang. Som land har Kenya en spesiell plass i hjertet mitt, kanskje fordi det var alltid Kenya jeg drømte om da jeg så for meg Afrika, og fordi det var der jeg var første gangen. Om man har reist litt før eller skal reise sammen med en gruppe så er Kenya et fantastisk startland, men om man skulle reist rundt i landet helt alene og kun hadde vært i Danmark så er det sikkert et kultursjokk, uten at det trenger å være negativt. Folk er i det store og hele veldig hyggelige og blide, men tiggerne på gaten i Nairobi med store fysiske skader er vondt å se. Men jeg opplever Kenya som et veldig positivt land, og det de mangler av infrastruktur tar de igjen i sjarm. En ting som er lurt å bli vant med er uttrykket TIA- This is Africa. Eller godt oversatt til norsk, ting tar tid :0) Min beste tur var nok en venninnetur med rundreise gjennom flere land. Å se Victoria Fallene i februar når det er masse vann, så mye vann at du må vri opp sokkene dine etter å ha gått over Knivesedge Bridge er helt utrolig. Noen av venninnene mine hoppet i strikk over Zambezi. Vi bodde en natt på en husbåt på Chobeelven, og det er det fineste jeg noensinne har opplevd. Båten har plass til 8 gjester, vi var bare 6 på vår tur. Det var 30 grader og strålende sol, og da ettermiddagen kom, kom også elefantene. Hundrevis av elefanter kom løpende ut av skogen og ned mot eleven for å drikke, det er et syn som ikke noe annet kan måle seg med. Dro på safari i en liten vanlig motorbåt, og løvene gikk langs elven, flodhester og krokodiller var få meter unna, og badende elefanter. På kvelden spiste vi middag på dekk til lyden av dyrene som beveget seg i mørket. Hele natten hørte vi bavianer, flodhester og hyener. Og da solen sto opp så vi fiskere som dro ut i sine bittesmå trekanoer for å fiske. Det kan ikke beskrives med ord! Allikevel er det nok Sør-Afrika som land jeg elsker mest av alt. På mange måter er ting veldig enkelt i Sør-Afrika, det er mange hvite så man synes ikke så godt, veistandarden er veldig bra så det er lett å leie bil, mye restauranter og shopping. Så på den måten mister det litt av den rustikke sjarmen man forbinder med Afrika. Men Sør-Afrika er et vanvittig stort land med veldig mye variasjon, så det er utrolig mye forskjellig å se og gjøre. Safari er endel billigere enn i Øst-Afrika, og om man drar til et privat reservat så kan man dra ut på safari i en åpen jeep, de kjører utenfor veien og man kommer veldig nærme dyrene. I et privat reservat er også overnatting/mat av en veldig luksuriøs karakter, men det viktigste for meg er at det ikke blir kø av biler rundt dyrene, som man kan oppleve mange steder og at man sitter i en helt åpen jeep. Sør-Afrika har også Cape Town, min favorittby. I tillegg kan man dykke med hvithai, strandliv i Durban, ørkensafari i Kalahari, Soweto, se øya der Nelson Mandela satt i fengsel, Table Mountain, Kapp det gode håp, vingårder, garden route, surfing osv osv. Sør-Afrika har litt av alt. Oi, dette ble et langt innlegg, og jeg kunne sikkert skrevet dobbelt så langt. Men poenget mitt er at Afrika har veldig mye å by på, og du kommer ikke til å angre at du dro. Jo lengre tur du har råd/tid til, jo bedre, men to uker vil ikke være bortkastet. Større sjanse for at det er starten på et livslangt kjærlighetsforhold til en fantastisk verdensdel.
Strawberrygirl Skrevet 22. april 2012 #25 Skrevet 22. april 2012 Strawberrygirl: Det har kommet frem ganske mye snusk om Antelope Park de siste årene, ikke bare om turister som har blitt skadet på Lion walks, andre steder har turister også blitt drept, men det er dysset ned i media. Men det verste er at det har kommet frem at de som trenes for å skulle klare seg selv som oftest havner i såkalt canned hunt. Anbefaler at du leser litt om kontroversene rundt Antelope Park og andre som driver på samme måten. Jeg kjenner til at turister har blitt skadet, og det er jo en viss risiko å vandre i bushen med løver! Dersom turister trur at løver er store katter/hunder så er det heller ikke så rart at de blir skadet. Man må høre på guidene, og ta forhåndsregler. Gjør man ikke det, kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Jeg har jobbet på Antelope Park i flere uker, og har gått haugevis med lion walks, både med turister og alene med de ansatte. Jeg følte meg veldig trygg, men det var fordi vi tok forhåndsregler hele tiden. Ulykker skjer, men de i Antelope Park er veldig opptatt av sikkerhet, og lærer ut i fra de situasjonene som oppstår. Det at enkelte løver (ganske mange) blir satt i såkalte canned hunts er forståelsesfult. Noen av løvene har ikke de jaktinnstinktene som skal til for å klare seg i det fri, og vil derfor dø ut. Videre har også en del av disse løvene hatt såpass med menneskekontakt så det vil være livsfarlig å sette de ut i det fri, både for mennesker/turister og løvene. For å øke en løvebestand slik at de kan vandre fritt i bushen i afrika er en veldig lang prosess, og man kan bare slippe ut de løvene som ikke har hatt menneskekontakt i det hele tatt. Antelope Park har kommet langt i denne prosesen, og det har blitt født kull som ikke kommer til å ha kontakt med mennesker, annet via en bil som kommer for å kontroller forholdene. Disse igjen vil, når dem er store nok, bli sluppet ut i et stort kontrolert område, som igjen vil få nye kull med løver som ikke får menneske kontakt. På denne måten vil løvebestanden øke til etter hvert, men det tar lang tid, og desverre er det mange løver som havner i "bur". Disse burene er imidlertid store, fine bur som står rundt omkring i bushen i Antelope Park.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #26 Skrevet 22. april 2012 Jeg kjenner til at turister har blitt skadet, og det er jo en viss risiko å vandre i bushen med løver! Dersom turister trur at løver er store katter/hunder så er det heller ikke så rart at de blir skadet. Man må høre på guidene, og ta forhåndsregler. Gjør man ikke det, kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Jeg har jobbet på Antelope Park i flere uker, og har gått haugevis med lion walks, både med turister og alene med de ansatte. Jeg følte meg veldig trygg, men det var fordi vi tok forhåndsregler hele tiden. Ulykker skjer, men de i Antelope Park er veldig opptatt av sikkerhet, og lærer ut i fra de situasjonene som oppstår. Det at enkelte løver (ganske mange) blir satt i såkalte canned hunts er forståelsesfult. Noen av løvene har ikke de jaktinnstinktene som skal til for å klare seg i det fri, og vil derfor dø ut. Videre har også en del av disse løvene hatt såpass med menneskekontakt så det vil være livsfarlig å sette de ut i det fri, både for mennesker/turister og løvene. For å øke en løvebestand slik at de kan vandre fritt i bushen i afrika er en veldig lang prosess, og man kan bare slippe ut de løvene som ikke har hatt menneskekontakt i det hele tatt. Antelope Park har kommet langt i denne prosesen, og det har blitt født kull som ikke kommer til å ha kontakt med mennesker, annet via en bil som kommer for å kontroller forholdene. Disse igjen vil, når dem er store nok, bli sluppet ut i et stort kontrolert område, som igjen vil få nye kull med løver som ikke får menneske kontakt. På denne måten vil løvebestanden øke til etter hvert, men det tar lang tid, og desverre er det mange løver som havner i "bur". Disse burene er imidlertid store, fine bur som står rundt omkring i bushen i Antelope Park. [/quot Cenned hunt er aldri greit.Om det er pga for mye menneskekontakt de skal bli satt til canned hunt, så er i allefall det et argument for at det IKKE skal ha menneskekontakt. Har du sett canned hunting? Det er så forkastelig! At noen kan forsvare det er sjokkerende. Turister blir ikke nødvendigvis drept/skadet pga at de tror at løver er katter/hunder, men fordi at slike parker er kyniske og tjener penger på noe som aldri burde vært lov. Jeg skjønner at opplevelsen er fantastisk, men hvis man leser bittelitt på Internett om hvordan det går med løvene etter de er for gamle til å enten å koses med(løveunger)eller Lion walks så kan det ikke forsvares.
Strawberrygirl Skrevet 22. april 2012 #27 Skrevet 22. april 2012 jeg har muligens missforstått hva du mener med canned hunt. Hvordan er det da?
Strawberrygirl Skrevet 22. april 2012 #28 Skrevet 22. april 2012 (endret) haha, herregud. Googlet det nå, jeg missforstod ordet. Av en eller annen grunn trudde jeg du mente at de ble satt i bur og levde der resten av livet. Jeg har ikke fått med meg at løvene i Antelope Park blir brukt på denne måten. Alle jeg snakket med var i mot jakt på løver uansett om de var ville eller ikke. Denne artikkelen fra ALERT- organisasjonen som har løvene sine i Antelope Park- viser at deres løver ikke blir brukt til canned hunt http://lionalert.org/page/view/page/article-canned-hunting Endret 22. april 2012 av Strawberrygirl
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #29 Skrevet 22. april 2012 Jeg var på gruppetur med safari i Tanzania (Nogorongoro, Serengeti osv.), da bestilte vi gjennom G-adventure (Kilroy) og var veldig fornøyd med det. Var også en dame på ca 40 + som reiste alene, og det var ikke noe problem å bli kjent med folk. Hun ble godt tatt vare på av guiden vår, som hentet henne i Kenya og de reiste sammen til Arusha (Tanzania). Hun ble også innkvartert med en annen jente, sånn at de ikke var alene. Tror hun synes det var en veldig OK måte å reise på. Vi var en gruppe hele tiden, så det var veldig godt å bli tatt vare på. Trengte aldri å tenke på noen ting, veldig gøy å reise med så mange forskjellige mennesker men allikevel klikke. Vi var vel 4 skandinaviske jenter i 20-årene, et russisk ektepar i 40 - 50 årene, en australsk dame (hun som reiste alene), og 3 sveitiske venner i 30 årene. Dette var ikke et problem for oss, og gruppen klikket godt! Pga en del omstendigheter under turen vår, endte jeg opp med å være alene i Nairobi (Venninnen min lå på sykehus). Vil nok ikke si det er helt trygt å vandre rundt gatelangs alene, men hvis du finner deg et OK hotell som du kan bo på er dette helt trygt. De fikser også taxier til deg, og de fleste hotellene i Nairobi har gode sikkerhetssystemer. De bruker kun taxier som er med OK folk. Jeg tok masse taxi alene i Nairobi, dette er absolutt ikke et problem. Hvis du bestiller gjennom hotellet blir du også "passet på" av de, sørger for at du har tilbakereise osv. Jeg var alene på hotellet i Nairobi i 6 dager, og tok masse taxi. Gikk ikke mye utenfor hotellet og sykehuset riktignok, men det å komme seg rundt var ikke et problem. På hotellet tok de også utrolig godt vare på meg, kan være greit å velge ett hotell med OK standard når du er i Nairobi. De snakker også veldig bra engelsk i Nairobi, så det går veldig fint Flyplassen på Nairobi er en av de bedre flyplassene i Afrika, så her er det heller ikke noe stress å være alene. Veldig mye turister! Helt annerledes enn f.eks. flyplassen i Dar es Salam. Tanzania er helt fantastisk å reise til! Anbefaler det virkelig, få med deg safari og Zanzibar! Nydelig. Zanzibar er utrolig vakkert. Gøy å se hvor forskjellige Tanzania og Kenya er også, så anbefaler virkelig å ta en tur innom begge landene. 2
Taste of Slow Skrevet 27. april 2012 #30 Skrevet 27. april 2012 Hei, jeg har reist 2 x 2 måndter i Kenya på egen hånd, og det er ikke noe å bekymre seg for. Man må ta vanlige forhåndsregler: ta vare på tingene dine og ikke gå på egen hånd (eller med noen du ikke kjenner) når det er mørkt eller steder der det er lite mennesker. Det er ett sted det er veldig greit å bo når man er "ny" i Kenya: YMCA som ligger rett ved sentrum. Jeg trives utrolig godt i Kenya! Jeg har bare kjøpt flybillett ned, og så ordnet resten når jeg er der, og brukt lokal transport for å komme meg rundt. Folk prater engelsk de fleste steder, og de er vennlige og hjelpsomme. Du kan spare mye penger på å arrangere ting på egen hånd - men det skal du ikke gjøre dersom du er usikker på å reise på den måten. Du kan lese om Kenya og litt om Tanzania på bloggen min - bare ta kontakt om du har spesifikke spørsmål
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå