Gå til innhold

Små barn og mobiltelefon

Miranda

Anbefalte innlegg

Min datter på 6 år får om noen dager sin egen mobiltelefon. Det er uten abonnement, og vi skal selv tanke opp via nettet.

Vi har vurdert det slik at det er en god ting både for oss og henne, men mange jeg har møtt er uenige og mener at barn ikke skal ha mobil.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moonshadow

Enig med Blåveis. Skjønner ikke hvorfor barn skal ha mobiltelefon. Jeg klarte meg fint uten mobil til jeg var 16 jeg. Synes tantebarnet mitt også fikk tlf for tidlig, hun fikk da hun ble 8.

Det kan da ikke være nødvendig med telefon til små barn, vi hadde jo ikke det når vi var små vi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at en seks åring trenger telefon. Men bare fordi jeg i går ble røsket ut av min naive verden.

Jeg kan ikke forsvare det til alle seksåringer, men til noen er det en mulighet til å ringe etter hjelp når familien står på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har en slags telefon-fobi; hun nekter plent å ta telefonen her hjemme. Henger nok tilbake fra at vi alltid har brukt telefonen mye siden vi bor langt fra familien.

Samtidig har hun et behov for av og til være hjemme alene, f.eks. når vi skal handle. Da er det praktisk å kunne ringe henne opp på sin egen telefon, - denne vil hun nemlig godt ta.

Og, - har jeg tenkt, - etter sommeren begynner hun nok å sykle alene til skolen. Da er det fint at hun kan ringe hjem når hun kommer frem, - i alle fall i starten.

Samtidig er det godt å kunne ringe etter hjelp om man plutselig får brukt for det.

Så for vår datter har vi kommet frem til at vi vil gi henne en mobiltlf. Det er jo heller ikke at det koster allverden heller. Hun skal jo ikke ringe ut fra den, i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Skal sykle til skolen også? Vet du når barn er moden nok til å ferdes på sykkel til skolen?

Hvorfor ikke kjøpe moped med en gang?

Ha meg unnskyldt, men slike foreldre provoserer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal sykle til skolen også? Vet du når barn er moden nok til å ferdes på sykkel til skolen?

Ps) Her hos oss er det innført at barn under 10 år skal IKKE sykle til skolen. Ikke trafikert veg.

Der det er trafikk anbefales det at barna er 12 år. De kan ikke lese trafikkbildet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh ja, - glemte å si at det er egen sykkelsti hele veien til skolen. Danmark er stortsett mye mer tilrettelagt for sykler. Jeg ville aldri ha sluppet henne alene på skolevei i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du mener at motorikken hennes er utviklet til å håndtere en sykkel?

Ville forbause meg om du fortalte at det var flere enn henne som kom til å ha mobil i klassen.

Jeg for min del kjenner ingen foreldre som vurderer tanken engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er flink til å sykle ja. Har forøvrig en meget god balanse og finmotorikk. (Skyldes nok både ridning og svømming).

Det man tenker på med småbarn og sykling er vel mest at synsvinkelen ikke er fult utviklet.

Det er flere i hennes klasse som har mobiltelefon, men de fleste har ikke, nei.

Mange av barna har syklet alene i år også, men dét har hun ikke fått lov til. Ikke helt alene. Jeg har syklet med henne halve veien :blunke:

Da har hun insistert på å sykle resten av veien alene. Provosert nå? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter har en slags telefon-fobi; hun nekter plent å ta telefonen her hjemme. Henger nok tilbake fra at vi alltid har brukt telefonen mye siden vi bor langt fra familien.

Samtidig har hun et behov for av og til være hjemme alene, f.eks. når vi skal handle. Da er det praktisk å kunne ringe henne opp på sin egen telefon, - denne vil hun nemlig godt ta.

Og, - har jeg tenkt, - etter sommeren begynner hun nok å sykle alene til skolen. Da er det fint at hun kan ringe hjem når hun kommer frem, - i alle fall i starten.

Samtidig er det godt å kunne ringe etter hjelp om man plutselig får brukt for det.

Jeg synes det er tåpelig at en 6-åring skal ha mobiltelefon. Hun er liten, og hun er ikke fullt utviklet. Man vet fortsatt veldig lite om hvordan radiobølgene påvirker kroppen, og spesielt hjernen. Jo mindre barnet er, jo mindre kontakt bør hun ha med mobiltelefon.

At en seksåring skal ha den for å kunne ringe etter hjelp, tror jeg er falsk trygghet. Likedan synes jeg det er enten hysteriske foreldre som vil ha henne til å ringe når hun sykler til skolen - eller en anerkjennelse av at dere setter henne igang med noe dere vet hun er for liten til. Til sist vil jeg si at telefon-fobien høres litt tøvete ut. Hvis hun vet at det kan være dere som ringer, så MÅ hun ta den, vil ikke det funke? Evt. ha nummervisning på display for hvem som ringer, så kan hun se det? Eller rett og slett instruere henne om at hun må ta telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, jeg blir ikke provosert :blunke: :blunke:

Av enkelte foreldre blir jeg bare oppgitt!

Skulle tro alle voksne hadde fått med seg farene ved mobilbruk. Særlig barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Tryggere med mobiltelefon?? Når vi var små fantes det jo ikke mobiler enda og vi klarte da oss bra vi. Det er jo faktisk blitt enda mer av syke mannfolk som kommer i kontakt med små jenter nå som mobil og internett har blitt så utberedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Tror foreldre misbruker ordet trygghet. Bruker det som unnskyldning overfor press og unnskyldning for å kjøpe tlf. SPRØTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Jeg blir målløs jeg!!! 6 åringer med mobiltelefon!!! Hva er det neste? TV og egen Pc på rommet med internett oppkobling? Noe mer som kan gjøre det lettvint for foreldre? Ja ja vi lever jo i en teknologisk verden da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Sorry, men skjønner ikke helt vitsen.........Og når det gjelder trygghet burde man lære ungene å stole på seg selv istedet for en mobiltelefon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Du mener at motorikken hennes er utviklet til å håndtere en sykkel? .
Hva er det med deg? Datteren min har syklet alene siden hun var seks. Ingen problmer med å håndtere sykelen, heller tvert i mot.....Ikke undervuder barn....... 8)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...