Maddebs Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Hei, den siste uka har jeg hatt problemer med å få i datteren min mat. Hun er 1 år og har i to uker vært kraftig forkjølet og vi har vært en tur hos lege. Nå, i etterkant av forkjølelsen sliter jeg med å få i henne fast føde. Legen sa at det kan komme av at hun fortsatt ikke er helt frisk, men hun må jo ha noe å bli frisk på tenker jeg. Jeg har prøvd brød med forskjellig pålegg, grøt, middagsglass, små mellom måltider, knuste grønnsaker, annet mat hun generelt ellers har vært glad i, men ingen ting blir spist. Til slutt har jeg fått i henne morsmelk tilskudd. Noen som har noen gode tips? ALT tas i mot med stor takk!
Britt Banditt Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Yoghurt? Frukt? Når ingenting annet går ned her så går som regel yoghurt og frukt ned.
Maddebs Skrevet 13. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 13. april 2012 Er verdt et forsøk hvertfall, frukt får hun hele tiden ellers, så det vil ikke ned nå heller.. men skal prøve å se om yougert går. Har ikke prøvd det enda fordi jeg har tenkt det er slim dannende:) Takk for svar
Gjest Misteltein Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 Hei, den siste uka har jeg hatt problemer med å få i datteren min mat. Hun er 1 år og har i to uker vært kraftig forkjølet og vi har vært en tur hos lege. Nå, i etterkant av forkjølelsen sliter jeg med å få i henne fast føde. Legen sa at det kan komme av at hun fortsatt ikke er helt frisk, men hun må jo ha noe å bli frisk på tenker jeg. Jeg har prøvd brød med forskjellig pålegg, grøt, middagsglass, små mellom måltider, knuste grønnsaker, annet mat hun generelt ellers har vært glad i, men ingen ting blir spist. Til slutt har jeg fått i henne morsmelk tilskudd. Noen som har noen gode tips? ALT tas i mot med stor takk! Min har nesten ikke rørt mat på to måneder. Bare småspist bitelitt i perioder. Noen dager så har han bare kastet alt i gulvet. Jeg får helt nerver, men har prøvd det meste. Ingenting funker. Stor vilje i en liten kropp.... Det viktigste er å passe på at de drikker godt. Så, lenge hun farter rundt, så er det ingenting å stresse med. Jeg hater at folk sier det til meg, det er ingenting å stresse med for det føles som det skal spise meg opp innvendig. Det er (dessverre) helt normalt. Vet det ikke var det du spurt om, men men!
Maddebs Skrevet 13. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2012 Min har nesten ikke rørt mat på to måneder. Bare småspist bitelitt i perioder. Noen dager så har han bare kastet alt i gulvet. Jeg får helt nerver, men har prøvd det meste. Ingenting funker. Stor vilje i en liten kropp.... Det viktigste er å passe på at de drikker godt. Så, lenge hun farter rundt, så er det ingenting å stresse med. Jeg hater at folk sier det til meg, det er ingenting å stresse med for det føles som det skal spise meg opp innvendig. Det er (dessverre) helt normalt. Vet det ikke var det du spurt om, men men! Det var egentlig litt betryggende å vite at fler har det sånn. For ja, det er kjempe stressende. Tenker jo at jeg gjør noe galt og synes synd på henne. Men alt er bra ellers, hun leker, ler og løper som hun alltid har gjort. HUn er kjempe flink til å drikke vann. Har en kopp stående på bordet som hun kan ta når hun vil. Så drikke er jeg ikke bekymret for
Gjest Misteltein Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 Det var egentlig litt betryggende å vite at fler har det sånn. For ja, det er kjempe stressende. Tenker jo at jeg gjør noe galt og synes synd på henne. Men alt er bra ellers, hun leker, ler og løper som hun alltid har gjort. HUn er kjempe flink til å drikke vann. Har en kopp stående på bordet som hun kan ta når hun vil. Så drikke er jeg ikke bekymret for Ja, det er kjempestressende. Jeg har lyst til å tvangsfore han i perioder bare for at han skal spise, men har ikke gjort det. Drikke er det viktigste for vi må passe på at de små ikke blir dehydrert. Du kan jo gi mye rart å drikke. Du kan gi melk, soyamelk, havremelk, appelsinjuice, eplejuice, tomatjuice, bærjuice osv. Han har blitt fryktelig tynn i forhold til hva han var. Den store, runde bollemagen hans er nesten borte....
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #7 Skrevet 13. april 2012 Min hadde en slik periode nå, men det var pga at jekslene kom og han hadde vondt for å spise, og etterhvert tror jeg han forbandt mat med smerte. Det jeg fikk i han var bittelittegrann banan og 6mnd barnematglass (helt uten klumper)
Gjest Mildrid Skrevet 13. april 2012 #8 Skrevet 13. april 2012 (endret) Avokado er næringsrikt. Deler det i biter og lar barnet spise selv. Når han var mindre moste vi banan og avokado sammen. Stor lykke hver gang, kanskje ditt mvarn og liker det? Endret 13. april 2012 av Mildrid
Marsipan Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Hva med å lage noen sunne smoothies? De smaker godt, ser spennende ut, og er fulle av næring! Hvis hun fortsatt får flaske kan du også prøve velling. Jeg pleide å lage det på melk eller MME og vanlig babygrøt. Husker ikke lenger hvilken jeg brukte, men tror det var en av de fire-mnd pakkene. (Grøtpulver for eldre barn får ofte en mer klumpete konsistens fordi de er grovere) Du får kjøpt egne flaskesmokker til velling, ellers kan du bare ta en vanlig silikonsmokk og klippe større hull i (den revner ikke av å klippes, sånn som gummismokken kan gjøre) Har et barn som har vært mye syk, og vellingen reddet oss mange ganger fram til hun var ganske stor! Utover det har jeg det samme, litt kjipe, rådet du fikk over her om ikke å stresse (igjen, lettere sagt enn gjort) Det å gjøre mat og spising til (makt)kamp er så dumt. Vær forsiktig med å bruke mat som belønning/straff, f.eks. "hvis du er flink til å spise dette kan du...", eller å skryte uhemmet dersom det spises. Minst mulig oppmerksomhet både rundt spising og mangel på spising. Så lenge barnet får i seg væske og ikke virker unormalt slapp, går det som regel helt fint! Det kan også være en ide å loggføre alt hun spiser og drikker i noen dager, kanskje er det ikke så ille likevel? Lykke til, det ordner seg nok
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #10 Skrevet 13. april 2012 Broren min levde på Cola og non-stop da han hadde mellomørebetennelse og i perioden til han ble frisk igjen i den alderen. Da fikk han i seg energi til å bekjempe sykdommen, og det var intet problem å få han over på vanlig kost igjen når han ble frisk igjen.
Britt Banditt Skrevet 13. april 2012 #11 Skrevet 13. april 2012 Broren min levde på Cola og non-stop da han hadde mellomørebetennelse og i perioden til han ble frisk igjen i den alderen. Da fikk han i seg energi til å bekjempe sykdommen, og det var intet problem å få han over på vanlig kost igjen når han ble frisk igjen. Ettåring leve på cola og non-stop??
Mrs.Shadows Skrevet 13. april 2012 #12 Skrevet 13. april 2012 Det eneste vi har fått i minstegull i det siste er smoothiene og middagene på "poser" fra ella's kitchen.. Kanskje verdt ett forsøk?
Loppe Skrevet 13. april 2012 #13 Skrevet 13. april 2012 Gutten min er 18 mnd og har hatt flere periode på noen uker der han ikke spiser noe. Det er utrlig stressende, men det går ikke å tvinge i dem mat. Nekter han gir jeg smoothier og velling. I ekstreme tilfeller gi jeg mme. Det går over og så spiser an normalt n stund før han nekter igjen.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #14 Skrevet 13. april 2012 Unger spiser når de blir sultne- end of story. Såkalte "triks" med saft, smoothies og nonstops, eller "han vil jo bare spise hvis det er banan", gjør jo alt tjue ganger verre. Vent til de blir skikkelig sultne- da spiser de. Unntaket kan kanskje være veldig små og tynne barn med vanskelig temperament, i veldig ung alder (sånn ca et år). Men i nesten alle tilfeller tror jeg foreldrene bør ha is i magen og vente, fremfor å tilby alle sorter goodies- det kan kjapt bli en dyrekjøpt lykke!
Harlekin Skrevet 14. april 2012 #15 Skrevet 14. april 2012 Ettåring leve på cola og non-stop?? Hvis ikke noe annet funker, så hadde jeg også gjort det. Bedre det enn ingen mat.
Mamma1 Skrevet 15. april 2012 #16 Skrevet 15. april 2012 Unger spiser når de blir sultne- end of story. Såkalte "triks" med saft, smoothies og nonstops, eller "han vil jo bare spise hvis det er banan", gjør jo alt tjue ganger verre. Vent til de blir skikkelig sultne- da spiser de. Unntaket kan kanskje være veldig små og tynne barn med vanskelig temperament, i veldig ung alder (sånn ca et år). Men i nesten alle tilfeller tror jeg foreldrene bør ha is i magen og vente, fremfor å tilby alle sorter goodies- det kan kjapt bli en dyrekjøpt lykke! Helt enig. Et normalt barn sulter ikke i hjel.
cilja Skrevet 15. april 2012 #17 Skrevet 15. april 2012 For all del ikke stress og lag dette til en greie. Forsett og tilby ulike sunne alternativer. Matlysten vil tilta når barnet blir friskere. Det er som damene over sier; sultne barn spiser. Det er ikke farlig å være sulten og det er ikke farlig å spise veldig lite i perioder. Dette skjer med sunne, friske barn også. Apetitten varierer.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #18 Skrevet 18. april 2012 Husker jeg var på helsestasjonen med min tynne ett-åring, som ikke ville spise. Helsesøster sa at det stort sett var vi mødre selv som burde komme for å veies, he he he. Morsomt :-) Hun hadde aldri hørt om norske barn som sultet ihjel. Jeg fikk beskjed om å lage kosemat som pannekaker med blåbærsyltetøy osv for å fete opp barnet etter forkjølelser. Funket bra hos oss. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå