AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Er det noen som vet hvor strenge bankene er med utlån når man har 15 % egenkapital gjennom en avtale om forskudd på arv? Vil man da få tildelt samme beløp som ved en kausjonistavtale siden det er 15 % som er sikret, eller kan man da få et høyere lånebeløp?
Gjest Indra Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Dette avhenger helt av banken du kontakter og måten du legger frem lånesøknaden din på.
Gjest Spinell Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Hvor mye du kan få i lån kommer an på hva du har i inntekt og hvor stort lån du dermed kan betjene i det daglige. Tommelfingerregelen er ca 3x inntekt, men med store variasjoner. Hver søknad vurderes individuelt. At du må ha minst 15% egenkapital er et tilleggskrav som må oppfylles, men sier jo lite om hva du kan betale på et lån.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 Jepp, for med 10 % (den gangen jeg kjøpte bolig), så fikk ikke jeg noe til 4 millioner. Endte opp med leilighet til 1.2, men sparer fortsatt opp til hus, det er ikke urealistisk, og jeg er ikke mange årene unna det. Lykke til.
Sola^ Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Fekk 100% lån i november i fjor utan kausjonist eller medlånstager. Så det går an å kome unna 15% egenkapital. Me har deler av lånet som avdragsfritt, og deler av lånet på 10 års nedbetaling som me betaler avdrag på. Når det minste lånet er betalt ned så begynner me å betale avdrag på det avdragsfrie. Funker ganske greit. Penger til overs brukes for tida til oppussing som fører til verdistigning av boligen. Etter kvart kan det vere aktuelt å betale ekstra ned på lånet enn oppsatt nedbetalingsplan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå