Gå til innhold

Debatt om hijab/skaut på Holmgang i kveld

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

uff.. jeg missliker formen denne debatten har tatt

tanken på å skulle forby et klesplagg på denne måten byr meg i mot

jeg synes det er kjempeviktig å arbeide for integrering og mot at kvinner skal undertrykkes og tildekkes, men jeg synes et forbud er fullstendig feil vei å gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaut er en synlig ting som viser kulturforskjell, derfor må det jo være smart å forby det - for da forsvinner kulturfoskjellen? Idiotisk tankegang etter min mening!!

Kulturforskjeller må vi forholde oss til og jobbe med, men det kommer til å ta tid, gjerne flere generasjoner. Å forby skaut / hijab virker som en lettvint løsning på et vanskelig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jeg så, leste ikke nøye, så mulig jeg feilrefererer litt, men altså, jeg så at en norsk forsker mente at brudeslørstradisjonen bygget på sammen kjønnsrollemønster som "skautet" og at det også måtte forbys. Er ikke dette helt hull i hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hijab er en form for politisk uniformering. Et aggressivt utrykk for ønske om å øke islamiseringen av et samfunn. For meg symboliserer hijab det samme som hakekorset gjør for en nazist. Norsk-irakeren Walid al-Kubaisi er enig. Les hans svar på nettmøte fra Dagbladet i går:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/01/19/388779.html

Les også hans kronikk fra Daglbadet. Slør er uniform!

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/01/19/388785.html

Slør er et symbol for islamisme og bør sammenliknes med hakekors, skriver Walid al-Kubaisi.

Forøvrig har HRS (Human right service) noen fine artikler og debattinnlegg om emnet:

http://www.rights.no/webtekst/debatt/slor2003_04.htm

Det HRS hele tiden har ment, og som jeg er 100% enig i, er at forbudet mot hijab bør gjelde i skolen nettopp fordi små barn ikke skal behøve å bli satt inn i en slik politisk og seksualisert ramme som hijab symboliserer. Når noen er myndige og voksne nok så kan de gå i hva de vil for min del. Om voksne kvinner ønsker å gå vaggende rundt som levende bowling kjegler; vel så vær så god. Men ikke tving barn helt ned i 4-5 års alder til det. Det er disse man ønsker å beskytte.

Å sammenligne muslimenes hijab med det norske skautet er feil. Skautet norske bondekvinner brukte tidligere hadde kun praktiske årsaker og var en del av et arbeidsantrekk i forbindelse med blant annet melking og annet stell av husdyr på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne muslimenes hijab med det norske skautet er feil. Skautet norske bondekvinner brukte tidligere hadde kun praktiske årsaker og var en del av et arbeidsantrekk i forbindelse med blant annet melking og annet stell av husdyr på gården.

det kan du nok ha rett i..

men å sammenligne det med hakekors er vel noe overdrevet det også? (det synes i alle fall jeg)

og jeg ser slett ikke bort fra at det er noe i parallellen til tradisjonen med brudeslør..

og det er da vel ikke farlig om noen bruker brudeslør? det som hadde vært lite hyggelig var om det var sterkt press på at man SKULLE bruke det.. eller like ille (etter min mening); forbud mot å bruke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl
:ler: Gjest2. Jeg har ei god venninne som er muslim. Viste henne innlegget ditt, hun er helt uenog. Hun er stolt av sin muslimske identitet, og å sammenligne med hakekorset er helt horribelt. Min muslimske venninne er ikke undertrykt, eller styrt av skumle menn. Hun er en svært selvstendig ung kvinne. Dessuten er det fascinerende å observere hvor sjelden muslimske kvinner selv kommer til orde i deenne debatten!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glamourgirl;

Forslag til forbud her i landet som er kommet fra HRS mot hijab i skolen, er jo nettopp for å beskytte barn. Muslimer sier jo (ofte ihvertfall) selv at de bruker hijab/skaut/slør for å unngå uønsket seksuell oppmerksomhet. Vi så det senest på Tv nyhetene under demonstrasjonen i Oslo, da ei muslimsk jente ble intervjuet om motivet for å bruke hijab.

Hvorfor ser man da stadig fler og yngre muslimske barn med dette hodeplagget? Dette kan enhver som rusler rundt i Oslo (spesielt i de østlige delene av byen), se selv. Hrs rapporterer også om økende bruk på barn. Hvis man klikker seg inn på http://www.islam.no/ som er et av de største muslimske nettstedene i Norge, så ser man på forsiden der bilde av ei jente på toppen 4-5 år. Hun er nesten fullstendig tildekket. Skal disse barna også beskyttes mot uønsket seksuell oppmerksomhet?

Når jeg (og mange med meg) ser på hijab som et utrykk for en politisk uniformering på lik linje med hakekors, så betyr ikke det at man ser på muslimske jenter som nazister. Men det dere misser er at det står sterke krefter bak (menn selvsagt) og påvirker, slik at disse jentene til slutt tror selv at dette er noe positivt noe, og et valg de har tatt på helt selvstendig grunnlag. Har ikke linken her nå, men for noen uker siden sa en talsmann for en muslimsk menighet i Oslo, at kvinner uten hijab og med make-up ikke hadde hans respekt.

Fra historien har økt islamisering av et samfunn ofte først vist seg på synlig måte, nettopp gjennom økt bruk av hijab. Les kronikken til Kubaisi og artiklene på Hrs sin side for mer utfyllende informasjon.

Å sammenligne muslimske jenter som lever her sin innstilling til hijab, med hvordan det er i muslimske land blir helt feil. De som er her lever i et fritt demokrati der loven er på deres side. (Det skulle bare mangle også, men det er det mange som synes å glemme). Poenget er at mange ikke har forutsetning for å forstå hva som ligger bak vårt samfunn og hvor mye det krevde å få det slik vi har det. Islam anerkjenner ikke kvinner på lik linje med menn. Dermed er også hennes rettigheter sterkt redusert. At muslimske jenter her ikke er mer bevisste på dette, får være deres sak. Men det blir totalt feil når de blir brukt i et politisk spill og villig lar seg lede med fordi de lever i en totalt annen verden enn den som råder i muslimske land. Hvis dette systemet hadde blitt det rådende her hadde det ikke vært noe valg, for noen. Muslim eller ei. Er det ikke viktig å kjempe mot slike anti-demokratiske krefter?

En iransk jente/kvinne som lever i eksil sa det slik på et debattforum:

http://www.faithfreedom.org/forum/viewtopi...ighlight=#95225

The most telling tale I've ever seen of the before/after was of a woman in fur coat and Christian Dior sunglasses shouting sloagans in support of Khomeini. I saw this woman on a little segment that I think 60 Minutes (or some other program?) did on "a look back at the Iranian Revolution" or something. She was all like "I'm a Muslim woman. What does the West have to offer me? Islam liberates women. Women have total freedom and equality in Islam. Khomeini is the Gandhi of this Century. Blah Blah Blah". She caught my attention because she looked like a hung-over version of Liza Minelli.

It then showed a video of the Islamists coming to the streets yelling "ya roosari ya toosari" which means "either accept the veil or accept beatings". In the same segment, I guess about a year later, they caught up with the same woman in another crowd asking Khomeini to leave. She looked like she was about to cry. Her little girl was all curled up around her neck. She said she thinks she's made a mistake by supporting Khomeini. It's like "Gee, ya think?" Dumb broad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det jammen ut til at Tv2 har endret opprinnelig debatt. Tror de isteden syns det er viktigere å koseprate om hva den nye tronarvingen skal hete, enn om kvinners og barn rettigheter...

Akk ja, det kom jo ikke som noen bombe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om voksne kvinner ønsker å gå vaggende rundt som levende bowling kjegler; vel så vær så god. Men ikke tving barn helt ned i 4-5 års alder til det.

For det første, det er forskjell på Hijab og burka, det virker som du blander her.

For det andre, utsagnet ditt om "vandrende bowlingkjegler" syns jeg er respektløst og jeg syns at du med denne kommentaren avslører at du syns det skal forbys fordi du syns det er en teit tradisjon, ikke for å beskytte små barn.

Jeg syns ikke ett forbud er veien å gå, da må vi også ta tak i klesdrakten til Smiths venner, som også kler seg "kjønnsinndelt", dvs. kvinner får ikke gå med bukser og må ha langt hår osv.

Ett skaut er tross alt bare ett synlig symbol, og ett forbud vil bare gjøre problemet med religiøs og kulturell kvinneundertrykking mindre synlig, ikke mindre eksisterende.

Tross alt er det bedre å jobbe med holdningene til folk enn å bare forby noe slik at det ikke er "in your face" hele tiden. Out of sight out of mind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

:o Jeg har diskutert dette med flere muslimske kvinner. De bruker hodeplagg fordi det er del av deres kultur, ikke for å unngå seksuell oppmerksomhet. De synes det er viktig å beholde enkelte av sine kulturelle kjennetegn selv om de bor i et annet land. De ønsker å føre viktige momenter fra sin kultur videre til sine barn. Lytt til kvinnene som om de var deg selv, og ikke som kasus du skal diskutere på vegne av, så kanskje du ville forstå saken litt bedre. Å slå i bordet med sitat på sitat blir latterlig for meg. Jeg forholder meg til de jeg prater med, og ikke til et sitat hentet fra nettet, som hvem som helst kan ha sagt. Er det mindre kvinneundertrykkende å forby muslimer noe som betyr mye for dem personlig, og kulturellt, er ikke vi da undertrykkerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mindre kvinneundertrykkende å forby muslimer noe som betyr mye for dem personlig' date=' og kulturellt, er ikke vi da undertrykkerne?[/quote']

et viktig poeng!

et forbud er også undertrykkende

dersom vi ønsker å fjerne kvinneundertrykkingen er det mye å ta tak i, men forbud mot bestemte klesplagg blir vel litt i samme gate som å påby burka ol

"two wrongs don`t make one right", vet dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

et viktig poeng!

et forbud er også undertrykkende

dersom vi ønsker å fjerne kvinneundertrykkingen er det mye å ta tak i, men forbud mot bestemte klesplagg blir vel litt i samme gate som å påby burka ol

"two wrongs don`t make one right", vet dere..

:ler: Svært så enige vi plutselig blei, da! Fint det, liker ikke å "krangle", jeg... Nå logges det av... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De synes det er viktig å beholde enkelte av sine kulturelle kjennetegn selv om de bor i et annet land.

Men om jeg mener det er et viktig kulturelt kjennetegn for meg å gå med miniskjørt og singlet, blir ikke det godtatt i enkelte muslimske land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helena, de fleste som ikke vil at hijab skal brukes i Norge vil absolutt ikke sammenlignes med muslimske land. De vil gjerne at vi i Norge skal framstå som mye mer åpne, og med flere rettigheter enn dem. Du vil kanskje ikke det du?

Dessuten må jeg si det er en viss forskjell på å tillate folk å gå med skaut og å forlange å gå kledd i miniskjørt og skimpy topper hvor som helst.

Jeg hadde selvfølgelig helst sett at ikke noen følte det var nødvendig at kvinner og jenter måtte gå med sjaut, men syns tross alt selve kvinneundertrykkingen er viktigere å ta tak i enn symbolbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet for skaut, er visst at det skal hindre at kvinnen frister menn, seksuelt sett.

Derfor skjønner jeg lite av hvorfor de setter skautet på småjenter. Er ikke det en seksualisering av barnekroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitterchick: jeg ser ikke helt forskjellen som du sier. Jeg ser på skautet som et symbol på kvinneundertrykking, og sånn sett virker det sikkert like støtende på meg som lårene mine kan virke på andre.

Men kommentaren min var egentlig ikke særlig relevant..

Jeg synes absolutt man bør kunne forby skaut i skolen og f.eks som arbeidsuniform i serviceyrker. Tviler nemlig på at det ville blitt godtatt dersom noen hadde sittet med et stort opp-ned-kors i kassa på rema. Eller for den sags skyld et vanlig kors. I serviceyrker representerer man arbeidsgiveren og bør holde sin politiske eller religiøse overbevisning for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randabergmann22

For min del kan de der muslimane gå me ka di vil, eg blande meg ikke borti de folka uansett, de plager ikke meg, og jeg plager ikke dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...