Gå til innhold

Vestlendinger er kjipe mennesker

Anbefalte innlegg

Gjest Maruwan
Skrevet (endret)

Velkommen til artikkel nummer 3 i denne serien jeg nå har valgt å kalle "Fæle mennesker vi alle hater med god samvittighet". I de to første artiklene har jeg presentert meg selv, min skittenskap og min illeluktenhet og jeg har også gitt dere en solid dose med innsikt i hvorfor sykepleiere er så jævlige mennesker og hvorfor en helst ikke skal omgås dem.

I dag skal jeg fortelle dere litt om Vest-lendinger. Ja, dere kjenner sikkert allerede noen vest-lendinger, noen av dere er kanskje vest-lendinger selv, så det er egentlig old news det dere nå skal få høre, men det skader uansett aldri å friske opp sine antropologiske kunnskaper "Hvorfor er egentlig vest-lendinger så fæle?" lurer du kanskje på? Vel, om du i det hele tatt må spørre et slikt spørsmål så er du rett og slett en uobservant fjott eller kanskje selv en vest-lending totalt blottet for selvinnsikt som vest-lendinger flest.

Den viktigste grunnen til at vest-lendinger er slike jævlige og kjipe mennesker er dette inngrodde mindreverdighetskomplekset hos vest-lendinger i forhold til øst-lendinger som går langt tilbake i tid, helt tilbake til tida da Bjørgvin (eller Bergen) mistet sin posisjon som hovedstad til Oslo eller Kristiania, og den dag i dag gjennomsyres den vest-landske folkesjela av dette komplekset. Dette er noe vest-lendinger får inn allerede med morsmelka, noe som tydelig demonstreres av de vanligste "første orda" hos vestlandske barn:

"Ja, sånn ei morsmelk har dei ikje på øst-landet, nei!"

Da hulker vest-landske mødre stolt over barnet som nettopp har sagt sine første ord mens far slår seg på brystet i stor begeistring over at han har fått en ekte vest-lending til unge, og veien frem mot det vestlandske voksenlivet fremstår med ett som en svært så overkommelig affære. Det å sammenligne alt på vest-landet med øst-landet står nemlig som grunnsteinen i all sosial omgang voksne vest-lendinger seg i mellom. Det skjer ikke at man har en samtale med en vestlending uten at det f,eks. nevnes minst en gang at "vest-landet står for all verdiskapninga i landet".

Det å vise hvor vestlandsk en er er alt som står i hodet på vest-lendinger. Det er derfor vestlendinger alltid må skrive på dialekt på nettet, i brev og i SMS'er. Og har dere sett vest-landske skuespillere på TV? Hahahaha! Det er som du kan lese det i øynene deres at de står der og tenker "Jeg er vestlending og nå er jeg på TV! Dette lover godt for verdiskapninga på vestlandet og for almenhetens syn på vestlendinger". Vestlandske skuespillere er dårlig skuespillere fordi de står og tenker distriktspolitikk i stedet for å leve seg inn i rollen de skal spille.

Den beste måten å forklare den vestlandske væremåten på, i et rent antropologisk perspektiv, er å sammenligne den med andre mennesker med dårlig selvbilde; For hvordan er egentlig mennesker med dårlig selvbilde? Jo, de har null selvironi, de må gjerne rakke ned på andre for å føle seg bedre og de legger alt for mye stolthet i ubetydelige bragder.

Og akkurat slik er vest-lendinger også. Vest-lendinger lider nemlig under et kollektivt dårlig selvbilde, akkurat slik som norske kvinner generelt lider under et kollektivt dårlig selvbilde. Og det som gjør det ekstra ille for vest-lendinger er at de selv vet det innerst inne at om de bare kunne, så ville de flytte til Oslo på dagen, om de bare hadde kompetanse nok til å kunne konkurrere på arbeidsmarkedet og boligmarkedet i Oslo. Så klart ville de det. Øst-landet har jo mye finere vær, det skjer mye mer spennende på øst-landet og øst-lendinger (enten de er innfødte eller innflyttere) står for alt som er av fremskritt i Norge både når det gjelder teknologi og kunst.

Men det mest irriterende med vestlendinger er allikevel denne påtatte "sprøheten" som alle vest-lendinger innehar. Det er nemlig her at vest-lendinger (av en eller annen grunn) føler at de "har noe på" øst-lendingene, så det går en slags kollektiv konkurranse i det å være spøere og mer impulsive enn øst-lendinger, gjerne også mindre forfengelige. For er det noe vestlendinger ikke er, så er det ihvertfall "forfengelige":

Jentene ser jo ut som burugler hele bunten. Alltid skal de ha på seg noen sånne sprøe, kunstneriske briller, gjerne ispedd et palestina-skjerf og noen andre klær som en i beste fall har funnet på Fretex, i værste fall bare en gammel gardin en drog med seg da en stod opp om morgenen. En sku nesten tro at alle vest-lendinger hadde gått på Steinerskolen, men som sagt er det bare en påtatt greie. Vest-landske damer har forkastet alt som har med femininitet å gjøre og skal helst bo i en båt uten tilgang på dusj og padler gjerne opp Galhøpiggen i kano dersom de skal ha det morro. De er jo så sprø og lite jålete, må vite.

Nei, takke meg til Oslo hvor jentene er deilige som juling og feminine som bare øst-lendinger kan være, hvor det å være "en smule sprø" betyr å skyte heroin inn i blodårene på dalig basis. Dette er ekte vare, ikke sånn "bedehus-sprøhet" som vest-lendinger sverger til. Jokke banker "ektheten" ut av Jan Eggum når som helst, for å si det sånn.

Neste artikkel: "Down's Syndrom: En lidelse eller et holdningsproblem?"

Endret av Maruwan
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvis vi flytter til Oslo, er det håp for oss da?

Eller er dette en kronisk tilstand?

• Liker 1
Gjest Maruwan
Skrevet

Men hvis vi flytter til Oslo, er det håp for oss da?

Eller er dette en kronisk tilstand?

Nei da. Dersom en flytter til Oslo er det alltids håp. Nord-lendingene har forstått dette, det er derfor nordlendinger er marginalt bedre enn vestlendinger.

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg liker vestlendinger, Enslaved kommer jo fra Hordaland.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei da. Dersom en flytter til Oslo er det alltids håp. Nord-lendingene har forstått dette, det er derfor nordlendinger er marginalt bedre enn vestlendinger.

Ok, så det er egentlig ikke et spørsmål om hvor man er fra men hvor man bor.

Da har jeg et nytt spørsmål til deg. Her hvor jeg bor er det mange studenter fra bl.a Oslo. Vil de synke ned på vårt lave nivå mens de bor her?

Endret av pantertante
Gjest Maruwan
Skrevet

Ok, så det er egentlig ikke et spørsmål om hvor man er fra men hvor man bor.

Da har jeg et nytt spørsmål til deg. Her hvor jeg bor er det mange studenter fra bl.a Oslo. Vil de falle ned på vårt lave nivå mens de bor her?

Ja, så klart. Mennesker er tilpasningsdyktige, også overfor ukulturer. Disse innflytterne vil mest sannsynlig etterhvert bli like kjipe og like lite attraktive som vestlendinger. Men det forutsetter at de integrerer seg. Dersom de samles i gjenger bestående av bare østlendinger, så vil de mest sannsynlig ikke tape noe av personligheten og look'en sin før de flytter tilbake til Oslo igjen.

Gjest Nattengelen
Skrevet (endret)

jeg liker vestlendinger :) Vestlandet har virkelig Norges flotteste natur, det kan de skryte av :rodmer:

Endret av Nattengelen
  • Liker 5
Gjest "gjest"
Skrevet

Den her tråden er lavmål, selv for Maruwan.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive en fornærmet kommentar, men så var dette så artig at jeg heller ler :)

• Liker 2
Gjest Cosette
Skrevet

He-he. Jeg får trøste meg med at da jeg bodde i Oslo falt mennene som fluer for vestlandsdialekten min og den mørke humoren. ;)

• Liker 4
Gjest "gjest"
Skrevet

Tøffeste damen jeg kjenner kommer fra Karmøy!!!

• Liker 1
Skrevet

Tøffeste damen jeg kjenner kommer fra Karmøy!!!

Karmøy er et fantastisk sted!

Gjest Cosette
Skrevet

Nåja, Karmøyværinger har et noget spesielt rykte selv blant vestlendinger. :ler:

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet

Nåja, Karmøyværinger har et noget spesielt rykte selv blant vestlendinger. :ler:

Hvordan da?

Skrevet

Det som skiller Karmøy fra fastlandene er et ekstremt bredt Karmsund og et bittelite Atlanterhav. Du vet du er på Karmøy når attenåringen handler rånebil og kommer hjem med en Dodge Monaro (eller annet som er skrudd sammen i Detroit og aldri solgt nytt utenfor USA) istedenfor en Volvo 240.

Gjest Maruwan
Skrevet

Ah Karmøy, jeg kan skrive opp og ned og i mente om det stedet der. Men det får bli en annen gang.

Skrevet (endret)

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive en fornærmet kommentar, men så var dette så artig at jeg heller ler :)

Ja, det er bare å ta det med et 'Bergensmil'. :biggrin:

Jeg tenkte jeg kanskje skulle få med meg noen flere burugler og ta fri fra verdiskapingen noen dager for å padle opp Galdhøpiggen i kano. DET er nemlig ingen ubetydelig bragd.

Endret av pantertante
  • Liker 2
Skrevet

Ekje fint å snakka drit om andre :kjefte:

:lur:

• Liker 1
Skrevet

Kan man konkludere med at skrekken for deg må være en sykepleier fra vestlandet??

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...