Gå til innhold

Fugler

Gjest notetur nomen

Anbefalte innlegg

Gjest notetur nomen
Skrevet

Hei.

Jeg bare lurte på om det er noen her som har fugler?

Jeg skaffet noen fugler som kjæredyr og de er veldig hyggelige altså.

Men jeg syns det må vaskes så utrolig mye.

Dere andre med fugler. Hvor ofte vasker dere buret deres?

Nå vasket jeg i går, og så vasket jeg i dag igjen.

Pga mye fugledritt som jeg syns at lukter.

Jeg vasker av pinnene, bunnen, tar i nytt sand og vasker rundt buret pga fulefrø og sånt.

Det står i bøker at man kan vaske ukentlig, men jeg tror jeg hadde omkommet av det...

Er det bare meg som er ekstremt opptatt av at det er rent?

Jeg vasker altså drikkeautomaten og badekaret hver dag, for der er det jo vann.Og sjekker fôrkoppene så de ikke er full med tomme frø. Det regner jeg ikke som vasking.Det er mating i mitt vokabular :)

Noen som har smarte tips, siden i går kveld vasket jeg bunnen til buret med klorin.

Men det luktet vondt i dag igjen, så nå vasket jeg på nytt. :daane:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasket litt daglig når jeg hadde fugl, men det var en bitteliten en, dvergpapegøye. Så var ikke noe lukt.

Hvordan fugl har du?

Gjest notetur nomen
AnonymBruker
Skrevet

Ahh, de, ja, nei, de lukter, ikke noe å gjøre med det =)

Det kan hjelpe å bruke skjellsand istedet for papir, hva har du i bunnen av buret?

• Liker 1
Gjest notetur nomen
Skrevet

Ahh, de, ja, nei, de lukter, ikke noe å gjøre med det =)

Det kan hjelpe å bruke skjellsand istedet for papir, hva har du i bunnen av buret?

Ok, så de er kjent for å lukte altså.

Jeg har noe som heter Snadder Fuglesand.

Gjest notetur nomen
Skrevet

Vask eller gi fuglene til noen som orker.

Nei, jeg skal jo ikke gi de bort. De er en presang til samboeren min.

Dessuten syns jeg de er litt kule.

Skrevet

Ikke hørt om snadder fuglesand.

Så kan ikke si noe om det hjelper eller i iforhold til andre typer sand =)

AnonymBruker
Skrevet

Klarer du ikke å vaske, så er du heller ikke istand til å ha dyr.

Vi vasker buret hver/annenhver uke etter behov, men har ikke samme type fugl som deg.

Det er forøvrig ALLTID en god ide og sette seg inn i dyretypen før man kjøper den, noe du tydeligvis ikke har gjort. Uansvarlig.

• Liker 2
Gjest notetur nomen
Skrevet

Vi vasker buret hver/annenhver uke etter behov, men har ikke samme type fugl som deg.

Det er forøvrig ALLTID en god ide og sette seg inn i dyretypen før man kjøper den, noe du tydeligvis ikke har gjort. Uansvarlig.

Men snille deg da. Jeg har satt meg inn i det, og lest flere bøker. Nå har jeg hatt de små, fjærkledte humørsprederne i noen måneder.

Jeg bare spør om andre vasker like ofte og om noen hadde noen tips.

Dessuten lurte jeg på om det er vanlig med sånn skarp lukt.

Jeg skrubber og vasker med oppvaskekost og klut, og nå har jeg desinfisert hele greia. Dessuten har jeg kjøpt en vaskbar duk til å sette buret på, så møblene skulle bli beskyttet.

Det må være lov å spørre andre uten at man skal bli kalt uansvarlig.

• Liker 2
Gjest notetur nomen
Skrevet

Dessuten så hvis du hadde lest ordentlig så hadde du sett at det står at jeg ikke orker å LA VÆRE å vaske... Djees. :sprettoy:

• Liker 1
Skrevet

Hæh? TS sier da vitterlig flere ganger at hun vasker buret så og si daglig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har Undulater og synes ikke snadder fuglesand er noe særlig. Kjøp heller noe på dyrebutikken, det er bedre :) Gjerne med skjell i værtfall.

Jeg vasker buret her ca annenhver uke, da det ikke er behov for noe mer. Da bytter jeg all sanden, rengjør leker osv.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes en skjellsand i en slags plastflaske som det lukter litt anis av, kan hende det hjelper litt mot den verste lukta. Kjøpte hos Buddy og Tropehagen den gangen jeg hadde undulat.

Gjest notetur nomen
Skrevet

Sand hos dyrebutikken er så dyr, så det var derfor jeg kjøpte fra dagligvare, siden jeg bytter så ofte. Men det kan hende jeg skal revurdere hvis lukten blir mindre med annen sand. :)

Skrevet

Joda, den er dyrere, men det blir jo ikke dyrere om blir å bruke mindre avd en dyre enn av den billige =)

• Liker 1
Gjest notetur nomen
Skrevet

Joda, den er dyrere, men det blir jo ikke dyrere om blir å bruke mindre avd en dyre enn av den billige =)

Nettopp :)

(Og du, det en en han. Ikke en hun. Som vasker. Ofte. :klemmer: )

Skrevet

Åh! beklager!

Følger ikke med på han/hun her, bare antar alle er kvinnfolk =D

Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Åh! beklager!

Følger ikke med på han/hun her, bare antar alle er kvinnfolk =D

Jeg hadde jo i grunn ikke oppgitt det noen steder heller, så det var ikke lett å skjønne.

Nå har jeg vasket buret igjen.Men jeg kommer til å prøve ut å bytte med en annen type sand og se. I den sanden jeg har er det anis-aroma. Men nå har jeg også guffet på med litt anis fra kryddehylla i kjøkkenskapet. ;)

Så takk til Minya for tips. :)

Endret av notetur nomen
  • 1 måned senere...
Gjest notetur nomen
Skrevet

Hei. Ville bare melde at jeg begynte å gi fuglene et vitamin og mineraltilskudd med probiotika. Og da lukter skitten i bunnen av i fugleburet plutselig veldig mye mindre.

I tillegg så hjalp det å bytte til en skjellsand med litt trekull i og bruke litt knust anis. (Kræsjer det i morter.)

Jeg tror kanskje også det har med saken å gjøre hvilken fuglemat man gir dem.

Men jeg har altså gått fra å vaske hver dag til tredjehver dag i bunnen av buret, etter at de fikk probiotika i drikkevannet og at jeg brukte grundig med desinfeksjonssprit én gang etter vask, på det fatet som er i bunnen. Da ble det veldig mye bedre med det samme.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...