Gå til innhold

Forsikringer en del av dødsboet?

Anbefalte innlegg

Gjest Vettel
Skrevet

Litt vanskelig forklart, men ikke så lenge vår mamma døde.. Og vi sitter her med alle begravelseutgifter, etc.

Jeg og min søster er arvinger etter mamma. Vi har ikke bestemt oss for om vi skal akseptere arv eller ikke. (må få oversikt over gjeld først)

Fagforbundet, slik jeg leser det utbetaler en stønad til begravelse, som IKKE er en del av dødsboet.

Se veiledning:

http://www.fagforbundet.no/forsida/blimedlem/medlemsfordeler/Forsikring/?pageId=2545

Kan vi motta denne uten at vi ev. senere aksepterer å arve mamma?

Hva med andre forsikringer som kanskje er aktuelle ved dødsfall, er dette en del av dødsboet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt vanskelig forklart, men ikke så lenge vår mamma døde.. Og vi sitter her med alle begravelseutgifter, etc.

Jeg og min søster er arvinger etter mamma. Vi har ikke bestemt oss for om vi skal akseptere arv eller ikke. (må få oversikt over gjeld først)

Fagforbundet, slik jeg leser det utbetaler en stønad til begravelse, som IKKE er en del av dødsboet.

Se veiledning:

http://www.fagforbundet.no/forsida/blimedlem/medlemsfordeler/Forsikring/?pageId=2545

Kan vi motta denne uten at vi ev. senere aksepterer å arve mamma?

Hva med andre forsikringer som kanskje er aktuelle ved dødsfall, er dette en del av dødsboet?

Ring skifteretten der du bor, de kan gi deg alle svar på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er slik at ektefelle kan få utbetalt forsikring uten at den går inn i boet, men er det ikke skrevet at barna skal ha den vil den gå inn i boet. Men er litt usikker, og ville ring og snakket med de. Noen har det slik, mens andre har det på andre måter.

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting, skal pengene gå til begravelse vil beløpet bli betalt ut til begravelsesbyrået og ikke til dere personlig.

AnonymBruker
Skrevet

På siden der står det at skifteattest må sendes inn, og dere får ikke utlevert en skifteattest om dere ikke akspeterer arven. Skifteattest blir skrevet ut til vedkommende som har ansvaret for dødsboet, og siden dere er to må en av dere eventuelt velge å stå ansvarlig. Ellers går det til det offentlige, og da vil ikke dere få utbetalt noen penger, for da er det det offentlige som sitter med skifteattesten

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

Nei, forsikring er ikke en del av det :) det får man utbetalt uansett. har personen mye gjeld og ingen forsikring, anbefaler jeg å søke nav om penger til gravferd. bare pass på kvitteringene.

kondolerer :dagens-rose:

Endret av Nuppdupp
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, forsikring er ikke en del av det :) det får man utbetalt uansett. har personen mye gjeld og ingen forsikring, anbefaler jeg å søke nav om penger til gravferd. bare pass på kvitteringene.

kondolerer :dagens-rose:

Grunnen til at jeg skrev at hun burde ringe skifteretten,er at på et lik spørsmål kan hun får mange feile svar. Dette er et tema,hvor hun bør få rett svar.

Du skriver bla. at hun kan søke nav om penger til gravhjelp. Hvor har du det fra?

Du har krav på tilskudd fra Nav,men det kommer an på avdødes inntekt,og gjelden kommer ikke inn her. Det er satser,og maks er ca 19000. Dette er et beløp som begravelsesbyrået ordner med,og går direkte til avkortning i utgiftene. Pårørende får ikke dette beløpet utbetalt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På siden der står det at skifteattest må sendes inn, og dere får ikke utlevert en skifteattest om dere ikke akspeterer arven. Skifteattest blir skrevet ut til vedkommende som har ansvaret for dødsboet, og siden dere er to må en av dere eventuelt velge å stå ansvarlig. Ellers går det til det offentlige, og da vil ikke dere få utbetalt noen penger, for da er det det offentlige som sitter med skifteattesten

Også feil svar. Du kan ta på deg boet,men avstå fra gjelden. Skifteattest kan altså utskrives.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er slik at ektefelle kan få utbetalt forsikring uten at den går inn i boet, men er det ikke skrevet at barna skal ha den vil den gå inn i boet. Men er litt usikker, og ville ring og snakket med de. Noen har det slik, mens andre har det på andre måter.

Også feil svar. Det er arvinger som fr forsikringer

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Grunnen til at jeg skrev at hun burde ringe skifteretten,er at på et lik spørsmål kan hun får mange feile svar. Dette er et tema,hvor hun bør få rett svar.

Du skriver bla. at hun kan søke nav om penger til gravhjelp. Hvor har du det fra?

Du har krav på tilskudd fra Nav,men det kommer an på avdødes inntekt,og gjelden kommer ikke inn her. Det er satser,og maks er ca 19000. Dette er et beløp som begravelsesbyrået ordner med,og går direkte til avkortning i utgiftene. Pårørende får ikke dette beløpet utbetalt

hvor jeg har det fra? pappa døde for 1 år siden. du trenger ikke å lære meg om det. ja, det vet jeg, men er verdt et forsøk å søke selv om det går på intekten. man kan lese mer om det på www.nav.no.

det er ikke feil svar noe av det jeg sa.

ingenting av det jeg skrev var rettet mot deg. jeg svarte ts :)

AnonymBruker
Skrevet

hvor jeg har det fra? pappa døde for 1 år siden. du trenger ikke å lære meg om det. ja, det vet jeg, men er verdt et forsøk å søke selv om det går på intekten. man kan lese mer om det på www.nav.no.

det er ikke feil svar noe av det jeg sa.

ingenting av det jeg skrev var rettet mot deg. jeg svarte ts :)

Det er fastlagte summer utifra inntekt. Fratrekk er statspensjon. Du kan evt. søke sosialhjelp i tillegg om det ikke er penger.

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

Det er fastlagte summer utifra inntekt. Fratrekk er statspensjon. Du kan evt. søke sosialhjelp i tillegg om det ikke er penger.

Gravferdsstønad

Gravferdsstønaden er behovsprøvet og kan gis med opptil 20 652 kroner til å dekke faktiske og nødvendige utgifter til gravferden.

Når avdøde var over 18 år blir tillegget avkortet mot formue og tjenestepensjon som blir utbetalt til avdøde for måneden etter dødsfallet, samt forsikringsbeløp og lignende som blir utbetalt som følge av dødsfallet.

Når avdøde var under 18 år blir det gitt en uavkortet gravferdsstønad med opptil 20 652 kroner til dekning av utgifter til gravferden.

Båretransport

Når et medlem i folketrygden dør i Norge og båren med den avdøde må transporteres over en strekning som er lengre enn20 km, blir nødvendige utgifter til transport (ut over en egenandel på 2 065 kroner) dekket til nærmeste naturlige gravplass i forhold til det stedet avdøde var bosatt.

Det gjelder særlige regler når dødsfallet skjer utenfor Norge. Det er også særlige regler når dødsfallet skyldes yrkesskade.

er vi ferdig med å si nøyaktig det samme nå? ferdig med kverulering? jeg er ikke ts!

Endret av Nuppdupp
  • Liker 1
Gjest Vettel
Skrevet

Hei og takk for mange svar!

Gravstønad fra NAV: Det gjorde begravelsebyrået direkte, da det ikke er mye penger og hente fra boet. Så det får vi nok svar på temmelig raskt.

Skifteattest: Det får vi bare om vi aksepterer å ta over boet, inkludert gjeld.

Men vi kan få en formuefullmakt, som er en "nøkkel" til å sjekke økonomi, etc.

Forsikringer: Mulig dette er ulikt fra forsikring til forsikring??

Om dødsfall:

http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Domstolens-oppgaver/Dodsfall--arv/Nar-kan-du-ta-kontakt-med-Oslo-byfogdembete/

Dødsbo:

"Dødsbo er betegnelsen på alt det som den avdøde etterlater seg, både av formuesverdier og gjeld. Begravelsesutgiftene og eventuelle omkostninger ved å skifte/dele dødsboet, skal dekkes av dødsboets midler før alle andre gjeldsposter blir betalt."

http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Domstolens-oppgaver/Dodsfall--arv/Orientering-til-arvinger/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...