Gå til innhold

Hvor strenge er bankene med utlån når du har 15 % EK?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvor strenge bankene er med utlån når man har 15 % egenkapital gjennom en avtale om forskudd på arv?

Vil man da få tildelt samme beløp som ved en kausjonistavtale siden det er 15 % som er sikret, eller kan man da få et høyere lånebeløp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette avhenger helt av banken du kontakter og måten du legger frem lånesøknaden din på.

Gjest Spinell
Skrevet

Hvor mye du kan få i lån kommer an på hva du har i inntekt og hvor stort lån du dermed kan betjene i det daglige.

Tommelfingerregelen er ca 3x inntekt, men med store variasjoner. Hver søknad vurderes individuelt.

At du må ha minst 15% egenkapital er et tilleggskrav som må oppfylles, men sier jo lite om hva du kan betale på et lån.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, for med 10 % (den gangen jeg kjøpte bolig), så fikk ikke jeg noe til 4 millioner. Endte opp med leilighet til 1.2, men sparer fortsatt opp til hus, det er ikke urealistisk, og jeg er ikke mange årene unna det. Lykke til.

Skrevet

Fekk 100% lån i november i fjor utan kausjonist eller medlånstager. Så det går an å kome unna 15% egenkapital. Me har deler av lånet som avdragsfritt, og deler av lånet på 10 års nedbetaling som me betaler avdrag på. Når det minste lånet er betalt ned så begynner me å betale avdrag på det avdragsfrie. Funker ganske greit. Penger til overs brukes for tida til oppussing som fører til verdistigning av boligen. Etter kvart kan det vere aktuelt å betale ekstra ned på lånet enn oppsatt nedbetalingsplan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...