Gå til innhold

Hvor mange alders/realfag og fhs-poeng får jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange poeng kan jeg få?

Jeg er over 23 år, har biologi1, fysikk1, R1 og R2 og kjemi1 og kjemi2.

Har også 1 år på fhs.

Er det sånn at man får 8 alderspoeng om man er over 23 år?

Og 2 fhs-poeng?

Men hva med realfagspoeng? Der har jeg ingen aning :klo:

Om jeg vil inn på ernæring, så er det 63,8 poeng - hvor bra snitt må jeg ha da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også 1 år på fhs.

Og 2 fhs-poeng?

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

:)

Skrevet

Har også 1 år på fhs.

Og 2 fhs-poeng?

Kan svare "ordentlig" og, da ;)

Du har 6 alderspoeng (eller, om du fyller 24 i løpet av 2012 har du 8). Av realfagspoeng har du 0,5 (R1) + 0,5 (bio1) + 0,5 (f1) + 1 (R2) + 1 (kj1 og 2) = 3,5

2 poeng for fhs, ja.

Det ser ut for meg som du har 6 + 3,5 + 2 tilleggspoeng, dvs 11,5.

63,8 - 11,5 = 52,3 dvs det ser ut som du må ha ca 5,3 i snitt med de tilleggspoengene du har for å komme inn på ernæring :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan svare "ordentlig" og, da ;)

Du har 6 alderspoeng (eller, om du fyller 24 i løpet av 2012 har du 8). Av realfagspoeng har du 0,5 (R1) + 0,5 (bio1) + 0,5 (f1) + 1 (R2) + 1 (kj1 og 2) = 3,5

2 poeng for fhs, ja.

Det ser ut for meg som du har 6 + 3,5 + 2 tilleggspoeng, dvs 11,5.

63,8 - 11,5 = 52,3 dvs det ser ut som du må ha ca 5,3 i snitt med de tilleggspoengene du har for å komme inn på ernæring :)

Takk, leste linken din, men nå har du allerede regnet ut for meg, takk ;)

Jeg blir 28 iår, og søker etter 23/5-regelen, så da har jeg vel 8 poeng, da?

Jeg skrev feil, mente veterinær. Der er snittet 63,8 :sjenert:

Snittet for ernæring er 63.

Uff, det skal være vanskelig å komme inn :tristbla:

Skrevet

Takk, leste linken din, men nå har du allerede regnet ut for meg, takk ;)

Jeg blir 28 iår, og søker etter 23/5-regelen, så da har jeg vel 8 poeng, da?

Jeg skrev feil, mente veterinær. Der er snittet 63,8 :sjenert:

Snittet for ernæring er 63.

Uff, det skal være vanskelig å komme inn :tristbla:

Åkej, da har du 13,5 tilleggspoeng, da blir det litt annerledes, 63,8 - 13,5 = 50,3 dvs ca 5,1 i snitt.

Skrevet (endret)

Forresten, når du søker på 23/5 regelen så får du kun bruke de 5 "basisfagene" + fagkravene (dvs R1, F1, Kj1+2) så du mister litt poeng på dette. Da har du plutselig "bare" 2 realfagspoeng (dvs at du har 12 tilleggspoeng totalt). Når du søker 23/5 så teller man også alderspoeng annerledes, nemlig fra det året man fyller 24, men ser jo ikke ut som det er noe problem ettersom du er 28 :)

Endret av cornflake_girl
AnonymBruker
Skrevet

Forresten, når du søker på 23/5 regelen så får du kun bruke de 5 "basisfagene" + fagkravene (dvs R1, F1, Kj1+2) så du mister litt poeng på dette. Da har du plutselig "bare" 2 realfagspoeng (dvs at du har 12 tilleggspoeng totalt). Når du søker 23/5 så teller man også alderspoeng annerledes, nemlig fra det året man fyller 24, men ser jo ikke ut som det er noe problem ettersom du er 28 :)

Hæ? Hva sier du? :overrasket:

Er du helt sikker på dette?

Jeg gikk på bjørknes ifjor, og de sa jeg kunne søke etter 23/5-regelen, og at jeg måtte ta de 6 obligatoriske fagene 1T, naturfag, engelsk, samfunnsfag, historie og norsk + at jeg måtte ta R1, fysikk 1, kjemi1 og 2 og biologi 1 og 2.

R2 tar jeg bare nå for moro skyls, for å få det ene poenget ...

Nå ble jeg veldig forvirret...

Kan du fortelle meg alt du vet om 23/5-regelen? :popcorn:

AnonymBruker
Skrevet

Åkej, da har du 13,5 tilleggspoeng, da blir det litt annerledes, 63,8 - 13,5 = 50,3 dvs ca 5,1 i snitt.

Da må snittet mitt bli, om du har rett, 5,18 ..?TS

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen! Nå tuller jeg fælt. Både ernæring og veterinær ligger på 63 poeng .. vanskelig å finne ut hva man vil først ...

Skrevet (endret)

Hæ? Hva sier du? :overrasket:

Er du helt sikker på dette?

Jeg gikk på bjørknes ifjor, og de sa jeg kunne søke etter 23/5-regelen, og at jeg måtte ta de 6 obligatoriske fagene 1T, naturfag, engelsk, samfunnsfag, historie og norsk + at jeg måtte ta R1, fysikk 1, kjemi1 og 2 og biologi 1 og 2.

R2 tar jeg bare nå for moro skyls, for å få det ene poenget ...

Nå ble jeg veldig forvirret...

Kan du fortelle meg alt du vet om 23/5-regelen? :popcorn:

Fra SO:

"Poengberegning i 23/5-regelen

Er du studiekvalifisert på grunnlag av 23/5-regelen (23 års alder og 5 års praksis/utdanning) blir du poengberegnet på grunnlag av studiekompetansefagene + evt. fag som skal dekke spesielle opptakskrav eller som gir realfags- eller språkpoeng. Alderspoeng gis fra og med året du fyller 24 år."

(http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/)

Hmmm. Nå ble jeg plutselig litt usikker selv. Ser ut som alle fag som gir tilleggspoeng kan brukes. Det er jo isåfall bra ;)

Sorry om jeg skremte deg! Hehe.

EDIT: Alle fag som gir tilleggspoeng kan brukes ;)

(det har de ihvertfall gjort i eksempelet her: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/235-eksempelb.html)

Endret av cornflake_girl
Skrevet

Hei igjen! Nå tuller jeg fælt. Både ernæring og veterinær ligger på 63 poeng .. vanskelig å finne ut hva man vil først ...

Åkej :)

63 - 13,5 = 49,5

49,5/10 = 4,95 (som du må ha i snitt for å ende opp med 63 konkurransepoeng :) )

AnonymBruker
Skrevet

Fra SO:

"Poengberegning i 23/5-regelen

Er du studiekvalifisert på grunnlag av 23/5-regelen (23 års alder og 5 års praksis/utdanning) blir du poengberegnet på grunnlag av studiekompetansefagene + evt. fag som skal dekke spesielle opptakskrav eller som gir realfags- eller språkpoeng. Alderspoeng gis fra og med året du fyller 24 år."

(http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/)

Hmmm. Nå ble jeg plutselig litt usikker selv. Ser ut som alle fag som gir tilleggspoeng kan brukes. Det er jo isåfall bra ;)

Sorry om jeg skremte deg! Hehe.

EDIT: Alle fag som gir tilleggspoeng kan brukes ;)

(det har de ihvertfall gjort i eksempelet her: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/235-eksempelb.html)

Ja, jeg ble veldig usikker selv ... syns det er rart at rådgiverene på bjørknes sa at jeg kunne ta R1, bio1+2, kjemi1+2 og fysikk1 når jeg ikke trenger bio1+2 ... og når de selv sa at jeg kunne søke etter 23/5-regelen.

Fysikk 1 trenger jeg til ernæring, men ikke til veterinær.

Det som står på SO sine sider, var veldig tvetydig ...

Men jeg ble ike skremt, nei :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Åkej :)

63 - 13,5 = 49,5

49,5/10 = 4,95 (som du må ha i snitt for å ende opp med 63 konkurransepoeng :) )

Da må jeg satse på å iallfall ha 5 i snitt. :)

Skrevet

Da må jeg satse på å iallfall ha 5 i snitt. :)

Japp. Har du gode karakterer i realfagene? Anbefaler deg å regne over både med og uten de for å være sikker på hva som gir best resultat. Jeg er i litt samme situasjon som deg, skal inn på ett studie som har høyt snitt, og fant ut at jeg faktisk ender opp med at jeg får høyere sum (konkurransepoeng) når jeg dropper å ta med fysikk 2, dette på tross av at jeg da vil "miste" et helt realfagspoeng! Og jeg har ikke heeeelt elendig karakter i fysikk 2, 3 og 5. Men det drar faktisk ned snittet mitt temmelig mye. Så, anbefaler å regne over "alle mulige kombinasjoner", for å være sikker på hva som lønner seg! Om du er usikker på hvordan du gjør det, så kan jeg godt gjøre det for deg, bare send med en PM :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...