Gå til innhold

Mannen har diabetes - jeg blir ikke gravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Noen som har vært eller er i samme situasjon? Mannen min har diabetes 1. Har hatt det hele livet. Han er ikke overvektig eller noe.

Jeg har normale sykluser men blir ikke gravid.

Jeg sier ikke at det er han som er problemet. Det kan like gjerne ligge hos meg, men er det vanskeligere å bli gravid når han har diabetes. Kan han ha ødelagt sædkvaliteten med høytblodsukker? For han har hele tiden vært slurvete med å ta insulinsprøytete.

Har prøvd i 9 måneder nå. Så har ikke kontaktet lege.

Håper på svar! :D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpen :)

AnonymBruker
Skrevet

Om diabetes medfører skader på sædcellene, aner jeg ikke. Det jeg har hørt er at man kan få problemer med potensen, men det er tydeligvis ikke tilfelle her?

Men en annen ting er viktigere: Hvis han slurver med insulinsprøytene, risikerer han å få ett kortere liv enn nødvendig. Vil han at barna ikke skal miste faren sin tidlig, bør han skjerpe seg!

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært en del forskning på dette området, men det er ikke bevist at det faktisk er sånn. Det kan finnes skade på arvestoffet i sæden (skade på arvestoff = egget vil ikke la seg befrukte, evt tidlig spontan abort), og noe forskning av vist at dette kan forekomme oftere hos diabetikere, enn andre.

Siden dere har prøvd i 9 mnd allerede, hva med å nevne det for legene deres? Det sies jo at man skal vente et år, men det er jo helt opp til legen deres. Kanskje vil legen pga diabetesen sette i gang prosessen allerede nå, evt bare for å utelukke...?

Jeg HATER streng pekefinger formaninger som "du må regulere blodsukkeret ditt, eller så får du et kort liv" slik som AB 14:34 kom med og jeg skal ikke henge meg opp i det latterlige utsagnet, men jeg håper mannen din vil tenke over at det å leve med et barn og uregulert sukker faktisk er fryktelig slitsomt. Barnet tar ikke hensyn til om han er høy/lav/sliten etter en uregulert dag, så kanskje vil han kunne få god hjelp på en diabetespoliklinikk for å bli mer regulert...? Han kan henvises dit av legen sin.

Når det er sagt ble jeg gravid på henholdsvis 3. forsøk med nr 1 og 1. forsøk med nr 2, med min mann som har hatt diabetes siden han var 5 år.

Ønsker dere lykke til med prøvingen!!! :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg HATER streng pekefinger formaninger som "du må regulere blodsukkeret ditt, eller så får du et kort liv" slik som AB 14:34 kom med og jeg skal ikke henge meg opp i det latterlige utsagnet,

At diabetes har innvirkning på levealder er velkjent. Du kan kanskje synes det er latterlig, men det er uansett fakta.

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6582&Itemid=61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At diabetes har innvirkning på levealder er velkjent. Du kan kanskje synes det er latterlig, men det er uansett fakta.

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6582&Itemid=61

Det KAN ha innvirkning, men ikke nødvendigvis. Bestemoren min fyller snart 98 år, og hun har hatt diabetes type1 siden hun var liten jente! Blodsukkeret hennes er ofte helt på bærtur, og da hun var liten så var heller ikke medisinene like bra som nå. Men sprek som ei loppe har hun alltid vært!

AnonymBruker
Skrevet

Det KAN ha innvirkning, men ikke nødvendigvis. Bestemoren min fyller snart 98 år, og hun har hatt diabetes type1 siden hun var liten jente! Blodsukkeret hennes er ofte helt på bærtur, og da hun var liten så var heller ikke medisinene like bra som nå. Men sprek som ei loppe har hun alltid vært!

Akkurat. Og jeg kjenner en som alltid kjører uten bilbelte! Han er 68 år, og har ikke dødd i trafikken ennå! Derfor er det ikke nødvendigvis farlig å kjøre uten bilbelte!

Av og til skulle jeg ønske det var pålagt å ta grunnkurs i statistikk her i landet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At diabetes (og spes uregulert) kan ha innvirkning på levealderen er noe alle diabetikere og mennesker som lever med diabetikere er smertelig klar over, men å true/skremme med det slik du gjorde i ditt nnlegg syns jeg er helt latterlig!!! Fokuser for da heller på at livet kan bli bedre med et velregulert sukker, og ikke minst kvalitetstiden man får med barna ved at sukkeret er velregulert og man slipper å være sliten/irritabel fordi blodsukkeret har vært jo-jo hele dagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om diabetes påvirker sædkvalitet vet jeg ikke noe om da det er jeg (kvinne) som har diabetes i dette forholdet. men vil tro at om hba1c ligger for høyt kan det ha noe å si. Hør med legen! Evt ta kontakt med diabetesforbundet, de kan sikkert gi gode svar :)

Ang levealder: Det har skjedd en revolusjon innenfor behandling av diabetes de siste 20-25 årene. Det har bla ført til at forventet levealder er relativt lik som for "alle andre". Dersom hba1c ligger under 8 er sannsynligheten for senskader relativt liten. Og med reduserte senskader, som nyresvikt osv, øker levealder (forenklet, så klart). Men synes at temaet er overraskende underkommunisert, egentlig. Forsikringsselskaper bruker bla gammel forskning for å understøtte avslag om forsikringer, skru opp priser etc :kjefte: Beklager videre avsporing

Skrevet

Mannen min har diabetes type 1 han også. Vi har termin om 2 uker :rodmer:

Tok ett år før vi ble gravide, men det var først og fremst pga hormonkrøll hos meg etter 10 års uavbrutt p-pillebruk. Vi sjekket aldri sædkvaliteten hans.

I og med at vi ble gravide på første forsøk etter jeg hadde gått på en type "hormonkur" for å kickstarte syklusen min, så har jeg liten tro på at det er noe galt med han.

Det skal sies at han er utrolig dyktig på å kontrollere sin egen sykdom. Han har full kontroll på blodsukkeret sitt, og lever et sunt liv i forhold til kosthold og trening. Så han har en meget kontrolllert diabetes.

Det er selvfølgelig veldig viktig å skille godt mellom diabetes type 1 og 2. Veldig mange som ikke vet forskjellen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...