Daxi Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 (endret) Tanta og kusina mi skal organisere utdrikningslaget mitt og de hadde tenkt å invitere noen venninner og bekjente av meg som ikke er invitert til bryllup. Vi skal egentlig holde et veldig lite og intimt bryllup, med bare (noen i) familien og den eneste som kommer som ikke er familiemedlem er bestevennen til mannen som skal bli forloveren hans. Tanta mi, kusina mi og mamma blir vel de eneste som kommer til både bryllup og utdrikningslag. Hvis vi inviterer bekjente som ikke skal være med i bryllup blir de i flertall (ca. 5 stk.) Nå må jeg presisere også at jeg skal gi klar beskjed at de IKKE kan be noen av disse jentene som ikke blir bedt til bryllup om å legge ut penger til meg, trenger de penger til aktiviteter kan de be meg om det, ellers så kan vi finne på aktiviteter som ikke koster penger, eller spise middag hjemme hos meg ol. hva sier dere? risikerer jeg at jentene blir fornærmet? har bare snakket med én av de og hun sa at hun kommer Endret 13. april 2012 av Natalie_M
Papilio Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Jeg synes det er flott at du tilbyr deg å betale for/ordner gratis aktiviteter. For ettersom de ikke er bedt i bryllupet så tror jeg det kunne skapt litt uhygge dersom de måtte legge ut for ditt utdrikningslag. Ettersom ordningen er slik hadde jeg bare blitt glad og ikke fornærmet i det hele tatt, spesielt siden bryllupet er lite og intimt og du derfor ikke har gjort en utvelgelse av hvilke venninner som kan komme og ikke. Jeg ville ha holdt meg unna å snakke for mye om selve bryllupet i utdrikningslaget, det kan bli for internt for de som er bedt og ekskludere de som ikke er det. Dette sier jeg av erfaring, for jeg har en venninne som giftet seg i sommer, og i forkant av det ble det mye snakk om bryllupet da hun var med på sosiale arrangementer. Det var jo et naturlig samtaleemne for henne, men det ble veldig rar stemning i de tilfeller da deler av de som var tilstede ikke var bedt. Folk følte seg rett og slett ekskludert. 2
marielle171 Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Samboeren min skal i utdrikningslaget til en bekjent av henne (ikke venninne engang, de spilte fotball sammen litt tidligere) og bryllupet skal være intimt og de fleste jentene som skal være med i utdrikningslaget skal ikke i bryllup. Nå har de som organiserer utdrikningslaget funnet på noe og samboeren min fikk beskjed om at båtturen skal koste 600 per person og så skal de ordne litt mer som også skal koste penger og så selvfølging middag på restaurant om kvelden. Så det blir vel langt over 1000 kroner. Jeg er egentlig ganske sur at de kan finne på noe så dyrt og så skal ikke hun ha et ordentlig bryllup engang. Så hva jeg mener å si at det går helt fint å ha utdrikningslag med noen jenter som ikke skal i bryluppet men at det da ikke skal koste så mye penger:)
Thorn Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 (endret) Samboeren min skal i utdrikningslaget til en bekjent av henne (ikke venninne engang, de spilte fotball sammen litt tidligere) og bryllupet skal være intimt og de fleste jentene som skal være med i utdrikningslaget skal ikke i bryllup. Nå har de som organiserer utdrikningslaget funnet på noe og samboeren min fikk beskjed om at båtturen skal koste 600 per person og så skal de ordne litt mer som også skal koste penger og så selvfølging middag på restaurant om kvelden. Så det blir vel langt over 1000 kroner. Jeg er egentlig ganske sur at de kan finne på noe så dyrt og så skal ikke hun ha et ordentlig bryllup engang. Så hva jeg mener å si at det går helt fint å ha utdrikningslag med noen jenter som ikke skal i bryluppet men at det da ikke skal koste så mye penger:) Det er da like fullt et ordentlig bryllup selv om det er lite og intimt I min omgangskrets er det helt vanlig å be venner i utdrikningslag selv om de ikke er invitert i bryllupet. Helt ærlig så ser jeg ikke problemet i å bli bedt i utdrikningslag men ikke i bryllup. Et sted må de fleste sette grensen for bryllupsgjester, og da blir det ofte venner som blir kuttet. Helt forståelig prioritering, etter min mening. Man kan fortsatt gjerne ønske å ha en jentedag med nærme venninner og feire at man skal gifte seg. Men jeg forutsetter (uansett om man er bryllupsgjest eller ei) at den som arrangerer utdrikningslaget også tar hensyn til andre enn kun bruden, mtp aktiviteter og budsjett. Det høres det jo ut som om dere gjør til gagns, TS. Om venninnene dine skulle prestere å bli fornærmet over en slik invitasjon, syns jeg de er dårlige venninner. Edit: klarte å skrive bryllupet i stedet for utdrikningslaget... Meningen ble litt feil da, gitt! Endret 14. april 2012 av Thorn 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 Det er hyggelig hvis det ikke koster noe for jestene. I tilfellet over her, derimot, hvor gjester som ikke engang er invitert i bryllupet må spandere aktiviteter på bruden, syntes jeg det er direkte frekt! Jeg hadde takket konsekvent nei (og dt har jeg forsåvidt gjort i ettilfelle også, og ble bedt om å betale likevel... Av en komplett fremmed, som hadde fått telefonnummeret mitt av bruden)
marielle171 Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 Det er da like fullt et ordentlig bryllup selv om det er lite og intimt I min omgangskrets er det helt vanlig å be venner i utdrikningslag selv om de ikke er invitert i bryllupet. Helt ærlig så ser jeg ikke problemet i å bli bedt i utdrikningslag men ikke i bryllup. Et sted må de fleste sette grensen for bryllupsgjester, og da blir det ofte venner som blir kuttet. Helt forståelig prioritering, etter min mening. Man kan fortsatt gjerne ønske å ha en jentedag med nærme venninner og feire at man skal gifte seg. Men jeg forutsetter (uansett om man er bryllupsgjest eller ei) at den som arrangerer bryllupet også tar hensyn til andre enn kun bruden, mtp aktiviteter og budsjett. Det høres det jo ut som om dere gjør til gagns, TS. Om venninnene dine skulle prestere å bli fornærmet over en slik invitasjon, syns jeg de er dårlige venninner. Jeg formulerte meg visst litt feil. Men i dette tilfellet er det ikke invitert noen gjester. De reiser til utlandet og gifter seg der, begge tar med seg forloveren og thats it. Det er i mine øyne ikke et ordentlig bryllup. Og et utdrikningslag for over 1000 kroner per person er bare sykt mye. For så mye penger vil jeg ha et koselig bryllup tilbake med god mat:P
Evie Skrevet 14. april 2012 #7 Skrevet 14. april 2012 Til ts : jeg syns det høres ut som du har lagt en god plan og de kommer helt sikkert til å ville bli med. Det hadde jeg ønsket i allefall :-) til dere andre: om jeg blir invitert i et utdrikningslag jeg syns er for dyrt så takker jeg Nei, det er jo veldig enkelt. Men syns det er synd for bruden, hun har jo ikke planlagt det selv. Jeg ble invitert i et utdrikningslag hvor det skulle være full dag på Spa med behandlinger, champagne og alt som hører med. Prislapp: 2000 pr pers. Jeg med flere var studenter og måtte
Evie Skrevet 14. april 2012 #8 Skrevet 14. april 2012 Oops.. trykket post litt tidlig. Men, jeg med flere måtte takke Nei da vi var studenter. Bruden ble veldig lei seg da hun kom i utdrikningslaget sitt fordi hun heller ville samlet alle venninnene sine og gjort noe alle hadde råd til...
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #9 Skrevet 14. april 2012 Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har flere ganger vært i utdrikningslag uten å være invitert i selve bryllupet. Dette synes jeg er helt OK av mange grunner: Det er helt greit å si nei om man ikke vil/ikke har råd, det er mange jeg liker godt nok til at jeg gjerne vil være med og drikke dem ut uten at vi er nære nok til at jeg naturlig hører hjemme i bryllupet, utdrikningslag er ofte litt ekstra morsomme og begivenhetsrike fester som jeg kunne vært villig til å betale for uansett om noen skulle drikkes ut eller ikke, og flere gjester betyr flere å dele de "faste kostnadene" på. Forutsetningen er selvsagt en komplett mangel på sure miner om man sier nei. 2
Wonders Skrevet 16. april 2012 #10 Skrevet 16. april 2012 Ja, inviter alle som ikke er invite til bryllupet. Så du kan inkludere alle. 2
Gjest Annaires Skrevet 16. april 2012 #11 Skrevet 16. april 2012 Jeg formulerte meg visst litt feil. Men i dette tilfellet er det ikke invitert noen gjester. De reiser til utlandet og gifter seg der, begge tar med seg forloveren og thats it. Det er i mine øyne ikke et ordentlig bryllup. Og et utdrikningslag for over 1000 kroner per person er bare sykt mye. For så mye penger vil jeg ha et koselig bryllup tilbake med god mat:P Snakk om å være egoistisk. Selv om du ikke får være med i bryllupet dems (de gifter seg = bryllup, selv om det er gjester der eller ikke. Uansett av hva du mener eller ikke), så har det da ikke noe med selve bryllupsfesteb å gjøre. Det er jo for å feire at venninnen skal gifte seg. Msn forventer da ikke å få noe igjen for det. De aller fleste utdrikningslag hvor man faktisk gjør noen aktiviteter og spiser/drikker koster da rundt det.. Du tenker jo akkurat slik som de brudeparene som tenker at gavene de får av gjestene hvertfall bør gjenspeile hvor mye de har betalt per kuvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå