AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #1 Del Skrevet 15. april 2012 Okei. Forrige lørdag var jeg hos en studievenninne på besøk. Det var ikke planlagt, etter en shoppingrunde så endte vi opp med å dra dit en tur for å slappe av litt. Hun bor i en ganske stor leilighet, som er nyoppusset og fin. Da døren ble åpnet så fikk jeg nesten hakaslepp. Det var bare så ekstremt rotete! Det flommet over av (skitne) klær, sko, esker og andre ting på gulvet, stuebordet var også overlesset av både alt fra p-pillebrett via skolesaker til skitne glass, kopper og fat, og på kjøkkenet sto det så mange skitne glass, asjetter og kniver at jeg tviler på at det kan ha stått særlig mange rene INNE i skapet på kjøkkenet.. selv om hun har oppvaskmaskin. Måtte liksom rydde plass i sofaen for å kunne sette seg der. Hvor rotete har folk det egentlig? Hva er normalt? Det har kanskje noe med alder å gjøre? De som nettopp har flyttet ut fra mor og fars lune rede er kanskje litt mer rotete enn oss litt mer "viderekomne"? For å vri det på en annen måte, hvor ryddig/rent har DU det, evt. da du var student? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #2 Del Skrevet 15. april 2012 Vil bare påpeke at jeg primært tenker på hva som er vanlig når man er student, ikke når man er kommet ut i full jobb etterpå. Regner med at de fleste har det litt mer ryddig når man er "voksen og etablert"... :gjeiper: TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunchild Skrevet 15. april 2012 #3 Del Skrevet 15. april 2012 Selv i mine verste rotedager som nyutflyttet fra foreldrene mine, hade jeg ikke mer enn tallerken/bestikk fra tre måltider stående på oppholdsrom/soverom. Mesteparten av voksentiden har jeg bodd i kollektiv og vasket opp mitt eget utstyr daglig - i egen leilighet kunne det vel gå 4-5 dager imellom på det verste, men da var alt stablet pent på kjøkkenet og matavfall på tallerknene kastet i søpla. Samme med klær; skittentøy fra èn kveld ble plukket opp og ryddet neste dag. Hobbysaker, alt av småting som hadde fast plass, ryddet mer eller mindre daglig det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Søgni Skrevet 15. april 2012 #4 Del Skrevet 15. april 2012 Siden jeg bodde for meg selv en god stund før jeg ble student, så var jeg forsåvidt ganske rutinert. Jeg mener også at det å ta sammen etter seg selv og holde orden/ta ansvar og kunne grunnleggende hygiene etc. er noe man ideelt sett bør lære før man blir voksen nok til å flytte hjemmefra, da. Hva som er "normalt" vet jeg ikke, men jeg tror at det er ulikt hva folk er komfortable med. Det finnes alltids de som trives med å ikke ha det veldig ryddig, særlig hvis man bor helt alene. (Ryddig/rotete er forresten begreper som generelt sett er subjektive og åpne for tolkning ) Men jeg hadde ikke vært komfortabel med å ha det slik du beskriver, og jeg ville heller ikke hatt noen inn i leiligheta mi hvis man måtte brøyte seg vei gjennom skitne kopper og masse rot. Det handler litt om hvilket inntrykk man gir, men det kan da hende at det var "unntakstilstand" den dagen du var der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 15. april 2012 #5 Del Skrevet 15. april 2012 Tja, jeg har det ganske ryddig hos meg, men det finnes jo dager hvor det ser bombet ut her også. Spesielt hvis jeg har hatt skikkelig dårlig tid hele uka. Så hadde du kommet på overraskelsesbesøk her, så kunne du ha blitt møtt av en lik tilstand. Jeg ville nok derimot ikke tatt med meg noen hjem da, men kanskje hun tenkte at siden dere er venninner, så har det ikke så mye å si 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cessie Skrevet 15. april 2012 #6 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg har aldri hatt det så ryddig som de første årene etter at jeg flyttet hjemmefra. Tror det er fordi jeg kommer fra et rotete hjem, sluttet allerede som 7-åring å invitere venner inn fordi jeg skjemtes over alt rotet. Nå, over 20 år seinere, får jeg ikke lenger "anfall" om ei sofapute ligger litt skjevt, men jeg liker å ha det forholdsvis ryddig. Hadde nok ikke invitert noen inn om det så slik ut som trådstarter beskriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Campanula Skrevet 15. april 2012 #7 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg tror ikke det er slik at studenter generelt har det så veldig rotete, sånn bortsett fra at de fleste har ganske liten oppbevaringsplass. Jeg tror det er litt sånn at de fleste som kommer fra et ryddig hjem også vil ha det ryddig på hybelen, mens de som har vokst opp med litt mer "frihet" lar det flyte litt mer. Dessuten har jeg erfart at kvinnelige studenter har det mer rent og ryddig enn de mannlige, det er sikkert fordi de endelig har sitt eget hjem hvor de kan pusle og ordne. Mannlige studenters hybler forbinder jeg med skitne toaletter Selv kunne jeg ALDRI ha hatt det slik som du beskriver. Jeg liker det strøkent 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #8 Del Skrevet 15. april 2012 Sjekk denne artikkelserien: http://www.bt.no/bolig/Ikea-moter-Bohus-moter-noen-greier-fra-loppemarked-og-litt-landstil-2680964.html#.T4sIFmCAmnk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lizzie88 Skrevet 15. april 2012 #9 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg har aldri hatt det så ryddig som de første årene etter at jeg flyttet hjemmefra. Tror det er fordi jeg kommer fra et rotete hjem, sluttet allerede som 7-åring å invitere venner inn fordi jeg skjemtes over alt rotet. Nå, over 20 år seinere, får jeg ikke lenger "anfall" om ei sofapute ligger litt skjevt, men jeg liker å ha det forholdsvis ryddig. Hadde nok ikke invitert noen inn om det så slik ut som trådstarter beskriver. Signerer denne jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 15. april 2012 #10 Del Skrevet 15. april 2012 Har også fått litt "sjokk" ved noen uplanlagte besøk opp igjennom. Jeg er vokst opp med å ha det ryddig og rent, å må si at jeg blir litt "riste på hode" av voksne mennesker som har det som en svinesti. Greit at man ikke alltid rekker å ta oppvasken etter frokosten før man farer av gårde om morgenen. Men hvor vanskelig kan det være å rydde bort noe når man er ferdig med det? Spesielt blir jeg skremt over folk som lar unger vokse opp slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #11 Del Skrevet 15. april 2012 Sjekk denne artikkelserien: http://www.bt.no/bolig/Ikea-moter-Bohus-moter-noen-greier-fra-loppemarked-og-litt-landstil-2680964.html#.T4sIFmCAmnk Hehe, det var litt sånn som det her, bare litt verre! Noen i kommentarfeltet kaller det "praktisk rot", og det synes jeg stemmer godt. Togbanen og lekene midt på gulvet ligger der jo for en grunn, nemlig at ungene leker med den. Kan ikke si det samme om skitne klær og tallerkener! :gjeiper: Ellers så skjøønner jeg jo at det er dager det kan se ganske ille ut, det er det jo hos meg også. Men det går jo en grense et sted, i alle fall for hva man viser frem for andre. Jeg er ikke så kresen, så jeg bryr meg jo egentlig ikke så mye om hvordan det ser ut hos folk, men greit å vite hva som egentlig er normalt. Er jo ikke så ofte hjemme på hybelen hos folk, møtes oftest på skolen eller ute. Kommer fra et veldig ryddig hjem... TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #12 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg er vokst opp i et hjem som kunne vært på en tv serie om "hoarders". Rotet fløt. Det var flaut å ha med folk hjem. Men som student er jeg super ryddig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #13 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg har tre regler som gjør at det sjelden er 'ekkelt' å komme hjem til meg på overraskelsesbesøk, selv om jeg sjelden har ork eller tid til å ta en skikkelig rengjøring, og er oppslukt i eksamenslesing og jobbing for tiden: - søppel kastes alltid , også på badet - oppvask skylles så det ikke er matrester, og hvis det ikke er tid til oppvask stables det pent på kjøkkenet - vasken sveipes over et par ganger i uken slik at den er ren, og skittentøy ligger aldri på gulvet Dette krever utrolig lite, men gjør utrolig mye. Så får folk heller overleve at jeg ikke har brettet melkekartonger på en stund, og at skoene mine ligger strødd over hele gangen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 15. april 2012 #14 Del Skrevet 15. april 2012 Mamma og pappa har alltid hatt det strøkent og plettfritt, og i deres hus finnes det ikke en sofapute som står skjevt en gang. Jeg er ikke fullt så ryddig av meg som dem, og rommet mitt var "fristedet" mitt da jeg bodde hjemme. Dvs. at jeg slapp alt jeg hadde i hendene mine på gulvet. Da jeg flyttet hjemmefra innså jeg at jeg ikke liker rot - jeg gjorde ikke så mye annet enn lekser og soving på pikerommet - men da jeg flyttet på hybel var oppholdsstedet mitt også det eneste rommet jeg hadde å være på. Resultat: jeg ble mye ryddigere. Jeg blir flau når det er rotete og jeg får uventet besøk. Humøret mitt blir også dårlig når jeg finner kopper og tallerkner overalt i stua mi, selv om jeg godt vet at det er jeg og samboeren min som setter dem fra oss der. Ikke alle studenter er rotete, og vi blir like sjokka som deg når vi kommer inn i sånne rotete leiligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #15 Del Skrevet 16. april 2012 Surriball: Jeg skjønner jo at ikke alle studenter er så rotete Er student selv, og ser om ikke alt er 100 % ryddig, så prøver jeg jo å ha det ganske ordentlig her! Egentlig veldig enig i resten av det du skriver, det kunne vært meg du omtaler der xD Tipsene til AB #13 synes jeg høres veldig bra ut. Klarer man å overholde disse enkle reglene, så er jo mye gjort! Husker forresten at jeg var på besøk (nachspiel) hos tre gutter i et kollektiv en gang, og det var det enkelte steder et flere millimeter tykt lag med støv! For eksempel oppå Playstationen deres... TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari*Nade Skrevet 16. april 2012 #16 Del Skrevet 16. april 2012 Rotet noe helt forj***** når jeg var barn, ja faktisk til jeg fylte 17! Flyttet ut og ble SUPERRYDDIG ! ! ! Orker ikke rot, får liksom ikke ro hvis det er rotete, eller møkkete. Har ikke støv på hjernen altså, er tross alt gårds-og hestejente det kan stå et glass på bordet og kanskje til og med en stekepanne i oppvasken, og hvis jeg driver på med håndarbeid el kan det bli liggende flere dager til jeg er ferdig, men rotete er ikke! Har en "regel" om at jeg tar med meg noe hver gang jeg er i det rommet, feks søppel, skittent glass, skittentøy osv. Vasker også alltid før jeg reier bort, er så deilig å komme hjem til rent og shinet hus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 16. april 2012 #17 Del Skrevet 16. april 2012 Surriball: Jeg skjønner jo at ikke alle studenter er så rotete Er student selv, og ser om ikke alt er 100 % ryddig, så prøver jeg jo å ha det ganske ordentlig her! Egentlig veldig enig i resten av det du skriver, det kunne vært meg du omtaler der xD Tipsene til AB #13 synes jeg høres veldig bra ut. Klarer man å overholde disse enkle reglene, så er jo mye gjort! Husker forresten at jeg var på besøk (nachspiel) hos tre gutter i et kollektiv en gang, og det var det enkelte steder et flere millimeter tykt lag med støv! For eksempel oppå Playstationen deres... TS Hehe, jeg ser at jeg virket litt strengere i tonen enn jeg mente det som Men ja, det er jo ikke strøkent hjemme hos meg til enhver tid, men prøver så godt jeg kan å holde det på et okei nivå Jeg kjenner en som var i "krig" med kineseren han bodde med. Akkurat denne kineseren (sier ikke at alle kinesere er slik altså) var veldig skitten av seg, vasket ikke eller ryddet ikke, så det så helt forferdelig ut i kollektivet. Han jeg kjenner nektet meg å vaske opp fordi han ville at kineseren skulle gjøre det. Ond sirkel, etter hvert orket jeg ikke å komme på besøk flere ganger. Man kunne jo ikke ta av seg skoene der inne en gang, for det var så skittent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #18 Del Skrevet 16. april 2012 Noen timer annen hver dag er det ryddig og rent hos meg. 4-6 timer etter jeg har vasket og ryddet ser det slik ut, og neste dag ser det omtrent slik ut. Ofte kan det være støv som får ligge en uke eller to, men skitt blir vanligvis tatt raskt og hele kåken vaskes 4 dager i uka. Jeg har mange store lekekasser til hundene og en til kattene. Siden jeg uten tvil triver best i rot får dyrene rote det de vil. De fleste av mine venner husker hvordan jeg hadde det som barn og ung, og da har det helt umulig å se hvor det var møbler, eller hvor gulv sluttet og vegg begynte. Jeg var nok litt en samler, og når jeg flyttet fra stooore eneboligen til denne leiligheten kastet jeg 12tonn søppel. Nå synes jeg det er morsomt og koselig å rydde og vaske, å siden det fort blir rotete igjenn synes jeg det er helt greit med nedvask annen hver dag. Eneste negative er at jeg ikke lenger har full oversikt over hvor alt er etter rydding. Når jeg rydder går jeg i egne taker, mens når jeg roter husker jeg alltid hvor jeg legger ting. De fleste av mine venner har det omtrent slik slik, kansje noe mer rot. Ei venninne har det strøkent hele tiden, og 2 venner har det mer rotete enn meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #19 Del Skrevet 16. april 2012 Jeg flyttet hjemmefra for maaange år siden, og til tross for mange års øving har jeg aldri fått til det der med å holde ting ryddig rundt meg. Prioriterer å holde det rent (noe som selvsagt er enklere når det er ryddig, men bedre å ha det rent enn å ikke ha det rent), og det klarer jeg. Er nok et rotehue av natur! Er student, og oppholder meg ganske lite i leiligheten. Den blir liksom et oppbevaringssted for alle tingene mine (som jeg har svært mange av, på et forholdsvis lite areal, noe som kan være litt av grunnen til rotet). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 16. april 2012 #20 Del Skrevet 16. april 2012 Jeg har det nok ofte litt rotete. Ikke fordi jeg trives med det, men pga. kronisk sykdom orker jeg ikke alltid å rydde og vaske jevnlig. Men sånn helt jævlig blir det aldri. Det er som regel det jeg kaller "overfladisk rot", altså rot fra maks 5-6 dager tilbake som det ikke tar alt for lang tid å rydde vekk, men som kan se ganske rotete ut likevel. Spesielt i min lille leilighet. Når jeg er i form pleier jeg derimot å ha det relativt fint. Ikke striglet, men såpass ryddig at alt er på riktige plass og leiligheten ser pen ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå