Gå til innhold

Smerter etter rotfylling

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har akkurat rotfylt en 12 års jeksel. Før behandling merket jeg bare sterk ising om jeg drakk kaldt drikke.

Var til rotfylling spesialist siden den var vanskelig å komme til.

Tannen hadde 3 kanaler som så ganske dype ut på bildet.

Fikk beskjed etter behandling at det holdt med en runde og at en hvit vanlig fylling på toppen kunne legges på av vanlig tannlege senere. Gikk ut fra at det da så bra ut og at spesialisten ikke regnet med noen etterplager siden jeg ikke fikk beskjed om dette.

Ble en del verkende smerter med en gang bedøvelsen gikk ut. Merket også ganske så raskt at den ble svært vond å tygge på da jeg forsøkte spise. Etter et tygg varer smertene lenge etterpå.

Er svært sårt og litt hovent i tannkjøttet rundt tannen på grunn av utstyret som ble brukt, men det er jo ganske så vanlig.

Men ser ikke spesielt hovent ut og er ikke rødt.

Går fint i perioder helt til jeg tygger på tannen. Kjennes nesten ut som å få en spiker trødd inn i kjevebenet, fryktelige smerter.

Sår og øm i tannkjøttet er jo vanlig å få etter tannlegebesøk. På meg pleier det vare nesten en uke før denne sårheten er helt borte.

Men denne intense smerten ved tygging har jeg aldri vert ute for tidligere, er dette normalt og i så fall hvor lenge er det vanlig at slike smerter vedvarer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde det samme, tror faktisk jeg aldri har hatt så vondt før! Så tilslutt besluttet jeg og ta kontakt med

Tannlegen! Hun ordnet med paralgin forte og antibiotika, viste seg at jeg hadde fått bettennelse i kinnbeinet. Fikk beskjed om at det kommer av bakteriene(karies) som

Allerede er der, samt 'trykk' forskjellene. Hun holdt også kontakten med de kommende dagene, for å se om det var endringer, og tok røntgen av gratis

For å kartlegge. Så med andre ord, det skal være ømt

Etter rotfylling men ikke direkte smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Frøkna20

Hvor lenge gikk du med smerter etter rotfyllingen før du kontaktet tannlegen ?

Men om en har betennelse et sted... blir en ikke da rød og/eller hoven av noe slag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til meg merket jeg at det var ømt rett etter og til bedøvelsen gikk ut. Men ikke noe sånn helt utenom der vanlige. Men pp kvelden, det var faktisk helt grusomt! Fikk ikke sove, klarte ikke snakke, klarte i grunn lite. Men så ikke noe på tanna selv.men jeg var veldig Hoven i ansiktet, rundt kinnbeinet. Uansett fikk jeg vel paralgin i 12 tiden dagen etter, paralginen tok vare toppen av smertene, så 'knaskret' min del antibiotika og paralgin heftig, de værste smertene ga seg vel etter 3 dagers tid. Så var det bare ømt!

Ble sykemeldt til og med, snakk om flaut å være sykemeldt for ei tann! ;) Jeg fikk beskjed fra tannlegen, at hun aldri hadde sett noe lignende, og hun tok vare på bildene av tanna for å videre sende de inn. Men er det vondt, skal du ta kontakt med tannlegen, det skal ikke være vondt ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hvor lenge jeg ventet så måtte jeg vente til det var morgen, så etter de 10 lengste timene i mitt liv, ringte min mor. Jeg klarte jo ikke prate. Og Tannlegen var kjapp og orde ut, oh jeg hadde smertestillende og antibiotika klar ril henting på 5 min :) og jeg fikk streng beskjed om at jeg ikke skulle nøle med å ringe osv for sterke smerter er unormalt ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna20

Huff.. det hørtes ikke noe godt ut.

Er nok langt i far å ha det så ille jeg har det. Er hverken hoven eller rød noe sted.. jo for uten i tannkjøttet rundt selve tanna, men det er jo naturlig etter den knipesaken som ble satt på.

Virker som det er litt mindre vondt å tygge på tanna i dag, kjenner det godt ennå når jeg biter sammen, men ikke så grusomt som i går heldigvis. Kan være noe som går over muligens !

Har ikke rotfylt tidligere (heldigvis) så dette er en ny erfaring for min del.

Er mye plaget med kjevedysfunksjon, så det å få låst fast kjeven og gape konstant i 1 time er ikke det beste jeg gjorde akkurat. Med slike plager i tillegg kan det forvirre en del hva som er hva.

Er en god del øm og sår i kjeven helt opp til øyet, men lurer på om det kan være mer muskulært en at det kommer fra selve tanna.

Kan ikke se at det er hovent ut eller rødt ut utenpå i ansiktet til nå iallefall. Er mest den smerten ved tygging som ikke er noe god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler at du tar kontakt med tannlegen så kan h*n finne ut om det normalt?

Det kan være luft under fyllingene som også kan føre til smerter, dette km føre til at fyllingene sprekker. :) ring i morgen om det ikke er bedre, så kanskje du får hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Beklager for å trekke opp en gammel tråd, men nå er det snart tre måneder siden jeg utførte en rotfylling. Og tanna er fremdeles trykkøm. Tannlegen har satt meg på antibiotika rett før påsken, men det gjorde egentlig bare vondt verre. Vet ikke om det vanlig med "smerter" så lenge etterpå? Er til tider at tanna er helt grenseløs smertefull, men stort sett går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...
AnonymBruker
Adele skrev (På 11.5.2014 den 13.51):

Beklager for å trekke opp en gammel tråd, men nå er det snart tre måneder siden jeg utførte en rotfylling. Og tanna er fremdeles trykkøm. Tannlegen har satt meg på antibiotika rett før påsken, men det gjorde egentlig bare vondt verre. Vet ikke om det vanlig med "smerter" så lenge etterpå? Er til tider at tanna er helt grenseløs smertefull, men stort sett går det greit.

Hvordan går det med tanna nå?

Har også rotfyllt en tann, og det er fortsatt vondt etter snart 3 uker. Det merkelige er at det har vært smertefritt nesten hele tiden etterpå, før det nå plutselig har begynt å gjøre vondt. Det er ikke uutholdelige smerter, men den er trykk øm, og smertene er av den isende typen. Hvor lenge etter en rotfyllinger det normalt at man har slike smerter.

Anonymkode: 13407...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...