AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #1 Skrevet 14. april 2012 Hva er vanlig med hvem man ber til dåp? Kun familie? Venner? Bare nære venner og familie? Alle i familien eller bare de man har nær kontakt med? Osv... På forhånd takk fra ei som ikke aner!
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #2 Skrevet 14. april 2012 det er veldig forskjellig, bare faddere. faddere og besteforeldre. søsken,faddere,besteforeldre. det er noen eksempler,det finnes veldig mange måter å gjøre det på ..noen gjør det lite noen gjør det stort.
Mamma1 Skrevet 14. april 2012 #3 Skrevet 14. april 2012 Vi har bedd tanter og onkler til barnet, faddere til barnet og besteforeldre og oldeforeldre til barnet. Foreldre og søsken til barnet er selvsagte.
Mamma1 Skrevet 14. april 2012 #4 Skrevet 14. april 2012 Den ene gangen ba vi venner til kaffe og kake etter middagen.
Ryvre Skrevet 14. april 2012 #5 Skrevet 14. april 2012 Min erfaring er at de viktigste gjestene er av den eldre generasjonen. Besteforeldre, gamle tanter, oldeforeldre osv, i tillegg til foreldre og søsken (snakker om om slektskapet til foreldrene til dåpsbarnet)
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2012 #6 Skrevet 14. april 2012 min erfaring med dåp er å be kun nær familie og at faddere bør vere av blodsbånd. dette er fordi familie situasjoner endrer seg hele tiden og jeg har sett mange suppe selskaper når barnet skal konfirmeres. dåp er en liten privat markering der familiene har sjangsen til å samles,noen for første gang.konfirmasjon er en større markering og en skal be dem som var fadder og dem som har betydd mye i oppveksten. da er det mange som får seg en overaskelse da x til den ene og x til den andre er fadder og skal delta på feiringen.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #7 Skrevet 14. april 2012 Vi hadde oldeforeldre, Besteforeldre, tanter, onkler, samt noen venner.
Neala Skrevet 14. april 2012 #8 Skrevet 14. april 2012 Her var besteforeldre, tanter, onkler, oldeforeldre, øvrige faddere, og to av mine venninner invitert.
Kayli Skrevet 14. april 2012 #9 Skrevet 14. april 2012 Vi ba tanter og onkler, besteforeldre, oldeforeldre og faddere.
kaprifolen Skrevet 14. april 2012 #10 Skrevet 14. april 2012 I min familie er det vanlig med stoooore selskap, fordi vi er så mange. Det minste dåpsselskapet i vår familie var (dåpsbarnet sine) foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler, utvalgte grandtanter og onkler (etter nære relasjoner), et par søskenbarn av barnets foreldre som fungerer som venner, og utvalgte venner av mor og far. Faddere er da av de ovennevnte.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #11 Skrevet 14. april 2012 Vi hadde nær familie av barnet (tanter, onkler, besteforeldre, søskenbarn og oldefar).
Gjest *Blomst* Skrevet 14. april 2012 #12 Skrevet 14. april 2012 I vår familie er det vanlig å be relativt mange, det samme i sambo sin, ingen har spesielt stor familie og har derfor tette relasjoner til de fleste. Så når vi døpte sønnen vår var det en selvfølge å be våre foreldre,søsken og samboere og barn, besteforeldre, tanter og onkler. Itilegg ba vi noen av våre nærmeste venner som også er faddere. Men i de dåpene jeg har vært i har det vært helt forskjellig hvem som er bedt, så regner med at det meste er normalt
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #13 Skrevet 14. april 2012 Vi inviterte barnets taner, onkler, besteforeldre og oldeforeldre. I tillegg var min bestevenninne og samboers bestevenn "faddere".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå