Gjest Lyeta* Skrevet 21. januar 2004 #1 Skrevet 21. januar 2004 Har noen en oppskrift på hjemmelaget fiskegrateng? Og hvilket merke anbefales av de ferdiglagde? Lyeta
Nilma Skrevet 21. januar 2004 #2 Skrevet 21. januar 2004 Har ikke noen detaljert oppskrift, men omtrent slik lager jeg fiskegrateng (til to pers.) Fiskegrateng. La 400 gram fisk (torsk, sei eller hyse) trekke i litt lettsaltet vann. Smelt 2 ss smør og rør inn 2-3 ss hvetemel, spe med kokekraften fra fisken og melk til passe hvitsauskonsistens. Smak til med salt, pepper og muskat, og kok i ca. fem minutter. Ta sausen av platen, avkjøl litt, og bland inn fisken, som du har delt opp i små biter. Ha i kokt makaroni etter smak. Til slutt blander du inn et egg eller to. (Hvis du vil gjøre fiskegratengen ekstra lekker, kan du skille plomme og hvite, og stivpiske hviten. Bland så eggeplommen inn i "røren", før du forsiktig vender inn den stivpiskede eggehviten. Graten blir litt mer luftig hvis du gjør det på denne måten - men det gidder jeg sjelden ) Ha gratengrøren i en smurt ildfast form, dryss strøkavring over og stek vel en halv time på 200 grader. Håper du kan bruke denne oppskriften! Ferdiglagd fiskegrateng anbefales ikke......
Arkana Skrevet 21. januar 2004 #3 Skrevet 21. januar 2004 Jeg lager som Nilma men har gjerne noen erter i også. Du kan gjerne bruke potetmos som lokk, istedet for makaroni.
Fakse Skrevet 25. januar 2004 #4 Skrevet 25. januar 2004 Slutter meg helt og fullt til Nilma her. Husk å servere med iskaldt vann, kokte poteter, revet gullerot og smelta smør.
Gjest gjest1 Skrevet 28. januar 2004 #6 Skrevet 28. januar 2004 Jeg bruker og nilmas oppskrift, men jeg bruker kust knekkebrød på toppen istedet for strøkavring.
Cilla Skrevet 28. januar 2004 #7 Skrevet 28. januar 2004 Jeg kan anbefale EN ferdiglaget fiskegrateng, og det er "God gammeldags fiskegrateng".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå