Gå til innhold

Pomeranian

Gjest Dagdrømmer

Anbefalte innlegg

Gjest Dagdrømmer
Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg en Pomeranian og lurer på om noen av dere har positiv/negativ erfaring med denne hunderasen? :)

Det skal sies at jeg ikke har hatt hund før og at jeg bor i leilighet, men jeg er inneforstått med ansvaret man har når man velger å skaffe seg dyr.

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Artig rase, men tyve kilo for lett for meg. :skratte:

AnonymBruker
Skrevet

venninna mi har en sånn en,kjempe søt,men fy fadrin for en bjeffe bikkje. for alt. det kan mulig ha noe med hvordan man trener dem osv. men den er utrolig slitsom...jeg foretrekker større hunder personlig men av små hundene er jack russel veldig fine og gode hunder, eller mops:) men for alle del de er fine hunder.

Skrevet

Pomeranian er en spisshund, så det følger nok med litt lydnivå med på kjøpet :) selvfølgelig kan det dempes på ulike måter og noe å trene på fra de er valper, men bjeffing må du nesten regne med.

Hendig størrelse, men kan også være negativt mtp at de ikke tåler så altfor mye. Likevel må de oppdras som andre hunder og ikke bli sydd puter under armene på.

Det er en selskapsrase, så den krever jo ikke like mye som mange andre raser, så sånn sett kan det være et veldig godt valg i forhold til andre raser, men du nevner ingenting om hva du kan tilby en hund av aktivisering.

De er gjerne med på alt du vil foreta deg, så om du vil prøve ut hundesporter, lydighet, spor, agility osv så er de også ypperlige. Relativt lette å trene, men må behandles som en hund hvis du vil unngå at det blir 'drittbikkje' som folk så fint kaller det.

Selv kjenner jeg til flere pommer som går lydighet, agility, blodspor og ettersøk osv, så hvis man tar hundeholdet på alvor og ikke skaffer seg hund for å ha noe å kose på, så er det veldig fine hunder. De har litt veskehund-tendens og det ødelegger både for oppdrett av rasen og inntrykk av rasen generelt.

Gjest Dagdrømmer
Skrevet (endret)

Pomeranian er en spisshund, så det følger nok med litt lydnivå med på kjøpet :) selvfølgelig kan det dempes på ulike måter og noe å trene på fra de er valper, men bjeffing må du nesten regne med.

Hendig størrelse, men kan også være negativt mtp at de ikke tåler så altfor mye. Likevel må de oppdras som andre hunder og ikke bli sydd puter under armene på.

Det er en selskapsrase, så den krever jo ikke like mye som mange andre raser, så sånn sett kan det være et veldig godt valg i forhold til andre raser, men du nevner ingenting om hva du kan tilby en hund av aktivisering.

De er gjerne med på alt du vil foreta deg, så om du vil prøve ut hundesporter, lydighet, spor, agility osv så er de også ypperlige. Relativt lette å trene, men må behandles som en hund hvis du vil unngå at det blir 'drittbikkje' som folk så fint kaller det.

Selv kjenner jeg til flere pommer som går lydighet, agility, blodspor og ettersøk osv, så hvis man tar hundeholdet på alvor og ikke skaffer seg hund for å ha noe å kose på, så er det veldig fine hunder. De har litt veskehund-tendens og det ødelegger både for oppdrett av rasen og inntrykk av rasen generelt.

Jeg ønsker å ha hund som selskap ettersom jeg bor alene, så jeg har ingen planer om å drive med hundesporter og lignende. Jeg synes dyr er veldig koselig selskap, så en liten hund jeg kan tilbringe tid med passer meg midt i blinken. Ei på dyrebutikken her i bygda har to pomeranier og de er med eieren sin på jobb hele dagen uten problem, så de er tydeligvis veldig lydige dyr med den rette treningen :gjeiper:

Angående det med aktivitet så har vi strandpromenade rett nedenfor leiligheten og en masse områder hvor en kan spasere så å lufte hunden blir ikke et problem :)

Endret av Dagdrømmer
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Mye bikkje iforhold til størrelsen. Litt for pinglete for meg, men søte er de.

Gjest Dagdrømmer
Skrevet

Mye bikkje iforhold til størrelsen. Litt for pinglete for meg, men søte er de.

Jeg er veldig liten selv av størrelse så jeg tror en liten hund passer meg godt, hehe :)

Skrevet

Jeg ønsker å ha hund som selskap ettersom jeg bor alene, så jeg har ingen planer om å drive med hundesporter og lignende. Jeg synes dyr er veldig koselig selskap, så en liten hund jeg kan tilbringe tid med passer meg midt i blinken. Ei på dyrebutikken her i bygda har to pomeranier og de er med eieren sin på jobb hele dagen uten problem, så de er tydeligvis veldig lydige dyr med den rette treningen :gjeiper:

Angående det med aktivitet så har vi strandpromenade rett nedenfor leiligheten og en masse områder hvor en kan spasere så å lufte hunden blir ikke et problem :)

Jada, med riktig trening kan de gjøre mer eller mindre alt andre raser kan - de liker å jobbe litt. Jeg syns det høres ut som en pomeranian kan passe godt til deg som selskapsrase. :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har gått over Besseggen med en pomme jeg. Så dette er faktisk hunder som tåler ganske mye. Hatt med pommer på rideturer også og lange skogsturer og skiturer. Og disse (flere individer) har ikke vært noen typiske gneldrehunder heller, men de har alle blitt behandlet som hunder.

Men vær obs på at du må regne med dyre veterinærutgifter pga tenna. Stort sett alle pommer må trekke en del tenner pga arvelig feil i munnen deres.

Skrevet

Søte og morsomme små hunder, men vær klar over at det er ekstremt mye dårlig avl og sykdom på rasen. En pomme fra en seriøs, norsk oppdretter koster gjerne 20 - 25.000 og selv ikke da har du noen garantier for at du får en frisk hund. Du vil helt sikkert finne rimeligere valper på finn.no, men dette er stort sett smuglerhunder eller hunder fra "oppdrettere" som parrer alt som kan krype og gå utelukkende med tanke på å tjene penger.

Skulle jeg ha hatt en miniatyrhund, ville jeg ha sett meg om etter en rase som er litt mindre populær og "ihjelavlet". En rase jeg har møtt en del av og som jeg synes er sjarmerende er strihåret kanindachs. Ganske typiske miniatyrer i gemytt etc., men så vidt jeg vet har de god helse og de er foreløpig såpass fåtallige at det ikke drives noe særlig useriøs oppdrett. (Jeg vet i hvert fall om flere virkelig seriøse oppdrettere).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...