Gå til innhold

Leonberger, Grosser schweizer sennenhund og Berner sennenhund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi vurderer å skaffe oss hund og lurer på om noen av dere her inne har erfaring med disse tre hundene? ifht. lynne, aktivitet, læring og gode/dårlige erfaringer.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har ei bernersennenjente på 3 år, har ikke erfaringer med de to andre rasene du nevner.

Men hunden vår er bare helt utrolig! Rolig, snill, lydig....

Da vi fikk henne ca 9 uker gammel, så var vi skikkelig forberedt på mye uro om natta, med mange tisseturer....tror bare det var de tre første nettene vi var ute med henne. Hun har fast plass i gangen, der har hun vært om natta fra første dag. Vi hadde valpebinge til henne der, kjøpte sånn kompostvegger på plantasjen, der hadde hun teppet sitt (ville aldri ligge i hundekurv) og vannskål. Sosialiserte henne tidlig, gikk små, korte turer ute, til hun ble stor nok til lengre turer. Vær obs på at mange feildømmer størrelsen på hunden, og tror de er klar for lengre turer (dette fikk jeg erfare engang turen ble litt for lang og hunden la seg plask ned og nektet/orket ikke gå en meter til, og jeg måtte bære hjem en 10kg hund over skuldra..).

Vi har ikke vært på noe kurs med henne, men har lest oss opp, brukt sunn fornuft, og egentlig bare ren barneoppdragelse...... Det er en gjeng her vi møtes som har faste møter der de går tur, der har vi vært aktive, så hun er godt sosialisert. Veldig lett for å lære, hun kommer på innkalling, går ved fot, hører etter beskjeder vi gir. Får alltid masse skryt for henne :rodmer:

Hun fungerer og veldig bra sammens med barn. Vi har litt større barn, men har venninner som har babyer som kravler oppå henne, da ligger hun helt rolig og lar barnet få styre på (vi følger med da såklart). Likedan er hun rolig ovenfor andre hunder, selv om vi på turer har opplevd å møtt aggresive hunder som har bjeffet og gjort utfall med henne, da trekker hun seg bare unna. Vi har og katt, og katten er sjefen.....(fikk katten etter hunden)..

Hun kan og være hjemme alene ei god stund på dagtid, det lengste har vært 8t. Går en tur med henne om morgenen, en lengre tur på ettermiddagen, og en liten kveldstur. Har aldri hatt noen seperasjonsangst, da hun er veldig sindig og har et rolig lynne. Aktivitetsbehovet vil jeg si er moderat. Det som er så greit er at hun tåler skikkelige lange fjellturer med godt tempo, samtidig så tåler hun litt lite tur endag hvis vi ikke har mulighet til en langtur,,

Ikke sikler hun heller, bare når det er mat eller en godbit i vente. Ang pels så røyter hun såklart endel, men fordelen er at hun røyter i dynger, så det er ikke småhår overalt. Børster henne jevnlig, og dusjer henne i ny og ne. Eneste gangen hun bjeffer er for å si ifra hvis noen kommer, da er det to dype boffer for å varsle. Pluss hun bjeffer hvis katten får inn en fulltreffer på snuten...

Jeg er så innmari glad i denne rare, gode hunden vår!!!

Må redigere litt; vi har faktisk ikke noen dårlige erfaringer med bernerjenta vår, så vi var kanskje maks heldig med henne!

Endret av maya76
  • Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Har erfaring med alle unntatt Grosser Schweizer Sennenhund, men tror ikke den er mye anerledes enn den "ordinære" Berner Sennenhunden i lynne. Leonbergeren er bare herlig da.

Skrevet

Har Leonberger, en rolig avslappet hund som faktisk kan brukes til mye.Ikke bare som kosehund

Det blir litt opp til en hver hva en gjør med en Leon,men lydighet er vel ikke heeelt i toppskiktet (selv om det finnes leon i denne gruppen) da de er litt som Ferdinand.Skal bare lukte på blomstene -så kommer jeg.

De elsker vann og kan brukes i redningsarbeid.Ikke superraske men det skal MYE til før du sliter ut en Leonberger.De vil være sammen med flokken sin,så å kjøpe en Leon for å la den stå i hundegård/bånd ute,er bare å ødelegge hunden.

http://www.leonberger.no/cgi-bin/leo/imaker?id=153&visdybde=2&aktiv=153

Legger ved en link til min side, http://www.freewebs.com/zhigan/leonberger.htm

Skrevet

Vi har ei bernersennenjente på 3 år, har ikke erfaringer med de to andre rasene du nevner.

Men hunden vår er bare helt utrolig! Rolig, snill, lydig....

Da vi fikk henne ca 9 uker gammel, så var vi skikkelig forberedt på mye uro om natta, med mange tisseturer....tror bare det var de tre første nettene vi var ute med henne. Hun har fast plass i gangen, der har hun vært om natta fra første dag. Vi hadde valpebinge til henne der, kjøpte sånn kompostvegger på plantasjen, der hadde hun teppet sitt (ville aldri ligge i hundekurv) og vannskål. Sosialiserte henne tidlig, gikk små, korte turer ute, til hun ble stor nok til lengre turer. Vær obs på at mange feildømmer størrelsen på hunden, og tror de er klar for lengre turer (dette fikk jeg erfare engang turen ble litt for lang og hunden la seg plask ned og nektet/orket ikke gå en meter til, og jeg måtte bære hjem en 10kg hund over skuldra..).

Vi har ikke vært på noe kurs med henne, men har lest oss opp, brukt sunn fornuft, og egentlig bare ren barneoppdragelse...... Det er en gjeng her vi møtes som har faste møter der de går tur, der har vi vært aktive, så hun er godt sosialisert. Veldig lett for å lære, hun kommer på innkalling, går ved fot, hører etter beskjeder vi gir. Får alltid masse skryt for henne :rodmer:

Hun fungerer og veldig bra sammens med barn. Vi har litt større barn, men har venninner som har babyer som kravler oppå henne, da ligger hun helt rolig og lar barnet få styre på (vi følger med da såklart). Likedan er hun rolig ovenfor andre hunder, selv om vi på turer har opplevd å møtt aggresive hunder som har bjeffet og gjort utfall med henne, da trekker hun seg bare unna. Vi har og katt, og katten er sjefen.....(fikk katten etter hunden)..

Hun kan og være hjemme alene ei god stund på dagtid, det lengste har vært 8t. Går en tur med henne om morgenen, en lengre tur på ettermiddagen, og en liten kveldstur. Har aldri hatt noen seperasjonsangst, da hun er veldig sindig og har et rolig lynne. Aktivitetsbehovet vil jeg si er moderat. Det som er så greit er at hun tåler skikkelige lange fjellturer med godt tempo, samtidig så tåler hun litt lite tur endag hvis vi ikke har mulighet til en langtur,,

Ikke sikler hun heller, bare når det er mat eller en godbit i vente. Ang pels så røyter hun såklart endel, men fordelen er at hun røyter i dynger, så det er ikke småhår overalt. Børster henne jevnlig, og dusjer henne i ny og ne. Eneste gangen hun bjeffer er for å si ifra hvis noen kommer, da er det to dype boffer for å varsle. Pluss hun bjeffer hvis katten får inn en fulltreffer på snuten...

Jeg er så innmari glad i denne rare, gode hunden vår!!!

Må redigere litt; vi har faktisk ikke noen dårlige erfaringer med bernerjenta vår, så vi var kanskje maks heldig med henne!

hørtes ut som en veldig flott hund!:) har bare et spm. leste en plass at de fikk veldig lett fett hår og at de lukter mye. er det noe du har opplevd?

Skrevet

Har Leonberger, en rolig avslappet hund som faktisk kan brukes til mye.Ikke bare som kosehund

Det blir litt opp til en hver hva en gjør med en Leon,men lydighet er vel ikke heeelt i toppskiktet (selv om det finnes leon i denne gruppen) da de er litt som Ferdinand.Skal bare lukte på blomstene -så kommer jeg.

De elsker vann og kan brukes i redningsarbeid.Ikke superraske men det skal MYE til før du sliter ut en Leonberger.De vil være sammen med flokken sin,så å kjøpe en Leon for å la den stå i hundegård/bånd ute,er bare å ødelegge hunden.

http://www.leonberger.no/cgi-bin/leo/imaker?id=153&visdybde=2&aktiv=153

Legger ved en link til min side, http://www.freewebs.com/zhigan/leonberger.htm

så det er en hun som ikke hopper i taket bare man kremter? har litt erfaring med labrador og han spant på gulvet bare vi lagde en liten lyd:P

Skrevet

haha nei,det er en gutt jeg har.Og neida,skvetter fint lite.Raketter rundt øra = zzz

Støvsuger rundt plassen hans uten at han våkner.Noen ganger må en faktisk løfte på halen slik at jeg kommer til.Bedagelig får'n si

Det som er deilig med en hund som ikke er lydømfintlig :)

Skrevet

haha nei,det er en gutt jeg har.Og neida,skvetter fint lite.Raketter rundt øra = zzz

Støvsuger rundt plassen hans uten at han våkner.Noen ganger må en faktisk løfte på halen slik at jeg kommer til.Bedagelig får'n si

hehe skulle stå hund. Er det slik at han liker å slappa av også, slik at det ikke er krise om det blir mindre tur noen dager?

Skrevet

Hei, vi vurderer å skaffe oss hund og lurer på om noen av dere her inne har erfaring med disse tre hundene? ifht. lynne, aktivitet, læring og gode/dårlige erfaringer.

Har en leonberger, ellers ingen erfaring med de andre rasene. Men leonbergeren er selvfølgelig helt herlig! Husk at jeg er inhabil som få..

De blir stor - veldig stor. Så selv om familie/venner kasnkje først sier at "ja, selvføgelig kan dere ta med hunden på besøk", så er det en god del som ikke mener det samme etter å ha hatt hunden i hus. Som sagt stor (skremmende stor, for mange), røyter i bøtter og spann, er det gjørmete ute drar de inn uante mengder grus, sikler litt hvis den er litt stressa. Men gi f... i slekt og venner, det er deres tap! Men greit å tenke over hvis du er avhengig av å ha han med bort mye.

Lynnet er helt herlig. Rolig og avslappet for det meste, men samtidig i stand til å leke og vise entusiasme. Omtrent samtlige hunder her i bygda gjør utfall når leonbergeren min kommer nært, han bare ser på dem og går videre. Bjeffer ikke (med mindre han står utenfor døra og skal inn etter å ha vært på raid).

Læring? Min har blitt ekskludert fra tre lydighetskurs! Hehe.. ikke på grunn av dårlig oppførsel, men fordi han ikke lar seg belønne. Nå skal det påpekes at vi fikk han først når han var fem måneder, antagelig mye som kunne vært annerledes om vi fikk han når han var 8 uker. Det finnes ikke den godbit i verden som er god nok til at han gidder flere repetisjoner av en øvelse (eks "dekk"). Heller ikke den leke/aktivitet som er artig nok. Han blir med på et par repetisjoner, og så går han og legger seg (bruker kun positiv forsterkning, det er helt uaktuelt å "ta han" for at han skal gjøre en innsats).

Men han går pent i bånd (trekker ikke), kan sitt, ligg og gi labb, kommer på innkalling og "hører på oss" til vanlig.

Men de spiser masse, alt utstyr er av dyreste sort (største størrelse er dyrere enn minste) og du kan ikke frakte de i hvilken som helst bil. Men en fantastisk vov-vov!

Skrevet

hehe skulle stå hund. Er det slik at han liker å slappa av også, slik at det ikke er krise om det blir mindre tur noen dager?

ååh :fnise:

Nah han elsker å være ute .De skal ha trim på lik linje som andre,men er en syk en dag eller to,blir min i alle fall ikke stresset. Men som sagt, jeg er mye ute med han og han elsker snø,skog og søledammer.

Skrevet

ååh :fnise:

Nah han elsker å være ute .De skal ha trim på lik linje som andre,men er en syk en dag eller to,blir min i alle fall ikke stresset. Men som sagt, jeg er mye ute med han og han elsker snø,skog og søledammer.

Vi har mye tid til aktivisering så det er det som er planen når vi får hund. Men det er jo noen som liker å slappe av bedre enn andre hunderaser:)

Skrevet

Vi har også hatt flere leonbergere. De er flotte turvenner, rolig og avbalanserte, flinke med barn og samtidig vakthund :)

Vi har ikke kull lenger men du kan lese mer på våre hjemmesider og se på turer med familie og venner så vil du få se mange fine eksemplarer av arten!

Lykke til!

Skrevet

hørtes ut som en veldig flott hund!:) har bare et spm. leste en plass at de fikk veldig lett fett hår og at de lukter mye. er det noe du har opplevd?

Nei, hun lukter ikke noe særlig "hund", ikke er pelsen fettete heller:-) Men vi er flinke til å børste, dusje og holde pelsen hennes fin da!

Skrevet

Sånn er bernerjenta vår og :fnise: En nyttårsaften skulle vi til et vennepar, og tok henne med oss i band, hun luffet ved siden av oss mens raketter smalt..

Skrevet

Mange mener leonbergeren er rolige og bedagelige hunder og det er de også forsåvidt så lenge man ikke forveksler det med at de skal være late og dovne. Min leonberger er aktiv ute, fjell og skogturer hver dag men er det en sjelden gang vi er syke så er hun også fornøyd med å være i hagen den dagen (Har veldig stor hage). De er flokkdyr til de grader så skal de være mye alene er dette ikke en hund å ha.

Nå snakker jeg kun for min leonberger ,om det er typisk for rasen kan jeg ikke si så mye om siden jeg sjelden møter eiere av denne rasen.

Trening går så lenge man har en forsterker som funker men få leonbergere har blitt lydighetschampioner. Min er lydig og fin av seg selv men trenger konsekvente regler, hun vet godt hvem som biter på sutring og bedende øyne.

Min tispe er 71 cm høy og veier 59 kilo så hun er stor, ikke alle blir så store. Vekta er resultat av muskler og ikke fett, leonbergeren (som alle hunder) har godt av å være trent og forholdsvisk slank. Er endel hd/aa på rasen.

Jeg personlig elsker lynnet til denne rasen men man må ikke glemme at det er en vokterhund, ikke av de skarpeste men man vet aldri hva man får. Min vokter og kunne skremt fanden på veggen men hadde han trådd inn i stua hadde han vært uinteressant. Det er mer skremselpropaganda.

Pubertetstiden kan være et rent helvete hvis du er uheldig. Min var et troll, hjemme var hun herligheten selv og er det fremdeles men ute blant folk var hun et sant mareritt. 40 kilo unghund som vil hoppe på fremmede forbipasserende er ikke morsomt.

Nå når hun har bikket 3 år er hun blitt den hunden hun skal være, plutselig bryr hun seg ikke om fremmede mennesker (utenom voktinga da)elsker dem hun kjenner, kanskje litt for mye :fnise: Men liker du sikkel er det bare koselig.

Ikke synes jeg hun er så merkbart dyrere i drift enn de andre hundene heller, spiser litt mer men det er jo bare å vente.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har en Leonberger hanne på 7 år, og han er typ verdens snilleste hund. Skikkelig god og kosete, og veldig grei å ha med å gjøre. Eneste minuset er at han er hakket for beskyttende, med tanke på å holde vakt og sånn, men det jo forskjellig fra hund til hund. Og så står det at rasen ikke sikler/slever. Det er IKKE sant, bare sånn btw :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...