Gjest najki Skrevet 14. april 2012 #1 Skrevet 14. april 2012 Jeg er på utkikk etter en ny og større plass å bo, men her er alt fryktelig dyrt. Jeg lurer derfor på å kjøpe noe litt rimeligere og pusse det opp selv. Men da er spørsmålet, hva kan man ta selv, og hva må man ha fagfolk til å gjøre? Soverom, stue og slikt kan man jo ta selv. Gulvlegging og plater på veggene er jo en enkel sak. Spørsmålet er heller kjøkken og bad. Jeg ser for meg at vi kan gjøre det meste på kjøkken selv, men evt rørleggerarbeid må selvfølgelig tas av rørlegger. Hva så med badet? Hva kan man gjøre her, og hva må overlates til fagfolk? Er det evt andre ting jeg ikke har nevnt her som må tenkes på?
Rosa Sitron Skrevet 14. april 2012 #2 Skrevet 14. april 2012 Sjekke det elektriske? Vi måtte bytte da det ikke holdt dagens lovpålagte standard. Hva man er komfortabel med å ta på badet er variert. Noe må rørlegger ta, men vi satser på å ha rørlegger i 3 dager å gjøre resten selv. Fordelen med rørlegger er at han er ansvarlig om f.eks membranen viser seg å ikke være tett.
Gjest najki Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Det elektriske kan være en fordel å ta en ekstra kikk på ja! Takk for tipset! Kan du si litt mer om hva rørlegger tar, og hva dere selv tar? Jeg er veldig ny i oppussingsgamet og vet derfor ikke helt hva jeg skal tenke på. Mange vil kanskje si at da bør jeg overlate alt til fagfolk, men alle har vel vært nye engang. Det er utrolig hva man kan få til om man bare vet hvor man bør begynne!
Schadenfreude Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 Husk at det sjeldent er billig å pusse opp. Et kjøkken vil koste alt fra 30 000 med billig Ikea og masse egeninnsats, mens totalrenovering av bad fort bikker 100 000. Er det elektriske utdatert snakker vi fort 50-70 tusinger der også. Oppussingsobjekter kan derimot lønne seg dersom du kan ta ting litt etter litt, alt ettersom når du har råd til ting. Og selvsagt, egeninnsats er jo påkrevd.
Rosa Sitron Skrevet 15. april 2012 #5 Skrevet 15. april 2012 Når vi nå byttet alt det elekriske kostet det oss 20 000. Jeg er ikke sikker på hva vi gjør og rørleggeren gjør. Samboer som vet slikt, men kan spørre når han kommer hjem i dag.
Tilim Skrevet 15. april 2012 #6 Skrevet 15. april 2012 Ting du ikke kan ta selv er jo vannrør og elektrisk. Ellers er det vel mer eller mindre fritt frem å ta det man ønsker selv. Men skal du rive en vegg eller to, så sørg for at det ikke er noe bærende! Hvis man skal la fagfolk gjøre grunnarbeidet på badet som membran for å så gjøre ting selv utenpå, er det viktig at man ikke bryter membranen. F.eks. ved å skru gjennom den for å henge opp ting, for da er den jo ikke tett lenger, og da tviler jeg på at de som har lagt den vil gå med på at dette var deres feil.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #7 Skrevet 15. april 2012 Når vi nå byttet alt det elekriske kostet det oss 20 000. Jeg er ikke sikker på hva vi gjør og rørleggeren gjør. Samboer som vet slikt, men kan spørre når han kommer hjem i dag. Byttet dere sikringsskap da? For bytte av det kan vel fort komme opp i 40-50 alene.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #8 Skrevet 15. april 2012 Byttet dere sikringsskap da? For bytte av det kan vel fort komme opp i 40-50 alene. Noen venner av oss betalte 10 000 kr for å få bytta sikringsskap. Men det varierer vel kanskje utfra antall sikringer osv?
Gjest padawan Skrevet 15. april 2012 #9 Skrevet 15. april 2012 så lenge du lar proffe ta elektrisk og våtrom (membran, rør osv) skal du vel kunen gjøre stort sett alt annet selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå