AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Hva synes folk om sosiologer? Hva kan de brukes til? Hvor ender de typisk opp? Er sosiologer av de skarpere knivene i skuffen? Er det egentlig noen som helst opptakskrav til sosiologstudiet eller er det i praksis et åpent studium?
Gjest Badabing Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 (endret) Generelt har jeg sansen for sosiologer, kanskje mest fordi jeg har en del venner som er det, og de er interessante mennesker De fleste har måttet ta master for å få jobb, og jobber som alt fra skribent til rådgiver. Vil definitivt si at de er smarte. Flinke til å drøfte, se sammenhenger og er som regel samfunnsengasjerte. Det var mine generaliseringer Endret 13. april 2012 av Badabing 1
Gjest strykebrett Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Kjenner ikke så mange, men de jeg kjenner er veldig flinke og interessante folk. Har selv mer realfaglig utdannelse, så syns det er moro å bli kjent med folk med helt annen faglig bakgrunn.
Tabris Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 Jeg kjenner ikke noen sosiologer, men synes det er et svært interessant fagfelt. Jeg har hatt et par fag innenfor emnet, og har en master som er delvis innenfor noen av de sosiologiske områdene. Hadde jeg vært rik, så hadde jeg definitivt tatt en bachelorgrad i sosiologi!
belle_ Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 Litt usikker på hva du kan jobbe som, men føler ikke det er et yrke man kan tjene så alt for bra i. Men hadde faget på vgs, likte det faktisk veldig godt. Kunne godt tenkt meg å jobbet med det i grunn, om det var godt betalt.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #6 Skrevet 14. april 2012 Sosiologi er jo egentlig bare en utdannelse man tar med sikte på å ha en universitetsstilling. Men det finnes nesten ingen slike stillinger, så det er bare 1% eller noe sånt som kan få det. Så resten må finne på noe annet å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #7 Skrevet 14. april 2012 Sosiologi er jo egentlig bare en utdannelse man tar med sikte på å ha en universitetsstilling. Men det finnes nesten ingen slike stillinger, så det er bare 1% eller noe sånt som kan få det. Så resten må finne på noe annet å gjøre. Jeg har mastergrad i sosiologi og jobber i UD. I mitt kull var det vel 1 eller 2 som siktet på universitetsstilling, mens alle andre hadde andre mål. Slik ble det og Men som de fleste utdanninger har blitt, så må man ha mastergrad for å klare å få en ålreit jobb. 1
Ellsworth Skrevet 14. april 2012 #8 Skrevet 14. april 2012 Sosiologi er interessant, men utdanningen burde adgangsbegrenses strengt. 2
solkrem Skrevet 14. april 2012 #9 Skrevet 14. april 2012 Jeg synes sosiologi er et spennende fagfelt, og de jeg kjenner som har studert det virker som oppegående og smarte mennesker. De jeg kjenner som har tatt master har også stort sett fått relevant jobb. Og de som tok bachelor ble tydelig flinkere til å se flere sider av en sak og ble veldig dyktige til å ordlegge seg og argumentere. Det er bare så synd at flere sosiologer som fremstår i media (da spesielt i diverse saker i Dagbladet og VG) virker useriøse og kommer med veldig mange rare kommentarer. Nå skal det sies at flere sosiologer opptrer bra i media, men noen av dem blir jeg nesten litt flau av..
Ethereal Skrevet 14. april 2012 #10 Skrevet 14. april 2012 Jeg kjenner to som studerer sosiologi, og de er flotte mennesker. Men jeg tenker generelt at sosiologi er et tullefag for mennesker som ikke har ambisjoner om å jobbe hardt eller finne ut noe ordentlig. 2
Gjest Hvar1 Skrevet 14. april 2012 #11 Skrevet 14. april 2012 (endret) Men jeg tenker generelt at sosiologi er et tullefag for mennesker som ikke har ambisjoner om å jobbe hardt eller finne ut noe ordentlig. Hehe, du tenker åpenbart forholdsvis generelt ja! Jeg har opplevd at dette kan stemme i mange tilfeller på bachelornivå, men det gjelder for all del også andre utdanninger, ikke minst historie for eksempel. Men at sosiologer ikke har ambisjoner om å jobbe hardt eller finne ut noe ordentlig er generalisering på høyt tåpelighetsnivå! Veldig mye av den samfunnsvitenskapelige forskningen som gjøres blir gjort nettopp av sosiologer, uten at du antakelig vet noe som helst om det. Endret 14. april 2012 av Hvar1 2
Gjest Søgni Skrevet 14. april 2012 #12 Skrevet 14. april 2012 Jeg har stor respekt (og interesse) for sosiologi som fagfelt, og de sosiologene jeg kjenner er flinke og engasjerte folk. For å generalisere litt etter eget hode og erfaring, så har de ofte sine kjepphester i faglig sammenheng, som de gjerne liker å krangle med andre om Jeg har inntrykk av at man finner sosiologer "overalt"- ihvertfall gjør jeg det. Sosiologi er som kjent litt uglesett av flere, noe media ikke akkurat har bidratt lite til.
Gjest Hvar1 Skrevet 14. april 2012 #13 Skrevet 14. april 2012 (endret) Sosiologi er som kjent litt uglesett av flere, noe media ikke akkurat har bidratt lite til. Det er nok veldig sant. Media lever jo av å promotere ekstremiteter, og da trekker de jo frem nettopp de ytterliggående eksemplene. Endret 14. april 2012 av Hvar1
Gjest Søgni Skrevet 14. april 2012 #14 Skrevet 14. april 2012 Det er nok veldig sant. Men media lever jo av å promotere ekstremiteter, og da trekker de jo frem nettopp de ytterliggående eksemplene. Det er sant. Men jeg tror også litt av grunnen til at en del "ser ned" på sosiologi, er at det er et såpass nytt fag. Dessuten er ikke sosiologi noe mange umiddelbart kobler til noe konkret, slik som f.eks. psykologi eller lignenede.
Ethereal Skrevet 15. april 2012 #15 Skrevet 15. april 2012 Hehe, du tenker åpenbart forholdsvis generelt ja! Jeg har opplevd at dette kan stemme i mange tilfeller på bachelornivå, men det gjelder for all del også andre utdanninger, ikke minst historie for eksempel. Men at sosiologer ikke har ambisjoner om å jobbe hardt eller finne ut noe ordentlig er generalisering på høyt tåpelighetsnivå! Veldig mye av den samfunnsvitenskapelige forskningen som gjøres blir gjort nettopp av sosiologer, uten at du antakelig vet noe som helst om det. Med "finne ut noe ordentlig" mener jeg at mitt inntrykk av faget er at det er mye "hverdags-vitenskap", altså ting som de fleste allerede vet. Et eksempel på det er: "mennesker oppfører seg forskjellig, avhengig av kontekst og gruppen de er i. De fleste har forskjellige roller for hvem de er sammen med familien, med venner, på jobb og på ferie". Jeg har som sagt lite erfaring med sosiologi. Det nærmeste er mine venner som studerer det, og at jeg har studert sosialpsykologi (som igjen går mer på individet enn hva sosiologi-faget gjør, men som samtidig bygger på mye av det samme og krysser inn i hverandre).
Tabris Skrevet 15. april 2012 #16 Skrevet 15. april 2012 Etheral: Dette med at man studerer ting som er åpenbart er en myte som henger igjen enda. Det ble faktisk tatt opp i sosiologiboka vi hadde. Der ble det listet fem logiske selvfølgeligheter som eksempler, og det viste seg at sosiologiske studier hadde avdekket nøyaktig det motsatte. Det er alltid lett å være etterpåklok. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #17 Skrevet 15. april 2012 Med "finne ut noe ordentlig" mener jeg at mitt inntrykk av faget er at det er mye "hverdags-vitenskap", altså ting som de fleste allerede vet. Et eksempel på det er: "mennesker oppfører seg forskjellig, avhengig av kontekst og gruppen de er i. De fleste har forskjellige roller for hvem de er sammen med familien, med venner, på jobb og på ferie". Jeg har som sagt lite erfaring med sosiologi. Det nærmeste er mine venner som studerer det, og at jeg har studert sosialpsykologi (som igjen går mer på individet enn hva sosiologi-faget gjør, men som samtidig bygger på mye av det samme og krysser inn i hverandre). Det er bra du innrømmer at du har lite erfaring med sosiologi, for det du skriver tyder egentlig på det også.. Når det er sagt var jeg helt enig med deg før jeg forsto hva sosiologi faktisk innebærer. Jeg mente at sosiologiske problemstillinger og svar var helt innlysende, men så viste det seg at jeg tok helt feil. Den kunnskapen sosiologer sitter med og det de forsker på er faktisk nyttig. Synes egentlig det er ekstremt frekt å si "Men jeg tenker generelt at sosiologi er et tullefag for mennesker som ikke har ambisjoner om å jobbe hardt eller finne ut noe ordentlig." Selv om faget for deg virker intetsigende, så er sosiologer viktige for samfunnet, og å generalisere de som studerer det på den måten blir for meg veldig feil. Det er nok helt sikkert en del som studerer sosiologi fordi de vil ta en "enkel" utdannelse, men mitt inntrykk er at flertallet jobber hardt med studiet. Vil også påpeke at de teoretiske fagene i sosiologien virker mer "åpenbare" slik som eksempelet ditt enn hva den faktiske forskningen og funnene er. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå