Ano Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Jeg håper det er noen her ute som kan hjelpe meg! Jeg har tidliger studert psykologi (1 år) og juss (2 år), begge i Tromsø. Ingen av disse var rett for meg, og nå vurderer jeg ingeniør. Jeg har ikke hatt matte (R! og R2) eller fysikk på vgs, men skal gå forkurs i Bergen neste år. Jeg har alltid vært opptatt av teknikk, og er generelt litt over snittet interessert i hvordan ting henger sammen. Det er nå noen år siden jeg gikk ut av vgs, og har ikke regnet matte siden 1.klasse. Denne matten tok jeg relativt lett, og fikk en svak 5 uten særlig mye jobbing.. Det jeg har studert til nå har vært kreende studier, så jeg er godt vant til hard jobbing. Vil det være lurt for meg å gå på en ingeniørutdanelse? Jeg tenker i første rekke på bachelor. Og vil de årene jeg har studert tildigere kunne øke mine sjanser for å få en jobb, særlig med tanke på jussen? Tusen takk for alle svar
FrøkenDetektiv Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Jeg sier bare go for it! Ingeniører trengs det en del av i fremtiden, og de har relativt god lønn. Pass bare på å velge noe som trengs. Spesielt byggingeniører vil komme veldig godt ut av det fremover. Jeg kjenner en del dataingeniører som ikke får jobb, grunnet at det er en del som tar dette, + at mange i IT-bransjen har fagbrev. Når det kommer til jussbakgrunnen din, tror jeg ikke det vil ha så mye å si. Kan man trekke paraleller mellom lov&rett og fysikk? No.. Psykologi er greit å ha i de fleste studier, men da spesielt om man jobber med mennesker, så om du vil bli serviceingeniør etc, kan jo dette være positivt. Du får vel også 2 kjønnspoeng når du søker ingeniør, og det trengs jenter i bransjen. Lykke til!
Rosalie Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 (endret) Jepp, go for it! Siden du ikke skal ta forkurs før til neste år, så vil jeg anbefale deg å regne deg opp igjen på matte. http://matematikk.net/ og http://www.matematikk.org/ er fine sider å begynne på. Endret 13. april 2012 av Rosalie
SmallTalk Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 Vi trenger flere kvinnelige ingeniører i Norge. Jeg for min del er dataingeniør, og tror ikke jeg kunne hatt noe bedre yrke. Som ingeniør så må man hele tiden lære seg en god del om ymse fagfelt utenfor det man egentlig er utdannet innen/jobber med, og man rekker stort sett aldri å kjede seg. Angående det med dataingeniør og det at det skal være vanskelig å få seg jobb, så er ikke dette noe jeg har merket noe til (og ikke kjenner jeg noen andre dataingeniører som har hatt dette problemet heller). De som har studert informatikk sliter derimot ofte med å få seg jobb. Dette er fordi de mangler det realfagsgrunnlaget som man som dataingeniør også innehar (på lik linje med alle andre tekniske ingeniørutdanninger), og dermed gjerne havner inn i jobber hvor de konkurerer med de som har gått IKT-driftsfag. Dette er det sjelden at dataingeniører gjør. Det er heller ikke noe negativt med bakgrunn fra juss. Veldig ofte så er det tendenser til at tekniske personer (typisk ingeniører) og kommersielle personer (typisk økonomer/jurister) ikke snakker samme "språk", og da er det en stor fordel at man har et bein i hver båt. Av samme grunn så er det f.eks en grunn til at studier som Industriell økonomi har blitt så populære. Man begynner å se behovet for personell som kombinerer forskjellige fagfelt. Skal du bli ingeniør så råder jeg deg til å satse innen det som du selv synes virker mest interessant. Så lenge man har en ingeniørutdanning og greie karakterer, så vil en eventuell arbeidsgiver uansett plassere deg inn i en stilling hvor det er behov for deg og hvor de tror du kan passe inn. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 Jeg håper det er noen her ute som kan hjelpe meg! Jeg har tidliger studert psykologi (1 år) og juss (2 år), begge i Tromsø. Ingen av disse var rett for meg, og nå vurderer jeg ingeniør. Jeg har ikke hatt matte (R! og R2) eller fysikk på vgs, men skal gå forkurs i Bergen neste år. Jeg har alltid vært opptatt av teknikk, og er generelt litt over snittet interessert i hvordan ting henger sammen. Det er nå noen år siden jeg gikk ut av vgs, og har ikke regnet matte siden 1.klasse. Denne matten tok jeg relativt lett, og fikk en svak 5 uten særlig mye jobbing.. Det jeg har studert til nå har vært kreende studier, så jeg er godt vant til hard jobbing. Vil det være lurt for meg å gå på en ingeniørutdanelse? Jeg tenker i første rekke på bachelor. Og vil de årene jeg har studert tildigere kunne øke mine sjanser for å få en jobb, særlig med tanke på jussen? Tusen takk for alle svar Du kan begynne på indøk NTNU, da får du litt bruk for jussen og psykologien. I en ren teknisk ingeniørutdanning som bygg,elektro så vil jussen og psykologien være verdiløs. mtp. jobbmuligheter vil jeg anbefale maskin og bygg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå