caraas Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 For tredje gang denne uka har jeg prøvd å ta en økt med intervalltrening (4x4). Det skjedde i dag som med de to første gangene: etter 2.-3. intervall måtte jeg gi meg fordi jeg var kvalm. Deretter bar det rett inn på toalettet hvor det sjelden skjer at jeg kaster opp, men det føles sånn i ca 5-10 min før jeg kan reise meg opp og gå ut igjen, helt tappet for energi. Hva kommer dette av? Har greid å gjennomføre disse øktene helt uten problemer før. Det eneste må ha vært hvis jeg har trent for fort etter et måltid, men det er ikke tilfelle disse gangene. Tips?
OPIgirl Skrevet 15. april 2012 #2 Skrevet 15. april 2012 Jeg tror man kan bli kvalm av å trene for hardt. Jeg kan ihvertfall bli det. Det er et tegn du bør ta på alvor. Kroppen sier tydelig ifra når det er noe som ikke er bra. Håper det ordner seg.
Gjest Solsmil Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Hvis du ikke er i spesielt god form, så kan du lett bli kvalm av å ta i for hardt. Det kan du bli når du er i bedre form også, men det skjer heller skjelden (er ihvertfall mine erfaringer). At du har klart å gjennomføre disse øktene før - var du bedre trent da? For det kan ha noe med det å gjøre. Jeg vil foreslå at du prøver å korte litt ned på dragene, feks løper i 3 min x 6. Du kan ta det litt rolig i starten - på de to første dragene, og øker farten etterhvert til et nivå du klarer å holde.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 Husk at du ikke må løpe fortere på dragene enn at du klarer å holde ut i 4 minutter hver gang. I tillegg bør du tenke over hva og når du spiser før trening. Både for mye og for lite mat kan gjøre at man blir uvel. Og det bør inneholde karbohydrater.
caraas Skrevet 15. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2012 Hvis du ikke er i spesielt god form, så kan du lett bli kvalm av å ta i for hardt. Det kan du bli når du er i bedre form også, men det skjer heller skjelden (er ihvertfall mine erfaringer). At du har klart å gjennomføre disse øktene før - var du bedre trent da? For det kan ha noe med det å gjøre. Jeg vil foreslå at du prøver å korte litt ned på dragene, feks løper i 3 min x 6. Du kan ta det litt rolig i starten - på de to første dragene, og øker farten etterhvert til et nivå du klarer å holde. Jeg er i helt ok form vil jeg si. Trener gjevnt 2-3 ganger i uka, er 21 år. Når jeg sier at jeg greide å gjennomføre disse øktene uten problemer før mente jeg for 2-3 uker siden - så vil ikke tro formen har endret seg drastisk siden den gang nei Men takk for tips om nedkorting på intervallene - det skal jeg prøve
Gjest Solsmil Skrevet 15. april 2012 #6 Skrevet 15. april 2012 Jeg er i helt ok form vil jeg si. Trener gjevnt 2-3 ganger i uka, er 21 år. Når jeg sier at jeg greide å gjennomføre disse øktene uten problemer før mente jeg for 2-3 uker siden - så vil ikke tro formen har endret seg drastisk siden den gang nei Men takk for tips om nedkorting på intervallene - det skal jeg prøve Ok, jeg visste liksom ikke om det var to uker eller et halvt år siden Men det er lurt å trene litt variert uansett, og jeg bruker å trene både langintervaller (type 4x4) og litt kortere (2-3 min, og noen flere intervaller enn 4), samt hurtighetsintervaller (15 sek x 15).
Pingting Skrevet 15. april 2012 #7 Skrevet 15. april 2012 Jeg har også opplevd dette, og tror nok det kan ha noe å gjøre med hvor god form man er i ja. I tillegg synes jeg at jeg blir fortere kvalm om det er lenge siden jeg har spist. Det varierer sikkert litt mellom folk, men mellom en og to timer før trenign prøver jeg å få i meg et måltid. Om jeg spiser for nærme trening, eller veldig tung mat, blir jeg også kvalm forsåvidt. Skal ikke være lett, hehe. Også synes jeg det hjelper litt å drikke sportsdrikk (XL-1 og denslags) under trening.
Gjest Solsmil Skrevet 15. april 2012 #8 Skrevet 15. april 2012 (endret) Jeg tror nok foresten det også kan ha noe med måltidene å gjøre, samt litt med dagsformen. Det er neppe hensiktsmessig å trene på full mage, særlig hvis du har spist litt tungt fordøyelig mat. Men det er like lite lurt å trene på tom mage. For meg er ihvertfall det optimale et lite måltid (type yt mellommåltid eller lignende) en halvtime før. Og så må du passe på å få i deg nok væske underveis Endret 15. april 2012 av Solsmil
caraas Skrevet 15. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 15. april 2012 Takk for mange fine tips Skal gi det et nytt forsøk på tirsdag tenkte jeg, så da skal jeg ta med meg det dere sier!
caraas Skrevet 15. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 15. april 2012 samt hurtighetsintervaller (15 sek x 15). Bare et lite spørsmål: trener du 15sek-intervaller inne på mølle? eller ute? Det tar jo liksom noen sek å skru opp farten på mølla, tenker jeg
Gjest Solsmil Skrevet 15. april 2012 #11 Skrevet 15. april 2012 Bare et lite spørsmål: trener du 15sek-intervaller inne på mølle? eller ute? Det tar jo liksom noen sek å skru opp farten på mølla, tenker jeg jeg trener det ute Har ikke tenkt å prøve på mølla en gang, synes det virker nesten litt.. farlig? Men har sett folk som løper ganske korte intervaller, og står på siden av båndet i pausene. Men jeg foretrekker å ikke stå helt stille, for da stivner jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå