AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #21 Skrevet 16. april 2012 Enig i at man bør forsøke andre ting først, men er det en medisin som hjelper på en lidelse, enten det er angst eller noe helt annet, og det er det eneste som hjelper av forskjellige ting man har forsøkt, synes ikke jeg at det er noe verra at dette er sobril eller noe annet. To antidepressiva, Effexor og Seroxat topper WHLs liste over medisiner med abstinenssyndromer, og man får ikke abstinens av en medisin man ikke har en tilvenning til. Benzodiazepiner er potensielt vanedannende, de er det nødvendigvis ikke. Jeg kan bruke 20-30 mg diazepam daglig så lenge jeg måtte ønske, for å si det på den måten, årevis med daglig bruk av benzodiazepiner gir meg ikke abstinens selv om jeg går noen dager uten. Jeg har brukt mye sobril selv, og er forsåvidt enig med deg. Jeg ville bare understreke at det er en grunn til at leger ikke gir ut benzo i hytt og pine, når det finnes medisiner som potensielt kan ha samme effekt, uten mange av de uheldige bivirkningene.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #22 Skrevet 16. april 2012 Jeg har brukt mye sobril selv, og er forsåvidt enig med deg. Jeg ville bare understreke at det er en grunn til at leger ikke gir ut benzo i hytt og pine, når det finnes medisiner som potensielt kan ha samme effekt, uten mange av de uheldige bivirkningene. Nei, jeg mener ikke at benzodiazepiner bør skrives ut ukritisk, men det er for mye den andre veien, og for f.eks meg selv har det vært en slags uendelig kamp for å få de medisinene som for meg er de eneste som hjelper en invalidiserende tilstand, det er uhyre frustrerende å være avhengig av legers forgodtbefinnende tiår etter tiår, og jeg vet at hadde alle vært like disiplinert som meg selv hadde ikke disse medisinene behøvd å være reseptbelagt, hadde ikke misbrukt de uansett, og det med toleranse er og veldig individuelt, en måte å unngå det på hvis man utvikler toleranse for den angstdempende effekten er å ta et par dager uten benzoene hver 14 dag eller tre uker. Virker veldig fint for meg.
Gjest katrin Skrevet 2. mars 2013 #23 Skrevet 2. mars 2013 Av alle medikamenter er CYMBALTA det verste jeg har fått mot smerte/derpresjon/angst. Grusomme skjelvinger, urolig hjerterytme, forsterket angst, svimmel.Umulig å sove. Dette startet allerede ved laveste dose. Etter 4 uker ga jeg opp, og nå er det gått 3 uker og fortsatt sitter det i kroppen. Til og med legen, medgikk at Cymbalta kan være ¨kranglete¨, så jeg tar det aldri igjen. Fikk atarax for å komme meg igjennom de neste dagene, men nå vet jeg ikke lenger...
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2013 #24 Skrevet 3. mars 2013 Jeg har fått disse mot angst men får mer angst av de. Legene liker å foreskrive slikt for å slippe å foreskrive noe som hjelper mot angst.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #25 Skrevet 31. oktober 2017 På 16.4.2012 den 0.25, AnonymBruker skrev: Jeg fikk Atarax mot angst istede for Sobril som visstnok er "vanedannende". Angsten ble verre av ataraxen og erfaringsmessig bedre av sobrilen. Men legene må jo være moteriktige. Hva pasienten angår, legen, god himself, vet best. Angstpasienter er dømt til evig lidelse av tobente skadedyr som kaller seg leger. Benzodiasepiner (sobril i dette tilfelle) er dessverre ikke en medisin du kan bruke over lang tid. Grunnen til dette er fordi du blokkerer «angstsignaler» i hjernen, hjernen reagerer da med å fortserke angsten din. Du bygger da noe som kalles en toleranse ovenfor dette legemiddelet, noe som betyr at du i hovedsak må bruke mer og mer jo lenger du går på det. Selvom du bruker mindre doser i en periode vil du trenge mer ettersom legemiddelet vil slutte å fungere og gi deg værre symptomer på angst enn det du hadde til å begynne med! Det er en god grunn til at leger er utrolig forsiktige med å skrive ut dette preparatet, og det er absolutt ikke fordi leger ikke annerkjenner at folk sliter med angst. Poenget med en langtidsbehandling er at du skal bli bedre og ikke værre. Anonymkode: ece61...2fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå