Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har arvet en "gammel" sprinkelseng fra ikea, med målene 112 x 55 cm. Men jeg klarer ikke å finne noe madrass i den størrelsen!? Noen som vet hvor man kan få tak i madrass i den størrelsen, eller om det har gått ut av produksjon eller noe? Ser ikke størrelsen på ikea sine nettsider heller.. :sukk:

Skrevet

Madrassene nå er vel litt større, men kan du ikke bare skjære av det som blir overflødig?

AnonymBruker
Skrevet

Fagmøbler leverer madrasser på mål :)

Skrevet

Vi har også eldre Ikea-sprinkelseng, og kjøpte ullmadrass etter mål hos Ullkorga. Veldig godt fornøyd med den. :)

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi også en slik sprinkelseng.

Men det gikk fint å legge oppi en 60*120 madrass. Den må jo ikke være

skreddersydd til senga, for at den skal kunne brukes. Er bare å presse den

ned og på plass, buler ikke opp på midten, noe som jeg var redd for xD.

AnonymBruker
Skrevet

Du må IKKE bruke madrassene fra IKEA i 60x120!! Den er 5cam for kort (ja du kan skjære av det som er for bredt, men du kan ikke gjøre noe med lengden). Når madrassen ikke ligger helt uti kantene på sengen skaper det risiko for barnet. Det kan ved slike gliper klare å få en arm eller lignende under madrassen og slik klare å vippe hele madrassen over seg = kvelningsfare! Jobber selv på Barnas IKEA og har fått opplæring i slike risikovurderinger. Det kan selvsagt gå helt fint, men jeg ville ikke risikert det. Da ville jeg heller gått for en av de over som poster om spesialbestilte madrasser eller kjøpt IKEAs str.70x160 og skjært til.

Lykke til! =)

AnonymBruker
Skrevet

Haha :D jeg leste 125x55cm! Men det står jo 112x55! :D

Da kan du selvfølgelig kjøpe skummadrass fra IKEA i 60x120 og skjære til!

AnonymBruker rett over (#6) :)

Skrevet

Vi arvet også en sprinkelseng med "gamle" mål. Endte opp med å kjøpe en stor skumgummimadrass og klippe den til i riktig størrelse. Så sydde jeg trekk til den, den fungerte fint :)

Skrevet

Jysk har også enkle skumgummimadrasser, så er det bare å skjære til!

Skrevet

Takk for svar :)

Sikkert kjekt å kjøpe madrass etter mål, men koster det mer da? Og hvordan gjør man det med laken og overmadrass? Jeg kan ikke sy.. :sjenert:

Vurderer om det er lettere å kjøpe en ny billig sprinkelseng i "vanlige" mål, så får man litt mer utvalg av utstyr til senga (sengekanter er vel også tilpasset de nye størrelsene?). Men samtidig dumt å kaste en godt fungerende senga da..

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert kjekt å kjøpe madrass etter mål, men koster det mer da? Og hvordan gjør man det med laken og overmadrass? Jeg kan ikke sy.. :sjenert:

Vurderer om det er lettere å kjøpe en ny billig sprinkelseng i "vanlige" mål, så får man litt mer utvalg av utstyr til senga (sengekanter er vel også tilpasset de nye størrelsene?). Men samtidig dumt å kaste en godt fungerende senga da..

Øvermadrass vil jo også komme i feile mål da, og det lar seg ikke like lett gjøre å klippe til. For øvrig er IKEAs overmadrasser til spedbarn såpass tynne at de har bare effekt som en slags madrassbeskytter. Dette er pga babyer ikke skal ha for mykt underlag å ligge på. Så det er ingen krise om du ikke har overmadrass i det hele tatt liksom. Laken kan du kjøpe i 60x120 (f.eks. fra IKEA) og så bruke slike lakenstrammere (vet at SparKjøp har på nett og i butikk) for å få dem strammet på undersiden =)

AnonymBruker #6

AnonymBruker
Skrevet

Sengekanter er utstyrt med snorer for knytting rundt springklene og er ikke tilpasset noen som helst størrelse :) De regulerer man selv :) (De fra IKEA hvertfall)

AB #6

AnonymBruker
Skrevet

Lakenet er jo bare å dra godt under madrassen, så er nok ikke det et problem. Nå er jeg litt sær på seng om madrass, så jeg ville nok hvis jeg hadde hatt penger kjøpt ny seng til 500kr på ikea og invistert i en skikkelig madrass. Jeg er veldig nøye på å kjøpe madrasser som f.eks. er laget slik at barnet skal få puste hvis det legger seg med hodet ned osv. Men det er jo opp til dere.

Skrevet

Vi brukte "vanlige" lakener til 120x60-senger uten problemer, og kjøpte sengekant på Ikea som det gikk helt fint å knyte på.

Den madrassen vi kjøpte er dyr i utgangspunktet - vi valgte å bruke penger på en dyr madrass til senga vi arvet heller enn å kjøpe ny seng OG dyr madrass - men vi betalte ingenting ekstra for å få den tilpasset målene på senga, ser jeg av mailkorrespondansen jeg hadde med Ullkorga. (Ser dog at prisene har gått opp en del siden den gang.) Stort pluss for at hele madrassen kan vaskes (innmaten av ull består av "plater" som kan vaskes på ullprogram i maskin eller renses, disse platene ligger inni et trekk av bomull - trekket kan vaskes på 60 grader), jeg har overhodet ingen kvaler med å bruke madrassen på nytt nå til mageboeren. Men så har vi da heller ikke hatt en eneste lekkasje eller oppkastrunde på den madrassen. Synes ullmadrass har vært helt knall, og nå har lillejenta fibermadrass med overmadrass av ull oppå i juniorsenga.

Forøvrig kan jo også fibermadrasser kuttes til, det har det f.eks. på Barnas Hus og lignende.

Skrevet

Hm... Ikke barebare dette her.. Vil i allefall ha noe lett vaskbart, og da vet jeg ikke om skumgummi er det rette..? Evt med overmadrass over da, litt som denne . Men vil jo også ha en "trygg" madrass tilfelle barnet legger seg med hodet ned, som AB over her sier.

Kanskje bare la mannen avgjøre, jeg som er vinglesara synes hvertfall det er vanskelig! :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...