AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Jeg vurderer nå å å studere medisin. Har studert sykepleie i 1 åt + 1 år med noe annet. Totalt 4 år med støtte. Lånekassen gir maks 8 år støtte. Det er her utfordringen min ligger, da jeg kun vil få støtte 4 år. Planen min var egentlig å studere i utlandet. Da ville jeg fått lån til skolepenger også. Men kun de 4 første årene. Slik alternativet mitt er nå må det være å studere i Norge og jobbe ved siden av de to siste årene. Eneste problemet da er at jeg må forbedre mange karakterer som trekker ned snittet. Disse ville ikke hatt betydning i utlandet, da realfagene er det viktigste. Tok veldig mye fag på VGS hvor jeg har 5. Disse femerne trekker ned snittet så mye mot 50 poeng, så jeg vil ikke komme inn i Norge uten å ta opp alle disse fagene. Går det ann å slette fag fra reform 94 vitnemål, siden jeg har mange ekstra? Vet det må utstedes nytt vitnemål da. Men kan de utstede vitnemål etter dagens regler, med fagene jeg har fra reform 94, eller må jeg ta alt på nytt da? Noen andre løsninger til hvordan jeg kan finansiere de to siste årene i utlandet? Skolepenger og levekostnader? Vil ikke være mulig å jobbe noe særlig i de landene pga. dårlig lønn. Kun sommeren i Norge. Forstår at Lånekassen må ha en grense så man ikke studerer hele livet, men dumt at man ikke kan starte på et profesjonstudie i voksen alder, om man allerede har utdanning
Gjest FrekkFyr Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Jeg vurderer nå å å studere medisin. Har studert sykepleie i 1 åt + 1 år med noe annet. Totalt 4 år med støtte. Lånekassen gir maks 8 år støtte. Det er her utfordringen min ligger, da jeg kun vil få støtte 4 år. Planen min var egentlig å studere i utlandet. Da ville jeg fått lån til skolepenger også. Men kun de 4 første årene. Slik alternativet mitt er nå må det være å studere i Norge og jobbe ved siden av de to siste årene. Eneste problemet da er at jeg må forbedre mange karakterer som trekker ned snittet. Disse ville ikke hatt betydning i utlandet, da realfagene er det viktigste. Tok veldig mye fag på VGS hvor jeg har 5. Disse femerne trekker ned snittet så mye mot 50 poeng, så jeg vil ikke komme inn i Norge uten å ta opp alle disse fagene. Går det ann å slette fag fra reform 94 vitnemål, siden jeg har mange ekstra? Vet det må utstedes nytt vitnemål da. Men kan de utstede vitnemål etter dagens regler, med fagene jeg har fra reform 94, eller må jeg ta alt på nytt da? Noen andre løsninger til hvordan jeg kan finansiere de to siste årene i utlandet? Skolepenger og levekostnader? Vil ikke være mulig å jobbe noe særlig i de landene pga. dårlig lønn. Kun sommeren i Norge. Forstår at Lånekassen må ha en grense så man ikke studerer hele livet, men dumt at man ikke kan starte på et profesjonstudie i voksen alder, om man allerede har utdanning Dersom du har sykepleier utdanning så er det sikkert mulig å få seg en greit betalt jobb nesten hvor som helst i verden. Du kan rett og slett jobbe ved siden av. Spar opp mye penger de fire første årene og sett av de til de to siste hvor du også jobber. 3
Dace Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Har sett noen 1+5 løsninger for medisinstudier(dvs. 1 år i Norge og 5 år i utlandet). Da kan du forhåpentligvis klare deg det ene året i norge ved å jobbe deltid, og kan bruke Lånekassen til å dekke 4 av årene i utlandet. Kanskje ikke så mye til hjelp, men det er jo en mulighet dersom du kan få dekket det ene året på andre måter.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 Har sett noen 1+5 løsninger for medisinstudier(dvs. 1 år i Norge og 5 år i utlandet). Da kan du forhåpentligvis klare deg det ene året i norge ved å jobbe deltid, og kan bruke Lånekassen til å dekke 4 av årene i utlandet. Kanskje ikke så mye til hjelp, men det er jo en mulighet dersom du kan få dekket det ene året på andre måter. Ja. Dette kan fungere. Problemet er at jeg må spare opp skolepenger til åre(ne) jeg ikek får støtte. Men fem år i utlandet kan jeg klare å spare opp for ett år til
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 Ta opp karakterene du trenger som privatist. Regner med du får 8 alderspoeng tilslutt, samtidig som jeg vet at du får 2 poeng for å ha gått minst 60 studiepoeng. Du MÅ ha minst matte, kjemi1 og 2, pluss fys1, dvs du får minst 2 realfagspoeng. Alt i alt MINST 12 ekstrapoeng. For å komme inn i tromsø må du da ha ca 5,3 i snitt for å komme inn i bergen/tromsø? Ergo er det ikke mange firere som må om til seksere. Bruker du ett eller to år på dette, samtidig som du sparer deg opp penger som vikar-spl, så har du raskt penger til 2 ekstra år. Studerer selv ved UIT, og her er det veldig vanlig å jobbe i hjemmetjenesten, eller på universitetssykehuset/amulansen ved siden av. Samtidig har vi veldig lange jule/sommerferier, der man kan tjene fett. Etterhvert som du kommer opp i åra på med.stud, tjener man mer enn spl pr time i f.eks hjemmetjenesten. Faktisk nesten vanlig at folk ikke tar studielån 5. året, da man har mye fri/utplassering/halvt år med utplassering. For å studere i utlandet, må du jo i tillegg til å spare opp penger til å leve for, spare opp 90.000 pr år for å betale skolepenger. Dessuten er det kommet et nytt turnusopplegg, som absolutt ikke favoriserer de som studerer i utlandet. Dessuten er det så mange nordmenn som ikke kommer inn i norge, som utdanner seg i utlandet, at vi har FOR MANGE leger pr ledige stilling de neste 10 årene. Jobb heller hardt, spar penger, og studer i Norge Du sparer alt i alt penger på det, kan jobbe relevant og godt betalt vedsidenav studiene, og er mer sannsynlig et bedre catch i jobbsammenheng. Enjoy. Medstud er gøy 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 Og; har du arbeidet så kort som SPL at du ikke har startet å betale tilbake studielånet? Når du har betalt tilbake en viss sum, får du vel rom for å ta flere år?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #7 Skrevet 13. april 2012 Og; har du arbeidet så kort som SPL at du ikke har startet å betale tilbake studielånet? Når du har betalt tilbake en viss sum, får du vel rom for å ta flere år? Tror det er 8 år, selv om jeg hadde betalt tilbake alt? Man får jo ikke lønn når man har klinisk praksis? Kun når man er ferdig og starter på turnus? Det med turnustjenste og ny ordning: Flere av landene har turnus inkludert i utdannelsen. De som har gått i disse landene har i praksis kunne starte rett som leger, uten turnus. Gjelder Ungarn tror jeg. Ikke alle land.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #8 Skrevet 13. april 2012 Dersom du har sykepleier utdanning så er det sikkert mulig å få seg en greit betalt jobb nesten hvor som helst i verden. Du kan rett og slett jobbe ved siden av. Spar opp mye penger de fire første årene og sett av de til de to siste hvor du også jobber. Hvis hun har studert sykepleie i ett år er hun ikke kvalifisert til å jobbe som sykepleier, hverken i Norge eller i andre land...
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Ops. Skrivefeil. Har studert sykepleie + noe annet i et år. Totalt 4 år med støtte. Men er det ikke elendig betalt og jobbe som sykepleier i Polen, Ungarn og Tsjekkia? I tilegg til språket. Studiet er Engelsk, men man må jo snakke flytende for å jobbe. (Burde i hvertfall gjøre det, selv om Norge er et unntak på den fronten)
Ellsworth Skrevet 14. april 2012 #10 Skrevet 14. april 2012 Men er det ikke elendig betalt og jobbe som sykepleier i Polen, Ungarn og Tsjekkia? Sammenlignet med Norge er det sikkert det. Men husleie, mat osv er jo også mye billigere.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #11 Skrevet 14. april 2012 Studer i øst-europa, det er så billig der at du lever godt på lånekassen sine penger. Du kan nok få spart en del også. Og så jobber du hjemme i feriene.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #12 Skrevet 14. april 2012 Studiestøtten du får når du tar medisin i f.eks Slovakia er så stor at du uten problemer kan spare deg opp til det siste året. Din inntekt vil være større enn professorene dine. Min søster tenker på det samme som det det går helt bra=)
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #13 Skrevet 14. april 2012 Du kan fint slette fag fra vitnemålet ditt så lenge du oppfyller kravene til generell eller spesiell studiekompetanse.
Rosa Sitron Skrevet 14. april 2012 #14 Skrevet 14. april 2012 For å studere i utlandet, må du jo i tillegg til å spare opp penger til å leve for, spare opp 90.000 pr år for å betale skolepenger. Dessuten er det kommet et nytt turnusopplegg, som absolutt ikke favoriserer de som studerer i utlandet. Studenter fra Ungarn og Slovakia trenger ikke lenger turnus for å bli lege i Norge
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #15 Skrevet 14. april 2012 Jeg har studert medisin i Norge, og vil selvsagt anbefale det Der jeg studerte er alle semesterene travle, så det er lite mulighet til å unngå studiestøtte slik bruker over nevnte var mulig for et semester i Tromsø. Men ikke alle semesterene er like travle, så hvis du skaffer deg en deltidsjobb og jobber ekstra mye i de mindre travle semesterene, kan du spare opp en del til det siste året. Jeg vil ikke anbefale deg å satse på å jobbe ved siden av veldig mye det siste året, for det er det travleste (i hvert fall der jeg har studert). Men muligheten for å spare opp avhenger jo også av hvilke forpliktelser du har ellers. Peiler du deg inn på å bo på en billig hybel i studenthjem eller kollektiv, eller eier du leilighet? Har du barn, bil, hund? Lever du nøkternt nok disse årene og jobber alle sommerferier, vil du klare deg gjennom et par år uten støtte. Spørsmålet er om du er villig til å ofre så mye? I øst-Europa tror jeg ikke du har sjanse til å jobbe ved siden av studiet hvis du ikke snakker språket veldig bra. Har i hvert fall aldri hørt om noen studenter der som har gjort det. Derfor ville jeg satset på å studere i Norge. Du bør også ta med i betraktningen at turnustjenesten forsvinner straks, og at du dermed ikke er sikret jobb i 1,5 år etter studium, slik man er nå. De nye nybegynnerstillingene må man søke på, og jeg tror ganske sikkert at studenter som har studert i Norge vil bli prioritert fremfor utenlandsstudenter. Men en mulighet hvis du likevel ønsker å studere i utlandet, er å jobbe hver sommer hjemme i Norge på samme sykehus, slik at du knytter kontakter. Da vil du ha større sjanse for å få jobb når du er ferdig. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #16 Skrevet 15. april 2012 Hva med å ta et års pause fra studier til neste år og jobbe så mye du bare klarer for å legge deg opp penger? 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #17 Skrevet 15. april 2012 Studenter fra Ungarn og Slovakia trenger ikke lenger turnus for å bli lege i Norge Får ikke, betyr det. Hvordan tror du sjansene er for å få lege i spesialisering-stillinger (LiS) på sykehus når man ikke har hatt turnus? 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #18 Skrevet 15. april 2012 Det året du må ta opp fag bruker du til å jobbe så mye du kan med sykepleierlønn. Studer i Norge, jobb ved siden av studiene (er du motivert, går det), spesielt i ferier kan du jo tjene fett som sykepleier. Spar til dårligere tider!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #19 Skrevet 15. april 2012 Ops. Skrivefeil. Har studert sykepleie + noe annet i et år. Totalt 4 år med støtte. Men er det ikke elendig betalt og jobbe som sykepleier i Polen, Ungarn og Tsjekkia? I tilegg til språket. Studiet er Engelsk, men man må jo snakke flytende for å jobbe. (Burde i hvertfall gjøre det, selv om Norge er et unntak på den fronten) Tipper det er temmelig labert, sjekket ut farmasøyt (provisor) og de tjener omkring 5000 kr i måneden, noe som er temmelig lite, hvis du skal betale husleie og betale ned på lånet samtidig. Regner med at du ikke får betalingsutsettelse i lang tid eller rentefritak.
Meridian Skrevet 15. april 2012 #20 Skrevet 15. april 2012 Jeg har hørt at det går an å søke om å få mer enn 8 år med studiestøtte fra lånekassen, så det går an å høre med de. Om du går i norge kan du jo jobbe ved siden av studiene og spare deg opp penger i tilfellet det ikke går. Dessuten kan du jo jobbe i ferier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå