Gjest Rapunsel5 Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Jeg har gått på folkehøgskole i 8 mnd nå og er ferdig i mai. Jeg var veldig lyst til å gå i militæret i år. Er det for sent å søke? Når starter militæret? Jeg er middelstrent, god helse og har god disiplin, jeg vet veldig lite om de forskjellige "klassene" i militæret og lurer på hva som er best for en jente på 20 år? Jeg er fra oslo-området, hvor burde jeg gå i militæret? Fortell gjerne alt du vet om militæret
FrøkenDetektiv Skrevet 15. april 2012 #2 Skrevet 15. april 2012 Da jeg var på sesjon i vår, bestemte jeg meg for heller å satse på utdanning, men lederne sa at jeg kunne ringe når jeg ville om jeg skulle ombestemme meg. Så jeg anbefaler deg å ringe til dem med de spørsmålene du har. Når det gjelder opptak, har de dette flere ganger i året; juli, august, januar og kanskje enda flere måneder jeg ikke vet om. Sesjonene ble holdt tidliere i vår så vidt jeg vet. http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/Sider/for-forstegangstjeneste.aspx Denne siden inneholder igrunnen det du trenger av info, så anbefaler å gå inn der. Hvis du har lyst til å holde deg i Oslo, er det jo garden som er tingen. Ellers vil jeg anbefale marinen, ganske mange bestemmer seg etter et år der å gå den retningen utdanningsmessig også, som maskinist, kaptein, styrmann, osv. Mange muligheter. Men hvor du passer inn, kommer litt an på interessene dine! :-)
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Skal du bare være inne i et år? Det ville jeg egentlig ikke anbefalt, militæret er ikke noen god ide for folk som bare leter etter noe å fylle tiden med. Det virker som om opplevelsen i militæret blir bedre om man er litt mer seriøs og går befalskole f. eks.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 Skal du bare være inne i et år? Det ville jeg egentlig ikke anbefalt, militæret er ikke noen god ide for folk som bare leter etter noe å fylle tiden med. Det virker som om opplevelsen i militæret blir bedre om man er litt mer seriøs og går befalskole f. eks. For noe tull! Førstegangstjenesten er ettårig med den åpenbare grunn å lære opp soldater, og i en eventuell krig vil man trenge _mange_ soldater, og ikke bare de som vil bli befaler. Trenger man noe å fylle tiden med (som btw TS ikke skriver noe om) så er militæret en perfekt måte å gjøre dette på, man blir sterkere fysisk og mentalt, lærer mer om seg selv og oppnår en stor grad av selvutvikling. + Andre goder som 2 studiepoeng og at det ser bra ut på cven. 1
Gjest Badabing Skrevet 15. april 2012 #5 Skrevet 15. april 2012 Ring Vernepliktsverket og hør om det er noen mulighet for å komme inn i august
Gjest Rapunsel5 Skrevet 20. april 2012 #6 Skrevet 20. april 2012 (endret) Takk for svar skal ringe og høre jeg. Trenger ikke å fylle tiden min med noe egentlig. Jeg har mange andre tilbud, har f.eks en 100% jobb som venter på meg også har jeg planer om å studere til høsten. Jeg tenkte at det kunne vært veldig spennende og godt for meg å prøve noe helt nytt. Selv om det bare er ett år, så er det nok for meg å skaffe erfaringer Redigert: Altså, prøve noe nytt før jeg setter meg ned for å starte på utdanningen Endret 20. april 2012 av Rapunsel5
Aiselaine Skrevet 21. april 2012 #7 Skrevet 21. april 2012 Forsvaret.no, eller du kan stille spørsmålet på milforum.no
Gjest Kim Skrevet 21. april 2012 #8 Skrevet 21. april 2012 Skal du ikke ta befalsutdanning, så er det bare å droppe hele greia.
Gjest Kim Skrevet 21. april 2012 #9 Skrevet 21. april 2012 For noe tull! Førstegangstjenesten er ettårig med den åpenbare grunn å lære opp soldater, og i en eventuell krig vil man trenge _mange_ soldater, og ikke bare de som vil bli befaler. Trenger man noe å fylle tiden med (som btw TS ikke skriver noe om) så er militæret en perfekt måte å gjøre dette på, man blir sterkere fysisk og mentalt, lærer mer om seg selv og oppnår en stor grad av selvutvikling. + Andre goder som 2 studiepoeng og at det ser bra ut på cven. Førstegangstjenesten er sløsing med tid. Hvis du tror du kommer ut derfra som godt trent soldat, så må du tro om igjen.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #10 Skrevet 21. april 2012 Førstegangstjenesten er sløsing med tid. Hvis du tror du kommer ut derfra som godt trent soldat, så må du tro om igjen. Det er jeg ikke helt enig i. Som 18-19 åring så skal jeg være enig i at man gjerne ser det som sløsing av tid og bare noe man "må". I etterkant og gjerne når man blir litt eldre så er det mange som så på det som et nyttig år selv om man ikke gikk BS. Nei, det er de færreste som blir topptrente soldater eller ekstremt gode spesialister i et år, men det har da aldri heller vært intensjonen i forsvaret. Det nærmeste man kommer en godt trent soldat er enkelte avdelinger i garden, men jeg vil ikke si at man kan snakke om topptrent her heller, det krever årevis med trening f. eks innenfor HJK. Men man lærer uansett å samhandle med andre, og man lærer å måtte tilpasse seg siden det meste man gjør utøves i grupper i troppen og man bor på samme rom/kaserne. Engasjerer man seg litt, så er det også flere som kan drive med sin interesse enten man blir flytekniker eller idrettsassistent, og som får et nyttig grunnlag for videre studier/yrkesutøvelse enten innen forsvaret eller sivilt. Det finnes også sivile kurs man kan ta en rekke steder. Så nei, det er ikke sløsing med tid. Men det krever at man gidder noe selv go legger litt innsats i det.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #11 Skrevet 21. april 2012 Dersom du ikke har vært sesjon, så er det garantert for sent. For øvrig så ser omtrent ingen av de kvinnene og mennene jeg kjenner som har tatt førstegangstjeneste på det som bortkastet. Tvert i mot, så var det et lærerikt år, på så mange plan.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #12 Skrevet 21. april 2012 Hadde vært letter å få noen konkrete spørsmål. Mye jeg kan ta for meg egentlig. Kan ikke si 100% sikkert hvordan det er å komme inn om du har takket nei til militæret tidligere, men det virker som om jenter kan komme inn ganske sent og mye enklere, da de ikke trenger en god grunn for å slippe militæret, slik som gutter trenger. Veldig mange jenter i forsvaret er 91-modell eller eldre, og har bare kommet inn senere. Kan fortelle litt generelt om militæret. Vi har fire grenene i forsvaret: hæren, sjøforsvaret og luftforsvaret, samt heimevernet Hæren består av all militær aktivitet på land. Alt fra infanteritjeneste og sanitetstjeneste til å kjøre stridsvogn og lede artilleriild. Hæren er det eneste området jeg har god kunnskap om. Hvor du vil trives har jeg ikke peiling på, men som oslogutt selv, så trives jeg veldig godt oppe i nord, i Setermoen leir. Det er innrykk i august og januar. Har flere jenter i troppen min som virker å trives veldig godt, selv om tjenesten i troppen min tidvis kan være hard (gåing med 30-40 kilos sekk på truger i et par timer o.l). Det er snakk om helt vanlige jenter, og ikke jenter med ekstremt fysikk. Det her må være det dårligste jeg noen gang har skrevet, men gidder ikke akkurat å gjøre det så mye bedre så lenge du skjønner hva jeg mener. Har du flere spørsmål så bare spør. Er ekstremt mange forskjellige valg du har, så jeg gidder ikke å ramse opp alt nå. Søk på hæren på wikipedia, så får du litt generell info, men internett, og forsvaret spesielt er ekstremt dårlige på å gi informasjon, så du må nesten bare spørre her for å få litt innblikk i hvordan ting er.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #13 Skrevet 21. april 2012 Førstegangstjenesten er sløsing med tid. Hvis du tror du kommer ut derfra som godt trent soldat, så må du tro om igjen. Jeg sa ikke god, jeg sa soldat. Greit å hoppe over de andre poengene også?;-) For noen trangsynte mennesker det er her inne. Man kan få mye ut av et år i forsvaret, så bare kjør på TS. Disse trangsynte mongoene føler seg sikkert bare truet av at flere og flere jenter erobrer nok en tidligere mannsdominert gren.
Gjest Badabing Skrevet 21. april 2012 #14 Skrevet 21. april 2012 Dersom du ikke har vært sesjon, så er det garantert for sent. Det kan sikkert være nye regler på dette, for jeg var inne før det ble sesjon for jenter. Men jeg var litt frem og tilbake på om jeg skulle dra i Forsvaret eller ikke, og dro ikke på sesjonen jeg egentlig skulle på. Fikk dra på en senere likevel og søkte meg til Hæren. Bare ringte vernepliktsverket og ble kalt inn. Kan absolutt anbefale et år inne, jeg fikk mye ut av det. Det har sikkert litt med innstilling å gjøre. Førstegangstjenesten har i ettertid alltid blitt tatt opp på jobbintervju, og jeg har alltid fått jobben. Kanskje fordi min cv skiller seg litt ut Målet mitt var aldri å bli en spesialtrent soldat, men å ha et annerledes år hvor jeg fikk utfordret meg selv både på det psykiske og fysiske. I tillegg er to av de aller beste vennene mine den dag i dag, fra tiden min i Forsvaret.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #15 Skrevet 21. april 2012 Dersom du har pollenallergi kan du bare drite i å søke. Jeg kom til sesjon 2, legesjekk. Sa da at jeg var allergisk mot bjørkepollen og brukte Zyrtek i mai måned, da det er som verst. Da var det rett ut! Jævla forbanna forsvaret. Jeg var interessert i å ta utdanningen der....... Jeg har ikke astma, pustevansker eller noe, klør bare litt i øya, men det var det liksom!
Gjest Rapunsel5 Skrevet 22. april 2012 #16 Skrevet 22. april 2012 Hadde vært letter å få noen konkrete spørsmål. Mye jeg kan ta for meg egentlig. Kan ikke si 100% sikkert hvordan det er å komme inn om du har takket nei til militæret tidligere, men det virker som om jenter kan komme inn ganske sent og mye enklere, da de ikke trenger en god grunn for å slippe militæret, slik som gutter trenger. Veldig mange jenter i forsvaret er 91-modell eller eldre, og har bare kommet inn senere. Kan fortelle litt generelt om militæret. Vi har fire grenene i forsvaret: hæren, sjøforsvaret og luftforsvaret, samt heimevernet Hæren består av all militær aktivitet på land. Alt fra infanteritjeneste og sanitetstjeneste til å kjøre stridsvogn og lede artilleriild. Hæren er det eneste området jeg har god kunnskap om. Hvor du vil trives har jeg ikke peiling på, men som oslogutt selv, så trives jeg veldig godt oppe i nord, i Setermoen leir. Det er innrykk i august og januar. Har flere jenter i troppen min som virker å trives veldig godt, selv om tjenesten i troppen min tidvis kan være hard (gåing med 30-40 kilos sekk på truger i et par timer o.l). Det er snakk om helt vanlige jenter, og ikke jenter med ekstremt fysikk. Det her må være det dårligste jeg noen gang har skrevet, men gidder ikke akkurat å gjøre det så mye bedre så lenge du skjønner hva jeg mener. Har du flere spørsmål så bare spør. Er ekstremt mange forskjellige valg du har, så jeg gidder ikke å ramse opp alt nå. Søk på hæren på wikipedia, så får du litt generell info, men internett, og forsvaret spesielt er ekstremt dårlige på å gi informasjon, så du må nesten bare spørre her for å få litt innblikk i hvordan ting er. Synes det var bra jeg! Tusen takk for svaret ditt jeg må vel kanskje bare sette meg inn i alt som heter forsvaret jeg har takket nei til militæret for ett år siden, da jeg skrev at jeg ikke var interresert osv. Får håpe de vil ha meg forde Jeg lurer på hvordan situasjonen min blir hvis jeg melder meg inn i militæret og får et ja og samtidig får et ja på høyskolen i oslo om jeg da kan velge å si nei til militæret? Får svar om skoleplass ca 20 juli, er det for sent å si nei til å gå inn i militæret da? Synes informasjonen på nettet er ganske rotete og det er vanskelig å finne den informasjonen jeg leter etter. Jeg vet faktisk ikke helt hva mer jeg lurer på, tror jeg bare må lese meg klokere
Gjest Rapunsel5 Skrevet 22. april 2012 #17 Skrevet 22. april 2012 Jeg sa ikke god, jeg sa soldat. Greit å hoppe over de andre poengene også?;-) For noen trangsynte mennesker det er her inne. Man kan få mye ut av et år i forsvaret, så bare kjør på TS. Disse trangsynte mongoene føler seg sikkert bare truet av at flere og flere jenter erobrer nok en tidligere mannsdominert gren. Jeg har veldig god tid jeg, så det skader ikke å "sløse" litt tid for min del jeg mener at det er viktig å gjøre det man synes virker spennende før man setter seg ned for å bli ordentlig voksen haha ja kanskje det! Det er bare å slappe av gutter og menn, skal bli sykepleier
Gjest Rapunsel5 Skrevet 22. april 2012 #18 Skrevet 22. april 2012 Dersom du har pollenallergi kan du bare drite i å søke. Jeg kom til sesjon 2, legesjekk. Sa da at jeg var allergisk mot bjørkepollen og brukte Zyrtek i mai måned, da det er som verst. Da var det rett ut! Jævla forbanna forsvaret. Jeg var interessert i å ta utdanningen der....... Jeg har ikke astma, pustevansker eller noe, klør bare litt i øya, men det var det liksom! Det var trist å høre at det skjedde med deg :/ kjipt at de er så strenge.. Men har ingen allergier nei så tror ikke jeg skal drite i å søke
Gjest Rapunsel5 Skrevet 22. april 2012 #19 Skrevet 22. april 2012 Det kan sikkert være nye regler på dette, for jeg var inne før det ble sesjon for jenter. Men jeg var litt frem og tilbake på om jeg skulle dra i Forsvaret eller ikke, og dro ikke på sesjonen jeg egentlig skulle på. Fikk dra på en senere likevel og søkte meg til Hæren. Bare ringte vernepliktsverket og ble kalt inn. Kan absolutt anbefale et år inne, jeg fikk mye ut av det. Det har sikkert litt med innstilling å gjøre. Førstegangstjenesten har i ettertid alltid blitt tatt opp på jobbintervju, og jeg har alltid fått jobben. Kanskje fordi min cv skiller seg litt ut Målet mitt var aldri å bli en spesialtrent soldat, men å ha et annerledes år hvor jeg fikk utfordret meg selv både på det psykiske og fysiske. I tillegg er to av de aller beste vennene mine den dag i dag, fra tiden min i Forsvaret. Takk for fint svar Ditt svar fikk meg enda mer gira på å søke husker du hvilken måned du ble kalt inn?
Gjest Badabing Skrevet 22. april 2012 #20 Skrevet 22. april 2012 Takk for fint svar Ditt svar fikk meg enda mer gira på å søke husker du hvilken måned du ble kalt inn? Jeg var vel på sesjon i april og dro inn i august. Jeg var i Hæren, og kan absolutt anbefale den grenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå