AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Hei! Jeg bor i en typisk bygård i en storby bestående av 3 leiligheter. Jeg og min samboer bor i 1.etg. Over oss bor det 1 person og på toppen bor det 3 studenter. Alle leilighetene er på ca. 45 kvadratmeter. Vedkommede i 2.etg bor i en 1roms, og den er KJEMPELITEN. Det er mye møbler som også sluker plassen. Vedkommede skaffet seg i høst en katt. Vi hørte veldig mye aktivitet fra denne katten, da det er veldig lytt her. Like etterpå skaffet h*n seg en katt til. Da jeg møtte h*n forklarte h*n at det var for at den andre katten skulle få litt mer selskap. (Det er jo for så vidt godt tenkt.) Det som er greia er at disse kattene ikke er ute. H*n har bestemt seg for at de skal være innekatter. Men en dag møtte jeg h*n med kattene i bånd! Da skulle h*n lufte de litt. (Hæ?) Noen uker etterpå bestemte jeg meg for å spørre vedkommede litt om kattene. Da forklarte h*n at h*n er borte store deler av dagen, og derfor trenger kattene hverandres selskap. H*n lufter kattene en sjelden gang i bånd, fordi hun vil ikke at de skal være ute. Nå etter jul, hører vi titt og ofte de stakkars kattene "kalge"mjaue fra 2.etg. Når vi kommer hjem fra studier og jobb, hører vi de skraper på døra og mjauer. Jeg får så vondt i meg! Det er jo ikke snakk om innekatter i utgangspunktet, men katter som har instinkt om å jakte og herje ute! Jeg vet også at vedkommede er mye ute og farter. Drar tidlig på morgenen, og kommer hjem sent. VI hører også at det til stadighet er ting som blir revet over ende av kattene i 2. etg. Som et medmenneske og en dyreelsker, klarer jeg snart ikke høre mer på det! Jeg vet at kattene ikke har det godt som de lever. Ikke at eieren utsetter de for fysiske plager i den for stand, men å sperre de inne alene i en så liten leilighet er vel dyreplageri? Beklager et litt rotete innlegg. Hva ville dere gjort i min situasjon?
SoftKitty Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Å ha innekatt eller å gå tur med katt i bånd er ikke dyreplageri. At de river ned ting og mjauer betyr heller ikke nødvendigvis at de har det kjipt. Men 2 katter på veldig liten plass kan være stressende for dem såklart, og ingen dyr har vel godt av å være altfor lenge alene.. Var de kattunger da hun fikk dem eller utekatter hun har tatt inn? Det siste er jo ikke så lurt. 5
ninuska_ Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 (endret) Klagemjauing og skraping på dør betyr ikke nødvendigvis at det er dyreplageri. Da skulle du tatt deg en tur hit i vår-sesongen. Iblant har jeg tenkt at det må jo høres ut som om vi mishandler pus slik han mjauer og klager. Han har det som plommen i egget, med masse kos, lek, utetid på veranda og tur ute både i og uten sele - allikevel - det er den tiden av året og han har tydeligvis planer om å være ordentlig tenåring denne våren. Og noen dager har også katter dårlige dager! Ps. Liten plass = det er mye man kan gjøre i høyden selv om man har lite gulvareal. Endret 15. april 2012 av ninuska_ 8
SoftKitty Skrevet 15. april 2012 #5 Skrevet 15. april 2012 En ting til: Du sier at de "klage"mjauer, min katt høres ut som om hun klager hver gang hun mjauer, uannsett om hun vil noe eller bare prater, er jo litt sånn kattemjauing høres ut... Er det rasekatter? Noen raser er veldig pratsomme uten at det betyr at de har det fælt. Du kan jo si til henne at de prater endel på dagen, hun burde kanskje vurdere å kastrere dem feks, løpetid kan være grunn til at de maser.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #6 Skrevet 15. april 2012 TS her. Ble faktisk litt overrasket over at dere nesten avfeier at det er noe. Det er snakk om intenst mjauing. Det ihvertfall konstant mjauing hver gang vi er hjemme. Nå har de holdt på siden vi stod opp kl 10 i dag. I mine ører høres det helt grusom ut. Jeg tror det er vanlig skogskatt/huskatt (?) Det er ingen spesiell rase hvertfall. Den ene var kattunge, men den andre har opplevd verden utenfor den lille hybelen den lever i nå, så å lufte den i bånd er ubegripelig for meg.
Fandenivoldsk Skrevet 15. april 2012 #8 Skrevet 15. april 2012 Skal ikke si min personlige mening om innekatter, men at kattene mjauer mye trenger ikke nødvendigvis bety noe. Du skulle hørt min pus når hun hadde løpetid sist..
ninuska_ Skrevet 16. april 2012 #9 Skrevet 16. april 2012 Det er snakk om intenst mjauing. Det ihvertfall konstant mjauing hver gang vi er hjemme. Nå har de holdt på siden vi stod opp kl 10 i dag. I mine ører høres det helt grusom ut. Vel, det er ikke snakk om mjau-mjau her heller. Det er lange, intense mraaaw som man kan bli gal av. Jeg har ikke katt før - så min første reaksjon var: dyrlegen! Han lo godt når matmor troppet opp og sa at katten mjauet som en gal, dag og natt - og jeg trodde den hadde det ordentlig vondt. Pus var en frisk og rask herremann som bare var katt. Og noen dager når han snakker med meg, kan det skjære i ørene, maw-maw-maaw, mens han koser med meg og svarer på at jeg snakker til han. Jeg avfeier ikke dyremishandling, men jeg ser ikke helt for meg at en som mishandler sine dyr tar seg tid til å gå tur i sele med dem Men det er nå meg. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #10 Skrevet 16. april 2012 Som jeg skrev i starten, så tror jeg ikke eieren utsetter kattene for fysiske plager. MEN det at de er sperret inne i en så overfylt liten leilighet, nesten aldri er hjemme og LUFTER i bånd kan i mine øyne være dyreplageri. Når det gjelder størrelsen på leiligheten, er det litt vanskelig å anslå, fordi leilighetene er ikke kvadratiske eller rektangulære. En ting till som jeg glemte å si i går: H*n har kattene i BUR fordi de er i veien om natten. Det virker som at eieren tror h*n har hunder.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #11 Skrevet 16. april 2012 Det er ingenting du kan gjøre så slutt å henge deg opp i det. Det er ingen myndigheter som kommer til å ta de kattene fra den eieren bare fordi du vil at katter skal springer fritt rundt i nabolaget. Jeg var utsatt for en bedreviter her som mente folk som meg er dyremishandlere fordi jeg har fugler hjemme hos meg.De skal jo fly fritt omkring i skogen. Vel, mine fugler er ikke ville dyr. De er tamme dyr og ville ikke overlevd én dag i naturen han ville sluppet dem ut i. De ville dessuten blitt vettskremt av å komme utenfor huset, og fått panikk.Deretter blitt drept av en kråke pga sine sterke farger. Men han mente det var best for slike dyr å slippes ut av vinduet, for han har ikke kjennskap til hvordan de lever eller reagerer. Hans forsøk på å "hjelpe" mine stuefugler ville skremt dem og drept demn tvert. Naboen din har katter hjemme og h*n tar dem ut og lufter dem. De mjauer. De roper ikke på deg i depresjon og angst. Så ta det med ro. Han har to katter i leiligheten. Ikke 10. Nå sier du at h*n har dem i bur om nettene. Men er du inne i leiligheten hans om nettene så du vet dette? Jeg tror du gjør dette større enn det er i ditt eget hode. Plages du av bråk, så kan du si fra at det er til ulempe for deg at dyrene hans bråker. Men det er alt. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #12 Skrevet 16. april 2012 Jeg avfeier ikke dyremishandling, men jeg ser ikke helt for meg at en som mishandler sine dyr tar seg tid til å gå tur i sele med dem Men det er nå meg. Eller at en som mishandler sine katter kjøpte en venn til den han allerede hadde.
SoftKitty Skrevet 16. april 2012 #13 Skrevet 16. april 2012 (endret) Spurte om størrelsen fordi jeg bor på 45kvm selv og jeg synes jeg bor i en stor leilighet.. At man lufter katter i bånd er virkelig ikke dyreplageri, du ville nok sett det på katten om den mislikte akkurat det;) Men å ha dem i bur om natten synes jeg ikke høres bra ut i det hele tatt. Heller ikke å ta inn en utekatt og bare plustelig gjøre innekatt av den. Likevel, det er ikke sikkert du vet alt om situasjonen, er nok derfor folk svarer litt "mot" deg her, pluss at det dessverre er omtrent ingenting du kan gjøre selv om kattene skulle ha det dårlig. Du kan som jeg sa før forsøke å snakke med personen.. Endret 16. april 2012 av SoftKitty 1
Happygolucky Skrevet 16. april 2012 #14 Skrevet 16. april 2012 Jeg mener man generelt bør være forsiktig med å tillegge dyr menneskelige "meninger". En innekatt som sitter i vinduet og tilsynelatende stirrer lengselsfullt ut vinduet gjør ikke nødvendigvis det. Den sitter antakeligvis bare og titter litt. Den har neppe noen ide om at "jeg skulle egentlig løpt fritt omkring ute og jaktet på mus". Faktum er at innekatter stort sett er friskere og lever lengre enn utekatter, og det synes jeg er et ganske godt objektivt mål på livskvalitet. Jeg elsker katten min over alt på jord, men jeg skjønner at han tross alt har en hjerne på størrelse med en valnøtt og at han ikke akkurat har en glitrende intellekt. Han kan også mjaue så høyt og "klagete" at jeg blir helt fortvilet, men det er tydeligvis bare slik han "snakker". Jeg (og samboer) bor i en leilighet på 28 kvm, og pus er ganske mye innekatt. Han er ute av og til, men ikke nødvendigvis hver dag. Jeg synes ikke det er dyreplageri. Jeg ser at han murrer og maler, han leker med ting, han spiser godt, er pen i pelsen og har løftet hale. Alt sammen tegn på en katt som har det bra. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #15 Skrevet 16. april 2012 Du kan jo abre sende en bekymringsmelding til mattilsynet og forkalre saken så ser du hva du får til svar 1
Gjest Elyssa Skrevet 16. april 2012 #16 Skrevet 16. april 2012 Som jeg skrev i starten, så tror jeg ikke eieren utsetter kattene for fysiske plager. MEN det at de er sperret inne i en så overfylt liten leilighet, nesten aldri er hjemme og LUFTER i bånd kan i mine øyne være dyreplageri. Når det gjelder størrelsen på leiligheten, er det litt vanskelig å anslå, fordi leilighetene er ikke kvadratiske eller rektangulære. En ting till som jeg glemte å si i går: H*n har kattene i BUR fordi de er i veien om natten. Det virker som at eieren tror h*n har hunder. Jeg skjønner ikke helt hva som er dyreplageri her?
Gjest Blubberella Skrevet 16. april 2012 #17 Skrevet 16. april 2012 Bortsett fra å ha dem i bur om natten (vet du forresten dette sikkert?), ser jeg ikke noen grunn til å være bekymret for kattene. Jeg har innekatt (rasekatt) som mjauer dagen lang. Noen ganger små pipete mjau og noen ganger skikkelig lange klagende mjau. Han gjør det til alt og alle og er bare sånn. Jeg pleier å lufte ham i bånd for å få ham litt ut av og til, men han er strålende fornøyd når uteturen er over og han kan komme inn igjen. To katter som er alene hjemme vil jo garantert løpe rundt og herje vilt av og til for å få ut energi. Hvis du sitter med ørene på stilk vil det høres voldsomt ut, men det er jo bare tegn på at kattene har det morsomt sammen. Det hadde vært verre om det var en ensom katt som bare lå apatisk i en stol hele dagen. En aktiv katt er som oftest en frisk og lykkelig katt. Jeg tror du gjør dette til et større problem enn det er. Jeg synes naboen høres ganske oppegående ut som skaffer seg ei ekstra katt som selskap og i tillegg lufter kattene ute i bånd. 1
Aurora M. Skrevet 16. april 2012 #18 Skrevet 16. april 2012 Det å ha innekatter og lufte dem i sele er ikke dyreplageri i seg selv. Heller ikke det å ha 2 innekatter i en såpass liten leilighet. Katter trenger ikke stor gulvflate for å trives, så lenge de har plass i høyden. Det er heller ingen raser som er "født" innekatter. Noen hevder at enkelte raser trives bedre inne og er dårligere egnet til uteliv enn andre, men jeg har sett mange eksempler på at dette ikke stemmer. Så lenge kattene har vært inne hele livet og er 2 sammen, kan de ha et godt liv. Det at h*n skaffet en venn til katten sin, samt at h*n tar seg tid til å lufte dem i sele taler for at dette er et menneske som bryr seg om kattene sine. Katter kan trives med å luftes i sele. Jeg har selv en pusejente her som titt og ofte får lufte seg i sele. Hun er vant til det fra hun var liten og bryr seg ikke om selen i det hele tatt. Tvert om virker det som om det er stas å 'gå tur med mor'. Men nå er hun også ute noen timer på egen pote på dagtid. Når dette er sagt, er det også dessverre endel som skaffer seg innekatter uten helt å vite hva de påtar seg. Innekatter krever mye mer av eier enn utekatter i form av tilrettelegging og lek. En bør m.a.o vite hva en gjør og kjenne katters behov slik at de i så stor grad som mulig får utløp for dette. Slik du beskriver det høres det ut som om de overlatt til seg selv store deler av døgnet og det er ikke bra. Hvis det er sant at eier har de i bur om natten, er dette selvsagt ikke akseptabelt. Mjauingen er det vanskelig å si noe bastant om så lenge jeg ikke har hørt den. Katter har et svært rikholdig språk og mjauing kan bety så mangt. Noe som kan høres klagende ut, uten å egentlig være det. Jeg er dog ikke enig i de som gir uttrykk for at det du beskriver er normal adferd. Hvis kattene står og mjauer og skriker samtidig som de klorer på døra hele dagene mens eier er ute, er det ikke normalt. Hvis kattene får nok stimuli ellers, er det normalt at de roer seg og hviler/sover store deler av tiden eier er ute, event. leker litt med hverandre. De kan riktignok få noen 'mjaueraptuser' innimellom, men ikke hele dagene i strekk og på den måten du beskriver det. Uansett er det langt igjen her til det som kan betegnes som dyreplageri eller vanskjøtsel, og du ville ikke komme noen vei om du forsøkte. Mattilsynet eller politi er de eneste som har myndighet til å gripe inn i slike saker, og det skal være svært alvorlig (snakk om sulting, direkte mishandling o.s.v) før de i det hele tatt vurderer det, noe dette ikke er i nærheten av. Hvis du har vondt av kattene, er det beste du kan gjøre å få en dialog med eier. Fortell det du skriver her, og event. tilby deg å hjelpe. Hvis du liker katter, kan du jo høre om du får lov å komme inn en tur innimellom og leke litt med dem f.eks. En kan komme langt med å snakke sammen og bry seg om hverandre! 6
SoftKitty Skrevet 16. april 2012 #19 Skrevet 16. april 2012 Ville bare si at jeg synes innlegget over var veldig bra, og det siste var et godt råd!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #20 Skrevet 17. april 2012 Å holde katter som "innekatter" er i mine øyne dyreplageri ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå