Gå til innhold

Nova scotia duck tolling retriver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg og min samboer tenker på å skaffe oss en Nova scotia duck tolling retriver. Vi har rett og slett blitt litt henførte av denne hunderasen. Noen erfaringer fra denne herlige hunden? :hjerte:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Aktiv rase som har blitt litt for populær. Mye dårlige individer, både psykisk og helse-messig.

Veldig glade i vann, og elsker å apportere. Lettlærte, lette å motivere og enkle å trene. Trenger hjernetrim og godt med mosjon for å trives best :) Hannhundene kan ha samkjønnsagressjon.

Herlig rase på mange måter, men dessverre har den blitt for populær. Så undersøk GODT når dere skal velge oppdretter.

• Liker 1
Skrevet

Fantastisk hund, men den krever masse aktivisering, både fysisk og mentalt. Den trenger å få "brukt seg".

Toller er mitt førstevalg dersom jeg noen gang skal ha hund!

Skrevet

Aktiv rase som har blitt litt for populær. Mye dårlige individer, både psykisk og helse-messig.

Veldig glade i vann, og elsker å apportere. Lettlærte, lette å motivere og enkle å trene. Trenger hjernetrim og godt med mosjon for å trives best :) Hannhundene kan ha samkjønnsagressjon.

Herlig rase på mange måter, men dessverre har den blitt for populær. Så undersøk GODT når dere skal velge oppdretter.

Tusen takk for svar! Ja, jeg har hørt at det har blitt "hardt avlet opp", men hva betyr det? Er det mye innavl som er inne i bildet da? Fikk godt inntrykk av kennelen som vi er i dialog med nå. De henter "pappahunden" fra Tyskland, og for hunnen sin del så er den hennes første kull... Men jeg vet ikke om mine inntrykk stemmer.. Hvordan sjekker man det?

Skrevet

Fantastisk hund, men den krever masse aktivisering, både fysisk og mentalt. Den trenger å få "brukt seg".

Toller er mitt førstevalg dersom jeg noen gang skal ha hund!

Ja, de er helt NYDELIGE! Rett og slett! Ja vi vet at de trenger mye stimuli, så det er vi forberedte på :) Vi må nok på kurs å lære oss selv opp før vi skal lære den opp :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Ja, jeg har hørt at det har blitt "hardt avlet opp", men hva betyr det? Er det mye innavl som er inne i bildet da? Fikk godt inntrykk av kennelen som vi er i dialog med nå. De henter "pappahunden" fra Tyskland, og for hunnen sin del så er den hennes første kull... Men jeg vet ikke om mine inntrykk stemmer.. Hvordan sjekker man det?

Mener å huske at tolleren har en veldig liten genpool, altså at de fleste tollere er ganske nært beslektet med hverandre. Det er et annet og mer korrekt ord på dette enn "genpool", men jeg kommer dessverre ikke på det akkurat nå.

Uansett, mitt inntrykk av rasen er at de er en av de mest energiske retrieverne, med mye fart i både kroppen og hodet. Ikke en hund for de som bare vil ha en vanlig turkamerat og familiehund, men passer sikkert ypperlig for de som krever hakket mer :)

• Liker 1
Gjest Bobler
Skrevet (endret)

Det er mye sykdom. HD, PRA, "Tollersyken", Spondylose, Menigit, SLE, og Lymfeødem er sykdommer som tolleren kan få. Det er også mye dårlig gemytt. Stressede individer og veldig dårlig psyke i forhold til den "eldre generasjonen" Toller. De fleste tollerne er nært beslektet til hverandre.

Anbefaler deg å ta en tur på hundesonen.no, og spørre og grave litt der. Både om oppdretter og hundene. Ta gjerne kontakt med Retriverklubben også.

Selv om man har et godt inntrykk av oppdretteren, betyr det ikke at h*n har gode hunder. Det er MYE drit i Toller-avl, og du bør gjøre hjemmeleksen din grundig før du kjøper en.

Det er en fantastisk rase. Og du vil få en fantastisk hund, hvis du velger riktig oppdretter. :)

Endret av Bobler
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil anbefale å bruke forumet på canis.no, der finner du garantert mange tråder og info om rasen :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for så mange fine svar og tilbakemeldinger. jeg er ganske ny i hundeverdenen så jeg trenger litt hjelp ;) Skjønner forresten ikke hvorfor jeg ble anonym da jeg startet denne tråden.. jeg er ny her også gitt ;)

Men da skal jeg gjøre ei skikkelig hjemmelekse å forhøre meg rundt omkring! Hvis dere vet om noen bra oppdrettere i Oslo så si gjerne ifra! :)

Gjest Bobler
Skrevet

Tusen takk for så mange fine svar og tilbakemeldinger. jeg er ganske ny i hundeverdenen så jeg trenger litt hjelp ;) Skjønner forresten ikke hvorfor jeg ble anonym da jeg startet denne tråden.. jeg er ny her også gitt ;)

Men da skal jeg gjøre ei skikkelig hjemmelekse å forhøre meg rundt omkring! Hvis dere vet om noen bra oppdrettere i Oslo så si gjerne ifra! :)

Anbefaler deg da som sagt og spørre ang oppdretter og kombinasjon av hunder på hundesonen. Canis er også et fint hundeforum, men kan være litt kvast der. :)

Hvis du er helt fersk så er det ihvertfall viktig å få litt hjelp :) Det er vannskelig å finne frem i oppdretter-jungelen, og da er det kjekt med slike hundeforum hvor det er drøssevis av folk med erfaring med rasen, oppdrettere eller hund generelt! :)

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg da som sagt og spørre ang oppdretter og kombinasjon av hunder på hundesonen. Canis er også et fint hundeforum, men kan være litt kvast der. :)

Hvis du er helt fersk så er det ihvertfall viktig å få litt hjelp :) Det er vannskelig å finne frem i oppdretter-jungelen, og da er det kjekt med slike hundeforum hvor det er drøssevis av folk med erfaring med rasen, oppdrettere eller hund generelt! :)

Ja, jeg må nok ta å lese meg litt opp gitt. Vi skal ikke ha hund før etter jul. Så vi har god tid på oss da :) men vi føler at vi må ha den tiden også... Vi skal jo få et nytt familiemedlem! Det blir jo nesten som et svangerskap med all ventingen og planleggingen ;)

Gjest Bobler
Skrevet

Ja, jeg må nok ta å lese meg litt opp gitt. Vi skal ikke ha hund før etter jul. Så vi har god tid på oss da :) men vi føler at vi må ha den tiden også... Vi skal jo få et nytt familiemedlem! Det blir jo nesten som et svangerskap med all ventingen og planleggingen ;)

Det er bra med god tid. Jo lengre tid, jo bedre. De beste oppdretterne har gjerne ventelister, og de har heller ikke kull "hele tiden". :)

Skrevet (endret)

Det finnes et eget tollerforum. Det er ikke så fryktelig mye aktivitet der for tiden, men du kan sikkert finne litt nyttig lesestoff der likevel og sikkert få svar på noe av det du lurer på.

Lykke til med hundekjøp, må bare si meg enig i at det er en fantastisk rase!

Endret av Vendie
  • Liker 2
Skrevet

Hvis dere er fast bestemt på toller, så synes jeg ikke dere burde låse dere til at oppdretter må bo i nærheten av Oslo.

Det må være mye viktigere å få en sunn, frisk hund enn at dere slipper å reise for å hente den?

Det er så mange "issuses" på toller at helse betyr alt. Og da må man være interessert i å gjøre et godt for arbeid med å finne riktig oppdretter, uansett hvor i landet denne bor.

Jeg har ikke toller selv, men valg av oppdretter er viktig, og jeg blir så frustrert når folk bare leter i sitt eget nærmiljø. De timene det tar å reise, blir jo ingenting når man tenker på at man skal ha hunden i 10-13 år???

Skrevet

Hvis dere er fast bestemt på toller, så synes jeg ikke dere burde låse dere til at oppdretter må bo i nærheten av Oslo.

Det må være mye viktigere å få en sunn, frisk hund enn at dere slipper å reise for å hente den?

Det er så mange "issuses" på toller at helse betyr alt. Og da må man være interessert i å gjøre et godt for arbeid med å finne riktig oppdretter, uansett hvor i landet denne bor.

Jeg har ikke toller selv, men valg av oppdretter er viktig, og jeg blir så frustrert når folk bare leter i sitt eget nærmiljø. De timene det tar å reise, blir jo ingenting når man tenker på at man skal ha hunden i 10-13 år???

Jeg er helt enig med deg, men jeg får ikke inntrykk av at TS har som krav at oppdretter må bo i Oslo-området. Hun spurte bare om noen visste om bra oppdrettere i området, og det må da være lov? Hvis man treffer på en seriøs oppdretter i nærheten av der man bor ser jeg på det som bare positivt. Da har man jo også mulighet til å dra på flere besøk til oppdretter, bli kjent med mor til valpene o.s.v.

Selvfølgelig skal man forhøre seg litt rundt før man velger hvem man skal kjøpe valp av, men det er da akkurat det TS holder på med nå når hun spør her om tips. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, men jeg får ikke inntrykk av at TS har som krav at oppdretter må bo i Oslo-området. Hun spurte bare om noen visste om bra oppdrettere i området, og det må da være lov? Hvis man treffer på en seriøs oppdretter i nærheten av der man bor ser jeg på det som bare positivt. Da har man jo også mulighet til å dra på flere besøk til oppdretter, bli kjent med mor til valpene o.s.v.

Selvfølgelig skal man forhøre seg litt rundt før man velger hvem man skal kjøpe valp av, men det er da akkurat det TS holder på med nå når hun spør her om tips. :)

Så rett du har Vendie ;) Nei, vi er absolutt ikke fast bestemte på at det MÅ være i Oslo-området, men det hadde vært veeeldig praktisk! Vi driver å sjekker rundt nå, og det kan se ut som at vi må belage oss på litt reising! Men det gjør da ingenting. For det er rett som du sier Trillrund, man skal jo ha hunden i mange mange år. Det skal jo være vårt nye familiemedelem, så da ville det jo blitt trist hvis den skulle bli syk...

AnonymBruker
Skrevet

De er så fine! Noen av dem bjeffer/varsler mye, så det er kanskje noe å tenke på ved valg av oppdretter. Om foreldrene bjeffer mye og sånn, regner med sånne tendenser kan være arvelig?

Skrevet

De er så fine! Noen av dem bjeffer/varsler mye, så det er kanskje noe å tenke på ved valg av oppdretter. Om foreldrene bjeffer mye og sånn, regner med sånne tendenser kan være arvelig?

:hjerte: De er nydelige. Som jeg har forstått det så ligger det i gemyttet deres at de kan varsle. Ikke alle Tollere gjør det, men noen. Jeg leste også at dette var relativt enkelt å plukke vekk hvis man bare er konsekvent og VET hva man gjør.

Jeg snakket med noen toller-eiere og de hadde to tollere i en leilighet. De klarte å venne de av med varslingen, så de ligger å sover mens de er på jobb. Men da kreves det jo selvfølgelig at man er tilstede for hunden når man kommer hjem!

Vi må nok dra å ta endel kurs, og lese oss godt opp før vi får hunden i hus. De trenger det! Agility er også veldig bra for Tollerene :)

Skrevet

Tollere er absolutt flotte hunder og en rase jeg kunne ha tenkt meg selv. Desverre er det lenge siden jeg traff en trivelig toller og som flere over her nevner er det mye innavl og sykdom på rasen. Leser man litt på diverse hundeforum, er det tydeligvis, og desverre for rasen, ikke bare meg som sitter igjen med det inntrykket...

Med mindre jeg hadde fått kjøpt en valp fra en seriøs oppdretter jeg kjente rimelig godt og selv hatt førstehånds kjennskap til hundene bakover på linjene, ville jeg rett og slett ha styrt unna.

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom jeg vet så er tollerne ofte litt reserverte hunder de har også jaktinstinkt. Vet at noen oppdrettere fremmer mindre av dette som andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...