Gå til innhold

Skal til Afrika!

Sarafina

Anbefalte innlegg

Så jeg vil veldig gjerne høre fra andre som har vært på slike turer. Hvordan var det?

Planen er å bli med på en gruppetur, som er på 14 dager. Denne besøker blant annet Serengeti nasjonalpark, Nairobi, Dar Es Salaam og noen dager i Zanzibar.

Valget mitt står mellom å booke gjennom Dragoman / Imaginative Traveller, eller KUMUKA. Noen erfaring med disse? Førstnevnte kan jeg booke på egen hånd, sistnevnte fikk jeg tilbud på gjennom den norske organisatoren Hibiscus Reiser. Siden de selvsagt skal tjene litt på det som mellomledd, ser jeg at ca 5.000 kroner av kostnadene går til dem. Samtidig ordner de med alt av papirer, legger opp hele opplegget med fly, ekstra natt på hotell, bestillinger osv.

Hva synes dere? Noen som har erfaringer med disse selskapene?

Og med gruppeturer i Afrika generelt? Jeg reiser alene som jente på 30 år. Men jeg er jo bare alene på flyreisen og fram til jeg blir hentet av transfer på flyplassen, samt at jeg overnatter 1 natt i Nairobi og en natt i Qatar pga. flytider.

Regner med at dette er trygt? Er det trygt å gå i Nairobi alene som jente?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare svare på siste delen om Nairobi. Nairobi kalles nairobbery, og det er ikke uten grunn- det er mye kriminalitet. Men Nairobi er også en fantastisk flott by med masse å se. Jeg ville ikke gått rundt i sentrum alene, mest pga at det er STOR pågang av tiggere, selgere osv. Da jeg sist var i Nairobi gikk vi rundt i gruppe på 2-3 jenter + lokal guide, og selv det var slitsomt.

Du blir hentet på flyplassen? Så natten i Nairobi er på vei hjem? Da kan du jo finne et bra hotell og be de om råd. I tillegg vil de sikkert sette deg i kontakt med taxisjåfører de har god erfaring med. Jeg ville ikke vært redd for å overnatte i Nairobi, men ville heller ikke gått alene rundt i sentrum/nær slummen.

Kanskje også sjekk ut Kenya på Lonely Planet forumet for gode og som regel veldig oppdaterte råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare på siste delen om Nairobi. Nairobi kalles nairobbery, og det er ikke uten grunn- det er mye kriminalitet. Men Nairobi er også en fantastisk flott by med masse å se. Jeg ville ikke gått rundt i sentrum alene, mest pga at det er STOR pågang av tiggere, selgere osv. Da jeg sist var i Nairobi gikk vi rundt i gruppe på 2-3 jenter + lokal guide, og selv det var slitsomt.

Du blir hentet på flyplassen? Så natten i Nairobi er på vei hjem? Da kan du jo finne et bra hotell og be de om råd. I tillegg vil de sikkert sette deg i kontakt med taxisjåfører de har god erfaring med. Jeg ville ikke vært redd for å overnatte i Nairobi, men ville heller ikke gått alene rundt i sentrum/nær slummen.

Kanskje også sjekk ut Kenya på Lonely Planet forumet for gode og som regel veldig oppdaterte råd.

Tusen takk for gode råd! Dette er veldig nyttig :)

Jeg tenker vel da at når jeg er i Nairobi alene (det er bare et døgn), så kan jeg jo holde meg mest på hotellet å slappe av. Men det å fly ned alene (blir møtt av forhåndsbestilt transfer på flyplassen), å være på flyplassene, overnatte på hotellet alene etc. er vel trygt? Eller? Evt. så kan jeg jo være med på en guidet dagstur som anbefales, f.eks. i bil / drosje? Hadde jo vært spennende å se mer av byen når man først er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trygt ja, normale forhåndsregler for reising holder sånn sett. Guidet dagstur er også bra,det er mye å gjøre i området så du kan gjøre alt mulig fra å besøke Karen Blixens farm, markeder, mathareslummen. Det finnes også noen steder man kan mate giraffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trygt ja, normale forhåndsregler for reising holder sånn sett. Guidet dagstur er også bra,det er mye å gjøre i området så du kan gjøre alt mulig fra å besøke Karen Blixens farm, markeder, mathareslummen. Det finnes også noen steder man kan mate giraffer.

Tusen takk for svar! Har du reist alene i Afrika før, eller vet du om noen som har gjort det? Jeg er 99 % sikker på at jeg skal, men reisen er ikke bestilt enda, så en liten del av meg er usikker pga. trygghetsfaktoren. Men jeg skal jo som sagt på gruppetur og trenger bare å være alene på flyplassen, i taxien på vei til hotellet etc., så da går det sikkert bra. Men tenk så forsvarsløs man er i en slik by dersom noe skulle gå galt... Man kan jo f.eks. ikke stole blindt på taxisjåfører heller - men kanskje det er feil å være engstelig for sånt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har du reist alene i Afrika før, eller vet du om noen som har gjort det? Jeg er 99 % sikker på at jeg skal, men reisen er ikke bestilt enda, så en liten del av meg er usikker pga. trygghetsfaktoren. Men jeg skal jo som sagt på gruppetur og trenger bare å være alene på flyplassen, i taxien på vei til hotellet etc., så da går det sikkert bra. Men tenk så forsvarsløs man er i en slik by dersom noe skulle gå galt... Man kan jo f.eks. ikke stole blindt på taxisjåfører heller - men kanskje det er feil å være engstelig for sånt..?

Jeg reiste alene på gruppe tur i Zimbabwe. Jobbet som frivillig der, + reiste i en gruppe. Jeg reiste alene med fly, og måtte til og meg være en hel natt på flyplassen i Johannesburg da hotellet jeg skulle overnatte på ikke dukket opp! (til tross for at jeg ringte dem flere ganger) Jeg valgte å være på flyplassen i stedet for å finne en taxi og dra til hotellet på egenhånd. På flyplassen var det jo folk hele tiden, og politi gikk rundt der også. Så lenge du blir hentet på flyplassen av gruppa du skal reise med vil jeg regne med at det er trygt. Dersom du må finne egen taxi osv. til hotellet er jeg mer tvilsom. Ville fått hotellet til å komme å hentet meg på flyplassen (og sørge for at de faktisk gjør det!!) Lykke til! Afrika er helt fantastisk og generelt er befolkningen veldig hyggelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiste alene på gruppe tur i Zimbabwe. Jobbet som frivillig der, + reiste i en gruppe. Jeg reiste alene med fly, og måtte til og meg være en hel natt på flyplassen i Johannesburg da hotellet jeg skulle overnatte på ikke dukket opp! (til tross for at jeg ringte dem flere ganger) Jeg valgte å være på flyplassen i stedet for å finne en taxi og dra til hotellet på egenhånd. På flyplassen var det jo folk hele tiden, og politi gikk rundt der også. Så lenge du blir hentet på flyplassen av gruppa du skal reise med vil jeg regne med at det er trygt. Dersom du må finne egen taxi osv. til hotellet er jeg mer tvilsom. Ville fått hotellet til å komme å hentet meg på flyplassen (og sørge for at de faktisk gjør det!!) Lykke til! Afrika er helt fantastisk og generelt er befolkningen veldig hyggelige!

Takk skal du ha, supert å høre fra andre :) Skjønner godt at du valgte å tilbringe natta på flyplassen, selv om det var langtekkelig... Er skeptisk til å finne meg taxi på egenhånd selv... Tenkte å bestille transfer via gruppeselskapet på forhånd, håper bare man kan stole på at de dukker opp... Det er sånne ting man blir litt skeptisk til, når man skal reise så langt alene.

Dukket hotell-transporten din opp dagen etterpå, da eller?

Jeg bruker et norsk selskap som "mellomledd", og selv om de skal ha endel mer betalt enn dersom jeg bestiller gruppetur direkte via et utenlandsk selskap, føles dette tryggere synes jeg. Altså når det gjelder å unngå misforståelser pga. språk etc. Da tar de seg av alt fra å bestille transfer og hotell, osv osv. Man kan jo spare endel penger på å ordne alt direkte selv - og det hadde jeg definitivt gjort om jeg skulle reise i Europa etc.

Noen som har erfaringer med Hibiscus Reiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke reist alene i Afrika, vi har som regel vært to jenter, men vi har fikset alt selv da. Bekreft transfer dagen før så er du helt sikker, og i og med du har et norskt mellomledd så kan du kontakte de om du skulle være så uheldig at transferen din ikke dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært til Afrika flere turer og reiser alene, men vært med på gruppeturer. Min første tur gikk til Kenya - da reise jeg med Temareiser. Neste tur gikk til Tanzania hvor jeg reiste sammen med noen andre norske. Vi gikk på Kilimanjaro og deretter var jeg 10 dager alene på Zanizibar. Det føltes helt trygt å være alene der ute.

3. tur gikk til Sør-Afrika. Da reiste jeg med Karibu (http://www.karibu.co.za/). Vi reiste da fra Johannesburg til Cape-town. Dette var en hotelltur. Hadde her i utgangspunktet bestilt campingtur, men denne ble kansellert noen uker før avreise. Fikk derfor være med på tilsvarende tur med hotell.

I fjor var jeg til Botswana og Zimbabwe. Dette har så langt vært min desidert fineste tur til Afrika. Reiste da med Drifters (http://www.drifters.co.za/). Dette er ett firma jeg absolutt kan anbefale å reise med. De har mange spennende turer. Planlegger å bli med på turen deres til Mozambique i løpet av året. Du kan her bestille turen samt evt flybilletter gjennom Hvitserk/Evenyrreiser. Drifters har også lodger rundt om, bla Joh.burg. Du kan her få overnatting både før og etter turen samt at de også har transport til og fra flyplass. Det er helt trygt og absolutt ikke noe problem. Da jeg var der nå så hadde jeg en dag til rådighet før hjemreise og de fikset da også en guidet rundttur i Soweto for meg. En helt utrolig opplevelse.

Gled deg bare til å reise til Afrika, et utrolig fantastisk kontinent. Men, jeg hadde ikke villet begynne å gå rundt alene hverken i JOhannesburg,Cape town, Nairobi eller andre større byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse bra info! Hvordan er det på gruppereise, er det lett å bli kjent med de andre og sånt, er det mange som reiser alene? Jeg tenker jo på turen til Kenya, Tanzania og Zanzibar. Som en første tur til Afrika, vil du anbefale denne Sofie, eller en annen type tur?

Anbefaler du å reise med et utenlandsk selskap som f.eks. Drifters, fremfor Temareiser? Har sett på Tema-katalogen, og synes de er ganske dyre. Men samtidig er det kanskje enklere å reise gjennom et norsk selskap på den første turen?

Hva gjorde at Botswana og Zimbabwe var den fineste turen? Supert å få tips :)

Noen av dere som har hørt om Kumuka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for masse bra info! Hvordan er det på gruppereise, er det lett å bli kjent med de andre og sånt, er det mange som reiser alene? Jeg tenker jo på turen til Kenya, Tanzania og Zanzibar. Som en første tur til Afrika, vil du anbefale denne Sofie, eller en annen type tur?

Anbefaler du å reise med et utenlandsk selskap som f.eks. Drifters, fremfor Temareiser? Har sett på Tema-katalogen, og synes de er ganske dyre. Men samtidig er det kanskje enklere å reise gjennom et norsk selskap på den første turen?

Hva gjorde at Botswana og Zimbabwe var den fineste turen? Supert å få tips :)

Noen av dere som har hørt om Kumuka?

Anbefaler virkelig Drifters fremfor Temareiser. Temareiser er rådyrt. Drifters sine turer er ikke så dyre, er egentlig flybilletten som er dyrest. Nå har jeg reist stort sett til Johannesburg - tror du kan få rimeligere fly til Nairobi.

Har opplevd at det er veldig lett å bli kjent med folk på turen, en blir en ganske sammensveiset gjeng. Om kveldene samlet vi oss rundt leirbålet de nettene vi campet og det var utrolig koselig.

Tror f.eks at den 12 dagers turen Drifters har til Kenya og Tanzania er veldig bra.

Botswana turen jeg hadde synes jeg var så bra for det var så utrolig dyreliv samt at vi kom en del utenom de værste turiststedene. På safari i Kenya og Tanzania opplever man som regel masse safaribiler som "jakter" på dyrene. I Chobe og Savuti var det veldig lite trafikk.

Okavangodeltaet var også utrolig flott - det kan ikke beskrives - må bare oppleves.

Send meg gjerne en mail om du ønsker litt mer info.

Selv så planlegger jeg å ta Drifters turen til Mozamibiqe i julen - gleder meg allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Jeg har også lyst til å utforske Afrika i nær fremtid, så jeg følger med denne tråden.

Veldig tøft av deg å reise helt alene, TS! Jeg er ikke sikker på om jeg er så tøff eller om jeg må ha med meg noen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få fly til Nairobi for under 4500,- når man er heldig. Enig med Sofie1 om at Temareiser er veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler virkelig Drifters fremfor Temareiser. Temareiser er rådyrt. Drifters sine turer er ikke så dyre, er egentlig flybilletten som er dyrest. Nå har jeg reist stort sett til Johannesburg - tror du kan få rimeligere fly til Nairobi.

Har opplevd at det er veldig lett å bli kjent med folk på turen, en blir en ganske sammensveiset gjeng. Om kveldene samlet vi oss rundt leirbålet de nettene vi campet og det var utrolig koselig.

Tror f.eks at den 12 dagers turen Drifters har til Kenya og Tanzania er veldig bra.

Botswana turen jeg hadde synes jeg var så bra for det var så utrolig dyreliv samt at vi kom en del utenom de værste turiststedene. På safari i Kenya og Tanzania opplever man som regel masse safaribiler som "jakter" på dyrene. I Chobe og Savuti var det veldig lite trafikk.

Okavangodeltaet var også utrolig flott - det kan ikke beskrives - må bare oppleves.

Send meg gjerne en mail om du ønsker litt mer info.

Selv så planlegger jeg å ta Drifters turen til Mozamibiqe i julen - gleder meg allerede.

Da jeg var i Chobe var det akkurat som flere ganger i Masai Mara, man sto nærmest i kø rundt dyrene. Har ikke opplevd det samme i Sør-Afrika, Max to biler. Men husbåt på Chobeelven var veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Zimbabwe var bra, spesielt på Antelope Park. Det er en park hvor de har fokus på å øke løvebestanden i Afrika. De avler opp løver, men trener dem for å bli flinke til å jakte så dem kan klare seg selv. De har allerede en gjeng med løver innenfor et svært området i bushen. Her følger dem med på hvordan utviklingen går, for å komme til neste steg, som vil bli å slippe dem ut i det ville. Disse løvene er ikke i nærkontakt med mennesker. når du er på besøk i Antelope park kan du være med på forskjellige aktiviteter, enten lion walk, som er å gå tur med løver i bushen. Her kan du følge etter løvene når de jakter på dyr.Veldig spennende. Du kan også dra på ridetur å komme nært innpå sjiraffer og zebra for eksempel. videre kan du være med å gi løvene mat (døde dyr, ferskt kjøtt!!) eller være med på natt jakt. Da sitter du i en bil (uten tak) og følger voksne løver som skal trenes opp til å klare seg selv, på jakt i bushen. veldig spennende det også!! Anbefaler virkelig antelope park. Sjekk ut linken: http://www.antelopepark.co.zw/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Strawberrygirl: Det har kommet frem ganske mye snusk om Antelope Park de siste årene, ikke bare om turister som har blitt skadet på Lion walks, andre steder har turister også blitt drept, men det er dysset ned i media. Men det verste er at det har kommet frem at de som trenes for å skulle klare seg selv som oftest havner i såkalt canned hunt. Anbefaler at du leser litt om kontroversene rundt Antelope Park og andre som driver på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er Dragoman norsk? Har søkt på div reise de siste ukene, men dette har ikke dukket opp. Men har sett flere norske reisesider som Chapman og Reisebazar som formidler turer med Imaginative (bl a), rundt omkring i verden. De ordner også fly om man ønsker det, og blir da ansvarlige på samme måte som en turoperatør man bestiller pakkereise av. Kjekt å vite, da får man hjelp om det skulle bli noe tull med flyene underveis som forsinkelser som gjør at man evt ikke rekker neste fly. Kjekt å vite, fant jeg ut :)

Drømmer om Peru jeg da. Alternativt Irland, men uten gruppe det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...