Gå til innhold

Vente til maten er kald eller sette den lunken inn i kjøleskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En venninne mener man skal vente til maten er kald før man setter det inn i kjøleskap, mens den andre mener den kan settes inn lunken/snart etter man har spist.

Hva er riktig?

I familien min kunne ting bli stående til langt på kveld før det ble satt inn i kjøleskap, men jeg vet ikke hva som er riktig i forhold til bakterier osv osv?

:lete: iiiik hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For maten/bakterier sin del så bør den inn i kjøleskapet så snart som mulig.

For kjøleskapet/strømmen sin del så bør den inn i så kald som mulig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar anonym!

Som mikrobiolog som jobber med mattrygghet ville jeg nok satset på å ta mer hensyn til mat/bakterier enn til kjøleskap/strøm :)Det er selvsagt forskjell fra matvare til matvare - men som hovedregel ville jeg ikke latt maten jeg skal spise senere stå ute på benk i timesvis før jeg setter den kjølig.

For maten/bakterier sin del så bør den inn i kjøleskapet så snart som mulig.

For kjøleskapet/strømmen sin del så bør den inn i så kald som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det mye og varm mat ville jeg kjølt den ned først, feks ved hjelp av kaldt vann. For eksempel om man har kaget en stor gryte som skal serveres senere For å unngå at maten som allerede er i kjøleskapet blir varmet opp av den nye. Jeg liker å stole på at temperaturen i kjøleskapet mitt er nogenlunde jevn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ultimate er det Kvist skriver. Avkjøl kjapt i en bolle med isbiter og iskaldt vann, også sett i kjøleskapet. Setter man varm mat i kjøleskapet kan de påvirke varer som står like ved eller skape unødvendig med damp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kjøler ned mat om det skal rett i kjøleskapet. om det er rester er det som regel ikke mer en lunkent når jeg er klar til å rydde vekk, så da går det rett inn i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg er faktisk overrasket over hvor mange som tror at maten må kjøle seg ned før den settes kaldt.

Ja, men hvis man setter mat som ikke er tilstrekkelig avkjølt i kjøleskapet, vil temperaturen gå opp slik at den øvrige maten får for høy temperatur en tid. Dessuten vil det gjerne dannes kondens i kjøleskapet. Det er derfor, som andre også har sagt her, best å kjøle ned maten raskt på andre måter før den settes i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snorkebolla

Det ultimate er det Kvist skriver. Avkjøl kjapt i en bolle med isbiter og iskaldt vann, også sett i kjøleskapet. Setter man varm mat i kjøleskapet kan de påvirke varer som står like ved eller skape unødvendig med damp.

Lunken mat vil jo ikke ryke som fersk mat...

Ergo; ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lunken mat vil jo ikke ryke som fersk mat...

Ergo; ikke noe problem.

Nei, men da har maten allerede fått stå for lenge å godgjøre seg i romtempratur. Ting bør skje kjappest mulig for å unngå bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snorkebolla

Nei, men da har maten allerede fått stå for lenge å godgjøre seg i romtempratur. Ting bør skje kjappest mulig for å unngå bakterier.

Enig med at den ikke skal stå ute, men tenkte om man spiser og mens man spiser så kjøles den ned litt, så setter man den inn med en gang man ikke vet man skal ha mer. Da er den jo ikke rykende uansett, så vil ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Strengt tatt så skal man vel kjøle det ned i vannbad først for så å sette det kaldt inn i kjøleskapet.

I min ikke-korrekte verden så står det på benken til det er lunkent og så setter jeg det inn i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten pleier da å bli lunken/kald mens man spiser maten, så det er jo bare å sette den fort inn i kjøpeskapet når man er ferdig å spise.

Jeg vil ikke tro at den tar skade av å stå fremme 1/2-1 time, men jeg ville ikke latt maten stå fremme lenger.

Dere har sikkert sett hvordan det går med ost og pølsepålegg som står lenge fremme? Usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...