Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som tilkallingsvikar ved en skole. Nå kjenner jeg at begeret begynner å bli noget fullt.

For det første har de ikke en eneste ledig kontorpult, så jeg må gjøre arbeidene hjemme, og på denne måten har jeg lik null kontakt med andre lærere. Jeg får ikke skole pc. Det går i og for seg greit, men da jeg skal ha en linjert notatblokk (som jeg bruker å skrive notater, opplegg til timer osv), så har de det ikke. Fikk beskjed om at jeg jo kunne kjøpe egen - er jo ikke så dyrt.

Jeg skulle hatt lønn i går, men de har visst glemt å legge inn timelistene så jeg får en tåplig mail om at jeg skal få det i md skifte april/mai, og "håper jeg overlever til da :-)".

Jeg synes dette er temmelig ugreit - hva mener dere? Jeg har litt lyst å bare slutte der skal jeg være helt ærlig. Har hatt fast noen timer pr uke i hele skoleåret 2011/12, men får særdeles lite tilbakemeldinger på noe annet enn når det er noen elever som klager over for mye lekser og streng lærer. Jeg blir ikke akkurat motivert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som tilkallingsvikar kan man ikke regne med å ha fast pult. Men når du er vikar er det jo fordi at en lærer er syk, og da kan du vel bruke dennen lærerens pult?

Min erfaring som vikar er at det alltids var tilgjengelige skrivebøker i klasserommene eller jeg hadde tilgang til lageret siden døra stod oppe.

Å ikke få korrekt lønn til korrekt tid er ikke greit.

AnonymBruker
Skrevet

Som tilkallingsvikar kan man ikke regne med å ha fast pult. Men når du er vikar er det jo fordi at en lærer er syk, og da kan du vel bruke dennen lærerens pult?

Min erfaring som vikar er at det alltids var tilgjengelige skrivebøker i klasserommene eller jeg hadde tilgang til lageret siden døra stod oppe.

Å ikke få korrekt lønn til korrekt tid er ikke greit.

Ingen ledig arbeidplass dessverre. Jeg er såkalt "tilkallingsvikar", men har hatt samme klasse siden i høst (sykemeldinger som blir utvidet osv). I tillegg en og annen time pga sykdom den dagen osv. Jeg synes også det er merkelig at de ikke har ledig plass, men sånn er det nå.

TS

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Om du bare er tilkallingsvikar, så er det vel ikke meningen at du skal lage undervisningsopplegg eller rette noe? Såvidt jeg har forstått, skal alt dette være gjort av den syke læreren.

Skrevet

Det er ikke alltid det er mulig å oppdrive arbeidsplass for vikarer. Ved korttids sykdom har sjelden den som er syk ryddig nok pult til at man får plass til å jobbe ved den som utenforstående. Og siden du er tilkallingsvikar (ihvertfall i navnet) så skal du naturligvis ikke ha jobb-PC. Da jeg jobbet som tilkallingsvikar i grunnskolen, så hendte det mang en gang at jeg satt på pauserommet og jobbet og forberedte meg. Der jeg jobbet mest hadde vi et stort møtebord på hvert team og det var der vi vikarer satt og jobbet. PC-arbeid holdt jeg på et minimum, da jeg måtte bruke privat-PC til dette, og akkurat i den perioden hadde jeg hverken tilgang til PC eller nett privat (nyutdannet, ikke råd til å få kjøpt noe der og da eller til internettabonnement). Notatbøker var det ikke mye av på bygget, men jeg fikk bli med på lageret og hente meg en slik som elevene bruker til stilskriving.

Eneste jeg egentlig kan si at du har rett til å klage på er at de ikke har klart å få kjørt lønna di. Enkelt å regne ut hva du skal ha ut fra timeliste, så de bør uten å mukke kunne gi deg et forskudd på denne lønna.

AnonymBruker
Skrevet

Om du bare er tilkallingsvikar, så er det vel ikke meningen at du skal lage undervisningsopplegg eller rette noe? Såvidt jeg har forstått, skal alt dette være gjort av den syke læreren.

Den syke læreren skal ikke lage undervisingsopplegg, for når man er syk skal man heller ikke utføre jobb. Skal man lage undervisingsopplegg, skal man samtidig skrive på sykemeldingen at man har utført arbeid for arbeidsgiveren i den aktuelle perioden. Noe som gjør at arbeidsgiveren er ansvarlig for sykepenger hele tiden, og det er ikke noen arbeidsgivere som ønsker å gjøre.

Når man er sykemeldt, er man fritatt for alle arbeidsoppgaver. Skulle bare mangle, om man trodde man kunne kreve undervisingsopplegg og rettearbeid av en som er syk.

I en vikartimeer det en og en halv time lønn, der vikaren får betalt for både forarbeid og etterarbeid.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Dette med pult og pc er overhode ikke det som er overskyggende. Jeg uttrykte meg mulig litt knotete. Det jeg mente å si; er at etter snart et skoleår med faste fire faste vikartimer i uken, i tillegg til noe "tilkallingsvikar" - si i gjennomsnittet, 8 timer i uken i ett skoleår, så begynner det naturligvis å bli litt frustrerende å ikke ha kontakt med noen kollegaer, og ikke engang få en notatblokk fra skolen. Det skulle være unødvendig å måtte kjøpe egne penner og skrivepapir. Komtakt med kollegaer får man ved å være tilstede på arbeidsplassen, og jeg vandrer ikke rundt i kantina for å småprate med folk jeg ikke kjenner når jeg gjør forberedelsene hjemme.

Når de nå i tillegg tar så lett på dette med lønnen, kjenner jeg at jeg ikke ser spesielt glad mer. Vet ikke om man kan kreve å få det utbetalt ganske umiddelbart eller om jeg må vent til "mellomkjøringen" som de kalte det?

AnonymBruker
Skrevet

Den syke læreren skal ikke lage undervisingsopplegg, for når man er syk skal man heller ikke utføre jobb. Skal man lage undervisingsopplegg, skal man samtidig skrive på sykemeldingen at man har utført arbeid for arbeidsgiveren i den aktuelle perioden. Noe som gjør at arbeidsgiveren er ansvarlig for sykepenger hele tiden, og det er ikke noen arbeidsgivere som ønsker å gjøre.

Når man er sykemeldt, er man fritatt for alle arbeidsoppgaver. Skulle bare mangle, om man trodde man kunne kreve undervisingsopplegg og rettearbeid av en som er syk.

I en vikartimeer det en og en halv time lønn, der vikaren får betalt for både forarbeid og etterarbeid.

TS igjen.

Stemmer det over her :-). Til tross for at på denne aktuelle skolen fikk jeg faktisk beskjed om å gjøre forberedelsene til timene jeg var fast vikar i, da jeg selv lå med influensa. Frekt rett og slett, men jeg gjorde det for at elevene fikk en kontinuitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...