AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #1 Del Skrevet 15. april 2012 Oppskriften krever 100 gram gjær og jeg har 50 g fersk gjær og 50 g tørr. Kan begge brukes? Altså, varme melk(37 grader)og ha i ferskgjær og blande den tørre i melet? Eller kan jeg redusere gjærmengden til 50 g til denne oppskriften; 1 l melk 250 gram smør 250 gram sukker 100 gram gjær 2 ts kardemomme 1,6 kg hvetemel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 15. april 2012 #2 Del Skrevet 15. april 2012 Tror da det går greit å redusere gjærmengden Hvis ikke så kan du jo dele oppskriften på to og bruke fersk gjær i den ene og tørrgjær i den andre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #3 Del Skrevet 15. april 2012 Trenger du så mange boller eller kan du halvere alt? Hadde vært bedre det ettersom tørrgjær krever litt høyere tempratur enn fersk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 15. april 2012 #4 Del Skrevet 15. april 2012 100 gr gjær er unødvendig mye til den oppskriften. Bruk 50 gr gjær og en ts bakepulver (hvis du liker myke boller) og la den heve godt. Jeg bruker 25 gr gjær til en bolleoppskrift med 1000 gr mel, så igjen, 50 gr bør være nok hvis du bare har tid til å la deigen heve lenge nok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #5 Del Skrevet 15. april 2012 Takker så mye for svar Da bruker jeg 50 g gjær og tilsetter 1 ts bakepulver. Holder det da med en times forheving? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 15. april 2012 #6 Del Skrevet 15. april 2012 Ja, men du kan gjerne la den stå 1,5 timer også Sjekk deigen, den skal bli ca dobbelt så stor under forhevingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 18. april 2012 #7 Del Skrevet 18. april 2012 Og etterhevingen er viktigst! Det er da bollene skal bli stoooore, myke og luftige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå