Gå til innhold

Hvem her inne har høyest utdannelse?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Apropos juss; nå er det enda en gang et nytt studieopplegg der. Master i rettsvitenskap heterdet nå. Jeg tror eksamen blir lagt opp hvert semester nå, med bl.a hjemmeeksamen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Apropos juss; nå er det enda en gang et nytt studieopplegg der. Master i rettsvitenskap heterdet nå. Jeg tror eksamen blir lagt opp hvert semester nå, med bl.a hjemmeeksamen også.

PS: dette gjelder i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 150 vekttall, tar ti til inneværende år. Men synes nok at den som har gått livets skole bør utnevnes til "vinner". :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
. Men synes nok at den som har gått livets skole bør utnevnes til "vinner". :kul:

Hvorfor det? Er det en skam å ha utdanning? Er det en skam å ikke ha utdanning? Var det ikke formell utdanning man her ville vite noe om?

Har ikke de som har tatt utdanning, "levd" og erfart av livet ved siden av sine studier? Har alle som har gått "livets skole" hatt samme innhold, lært like mye om livets realiteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det ser ut som om alle som har svart hittil har lavere

utdanning enn meg. Og hvis det nå er slik at jeg har lengst

utdanning, hva så? Hva vil dere vite?

Jeg er ferdig med doktorgrad og tatt to grunnfag i andre fag hvorav et

samtidig som jeg holdt på med hovedstudiet (innenfor normert tid).

Selv om jeg har vært ganske "flink" til å studere så tror jeg at

jeg fungerer normalt sosialt sett (Kanskje litt for utadvendt?).

Jeg er en fast bruker men foretrekker nå å være anonym.

Hvorfor det? Fordi når jeg forteller hvor lang utdanning jeg har

så er det noen som trekker seg respektfullt tilbake.

I sosiale sammenhenger opplever jeg også lett å få høre

hvor mange dårlige opplevelser folk har med leger etc. og

det er tydelig at noen vil ta ut litt frustrasjon/aggresjon

mot folk med min utdanning. Når jeg forteller hvor lang utdanning

jeg har kommer en del lett i en forsvarsposisjon. De

må absolutt fortelle meg at det er verdifult å jobbe, være

hjemme med barn etc. Ok! Jeg er ikke uenig i det. De gjør sine

valg og jeg har gjort mitt. Men når bare det at jeg forteller hva jeg har

gjort på et nøytral måte medfører mindreverdighetsfølelse/forsvar

hos andre så kan det bli litt slitsomt. Jeg ønsker hverken å bli sett

ned på eller opp på men heller "bort" på og være med "i gjengen"

sammen med "de andre". Og det er det størst

sjanse for hvis andre vet minst mulig om min utdanning.

Anonym fast bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Siste gjest, er i gang med doktorgrad selv og skjønner hva du mener. Men prøv å la det være andre folks problem og ikke ditt, for det er nok av folk som ikke reagerer så håpløst når de står overfor folk med høy utdannelse. Overdreven respekt, misunnelse og jantelov, men også ærlig begeistring, beundring og interesse. Eller likegyldighet, heldigvis.

Veslebråka, skjønner at du vil leve opp til nicket ditt, men jeg må si at dine syrlige og småspydige kommentarer ikke alltid (om noen gang) er like sympatiske. Én ting er å sette ting på spissen, ta ting på kornet, oppildne til kamp når man diskuterer et tema det er naturlig at folk har ulike meninger om, noe annet er usaklige kommentarer som du av og til presterer å komme med, som her. Hva vil du oppnå?? Føles det bra å ”sette folk på plass”?

Setter pris på din evne til å røske litt og din deltagelse i saklige diskusjoner, men kommentarer som du kom med i det første innlegget ditt i denne tråden, kan du godt holde deg for god til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, jeg spøkte litt med en dame. På KG opplever jeg stadig, særlig i det siste, at ting dras fullstendig ut av proporsjoner. Det må være lov å komme med ting som ikke alltid er blodig alvor her. Jeg er kanskje ikke alltid sympatisk, men så ser jeg heller ikke KG som en popularitetskonkurranse. Det var ikke noe forsøk på å sette Camelia på plass, jeg køddet litt med henne. Det som gjorde meg forbannet, er når en gjest påstår jeg køddet med henne fordi jeg er sjalu på hennes innsats. Slik blir det når man er på et forum hvor man ikke kjenner folk. Hva har jeg å være sjalu på? Jeg har gjort det meget bra selv, er godt fornøyd med mitt valg.

Jeg eier ikke et sjalu gen i kroppen min, derfor blir jeg irritert over slike beskyldninger. Jeg har flere venner med doktorgrader, de fleste vennene mine har hovedfag eller siv.ing-grader, så utdannelse er ikke noe som fjetrer meg på noen måte. Jeg ser dem som mennesker, på samme måte som de ser meg. Og selv om vi er såkalte velutdannede mennesker i gjengen, er det alltid plass til skjeve kommentarer og spøk.

Når det er sagt, vil jeg gjerne si til gjest med doktorgrad (som jeg skjønner hvorfor er gjest, ikke den under) at jeg kjenner til de samme problemene. Når jeg møter nye folk, eller venner møter nye folk, spesielt oss utdannede jenter møter gutter uten særlig utdannelse, så vet de ikke hvordan de skal reagere. Noen reagerer med å ikke vite hva de skal si, og trekker seg unna. Noen reagerer med å tøffe seg, rakke ned på de som har tatt mye studielån mens andre har tjent penger hele veien. Jeg har mer en én gang fått hørt hvor dum jeg er som valgte utdannelse..

Selv legger jeg stor vekt på å vise interesse og respekt for andres valg, med håp om å legge litt føringer der. Vise aksept for at noen ikke vil utdanne seg, gjør andre valg. På samme måte som jeg respekterer noen som tar doktorgrad. Jeg kan også ta doktorgrad, det går ikke på evner (og på mitt fakultet er man lønnsmottager underveis) men på hva jeg vil. Jeg vil jobbe heller enn å ta doktorgrad, ivertfall for nå. Jeg ønsker erfaringer og kunnskap man får i yrkeslivet nå heller enn de man får ved doktorgrad. Slik sett ser jeg ikke helt hvordan jeg er sjalu..

Til sist vil jeg si at jeg oppfattet denne tråden originalt som en "bare for å spørre om noe"- tråd uten større mening. Derfor syntes jeg det var plass til spøk og harselering. Akkurat nå ser det ut som at det kanskje kan bli noe interessant ut av det, HVORFOR spiller andres utdannelse noen rolle? Er det bare for å vite ting om andre? Eller kan vi utveksle erfaringer på noe nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, vil jeg gjerne si til gjest med doktorgrad (som jeg skjønner hvorfor er gjest, ikke den under) at jeg kjenner til de samme problemene. ... Jeg har mer en én gang fått hørt hvor dum jeg er som valgte utdannelse..

Oh yes!! Jeg har aldri blitt så mobbet for mine valg som når jeg jobbet som vaskedame under studiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det må være lov å komme med ting som ikke alltid er blodig alvor her.

Selvfølgelig er det det, men da må du også tåle at du får tilbake av samme sort!

For etter det jeg har sett, så gjør du ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler at folk spøker tilbake, men jeg tåler ikke at folk alltid skal forklare alt med misunnelse og sjalusi. Det finnes faktisk flere årsakssammenhenger man kan boltre seg i enn de to. Åh, glemte prippen. Den er også populær. Jævla jantelov. Og ja, jeg er ikke noe spesielt glad i gjester som oppfører seg dårlig. Mange av dem her, det er slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og etter 11 år på universitetet har du ikke fått med deg at det heter immatrikulert? Vel anvendte penger..

Kaller du det å spøke? Det om det.

Jeg kaller det å være spydig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og etter 11 år på universitetet har du ikke fått med deg at det heter immatrikulert? Vel anvendte penger.. :wink:

Kaller du det å spøke? Det om det.

Jeg kaller det å være spydig...

Prøver du å oppdra meg? Har du en kampanje på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

:ler: Tenk om man skulle forholde seg til alle spørsmål her på KG på samme måte?

:oops: eh..men det blir vel de fleste spørsmål også :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, jeg spøkte litt med en dame. På KG opplever jeg stadig, særlig i det siste, at ting dras fullstendig ut av proporsjoner. Det må være lov å komme med ting som ikke alltid er blodig alvor her. Jeg er kanskje ikke alltid sympatisk, men så ser jeg heller ikke KG som en popularitetskonkurranse. Det var ikke noe forsøk på å sette Camelia på plass, jeg køddet litt med henne. Det som gjorde meg forbannet, er når en gjest påstår jeg køddet med henne fordi jeg er sjalu på hennes innsats.

Jeg skal ikke anklage deg for å være sjalu, da jeg ikke har noen grunn til det. Men jeg oppfattet heller ikke dine innlegg til Camelia som spøk eller en morsom vridning; Jeg synes de var ganske nedlatende og spydige. Og jeg synes Camelia svarte deg veldig diplomatisk og saklig!

Ellers enig med Poirot: Vekttall sier mer enn antall år. Jeg har 80 vektall og ser jeg havner på jumboplass i forhold til mange andre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers enig med Poirot: Vekttall sier mer enn antall år. Jeg har 80 vektall og ser jeg havner på jumboplass i forhold til mange andre her.

Hehe. Hvis jeg hadde kun videregående er det ikke sikkert jeg hadde svart. Statistisk sett ligger du godt over 50 % av befolkningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal ikke anklage deg for å være sjalu, da jeg ikke har noen grunn til det. Men jeg oppfattet heller ikke dine innlegg til Camelia som spøk eller en morsom vridning; Jeg synes de var ganske nedlatende og spydige. Og jeg synes Camelia svarte deg veldig diplomatisk og saklig!

Nå overdriver du Pjusk, jmfr signaturen din. Mulig jeg ikke er like nøye med å kommunisere "dette er en spøk obs obs" på internett som jeg er til vanlig, ettersom jeg ikke kjenner folk her. Og ja, Camelia svarte meg veldig diplomatisk, hun har tydeligvis humor og glimt i øyet. Jeg personlig synes faktisk det faller på sin egen urimelighet å tro at en slik kommentar kan være ment alvorlig - de fleste er da fullt klar over at 6.5 år på universitetet ikke hovedsaklig er brukt til å lære perfekt touch. Menmen, jeg feilet kanskje i å kommunisere dette. Uansett synes jeg faktisk at akkurat dette har fått nok oppmerksomhet snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes nå at vi skal holde oss til tema,uten å "snakke stygt" til hverandre, ok? :blunke:

Misty - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...