AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Vi har vært på boligjakt en god stund og nå har endelig drømmehuset dukket opp. MEn det betyr at vi må ta opp 3 mill i lån. Vi har 2 barn i barnehagealder og 1 bil (ikke billån). Vi har en nettoinntekt på 55 000,- pr mnd. Når vi bruker bankens lånekalkulator med en nedbetalingsplan på 25 år blir mnd bokostnader ca 15 000. Høres dette "greit" ut? Har vi liten inntekt til å ha 3 mill i lån?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #2 Skrevet 15. april 2012 Man må jo gjøre sine prioriteringer. Hvis dere heller vil bo fint enn å f.eks. dra på ferier, kan nok dette gå fint. Sett opp et budsjett over andre kostnader dere har nå, så ser dere hvor mye dere har til overs hver mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Vi har vært på boligjakt en god stund og nå har endelig drømmehuset dukket opp. MEn det betyr at vi må ta opp 3 mill i lån. Vi har 2 barn i barnehagealder og 1 bil (ikke billån). Vi har en nettoinntekt på 55 000,- pr mnd. Når vi bruker bankens lånekalkulator med en nedbetalingsplan på 25 år blir mnd bokostnader ca 15 000. Høres dette "greit" ut? Har vi liten inntekt til å ha 3 mill i lån? Ikke se bare på boliglånet,men de totale utgifter pr.mnd. barnehage klær mat forsikringer telefon,data drift av bil strøm uforutsette utgifter vedlikehold av hus (som kan være dyrt) kommunale utgifter ferie sparing Vi har samme inntekt,men halvparten i lån,men skal si pengene går.
Glitnir Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 Hva er bruttoinntekten deres? Studielån eller andre typer lån?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #5 Skrevet 15. april 2012 Huset er 3 år gammelt så da er det vel minimalt med vedlikeholdskostnader. Bruttoinntekt er 1,1 mill. I tillegg har jeg et studielån på 70 000.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #7 Skrevet 15. april 2012 Eh...jo. Vi har vel EK på 1,8-2 mill. Det spørs hvor mye vi får for boligen vi eier i dag.
TheHairyToothfairy Skrevet 15. april 2012 #8 Skrevet 15. april 2012 Da synes jeg egentlig ikke det høres så fryktelig ille ut i det hele tatt.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. april 2012 #9 Skrevet 15. april 2012 Den inntekten og det boliglånet er ikke noe problem hvis man bruker 3 ganger brutto inntekt som mal. Til syvende og sist er det imidlertid et regnestykke på hvor man vil og hva man skal prioritere her i verden. Hva må dere forsake (om noe) med et slikt boligkjøp? For mitt vedkommende er min ene sydentur pr år "hellig" - alt annet kommer etter det. Det er slikt dere også må tenke på for dere skal leve med boliglånet i mange år. Har dere råd og det ikke blir kjempe tøft så er det bare å gjøre det. Så også på en lånekalkulator og la inn 6 % rente og 25 års nedbetalingstid - da kommer man i ca 15.000/mnd. Da er det igjen 40.000 til andre ting og det burde være godt nok for de aller fleste. I tillegg kommer jo et høyere skattefradrag.
Glitnir Skrevet 15. april 2012 #10 Skrevet 15. april 2012 Inntekt på 1,1 mill og 3 mill i boliglån er uproblematisk, med mindre dere har noen helt spesielle behov eller utgifter.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #11 Skrevet 15. april 2012 Vi har ca 50000 nettoinntekt per mnd, 900 000 brutto per år, og et lån på nesten tre mill. Det går helt fint. Ikke noe sus og dus-tilværelse, men vi ville inn på familieboligmarkedet nært sentrum og synes det er verdt å betale for det.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #12 Skrevet 15. april 2012 TS her. Takk for tilbakemeldinger. Vi har jo grei inntekt, men det høres skummelt ut med 3 mill i lån.... Det vil koste oss ca 4000 mer pr mnd å få drømmehuset og da forsvinner litt av "luksusen" man ellers unner seg. Vi har regnet at vi klarer oss greit opp til 6% rente.
helenaa Skrevet 18. april 2012 #13 Skrevet 18. april 2012 Når renten stiger, vil jo også skattefradraget for rentene også stige, vil det ikke? Jeg har brukt kalkulatoren på www.fokus.no, der man kan få opp månedlige utgifter med OG uten skatte-/rentefradraget. Det var ganske oppklarende, syntes jeg. (Selv har vi noe lavere inntekt enn dere, og 3,5 mill i lån, men vi har også lavt forbruk)
isklar4 Skrevet 18. april 2012 #14 Skrevet 18. april 2012 (endret) TS her. Takk for tilbakemeldinger. Vi har jo grei inntekt, men det høres skummelt ut med 3 mill i lån.... Det vil koste oss ca 4000 mer pr mnd å få drømmehuset og da forsvinner litt av "luksusen" man ellers unner seg. Vi har regnet at vi klarer oss greit opp til 6% rente. Dette er en altfor lav rente å ta høyde for. Mulig dere får lån siden dere har såpass høy andel egenkapital, men å ikke kunne betjene en rente over 6% høres ikke trygt ut (mulig dere klarer det om dere kutter i utgiftene siden du sier "greit"?). Om jeg ikke tar helt feil vil de fleste banker i dag at man skal kunne tåle en rente på 5 prosentpoeng over det den ligger på nå, så 9% bør være mulig å betjene. Endret 18. april 2012 av isklar4
Lillah Skrevet 18. april 2012 #15 Skrevet 18. april 2012 Vi har 2,8 millioner i gjeld og netto inntekt på ca. 50 000, det går helt fint
helenaa Skrevet 18. april 2012 #16 Skrevet 18. april 2012 Dette er en altfor lav rente å ta høyde for. Mulig dere får lån siden dere har såpass høy andel egenkapital, men å ikke kunne betjene en rente over 6% høres ikke trygt ut (mulig dere klarer det om dere kutter i utgiftene siden du sier "greit"?). Om jeg ikke tar helt feil vil de fleste banker i dag at man skal kunne tåle en rente på 5 prosentpoeng over det den ligger på nå, så 9% bør være mulig å betjene. Er det vanlig? Det sier de i alle fall ikke i vår bank. Jeg regner 6 % som sannsynlig - der kan vi gjerne ligge i årevis uten at det er stress. Men hvis renta blir f.eks. 9 over en lengre periode, kommer vi til å få et ganske kjipt liv (uten at jeg tror vi må selge av den grunn). (beklager hvis det ble litt mye uinteressant info om meg her)
Chelsea82 Skrevet 18. april 2012 #17 Skrevet 18. april 2012 Er det vanlig? Det sier de i alle fall ikke i vår bank. Jeg regner 6 % som sannsynlig - der kan vi gjerne ligge i årevis uten at det er stress. Men hvis renta blir f.eks. 9 over en lengre periode, kommer vi til å få et ganske kjipt liv (uten at jeg tror vi må selge av den grunn). (beklager hvis det ble litt mye uinteressant info om meg her) Jeg fikk beskjed av banken at man kunne låne 3 ganger brutto inntekt, men jeg har ikke barn. Og barn er jo ganske dyrt. Har huset en kjellerleilighet eller lignende dere kan leie ut skattefritt? Det vil jo hjelpe. I og med huset er nytt vil det bli mindre vedlikeholdskostnader til å begynne med. Men om det er større enn der dere bor nå vil eiendomsskatt, strøm, renovasjon, forsikring, etc bli dyrere.
isklar4 Skrevet 18. april 2012 #18 Skrevet 18. april 2012 (endret) Er det vanlig? Det sier de i alle fall ikke i vår bank. Jeg regner 6 % som sannsynlig - der kan vi gjerne ligge i årevis uten at det er stress. Men hvis renta blir f.eks. 9 over en lengre periode, kommer vi til å få et ganske kjipt liv (uten at jeg tror vi må selge av den grunn). (beklager hvis det ble litt mye uinteressant info om meg her) Sannsynlig hva da? Sannsynlig at dere klarer en så "høy" rente eller et sannsynlig rentenivå i fremtiden? Sistnevnte kan man spekulere mye i, men det blir uansett bare spekulasjoner. Om man baserer seg på en maks rente på 6% spiller man rulett med økonomien sin, 6% er ikke noen høy rente og det er ikke veldig usannsynlig at man kan komme over et slikt nivå igjen. Finanstilsynet vil at du skal tåle at renten hopper til 9 prosent fra dagens rentenivå Endret 18. april 2012 av isklar4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #19 Skrevet 19. april 2012 Dette er en altfor lav rente å ta høyde for. Mulig dere får lån siden dere har såpass høy andel egenkapital, men å ikke kunne betjene en rente over 6% høres ikke trygt ut (mulig dere klarer det om dere kutter i utgiftene siden du sier "greit"?). Om jeg ikke tar helt feil vil de fleste banker i dag at man skal kunne tåle en rente på 5 prosentpoeng over det den ligger på nå, så 9% bør være mulig å betjene. TS her. Når jeg sa at det går greit med 6 % rente så mente jeg at vi klarer det uten å gjøre noen endringer i forbruket. Hvis renten skulle stige over det så må vi kutte på sparing, matbudsjett, klesinnkjøp etc. Blir det vanskelig så kan man jo øke nedbetalingstiden. Vi ønsker nedbetalingstid på 25 år. Hvis renten stiger til 6-7 prosent så vil jo ikke det skje før noen år, så da kan vi jo sette lånet på 30 år nedbetaling. Uansett: Vi tapte budrunden, så da blir vi ikke gjeldsslaver ennå allikevel
helenaa Skrevet 19. april 2012 #20 Skrevet 19. april 2012 Sannsynlig hva da? Sannsynlig at dere klarer en så "høy" rente eller et sannsynlig rentenivå i fremtiden? Sistnevnte kan man spekulere mye i, men det blir uansett bare spekulasjoner. Om man baserer seg på en maks rente på 6% spiller man rulett med økonomien sin, 6% er ikke noen høy rente og det er ikke veldig usannsynlig at man kan komme over et slikt nivå igjen. Finanstilsynet vil at du skal tåle at renten hopper til 9 prosent fra dagens rentenivå Jeg mener ikke å kuppe tråden her, altså, men: Jeg mente at jeg forventer at renten kommer til å bli 6 % på ett eller annet tidspunkt. Og hvis jeg regner med 6 %, og ser at det går bra for oss, vil vi jo ha noen perioder med lavere rente som gjør at vi kan takle perioder med høyere også. Vi betaler mer enn vi må når vi har råd til det, vi er ikke av den typen som bruker penger til det er tomt. Som TS vil vi måtte kutte en del hvis renta blir 9 % og oppover, evt. endre nedbetalingstid eller satse på at lønna øker. Det siste er forresten svært sannsynlig, pga generell lønnsvekst. TS: Kjedelig å tape budrunden! Man kan bli ganske sliten av det. Håper det klaffer snart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå