Gå til innhold

Bryllup i utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har invitert vår nærmeste familie til bryllup i utlandet i sommer. De fleste kommer dagen før vielsen og blir i til sammen fire dager.

Planen er klar for selve bryllupsdagen, men vi er usikre på hvordan vi skal gjøre det resten av oppholdet. Byen vi skal gifte oss i har utrolig mye å se på, så det skal ikke mangle på tilbud. Men burde vi ordne noe i plenum?

Som gjest i et bryllup i utlandet, hva hadde du forventet av aktiviteter? Foretrekker du å dra på sightseeing i en gruppe, eller er det bare mas?

Vi vurderer å spandere et bypass til gjestene som ikke har vært der før (et par av gjestene har vært der og sett det meste av attraksjoner), slik at de kommer gratis inn på museer osv.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke forventet så mye. Var i et bryllup i utlandet hvor vi mellom vielsen og festen fikk en relativt kort sightseeing i buss. Det var stas. Vi måtte selv bestille flybilletter, hotell og finne veien til lokalet hvor vielsen ble holdt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke ordnet noe spesielt, fordi endel nok ser dette også som en anledning til å kombinere privat ferie.

Dog hadde jeg nok oppfordret til at man gjerne kunne si ifra om man hadde tenkt seg til diverse severdigheter og gjerne ville ha følge. Det er jo så enkelt som at de kan sende deg mail, og så oppsummerer du videre i fellesmail noen dager før; så kan de snakke med hverandre selv ved ankomst.

Noen elsker sånt, andre utstår det ikke - og andre vil bare slappe av og ta ting som de kommer :)

Dessuten kan det være litt tungvindt å få for store grupper på en gang inn alle veier.

For min del er sightseeing i gruppe ikke så veldig aktuelt - men hadde selvsagt ikke hatt noe imot at det ble satt opp som valgfri aktivitet.

Kanskje jeg hadde deltatt om det var noe spesielt jeg ville se uansett.

Skrevet

Dersom dere står for overnatting (enten gjestene betaler selv eller dere betaler overnattingen, men dere har ordnet med hotell/hus), ville jeg forventet noe hjelp i forhold til å ta meg rundt - kart, busstider, taxinummer, eller skyss til/fra sentrum, strand, severdighet eller hva det måtte være. Iallefall om innkvarteringen ikke lå veldig sentralt til.

Vi vurderte å gifte oss på et landsted i utlandet (eid av slekt), som ligger ca 30 minutter kjøring fra nærmeste by og 15 minutter fra nærmeste strand, med bussforbindelse 3 ganger i døgnet. Så for meg at jeg kom til å tilbringe mesteparten av bryllupshelgen som privatsjåfør da ;)

Skrevet

Det kommer jo selvfølgelig an på i hvilket land/by dette er. Men jeg ville ønsket å få et tilbud om "fellesaktiviteter" ihvertfall 1 av dagene. Du skriver at endel har vært der før, men det betyr jo også at noen ikke kjenner stedet/landet/byen.

Men synes likevel ikke dere skal legge for mye tid og arbeid i dette, dere har sikkert nok av andre ting å tenke på foran bryllupet.

Kanskje gi en av gjestene (som kjenner stedet) som jobb å arrangere litt aktiviteter? Eller finne en lokal person som bor der (gjerne norsk) til å ordne alt. Jeg var i et bryllup i Italia i fjor der de hadde leid inn en norsk dame som bodde der til å ta seg av gjester og sånt. Hun fikset utflukter, vinsmaking, restaurantbesøk, museum m.m. både for større og mindre grupper av gjester. Slik at brudeparet hadde "fri".

Skrevet

I bryllupet til broren min var det ikke noen aktivitieter utenom selve bryllupet. Var i Paris og vi hadde jo mer enn nok å se på, så synes det var deilig å kunne rusle rundt selv :) Ville ikke lagt opp til noe utenom bryllupet.

Skrevet

Jeg hadde foretrukket at oppholdet utenom bryllupet kunne disponeres fritt, kanskje med unntak av en dagen derpå brunch e.l.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke forventet det, men for et par år siden var jeg i bryllup der de fleste, etter oppfordring, kombinerte bryllupet med ei ukes ferie og da var det satt opp litt felles aktiviteter som busstur til et annet sted for en dag, felles måltider på forskjellige restauranter og litt sånn. Alt frivillig selvfølgelig, men de fleste i reisefølge (var vel en 20-30 gjester) var med på aktivitetene. Veldig kjekt :)

Skrevet

Jeg hadde ihvertfall forventet økonomisk støtte, dvs. at deler av hotell og reise ble betalt så lenge brudeparet forventer at folk skal være der i 4 dager.

Gjest Annaires
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall forventet økonomisk støtte, dvs. at deler av hotell og reise ble betalt så lenge brudeparet forventer at folk skal være der i 4 dager.

Står det noe sted at gjestene ikke er der i fire dagen frivillig? Ikke forventning fra brudeparet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fint å høre hva folk dere ute tenker :)

Vi heller nok mot å la folk styre sightseeingen som de selv ønsker. Selv de som aldri har vært der før vil jo se forskjellige ting, så tror det bare blir stressende for folk å måtte ta hensyn til en gruppe. Det vi har veldig lyst til å få til er felles middag hver kveld, eller i hvert fall nesten hver kveld. Bare for hyggens skyld, selvfølgelig :)

Skrevet

Det er antagelig best om du selv ser an dine gjester. Som du ser her er jo meningene utrolig forskjellige, men din egen familie kjenner jo du best :-)

Vi skal selv gifte oss i en Europeisk storby og har invitert 3 vennepar hver som kommer. De står for reise og opphold selv, og vi står naturligvis for selve bryllupet og alt den dagen. Vi kjenner våre venner, og har derfor ikke laget noe opplegg for de annet enn at vi lager noen fine velkomstpakker med litt sjokolade og champagne samt et fint ark med litt info om hva vi kan anbefale at de ser/gjør; hva som er i nærheten osv.

Vi gifter oss på en lørdag og gjestene er fri til å komme og reise når de ønsker, men vi har anbefalt å gjøre en langhelg ut av det siden dette er en utrolig flott by og mye å se. Våre gjester setter pris på at vi gjør det på denne måten, og de aller fleste kommer på torsdag kveld og reiser søndag eller mandag. Det vi gjør er at vi alle går ut å spiser (for egen regning) fredag kveld. Helt enkelt og greit på en koselig restaurant. Naturligvis helt frivillig, men dette er noe gjestene selv ønsker at vi skal gjøre sammen.

Skrevet

Jeg vil ikke si så mye om hva jeg hadde forventet, men dette er det vi gjorde for våre gjester fra utlandet (og fra Norge):

En nettside med informasjon om

• Bryllupet (praktisk info, veibeskrivelse, mv.)
  • Oslo som feriemål, med tips til sightsseeing
  • Overnatting - mulige hoteller med kort beskrivelse, pluss tilbud om at vi skulle forsøke å fikse overnatting privat for dem som ønsket det (hos familie og venner av familien).

Mannen min (som hadde de fleste av vennene fra utlandet) arrangerte en felles samling for "sine" gjester på en pub kvelden før bryllupet.

Dagen etter bryllupet hadde vi åpent hus hos mine foreldre med restekaker og restevin (det som var åpnet og litt til).

Vi lovte ikke at vi skulle være tilgjengelige som guider eller til felles samvær utenom dette, men fikk tid til å møte noen av vennene tirsdagen før bryllupet, og hadde min manns nærmeste familie med på sightsseeing dagene etter bryllupet. Vi dro dermed ikke på bryllupsreise rett etter bryllupet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble litt inspirert av Portvinpikens idé om velkomstbrev :) Tror det hadde vært fint å lage en liten oversikt over byen som er lett for folk å forholde seg til.

Siden alle skal bo forskjellige steder er nok det enkleste å sende dette i forkant av avreise, enten på mail eller per brev. Litt hyggeligere med brev, kanskje?

Vi skal ha en felles middag kvelden før bryllupet hvor vi skal informere om alt som skal skje dagen etter. Dagen derpå vurderer vi en brunsj.

Vi har blitt enige om at det ikke er aktuelt å legge opp til felles sightseeing. De fleste av gjestene er vant til å reise og liker å gjøre ting på egenhånd. Vi skal heller skrive litt om diverse måter å gjøre det på i velkomstbrevet, f.eks. hop-on-hop-off-buss, til fots osv.

Jeg skrev fire dager fordi de fleste kommer på onsdag og reiser hjem på søndag. Det er dog ikke obligatorisk, men noe folk har lyst til fordi de aldri har vært der før og det er en veldig spennende by :) Noen av gjestene skal faktisk reise videre i landet etter helgen for å ta årets sommerferie der. Ingen blir tvunget til noe her... ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke forventet det, men for et par år siden var jeg i bryllup der de fleste, etter oppfordring, kombinerte bryllupet med ei ukes ferie og da var det satt opp litt felles aktiviteter som busstur til et annet sted for en dag, felles måltider på forskjellige restauranter og litt sånn. Alt frivillig selvfølgelig, men de fleste i reisefølge (var vel en 20-30 gjester) var med på aktivitetene. Veldig kjekt :)

Enig med deg. Det virker som om de fleste som har svart foretrekker lite eller inget program, men de gangene jeg har reist i bryllup utenlands har jeg alltid satt pris på litt organiserte aktiviteter. Jeg synes det er spesielt hyggelig når folk kommer fra mange forskjellige steder og man har lyst til å se dem så mye som mulig. Noen felles måltider og noen felles ting på dagen - sightseeing, vinsmaking, osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...